Hidrolik çalışma prensibi.

sebo

Üye
Kayıt
18 Temmuz 2008
Mesaj
78
Tepki
39
Şehir
Trabzon
Hidrolik diskli frenlerde ki mekanizmayı şöyle merak ediyorum.Biz fren kolunu sıkıyoruz ve balatalar birbirine yaklaşarak rotoru sıkıştırıyor.Burada merak ettiğim kolu bırakınca balataları bibirinden uzaklaştıran kuvvet ne?

Bu arada şunu biliyorum;balataların üzerinde yayımsı bir parça var fakat bu parça o kadar güçlü değil.
 
Scudo

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
o kelebek gibi olan parça ve fren kolunun içindeki ufak bir yay.

http://i253.photobucket.com/albums/hh58/haliliozturk/Avid_Elixir_tapered_bore-798-99.jpg

oradaki ufak yay büyük ihtmalle geri çekiyor balataları.

ayrıca hidrolik frenlerin en güzel yanı fren kolna bastığınız zaman sizin bastığınızdan katlarca fazla güç kaliperlere iletiliyor buda kusursuz ve güçlü bir frenleme sağlıyor ;)
 

başarist

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Ağustos 2007
Mesaj
611
Tepki
682
Şehir
İSTANBUL Beşiktaş
balatalar arasındaki yay, sadece diske sürtmelerini engelliyor. Kaliperin içinde bu iş için yay yok, balatalar elcik içindeki pistonun fotoğraftaki yay ile yerine gelmesi sonucu vakum etkisi ile ayrılıyorlar.
 

ZekiAlper

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Ekim 2007
Mesaj
2.887
Tepki
1.515
Şehir
Antalya
İsim
Antalya Downhill Özel Antrenör
Bisiklet
Specialized
@sPinErGy_26

Mıknatısların belli bir kullanım ömürleri olmuyor mu? Yani ömrü biterse o mıknatıslar değiştirilmek zorunda mı kalıyor:eek:? Magura kullanan deneyimli arkadaşların yorumlarını bekliyorum:)..
 

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
@başarist

Balataları geri geçen en büyük etken Başarist inde söylediği gibi koıl içindeki yayın pistonu geri itmesiyle oluşan vakum etkisidr...

Mıknatıslar sadece adlerin yerlerinde doğru durmasını sağlarlar... Geri çekmeden pek bir etkileri yoktur...
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Acip bakmadim, ama mantigim bana ayni yay sisteminin pistonlarin icinde de olabilecegini söylüyor. cok kuvvetli olmasa da, yine yardimci bir yay belki kaliperin icinde pistonlarda görev aliyor olabilir.
 

Gürsel BARANLI

Daimi Üye
Kayıt
17 Kasım 2008
Mesaj
200
Tepki
180
Şehir
yalova
Bisiklet
Specialized
Arkadaşlar bisiklet kaliperi ve rotorunu (disk) canlı görmedim ama çalışma mantığı olarak aynı.Hidrolik basınç demek siz basıncı uygulamadığınız sürece tekrar hidrolik eski yerine dönecektir,yani pedala.Kaliperin çalışma mantığı yuvası çok temiz sıkısıkaya piston pistonda oring.Pedaldan yapılan baskı ile hidrolik sıvısı kaliperin içindeki oringe kadar gelir ve bu baskı kuvvetinin şiddetiyle piston balatayı diske (rotora) yapıştırararak çalışır.Kaliper pistonlarında hiç bir zaman şu ana kadar yay olmadı.Aklıma gelen örnek iki parmak aranıza her hangi bir cisim (ör:kagıt) alın bakı uygulamadan kagıt her zaman parmak aranızda haraket edebilir parmaklarınızla baskı uygulayın bırakın tekrar deneyin kagıdın rahat hareket etmesinde hiç bir tekrar itici kuvvete gerek olmayacaktır.Umarım anlata bilmişimdir.
 
  • Beğen
Tepkiler: başarist ve neuro

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
@BMX_rider07

Mıknatısın çekim gücündeki azalmayı kastediyorsun galiba.
Çekim kuvvetinde zamanla bir azalma olmaz.
 
  • Beğen
Tepkiler: başarist

gurkan

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Ekim 2004
Mesaj
816
Tepki
1.236
Yaş
40
Şehir
Kocaeli
İsim
Gürkan
Başlangıç
1990—91
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Diğer
@Tech. Türk

Kaliperin içinde değil kollarda yay bulunuyor. Kolun tekrar yerine gelmesiyle oluşan vakumla pistonlar geri çekilir.
 

başarist

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Ağustos 2007
Mesaj
611
Tepki
682
Şehir
İSTANBUL Beşiktaş
@HaliliOzturk


Ben aldığım gün avid7 kaliperi açtım :D (bilinçsizce hava yaptırmıştım) bütün parçalarını söküp temizledim, içinde yay yoktu ve bu modelde pistonlar metal olmadığı için mıknatıslı değilerdi.

@Tech. Türk

Bu durum yeni alınan frenlerde bile olabiliyor
 

başarist

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Ağustos 2007
Mesaj
611
Tepki
682
Şehir
İSTANBUL Beşiktaş
@elise111s


Alakasız olacak ama :D ek bilgi : bir keresinde mıknatıslı bir parçaya (bit uc ilavesi) kaynak yapmıştım, mıknatıs özelliği anında tamamen kaybolmuştu
 

Gürsel BARANLI

Daimi Üye
Kayıt
17 Kasım 2008
Mesaj
200
Tepki
180
Şehir
yalova
Bisiklet
Specialized
Arkadaşlar hangi cisime baskı uygulandıda o cisim baskı uygulandığı şekilde kaldı.Mutlaka baskıdan kurtulduktan sonra eski şekline doğru yol alır.Kaliper pistonu da baskı bitince eski yerine döner dönerkende hiç bir zaman yay ve mıklantısa ihtiyacı yoktur.Otomotiv dünyasında fren devi BREMBO dur 8 pistonlu çalışan modelide aynı mantıkla çalışır 1972 model 124 MURAT ön arka disk frendir onunda çalışma mantığı o zamandan şimdinin aynısıdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: kron_xc4000 esk

başarist

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Ağustos 2007
Mesaj
611
Tepki
682
Şehir
İSTANBUL Beşiktaş
Kaliper içindeki pistona baskı uygulandığında, pistonun formu değişmez, silindir içindeki konumu değişir. konumunun eski haline gelmesi için dışardan güç uygulanmasına ihtiyacı vardır. Bu güç koldaki yay sayesinde ters çalışarak emiş yapan pistondur.

Hidrolikte kullanılan sıvılarda sıkışarak kayıta değer bir hacim kaybetmezler.
 

ujur

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2007
Mesaj
1.146
Tepki
1.215
Şehir
vancouver BC
@sPinErGy_26

spinergy arkadaşımızın çizdiği şekildeki kaliper, kulladığımız firenlerdeki kaliperlerin gibi bu şekildedir. kaliperde yay bulunmaz. firene bastığınızda koldaki piston ileri gider ve belli bi hacimdeki yağ sıkışır. bu sıkışma sonucunda kaliperdeki pistonlar dışarı doğru çıkar ve rotoru sıkıştırır. firen kolunu bıraktığımızda ise koldaki yay o ileri itip sıkıştırdığı yağı geri kendisine çeker ve firen kolu eski halini alır. içinde hava olmadığı için ve hiç bir sıvının sıkışma özelliği olmadığından yayın çektiği yağla birlikte pistonlarda vakum etkisiyle geri çekilir. bütün hidrolik firenlerde pistonları biri diğerinden daha çok çalışır. bu çalışma meselesi pistonların sürtünmesiyle alakalıdır. ama bazı firenlerde o kadar azdırki sürtünme fark edilmez bile. ama bazı firenlerde ise pistonların biri hiç çalışmamaktadır.
gürkankas ın dediği güç ise geçen sene hidrolik dersinde görmüştüm ordan anlatıyım,
kol incedir ve uzundur yani küçük olduğu için gücü uygularsınız, kaliperdeki piston ise geniş ve kısa olduğı için koldan gelen küçük gücü karşılayamaz ve ilerler. şöyle diyelim; firenkolundaki piston 1cm çapında ve 0 dan 4cm ye kadar ilerleyebiliyor. kaliperdeki pistonlar ise 2cm çapında 0 dan 1cm ilerleyebiliyor. siz firen koluna bastığınızda kaliperdeki pistonlar 2 tane olduğu için bu uyguladığınız güç 2 ye ayrılır. koldaki piston 4cm ilerlediğinde kaliperdeki pistonların her ikiside 1 cm ilerler. eğer koldaki piston büyük, kaliperdeki küçük olursa firen kolu çok sert olur ve basarken zorlanırız. yokuş yukarı çıkarken düşük viteste pedala bastığımızda arka tekere büyük bir güç uygularız ve teker döner ama büyük viteste tekeri çeviremeyiz zinciri ve ayağımızı zorlarız ama teker dönmez. yani rotora uygulanan güç abartılıcak kadar büyük bir güç değildir ama parmağınızla firen koluna uyguladığınız gücün yaklaşık 3-4 katı kadar bi güç uygulanır rotora. bu vites örneği gibi düşünebilirsiniz firenin çalışma prensibini. firenin iç yapısını anlamayan olursa juicy 5 firenimi tamamen söktüm resimlerini çekip koyabilirim. daha aydınlatıcı olabilir.