Bisiklet Genel Bakım ve Temizliği Nasıl Yapılır?

Konu, Bisiklet Püfleri kategorisinde Deniz tarafından 20 Şubat 2016 tarihinde paylaşıldı.

  1. Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.324
    Beğeniler:
    3.476
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Sponsorlu Merhaba arkadaşlar.

    Genel bisiklet bakımı, temizliği ve kontrolü hakkında bir konu açmak istedim. Daha önce tecrübeli arkadaşların konuları vardı fakat fotoğrafları silinmişti. Biraz daha güncel bir konu olsun, kendim evde nasıl yüzeysel olarak bakım yapıyorum göstermek istedim. Mutlaka tecrübeli arkadaşlarımızın kendilerine özgü yöntemleri vardır, ben kendi yöntemimi aktarıyorum :)

    Görüldüğü üzere elimizde pis ve bakımsız bir dağ bisikletimiz var:

    1.jpg

    Arkadaşım Kaya bisikleti ile pek ilgilenmiyor. Bisikletsiz kaldığım geçen hafta ondan ödünç aldım bu bisikleti. Temiz ve bakımlı şekilde teslim ederek teşekkür edeceğim kendisine.
    Hadi bakalım :)

    Hazırlığımız tamam.
    2.jpg

    Önce genel bir temizlik ile başlamak istedim; hafif ıslak bir bezle birçok yeri sildim. Toprak ve çamur kalıntılarından arındırdım bisikleti yüzeysel olarak.

    Maşa dağ bisikleti için çok önemli. Ben de maşanın basit temizliğini bitirdikten sonra bacaklarını özenle temizliyorum. O-ring denilen halka kısımların temizliği en can alıcı nokta.
    3.jpg

    Temizlendikten sonra bu bölüme çok çok az makine yağı damlatıyorum.
    4.jpg

    Sonra gidondan bastırarak maşanın esnemesini sağlıyorum. Görüldüğü üzere pislikler çıkmaya devam ediyor.
    5.jpg

    Temiz hale gelene dek, maşayı sonuna kadar esnetip esnetip çıkan pislikleri bezle siliyorum. Gidondan kilitleme kolunu da kontrol etmeyi ihmal etmiyorum, tel gergin, kilitleme çalışıyor.
    6.jpg

    Şimdi diğer önemli noktaları kontrol ederek devam ediyorum. Furç kontrolü yapıyorum, frene basılı tutarak bisikleti hafifçe öne arkaya hareket ettiriyorum. Biraz boşluk var.
    Önce alttaki şaft borusunu tutan iki vidayı gevşetiyorum. Ardından görünen ana vidayı çok fazla sıkmadan, boşluk kalmayacak ama gidonun rahat dönmesini sağlayacak kadar uygun ayarlıyorum. Bisikletin önünü elimle kaldırarak, gidonun rahat dönmesine de bakıyorum. O ilk olarak gevşettiğimiz aşağıdaki iki vidayı sıkmayı unutmuyoruz. İşlem tamam.
    7.jpg

    Kadro kulağı bakım zamanında en fazla gözden kaçırılan yer oluyor. Malesef birçok bisiklet tamircisi bile bu hatayı yapıyor. Kulak vidasındaki gevşeme, vites sorunlarına ve hatta kulağın yamulmasına veya kırılmasına yol açabiliyor. Gevşeyen vidayı insanca sıkıyoruz, abanmadan :) Hassas oluyor bu vidalar.
    8.jpg

    Jant mandallarına da bakalım. Çok çok fazla sıkı olmamalı fakat gevşek hiç olmamalı. Önce mandalın sıkılığını ayarlıyorum, ideal sıkılığı sağladım. Şimdi tekrar açıyorum mandalı; yukarıdan gidona tam ortadan dengeli şekilde bastırarak, jantın maşaya doğru konumda oturmasını sağlıyorum. Tek elle bastırırken diğer elimle de mandalı sıkıyorum.
    Arka tarafa da aynı uygulama tabi :) Burada amaç, fren ayarı için tekerlerin en uygun konumda olması.
    Lastiklerin havasına, jant tellerinin gerginliğine, jantların akort durumunu da inceliyorum. İyi durumdalar. Lastikleri pis bıraktım, açıkçası boşuna uğraşmak istemedim. Hala kış aylarındayız, yine çamur olabilir diyerek kaytarıyorum müsadenizle :) Zaten önemli olan bisikletin düzgün çalışması.
    9.jpg

    Aynakolun vidalarını ve orta göbeği kontrol ediyorum elle. Hafifçe kol kısmını fotoğraftaki gibi pedala basar konumda tutarak, sağa sola doğru boşluk var mı diye inceliyorum. Güzel haber, boşluk yok.
    10.jpg

    Bir de pedallara bakalım. Sağa sola oynatmaya çalışarak pedal göbeğindeki durumu inceliyorum, ayrıca dönüşüne de bakıyorum. Pedalların aynakola monte edilen yerlerinin gevşek olmaması lazım,
    hem aynakolun pedal yuvasının ömrü için hem de bizim ömrümüz için :) Sıkıyoruz. Burası da tamam.
    11.jpg

    Şimdi sele ve sele borusu kontrolü. Birçok bisikletin çıtırtı kaynağı burasıdır. Seleye önden ve arkadan yükleniyorum, çıtırtı var mı diye dinliyorum. Ses yok. Fakat olsaydı seleyi sele borusundan ayırıp her bir kısmı bezle silecektim.
    12.jpg

    Fotoğraftaki görünen vidayı da kontrol ediyorum.
    13.jpg

    Sele borusunu söküyorum, hem sele borusunu hem de kadronun yuvasını bezle temizliyorum. Çok çok az olacak şekilde gresleyebiliriz.
    14.jpg
    15.jpg

    Sele kelepçesini aynı jant mandalları gibi sıkıyoruz.
    16.jpg
     
  2. #2

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.324
    Beğeniler:
    3.476
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Vitesler iyi durumda değil. Sadece ayarlar kötü değil, kablolar da kötü durumda. Önce Würth marka balata spreyi ile kiri pası atıyorum. WD40 da kullanabilirsiniz, gazyağı da, mazot da. Size kalmış. Benim kolayıma geldiği için balata spreyi kullandım. Yoksa balata spreyleri zamanla zincirin parlaklığını yok ediyorlar, kaplamaya zarar veriyorlar uzun vadede.
    Rublenin, aynakolun ve zincirin pisliği çabuk atıldı sprey sayesinde. Rubleyi boşuna sökmedim bu nedenle :) Balata spreyini sıkarken her yere pisliğin sıçramaması için kirli bir kumaş parçasını kullandım.
    17.jpg

    Biraz bekleyip ikinci kez balata spreyi uyguluyorum. Tabi daha sonra rublenin, aynakolun dişlilerinin, arka vitesin makaralarının aralarını ve orta göbek bölümünü iyice temizliyorum, kuruluyorum.
    18.jpg
    19.jpg

    Zinciri attırarak aynakolu daha kolay temizlediğimi görebilirsiniz. İsterseniz komple söküp daha rahat temizleyebilirsiniz.
    21.jpg

    Zincir için ayrı bir çalışma daha yapıyorum. Zaten paslanmaya başlamış zincirimiz. Kolay sökmeye yarayan "missing link" diye bir parça var ve bu işimi kolaylaştırıyor :)
    22.jpg

    Zincirin üzerinden, çıplak halde iken bir kere daha balata spreyi ile geçiyorum. Eski diş fırçaları ile daha detaylı bir temizlik de yapılabilirdi. Ben pek gerek görmedim.
    Spreyden sonra birkaç defa zinciri yıkıyorum. Bu aşamada sıvı sabun, bulaşık deterjanı ve hatta şampuan bile kullanabilirsiniz. Deterjanla birkaç defa yıkadıktan sonra bir bezle iyice kuruluyorum.
    Şimdi zincir beni ve Chain L marka yağı bekleyedursun, ben de vites kablolarını greslemeye başlayayım.


    İlk işim vites kablolarını serbest bırakmak. Zinciri attırabiliriz elimizle. Ön vitese bu şekilde baskı uyguluyorum tek elimle, diğer elimle de gevşeyen kabloyu yerinden çıkarıyorum. Arka vites kablosu için de aynı taktiği uyguluyorum.
    24.jpg

    Serbest hale gelen telleri ve kabloları bezle temizlemeyi atlamıyorum, tellerin çıkış yerlerinde biriken pislikler var.
    23.jpg

    Ardından gres yağıyla buluşturuyorum telleri. Kabloları, greslenen tellerin üzerinde boydan boya gezdiriyorum. Amacım tellerin ve kabloların iyice greslenerek maksimum rahat etmesi.
    25.jpg

    Zincir de kurumuş iyice, Chain L damlatıyorum, her bir hareketli noktaya bir damla.
    26.jpg

    Farklı markalar da tercih edebilirsiniz. Ben memnun olduğum için bunu uyguladım.

    Chain-L Zincir Yağı Uygulaması

    Zincir yağla beslenirken, yağ iyice zincirin içine ulaşırken ara veriyorum :)
    Müzik listesindeki parçalara küçük bir ayar verdikten, kahvemi içtikten sonra, yaklaşık 20 dakika geçmiş.

    Zinciri monte ediyorum, vites ayarlarını da özenle yapıyorum. Neredeyse her şeyi baştan ayarlıyorum, vitesler gerçekten çok kötüydü. Vites ayarı için hazır video var :) Bu nedenle vites ayarını baştan anlatma gereği duymadım:

    Geziniyo - 5 Dakikada Vites Ayarı
    Geziniyo - 5 Dakikada Bisiklet Ön Vites Ayarı

    Gres yağının temas ettiği kadro maşa gibi yerleri, balata spreyi ile çıkanların leke yaptığı jant yüzeyini hafif ıslak bezle siliyorum.


    Şimdi frenlere geldik, bu bisikletin en sıkıntılı bölümüne. Sürtme ve frenleme kuvveti sorunlarımız var. Yine balata spreyi kullanıyorum. Rotorlara kaliperlere sıkıyorum.
    27.jpg

    Bekleyip, ikinci defa da aynı işlemi yapıyorum. Ardından da kuru ve temiz bir bezle siliyorum frenleri.
    28.jpg

    Kaliperleri görüldüğü gibi söküyor ve balataların pimlerini yamultuyorum.
    29.jpg
    30.jpg

    Bu işlem sırasında kesinlikle fren koluna dokunmuyorum! Yoksa frenlerin hava yapmasına, ayarının iyice bozulmasına neden olunabilir. Pimi sökünce balatalara (fren pedleri) yukarıdan bastırarak çıkmalarını sağlıyorum.
    31.jpg

    Bu durumda kaliperlerin içine, pistonlara bakıyorum. Biraz içeri itmek gerekiyor. Tornavida ya da alyan olabilir, sert bir cisim ile pistonları itiyorum.
    32.jpg
    33.jpg

    Aynı kuru bezle siliyorum güzelce kaliperi.
    Pistonlar için; gerek gören arkadaşlar, çok dikkatli olmak kaydıyla, azıcık WD40 kullanabilirler. Tabi sonra iyice silmek ve kurulamak gerekecektir.
    34.jpg

    Bakalım balatalar ne durumda? Fena değil gibi :) Belki hafifçe yüzeyi zımparalanabilirdi ama ihtiyaç duymadım. Temizliğin ardından balataları yeniden monte edeceğim.
    35.jpg

    Önce şu balataları balataları tutan metal parçayı esnetiyorum dışa doğru, balataları taktığımda azıcık daha rotorlara mesafe bıraksın istiyorum.
    36.jpg

    Balata pimini, yerinden çıkmaması için yeniden eski heline getiriyorum, yamultuyorum.
    37.jpg

    Kaliperleri kadroya ve rotorun üzerine oturttuktan sonra frene birkaç defa basıp çekiyorum. Herşey yolunda. Ön frende de aynı işlemi uyguluyorum tabi.
    @geziniyo'nun bu konuda bir videosu olduğu için fren ayarı anlatmıyorum:

    Geziniyo Tv - Bisiklet Disk Fren Balata Değişimi ve Sürtme Problemi

    Bisiklet kullanılabilir halde artık :)
    38.jpg

    Okuduğunuz için teşekkür ediyorum. Umarım beğenmişsinizdir.
     
  3. geziniyo Üyeliği iptal edildi

    Kayıt:
    9 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    3.582
    Beğeniler:
    6.044
    @Deniz Tezcan Hakikatten tebrik ederim; arşiv niteliğinde bakım konusunda süper bi kaynak olmuş :)
     
  4. İlkerKurul

    İlkerKurul Üye

    Kayıt:
    29 Ocak 2016
    Mesajlar:
    25
    Beğeniler:
    38
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    İlkerKurul
    Bisiklet:
    Sedona
    Elinize sağlık.
     
  5. Tuguj Daimi Üye

    Kayıt:
    20 Eylül 2015
    Mesajlar:
    314
    Beğeniler:
    129
    Şehir:
    Düzce
    Adı:
    Aykut Baykurt
    Bisiklet:
    Merida
    Cok guzel olmus bide arka gobek bakimini gosterirmisiniz acaba :)
     
    berktx bunu beğendi.
  6. Ömer Murat

    Ömer Murat Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Şubat 2016
    Mesajlar:
    4.439
    Beğeniler:
    29.862
    Şehir:
    Antalya
    Gerçekten elinize sağlık, emek verilmiş ciddi bir çalışma, paylaşım için çok teşekkürler.
     
  7. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    6.175
    Beğeniler:
    32.124
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    Elinize saglik harika bir rehber olmus :harika:
     
    geziniyo bunu beğendi.
  8. hasanwhite26

    hasanwhite26 Daimi Üye

    Kayıt:
    13 Nisan 2015
    Mesajlar:
    248
    Beğeniler:
    100
    Şehir:
    eskişehir
    Adı:
    hasan
    Bisiklet:
    Bianchi
    Çok iyi olmuş elinize sağlık
    Bisikletimi emanet olarak alabilirsiniz :D
     
    Burak A. bunu beğendi.
  9. Burgony

    Burgony Üye

    Kayıt:
    17 Şubat 2016
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    30
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Sezer
    Ben zinciri gaz yağı ile temizliyorum bir zararı var mıdır acaba?
     
  10. Eroseros

    Eroseros Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    25 Aralık 2015
    Mesajlar:
    563
    Beğeniler:
    1.180
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Eray Yumuşaker
    Bisiklet:
    Sedona
    Böyle anlaşılır ve detaylı bir anlatım için teşekkürler.
     
    geziniyo bunu beğendi.
  11. SerkanH Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Nisan 2014
    Mesajlar:
    4.100
    Beğeniler:
    4.466
    Çok iyi olmuş. Ellerine sağlık. Bu konu sabitlenmeli..
     
    mariokaldato ve geziniyo bunu beğendi.
  12. Tolga Çelebi

    Tolga Çelebi Culebrist

    Kayıt:
    2 Haziran 2013
    Mesajlar:
    2.927
    Beğeniler:
    4.432
    Şehir:
    Üsküdar / İstanbul
    Adı:
    Tolga Çelebi
    Bisiklet:
    Focus
    Dağ bisikletim yok ama sıkılmadan okudum,çok iyi gerçekten :harika:
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  13. GrandHan

    GrandHan Üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2015
    Mesajlar:
    70
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Elif
    Bisiklet:
    Salcano
    Süper anlatım. Teşekkürler :harika:
     
  14. Snowblind

    Snowblind Üye

    Kayıt:
    5 Şubat 2016
    Mesajlar:
    89
    Beğeniler:
    121
    Şehir:
    Manavgat
    Adı:
    Eray Aksoy
    Bisiklet:
    Mosso
    Süper bir anlatım ve çalışma olmuş.İnşallah görseller uzun süre kalır ve benim gibi acemiler de bundan fayda sağlayabilirler.
     
  15. #15

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.324
    Beğeniler:
    3.476
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Çok teşekkürler arkadaşlar. Beğenmenize sevindim :)
     
    GrandHan ve geziniyo bunu beğendi.
  16. #16

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.324
    Beğeniler:
    3.476
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Çok uzun süredir bilyalı göbek bakımı yapmıyorum, benim bisikletimdekiler de rulmanlı :) Umarım tecrübeli arkadaşlardan böyle bir konu paylaşan çıkar. Gerçi eski konularda anlatılmıştı:
    Shimano RS20 Jant Göbek Bakımı ve Temizliği ( Resimli)
    Teker Göbeklerinin Bakımı ve Maşa Eğriliği Onarımı...
    Malesef diğer göbek bakım konularının fotoğrafları silinmiş.


    :D :D Teşekkürler :)


    Konuda belirtmiştim zaten, gazyağı, mazot, WD40 gibi ürünler olabilir. Gazyağı bana kalırsa en iyisi, boyaya veya ruble, zincir, aynakol kaplamalarına da zarar vermiyor.
     
    hasanwhite26 ve geziniyo bunu beğendi.
  17. aso2

    aso2 Freedom way with Giant

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    185
    Beğeniler:
    71
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Giant
    Elinize sağlık, çok basit ve anlaşılır anlatmışsınız. Sadece tek sorum var:), zinciri attırdıktan sonra vites tellerini bağlantı yerlerini mi yağlıyoruz ( mesela ön aktarıcının açıkta duran kısmını) yoksa komple bütün teli mi?
     
  18. BF Okuru Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    10
    Beğeniler:
    13
    Chain-L de bir gelsin de, 200 temizliğini yapayım yeni bisikletin. Konudan faydalanırım, teşekkürler.
     
  19. #19

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.324
    Beğeniler:
    3.476
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Teşekkürler. Çok önemli bir detay değil açıkçası :) Ben sadece tellerin kablo içine giren yerlerini gresliyorum. Ama telleri gresten sonra defalarca kablo içinde hareket ettiriyorum.

    Ben teşekkür ederim yorum için :)
     
    aso2 bunu beğendi.
  20. Tuman

    Tuman Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    3
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    Antalya
    Adı:
    Ahmet
    Bisiklet:
    Merida
    Sponsorlu Emeğinize sağlık gerçekten, her bir durumu ayrıntısıyla anlatmışsınız. Sağolunuz...
     
  1. Daha güzel bir site kullanımı sağlamayı hedeflediğimizden dolayı, bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Bu sebeple çerezlerden yararlanarak sitemizle nasıl bir etkileşimde bulunduğunuza dair ilişkili verileri kaydedecek araçlardan faydalanıyoruz. Bu siteye giriş yapıp kullanarak, çerez kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz.
    Duyuruyu Kapat