Bisiklet genel bakım ve temizliği nasıl yapılır?

Deniz

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2007
Başlık
37
Mesaj
2.322
Tepki
3.441
Şehir
Fahrettin Altay, İzmir
Bisiklet
Cannondale
Merhaba arkadaşlar.

Genel bisiklet bakımı, temizliği ve kontrolü hakkında bir konu açmak istedim. Daha önce tecrübeli arkadaşların konuları vardı fakat fotoğrafları silinmişti. Biraz daha güncel bir konu olsun, kendim evde nasıl yüzeysel olarak bakım yapıyorum göstermek istedim. Mutlaka tecrübeli arkadaşlarımızın kendilerine özgü yöntemleri vardır, ben kendi yöntemimi aktarıyorum :)

Görüldüğü üzere elimizde pis ve bakımsız bir dağ bisikletimiz var:

1.jpg

Arkadaşım Kaya bisikleti ile pek ilgilenmiyor. Bisikletsiz kaldığım geçen hafta ondan ödünç aldım bu bisikleti. Temiz ve bakımlı şekilde teslim ederek teşekkür edeceğim kendisine.
Hadi bakalım :)

Hazırlığımız tamam.
2.jpg

Önce genel bir temizlik ile başlamak istedim; hafif ıslak bir bezle birçok yeri sildim. Toprak ve çamur kalıntılarından arındırdım bisikleti yüzeysel olarak.

Maşa dağ bisikleti için çok önemli. Ben de maşanın basit temizliğini bitirdikten sonra bacaklarını özenle temizliyorum. O-ring denilen halka kısımların temizliği en can alıcı nokta.
3.jpg

Temizlendikten sonra bu bölüme çok çok az makine yağı damlatıyorum.
4.jpg

Sonra gidondan bastırarak maşanın esnemesini sağlıyorum. Görüldüğü üzere pislikler çıkmaya devam ediyor.
5.jpg

Temiz hale gelene dek, maşayı sonuna kadar esnetip esnetip çıkan pislikleri bezle siliyorum. Gidondan kilitleme kolunu da kontrol etmeyi ihmal etmiyorum, tel gergin, kilitleme çalışıyor.
6.jpg

Şimdi diğer önemli noktaları kontrol ederek devam ediyorum. Furç kontrolü yapıyorum, frene basılı tutarak bisikleti hafifçe öne arkaya hareket ettiriyorum. Biraz boşluk var.
Önce alttaki şaft borusunu tutan iki vidayı gevşetiyorum. Ardından görünen ana vidayı çok fazla sıkmadan, boşluk kalmayacak ama gidonun rahat dönmesini sağlayacak kadar uygun ayarlıyorum. Bisikletin önünü elimle kaldırarak, gidonun rahat dönmesine de bakıyorum. O ilk olarak gevşettiğimiz aşağıdaki iki vidayı sıkmayı unutmuyoruz. İşlem tamam.
7.jpg

Kadro kulağı bakım zamanında en fazla gözden kaçırılan yer oluyor. Malesef birçok bisiklet tamircisi bile bu hatayı yapıyor. Kulak vidasındaki gevşeme, vites sorunlarına ve hatta kulağın yamulmasına veya kırılmasına yol açabiliyor. Gevşeyen vidayı insanca sıkıyoruz, abanmadan :) Hassas oluyor bu vidalar.
8.jpg

Jant mandallarına da bakalım. Çok çok fazla sıkı olmamalı fakat gevşek hiç olmamalı. Önce mandalın sıkılığını ayarlıyorum, ideal sıkılığı sağladım. Şimdi tekrar açıyorum mandalı; yukarıdan gidona tam ortadan dengeli şekilde bastırarak, jantın maşaya doğru konumda oturmasını sağlıyorum. Tek elle bastırırken diğer elimle de mandalı sıkıyorum.
Arka tarafa da aynı uygulama tabi :) Burada amaç, fren ayarı için tekerlerin en uygun konumda olması.
Lastiklerin havasına, jant tellerinin gerginliğine, jantların akort durumunu da inceliyorum. İyi durumdalar. Lastikleri pis bıraktım, açıkçası boşuna uğraşmak istemedim. Hala kış aylarındayız, yine çamur olabilir diyerek kaytarıyorum müsadenizle :) Zaten önemli olan bisikletin düzgün çalışması.
9.jpg

Aynakolun vidalarını ve orta göbeği kontrol ediyorum elle. Hafifçe kol kısmını fotoğraftaki gibi pedala basar konumda tutarak, sağa sola doğru boşluk var mı diye inceliyorum. Güzel haber, boşluk yok.
10.jpg

Bir de pedallara bakalım. Sağa sola oynatmaya çalışarak pedal göbeğindeki durumu inceliyorum, ayrıca dönüşüne de bakıyorum. Pedalların aynakola monte edilen yerlerinin gevşek olmaması lazım,
hem aynakolun pedal yuvasının ömrü için hem de bizim ömrümüz için :) Sıkıyoruz. Burası da tamam.
11.jpg

Şimdi sele ve sele borusu kontrolü. Birçok bisikletin çıtırtı kaynağı burasıdır. Seleye önden ve arkadan yükleniyorum, çıtırtı var mı diye dinliyorum. Ses yok. Fakat olsaydı seleyi sele borusundan ayırıp her bir kısmı bezle silecektim.
12.jpg

Fotoğraftaki görünen vidayı da kontrol ediyorum.
13.jpg

Sele borusunu söküyorum, hem sele borusunu hem de kadronun yuvasını bezle temizliyorum. Çok çok az olacak şekilde gresleyebiliriz.
14.jpg
15.jpg

Sele kelepçesini aynı jant mandalları gibi sıkıyoruz.
16.jpg
 

Deniz

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2007
Başlık
37
Mesaj
2.322
Tepki
3.441
Şehir
Fahrettin Altay, İzmir
Bisiklet
Cannondale
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #2
Vitesler iyi durumda değil. Sadece ayarlar kötü değil, kablolar da kötü durumda. Önce Würth marka balata spreyi ile kiri pası atıyorum. WD40 da kullanabilirsiniz, gazyağı da, mazot da. Size kalmış. Benim kolayıma geldiği için balata spreyi kullandım. Yoksa balata spreyleri zamanla zincirin parlaklığını yok ediyorlar, kaplamaya zarar veriyorlar uzun vadede.
Rublenin, aynakolun ve zincirin pisliği çabuk atıldı sprey sayesinde. Rubleyi boşuna sökmedim bu nedenle :) Balata spreyini sıkarken her yere pisliğin sıçramaması için kirli bir kumaş parçasını kullandım.
17.jpg

Biraz bekleyip ikinci kez balata spreyi uyguluyorum. Tabi daha sonra rublenin, aynakolun dişlilerinin, arka vitesin makaralarının aralarını ve orta göbek bölümünü iyice temizliyorum, kuruluyorum.
18.jpg
19.jpg

Zinciri attırarak aynakolu daha kolay temizlediğimi görebilirsiniz. İsterseniz komple söküp daha rahat temizleyebilirsiniz.
21.jpg

Zincir için ayrı bir çalışma daha yapıyorum. Zaten paslanmaya başlamış zincirimiz. Kolay sökmeye yarayan "missing link" diye bir parça var ve bu işimi kolaylaştırıyor :)
22.jpg

Zincirin üzerinden, çıplak halde iken bir kere daha balata spreyi ile geçiyorum. Eski diş fırçaları ile daha detaylı bir temizlik de yapılabilirdi. Ben pek gerek görmedim.
Spreyden sonra birkaç defa zinciri yıkıyorum. Bu aşamada sıvı sabun, bulaşık deterjanı ve hatta şampuan bile kullanabilirsiniz. Deterjanla birkaç defa yıkadıktan sonra bir bezle iyice kuruluyorum.
Şimdi zincir beni ve Chain L marka yağı bekleyedursun, ben de vites kablolarını greslemeye başlayayım.


İlk işim vites kablolarını serbest bırakmak. Zinciri attırabiliriz elimizle. Ön vitese bu şekilde baskı uyguluyorum tek elimle, diğer elimle de gevşeyen kabloyu yerinden çıkarıyorum. Arka vites kablosu için de aynı taktiği uyguluyorum.
24.jpg

Serbest hale gelen telleri ve kabloları bezle temizlemeyi atlamıyorum, tellerin çıkış yerlerinde biriken pislikler var.
23.jpg

Ardından gres yağıyla buluşturuyorum telleri. Kabloları, greslenen tellerin üzerinde boydan boya gezdiriyorum. Amacım tellerin ve kabloların iyice greslenerek maksimum rahat etmesi.
25.jpg

Zincir de kurumuş iyice, Chain L damlatıyorum, her bir hareketli noktaya bir damla.
26.jpg

Farklı markalar da tercih edebilirsiniz. Ben memnun olduğum için bunu uyguladım.
Chain-L Zincir Yağı Uygulaması

Zincir yağla beslenirken, yağ iyice zincirin içine ulaşırken ara veriyorum :)
Müzik listesindeki parçalara küçük bir ayar verdikten, kahvemi içtikten sonra, yaklaşık 20 dakika geçmiş.

Zinciri monte ediyorum, vites ayarlarını da özenle yapıyorum. Neredeyse her şeyi baştan ayarlıyorum, vitesler gerçekten çok kötüydü. Vites ayarı için hazır video var :) Bu nedenle vites ayarını baştan anlatma gereği duymadım:
Geziniyo - 5 Dakikada Vites Ayarı
Geziniyo - 5 Dakikada Bisiklet Ön Vites Ayarı

Gres yağının temas ettiği kadro maşa gibi yerleri, balata spreyi ile çıkanların leke yaptığı jant yüzeyini hafif ıslak bezle siliyorum.


Şimdi frenlere geldik, bu bisikletin en sıkıntılı bölümüne. Sürtme ve frenleme kuvveti sorunlarımız var. Yine balata spreyi kullanıyorum. Rotorlara kaliperlere sıkıyorum.
27.jpg

Bekleyip, ikinci defa da aynı işlemi yapıyorum. Ardından da kuru ve temiz bir bezle siliyorum frenleri.
28.jpg

Kaliperleri görüldüğü gibi söküyor ve balataların pimlerini yamultuyorum.
29.jpg
30.jpg

Bu işlem sırasında kesinlikle fren koluna dokunmuyorum! Yoksa frenlerin hava yapmasına, ayarının iyice bozulmasına neden olunabilir. Pimi sökünce balatalara (fren pedleri) yukarıdan bastırarak çıkmalarını sağlıyorum.
31.jpg

Bu durumda kaliperlerin içine, pistonlara bakıyorum. Biraz içeri itmek gerekiyor. Tornavida ya da alyan olabilir, sert bir cisim ile pistonları itiyorum.
32.jpg
33.jpg

Aynı kuru bezle siliyorum güzelce kaliperi.
Pistonlar için; gerek gören arkadaşlar, çok dikkatli olmak kaydıyla, azıcık WD40 kullanabilirler. Tabi sonra iyice silmek ve kurulamak gerekecektir.
34.jpg

Bakalım balatalar ne durumda? Fena değil gibi :) Belki hafifçe yüzeyi zımparalanabilirdi ama ihtiyaç duymadım. Temizliğin ardından balataları yeniden monte edeceğim.
35.jpg

Önce şu balataları balataları tutan metal parçayı esnetiyorum dışa doğru, balataları taktığımda azıcık daha rotorlara mesafe bıraksın istiyorum.
36.jpg

Balata pimini, yerinden çıkmaması için yeniden eski heline getiriyorum, yamultuyorum.
37.jpg

Kaliperleri kadroya ve rotorun üzerine oturttuktan sonra frene birkaç defa basıp çekiyorum. Herşey yolunda. Ön frende de aynı işlemi uyguluyorum tabi.
@geziniyo'nun bu konuda bir videosu olduğu için fren ayarı anlatmıyorum:
Geziniyo Tv - Bisiklet Disk Fren Balata Değişimi ve Sürtme Problemi

Bisiklet kullanılabilir halde artık :)
38.jpg

Okuduğunuz için teşekkür ediyorum. Umarım beğenmişsinizdir.
 

Tuguj

Daimi Üye
Kayıt
20 Eylül 2015
Başlık
15
Mesaj
314
Tepki
129
Şehir
Düzce
İsim
Aykut Baykurt
Bisiklet
Merida
Cok guzel olmus bide arka gobek bakimini gosterirmisiniz acaba :)
 
  • Beğen
Tepkiler: berktx

Ömer Murat

Moderatör
Moderatör
Kayıt
3 Şubat 2016
Başlık
23
Mesaj
4.798
Tepki
32.842
Şehir
Antalya
Gerçekten elinize sağlık, emek verilmiş ciddi bir çalışma, paylaşım için çok teşekkürler.
 

hasanwhite26

Daimi Üye
Kayıt
13 Nisan 2015
Başlık
22
Mesaj
248
Tepki
100
Yaş
19
Şehir
eskişehir
İsim
hasan
Bisiklet
Bianchi
Çok iyi olmuş elinize sağlık
Bisikletimi emanet olarak alabilirsiniz :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak A.

Burgony

Üye
Kayıt
17 Şubat 2016
Başlık
18
Mesaj
84
Tepki
30
Şehir
İstanbul
İsim
Sezer
Ben zinciri gaz yağı ile temizliyorum bir zararı var mıdır acaba?
 

Eroseros

Forum Demirbaşı
Kayıt
25 Aralık 2015
Başlık
4
Mesaj
564
Tepki
1.172
Yaş
46
Şehir
İzmir
İsim
Eray Yumuşaker
Bisiklet
Sedona
Böyle anlaşılır ve detaylı bir anlatım için teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: geziniyo

Tolga Çelebi

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2013
Başlık
56
Mesaj
2.926
Tepki
4.381
Şehir
Üsküdar / İstanbul
İsim
Tolga Çelebi
Bisiklet
Focus
Dağ bisikletim yok ama sıkılmadan okudum,çok iyi gerçekten :harika:
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato

GrandHan

Üye
Kayıt
14 Eylül 2015
Başlık
0
Mesaj
70
Tepki
39
Yaş
45
Şehir
İstanbul
İsim
Elif
Bisiklet
Salcano
Süper anlatım. Teşekkürler :harika:
 

Snowblind

Üye
Kayıt
5 Şubat 2016
Başlık
1
Mesaj
89
Tepki
121
Yaş
44
Şehir
Manavgat
İsim
Eray Aksoy
Bisiklet
Mosso
Süper bir anlatım ve çalışma olmuş.İnşallah görseller uzun süre kalır ve benim gibi acemiler de bundan fayda sağlayabilirler.
 

Deniz

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2007
Başlık
37
Mesaj
2.322
Tepki
3.441
Şehir
Fahrettin Altay, İzmir
Bisiklet
Cannondale
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #15
@geziniyo

@İlkerKurul

@ÖmerMurat

@Serkan Mıstınoğlu

@Eroseros

@SerkanH

@Tolga Çelebi

@GrandHan

@Snowblind

Çok teşekkürler arkadaşlar. Beğenmenize sevindim :)
 

Deniz

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2007
Başlık
37
Mesaj
2.322
Tepki
3.441
Şehir
Fahrettin Altay, İzmir
Bisiklet
Cannondale
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #16
@Tuguj123
Çok uzun süredir bilyalı göbek bakımı yapmıyorum, benim bisikletimdekiler de rulmanlı :) Umarım tecrübeli arkadaşlardan böyle bir konu paylaşan çıkar. Gerçi eski konularda anlatılmıştı:
Shimano RS20 Jant Göbek Bakımı ve Temizliği ( Resimli)
Teker Göbeklerinin Bakımı ve Maşa Eğriliği Onarımı...
Malesef diğer göbek bakım konularının fotoğrafları silinmiş.


@hasanwhite26
:D :D Teşekkürler :)


@Burgony
Konuda belirtmiştim zaten, gazyağı, mazot, WD40 gibi ürünler olabilir. Gazyağı bana kalırsa en iyisi, boyaya veya ruble, zincir, aynakol kaplamalarına da zarar vermiyor.
 

aso2

Freedom way with Giant
Kayıt
31 Ağustos 2007
Başlık
23
Mesaj
185
Tepki
72
Şehir
İzmir
Bisiklet
Giant
Elinize sağlık, çok basit ve anlaşılır anlatmışsınız. Sadece tek sorum var:), zinciri attırdıktan sonra vites tellerini bağlantı yerlerini mi yağlıyoruz ( mesela ön aktarıcının açıkta duran kısmını) yoksa komple bütün teli mi?
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
2 Şubat 2005
Başlık
0
Mesaj
36
Tepki
43
Chain-L de bir gelsin de, 200 temizliğini yapayım yeni bisikletin. Konudan faydalanırım, teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: 1 kişi

Deniz

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2007
Başlık
37
Mesaj
2.322
Tepki
3.441
Şehir
Fahrettin Altay, İzmir
Bisiklet
Cannondale
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #19
@aso2
Teşekkürler. Çok önemli bir detay değil açıkçası :) Ben sadece tellerin kablo içine giren yerlerini gresliyorum. Ama telleri gresten sonra defalarca kablo içinde hareket ettiriyorum.

@drumbanger
Ben teşekkür ederim yorum için :)
 
  • Beğen
Tepkiler: aso2

Tuman

Üye
Kayıt
18 Ağustos 2015
Başlık
0
Mesaj
3
Tepki
1
Yaş
37
Şehir
Antalya
İsim
Ahmet
Bisiklet
Merida
Emeğinize sağlık gerçekten, her bir durumu ayrıntısıyla anlatmışsınız. Sağolunuz...
 
Yukarı Alt