Scudo Sports

Ucuza fixie toplanır mı?

Bu özgüvenin kaynağı nedir merak etmedim değil :koptum: :koptum: :koptum:

Bisikletten beklenenlere bağlı biraz. Hafiflik, yatay kızak ve has fixie göbeği şartı yoksa 1500 tl civarına hallediliyor. 1000 tl ye külüstür çelik yol bisikleti bulunuyor. Göbeği çelikse muntazam bir TIG kaynağıyla dişli göbeğe sabitlenir. Değilse de çelik göbek alınıp tekrar örülür. Disk frenli göbeğe 17-18t leri vidayla tutturanlar da var. 100 tl ye 46t kamalı 1/8" zincir aynakolları var. Geriye 1/8" zincir ve pedal bandı kaldı. Bu kadar.
Bu forumda sizin kadar her konu hakkında bilgi sahibi olan çok az sayıda insan mevcut umarım sayınız gün geçtikçe artar.
 
Scudo
Bu özgüvenin kaynağı nedir merak etmedim değil :koptum: :koptum: :koptum:

Bisikletten beklenenlere bağlı biraz. Hafiflik, yatay kızak ve has fixie göbeği şartı yoksa 1500 tl civarına hallediliyor. 1000 tl ye külüstür çelik yol bisikleti bulunuyor. Göbeği çelikse muntazam bir TIG kaynağıyla dişli göbeğe sabitlenir. Değilse de çelik göbek alınıp tekrar örülür. Disk frenli göbeğe 17-18t leri vidayla tutturanlar da var. 100 tl ye 46t kamalı 1/8" zincir aynakolları var. Geriye 1/8" zincir ve pedal bandı kaldı. Bu kadar.

Özgüven kadar nefret ettiğim başka bir kelime yoktur. Özgüven değil cimrilik diyelim.
 
@kudretozbay Siz "her konu hakkında bilgi sahibi" diyince burada bir dokundurma mı var diye düşünüyorum haliyle. Çünkü "her konuda" yazmıyorum. Zaten bisikletin icraat kısmında yokum. Daha çok tamircilik, ölmüş ekipmanı kurtarmaktan zevk almak benimki. Onda da sadece eski tip sistemleri yapabilirim. Son nesil bir arka attırıcıya indexli bir kolu saat gibi çalışacak şekilde ayarla deseler kolay olmaz benim için. Çelik yol bisikleti hastasıyım, ama marka model olarak detay bilmem.
 
  • Beğen
Tepkiler: ugurus ve MakRo
Yedi yıldır şehir içi trafikte fixie dışında hiçbir ulaşım aracı kullanmayan bir kardeşiniz olarak söylüyorum ki orijinal fixie göbek, zincir gerdirme kelebekleri, strap ya da kalpiyeli pedal kullanılmayan bir frensiz fixieye binmenin metronun altına atlamaktan hiçbir farkı yoktur. Denemeyiniz.

İkinci hususa gelecek olursak en ucuz kadro alüminyum şu anda. Onu da 1750 ₺'ye yaptırabiliriz. Jant seti göbekler dahil 1200 ₺ idi en son sorduğumda, modus flip flop göbekler var üzerinde. En ucuz 28 dış lastik 107 lira daha geçen hafta aldım. En ucuz iç lastik tane başına 50 lira. En ucuz aynakol 100 ₺, ki bu aynakol beş para etmez, elinizde kalır. En ucuz zincir 75 lira. Pedallar 100 ₺. En ucuz sele 50 ₺! En ucuz gidon boğazı 75 ₺. En ucuz gidon 110 ₺! Kalpiye 150 ₺! Sıfırdan toplamanın maliyeti bu.

Dönüştürme maliyetine gelelim. 1000 ₺ ye ikinci el çelik bir yarış bisikleti kadrosu bulunabileceği iddiasına dayanarak hesaplama yapıyorum. ( Bulan varsa ilanın linkini özelden bana atsın, hemen alayım.)
Zincir 75 ₺
Fixie arka göbek 350 ₺
Tekli aynakol kargo dahil 180₺ idi en son, şimdi ne oldu bilemiyorum.
Göbek örme maliyeti 100₺!
Kalpiye yada strap maliyetini de ekleyelim 150₺!
Jant çemberleri, lastik ve diğer bütün parçaları 1000 ₺ ilk bisiklet ile aldığımızı varsayıyorum bu arada...

Hesaplar böyle. Vaktim olsa N 11'den ürün linklerini de atacağım ama uğraşamayacağım şimdi.
 
@Ali Kılıç 35.5 Özgüvenden kastım, cümlelerinizde gereksiz bir kendinden eminlik olduğu. Mesela;

- orijinal fixie göbek, zincir gerdirme kelebekleri, strap ya da kalpiyeli pedal kullanılmayan bir frensiz fixieye binmenin metronun altına atlamaktan hiçbir farkı yoktur.
Skid yaparak çelik göbekteki kaynağı kimse kopartamaz. Bu yaz yaptıracağım kaynaklı göbek üzerinde test ederiz istediğiniz kadar. Kopartamazsanız harcanacak dış lastik bedelini isterim yalnız. Skid yapılmıyorsa, inişlerde fren basılıyorsa yani yavaşlama tamamen pedalla yapılmıyorsa, düzgün yapılmış bir epoksi veya loctite işlemi de yeteri kadar emniyetli. Fixie için Reddit'i takip ediyorum hep. Adamlar dişlinin bi tarafı gidince jantı dağıtıp yeni göbeğe geçiyorlar dişliyi flop yapamadan. Dişliyi kamçıyla sarıp bütün gücümle abanıyorum dişliyi çıkartamadım diyen çok kişi gördüm.

Zincir gerdirme aparatına gelirsek, bu dediğiniz fixie emniyetli şekilde sadece yatay kızakta olur anlamına geliyor. O aparat sadece yatay kızaklara takılabildiğine göre. Bu saptamanız yanlış. Mil somunlarını allah ne verdiyse sıktığınızda o mili hiç bir skid yerinden oynatamaz. Zaten velodrom takılmayan casual fixiecilerin yüzde kaçında var yatay kızak?

- ucuz aynakol 100 ₺, ki bu aynakol beş para etmez, elinizde kalır.
Daha geçen gün 55 tl'ye 46t aynakol aldım. Facebook'taki klasik bisiklet grubunda yaşlı bir bisiklet esnafı kapattığı dükkanındaki malları ucuza satıyordu. Hadi böyle bulamasan bile İstanbul'da bildiğim Galata Kulesinden aşağı inerken Işık Bisiklet vardır kelepire klasik malzemeler satarlar. Orada 46t kamalı aynakol 80 tl idi 1 ay önce uğradığımda. Fatih'de de bildiğim eski bir bisiklet esnafı var paragöz olmayan. Ayrıca dişleri de 2.5mm. Yani geniş zincir için. "Elinizde kalmayacak" aynakol 100 tl'ye mümkün. Kamalı ama iş görüyo mu görüyor.

- 1000 ₺ ye ikinci el çelik bir yarış bisikleti kadrosu bulunabileceği iddiasına dayanarak hesaplama yapıyorum. ( Bulan varsa ilanın linkini özelden bana atsın, hemen alayım.)
400-850 tl arası 9 tane ilan attım size özelden. Çelik yol bisikleti mi bunlar? Evet. Konu bitti. Teker mili arası mesafe, aynakol merkezinin yere mesafesi, o kadar detaycılığa gerek yok. Zaten ben has pist bisikleti performansı alırsınız demedim çelik yol bisikleti ile yapılan fixie için. "1000 tl'ye varsa ben de alayım" (yani yok diyorsunuz) dediğiniz için diyorum bunu.

- Fixie arka göbek 350 ₺
Bol bol skid yapıp lastik yakacak kadar zenginseniz evet, içiniz rahat bir sürüş için orjinal göbek lazım. Ama onun dışında elzem değil.

Sözün özü, burada fikir paylaşalım fixie hakkında konuşalım evet ama yazarken de destekli yazalım biraz.
 
  • Beğen
Tepkiler: MakRo
@Ali Kılıç 35.5 Özgüvenden kastım, cümlelerinizde gereksiz bir kendinden eminlik olduğu. Mesela;

- orijinal fixie göbek, zincir gerdirme kelebekleri, strap ya da kalpiyeli pedal kullanılmayan bir frensiz fixieye binmenin metronun altına atlamaktan hiçbir farkı yoktur.
Skid yaparak çelik göbekteki kaynağı kimse kopartamaz. Bu yaz yaptıracağım kaynaklı göbek üzerinde test ederiz istediğiniz kadar. Kopartamazsanız harcanacak dış lastik bedelini isterim yalnız. Skid yapılmıyorsa, inişlerde fren basılıyorsa yani yavaşlama tamamen pedalla yapılmıyorsa, düzgün yapılmış bir epoksi veya loctite işlemi de yeteri kadar emniyetli. Fixie için Reddit'i takip ediyorum hep. Adamlar dişlinin bi tarafı gidince jantı dağıtıp yeni göbeğe geçiyorlar dişliyi flop yapamadan. Dişliyi kamçıyla sarıp bütün gücümle abanıyorum dişliyi çıkartamadım diyen çok kişi gördüm.

Zincir gerdirme aparatına gelirsek, bu dediğiniz fixie emniyetli şekilde sadece yatay kızakta olur anlamına geliyor. O aparat sadece yatay kızaklara takılabildiğine göre. Bu saptamanız yanlış. Mil somunlarını allah ne verdiyse sıktığınızda o mili hiç bir skid yerinden oynatamaz. Zaten velodrom takılmayan casual fixiecilerin yüzde kaçında var yatay kızak?

- ucuz aynakol 100 ₺, ki bu aynakol beş para etmez, elinizde kalır.
Daha geçen gün 55 tl'ye 46t aynakol aldım. Facebook'taki klasik bisiklet grubunda yaşlı bir bisiklet esnafı kapattığı dükkanındaki malları ucuza satıyordu. Hadi böyle bulamasan bile İstanbul'da bildiğim Galata Kulesinden aşağı inerken Işık Bisiklet vardır kelepire klasik malzemeler satarlar. Orada 46t kamalı aynakol 80 tl idi 1 ay önce uğradığımda. Fatih'de de bildiğim eski bir bisiklet esnafı var paragöz olmayan. Ayrıca dişleri de 2.5mm. Yani geniş zincir için. "Elinizde kalmayacak" aynakol 100 tl'ye mümkün. Kamalı ama iş görüyo mu görüyor.

- 1000 ₺ ye ikinci el çelik bir yarış bisikleti kadrosu bulunabileceği iddiasına dayanarak hesaplama yapıyorum. ( Bulan varsa ilanın linkini özelden bana atsın, hemen alayım.)
400-850 tl arası 9 tane ilan attım size özelden. Çelik yol bisikleti mi bunlar? Evet. Konu bitti. Teker mili arası mesafe, aynakol merkezinin yere mesafesi, o kadar detaycılığa gerek yok. Zaten ben has pist bisikleti performansı alırsınız demedim çelik yol bisikleti ile yapılan fixie için. "1000 tl'ye varsa ben de alayım" (yani yok diyorsunuz) dediğiniz için diyorum bunu.

- Fixie arka göbek 350 ₺
Bol bol skid yapıp lastik yakacak kadar zenginseniz evet, içiniz rahat bir sürüş için orjinal göbek lazım. Ama onun dışında elzem değil.

Sözün özü, burada fikir paylaşalım fixie hakkında konuşalım evet ama yazarken de destekli yazalım biraz.

Burada uzun uzun anlattığınız bütün yöntemleri uyguladım ve kullandım. Hiçbiri güvenli işlemler değil. Teoride va kâğıt üstünde ben de 4 bine softride projesi yapıyorum; ama pratikte o işler öyle olmuyor. Çelik göbeğe kaynakla fixie göbek yapılır mı yapılır, peki bu göbek güvenilir mi, kesinlikle hayır... Bilyalı fixie göbeği bir haftada dağıtmayı başarmış bir kardeşiniz olarak söylüyorum. Fixiede ucuza kaçmak ölüme davetiye çıkarmaktır. Ben safkan bir track bike toplamanızı istemiyorum. Sadece kendinize zarar vermeyecek standartlara uygun bir fixie toplanması gerektiğini iddia ediyorum.

Kamalı aynakolu 3 bin km kullandım. İstediğiniz mahalle bisikletçisine sorun, düzen tutmadıklarını ve zorlamaya gelmediklerini söyleyeceklerdir. Kare mil aynakollar ise kamalı aynakollara göre daha güvenilir, fakat bilyalı göbekler çok çabuk dağılıyor, zira single kullanımda tektarafli baskı altında çalışan göbek fixiede çift taraflı baskı altında çalışıyor ve hızlı dağılıyor. Rulmanlı göbeğe kare mil uygulaması yapmak zorundasınız.

Özel mesajınıza yazdığım cevapta da belirttim. Bana gönderdiğiniz 1000 ₺'lik çelik kadroların birini 10 bin km kullandım. Aynakol göbekleri yere çok yakın. Bisikleti biraz yatırdığınızda pedal yere sürtüyor. Teker avikliklari çok fazla, bu da hamle yapma imkanınızı daraltıyor,tek avantajı uzun mesafede verdikleri rahatlık. Şehir içi trafikte çok sıkıntılı. Agresif sürüş yapmayanlar için tavsiye edilebilir ama yine de güvenilir değil.

Yatay kızak fixiede şart değil zira kelebek gerdirme aparatlarının kullanılabildiği her kadroda fixie yapılabilir. Zincir gergisi aparatı da olabilir fakat frensiz kullanımda Kesinlikle tavsiye etmiyorum. Öldürür.

Reddit'te çeşitli fanteziler deneyen birçok fixieci var. Peki bunların kaçı 10 sene sonra hayatta kalacak? Kaliforniya yöresinde ortaya çıkan cornfed fixiecilerinin kaçı yaşıyor, kaçı fixieye hâlâ binebiliyor? Fixiede "sağlamlık", "dayanıklılık" ve "güvenilirlik" esastır. Bunlar yeterli koşul değil mecburiyettir.

Kaynaklı göbek işleminizi daha önce denedim. 20t bir single filibiri parçalayarak çelik göbeğe tig kaynakla sabitledim. Sonuç? Çelik göbek kaynak sırasında genleştiği için doğru düzgün bilye dizemedim. Rulman çaktırmaya çalıştım, o da olmadı. Sizin pratiğinizi ise çok merak ediyorum. Uygulamasını yapın, kullandığınız göbek türlerini, işlemleri vs ayrıntılı olarak anlatın. Uygulamanın sonuçlarına göre değerlendirme yapalım. Benim bu hayatta akla, bilime ve pratiğe daynamayan doğrulara inanarak harcanacak ömrüm kalmadı. Zaten az çok yazdıklarımı okuduysanız hayatın pratiğinde sınanmayan hiçbir fikre değer vermediğimi de bilirsiniz. Siz göbeği yapıp makineyi toplayın. Bir beş bin km test edin. Güvenilir ise, elinizde kalmazsa fikrimde ısrarcı olacak kadar at gözlüklü biri değilim. Hatta başarılı olmanızı gönülden isterim. Başarılı olursanız aliexpressten 600 liraya göbek getirmekten kurtuluruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
@Ali Kılıç 35.5 Konuşurken sizi bizi bırakacağım müsaadenle... Saygısızlık olarak yorumlama lütfen. Gereksiz bir keskinlikle konuşuyorsun, bunu tarz edinmişsin.

Burada uzun uzun anlattığınız bütün yöntemleri uyguladım ve kullandım. Hiçbiri güvenli işlemler değil., Fixiede ucuza kaçmak ölüme davetiye çıkarmaktır.
Şunda mutaabık olduğumuzu kabul ederek konuşuyorum ben; orjinal göbekte bile en azından iyi çalışan bir ön frenin olacak. Kullanmasan bile felaket senaryoları için duracak orda tedbir amaçlı. Zincir kopar, veya dişliden çıkar, belli mi olur. Skid yapıyorsan veya pedalla yavaşlarken o el fren üstünde olacak. Bu sağlandığı zaman ne gelebilir insanın başına. Sheldon Brown da konu hakkında, "iyi frenajlı bir suicide fixie, frenli bir normal bisikletten daha az güvenilir değildir" demişti. Teker dingili yerinde durduktan sonra, ikisini de durduracak şey fren sonuçta.

Çelik göbeğe kaynakla fixie göbek yapılır mı yapılır, peki bu göbek güvenilir mi, kesinlikle hayır...
Gereksiz büyük konuşmak... Yaptırdığın işlem şu, freehub göbeğin flibberının iç ve dışını birbirine kaynattırmışsın. Freehub olduğuna göre kullanılan göbek de çelik değil, alü. Bu tabii ki ideal bir sabitleme yöntemi değil. Kaynak alanı az, ayrıca dişli direkt göbeğe sabitlenmiş olmuyor, arada flibber var aracı parça olarak. Flibber sıcaklıktan dolayı deforme olunca (kaynakçı diliyle, çarpılınca) içindeki bilya çanağı da deforme olmuş haliyle. Bu iş emniyetli anca şöyle olur, çelik vidalı göbeğe dişli iyice sıkılır, üstüne orta göbek somunu sıkılır, somun ile göbeğin dişli kısmının açıkta kalan kısmı arasına TIG veya sarı kaynağı yapılır. Yaptırdığın yöntemden başka bi yol yok gibi "kesinlikle hayır" falan... Gereksiz iddialı. Bu aralar iki oranlı fixiemi yapıyorum, o bitince kaynaklı göbek procesini de buraya atıcam.

Kamalı aynakolu 3 bin km kullandım. İstediğiniz mahalle bisikletçisine sorun, düzen tutmadıklarını ve zorlamaya gelmediklerini söyleyeceklerdir. Kare mil aynakollar ise kamalı aynakollara göre daha güvenilir, fakat bilyalı göbekler çok çabuk dağılıyor, zira single kullanımda tektarafli baskı altında çalışan göbek fixiede çift taraflı baskı altında çalışıyor ve hızlı dağılıyor. Rulmanlı göbeğe kare mil uygulaması yapmak zorundasınız.
Düzen tutmamaktan zamanla yaprak yalpalamasını kastediyosan onun çözümü var. Zorlamaya gelmemekten kastın, bildiğin üzere, yaprak kola perçinli oluyor bunlarda. O bağlantıda boşluk oluşması mı? Elimdeki çok eski kollarda var sadece o olay. Senin gibi fixie oranıyla tırmanış yapabilen performans fixiecilerinde olabilir, yine de en sert kullanımda bile bir kol 5-6 ay götürür gibime geliyor. Bilyalı göbekler dağılıyor derken? Tırmanış yaparken bilya kırıyorsun o zaman? Veya çanakları eritiyorsun. Bisikleti kurcalamaya haftada 1 saat verdiğim zaman bir sorun olmuyor. Açıp yeni çanak takarsın.

Özel mesajınıza yazdığım cevapta da belirttim. Bana gönderdiğiniz 1000 ₺'lik çelik kadroların birini 10 bin km kullandım. Aynakol göbekleri yere çok yakın. Bisikleti biraz yatırdığınızda pedal yere sürtüyor. Teker avikliklari çok fazla, bu da hamle yapma imkanınızı daraltıyor,tek avantajı uzun mesafede verdikleri rahatlık. Şehir içi trafikte çok sıkıntılı. Agresif sürüş yapmayanlar için tavsiye edilebilir ama yine de güvenilir değil.
Orada konumuz "iyi kötü, ucuz yollu bir fixie elde etmek" idi. Sonradan, teker dingilleri arası mesafe, aynakol merkezinin yerden yüksekliği gibi konulara girmeye gerek yok. Pedalın yere değmesinden bahsetmeye ne gerek var onu da anlamadım. Bisikleti ortalama kullanan biri için konuşuyoruz. Şehir trafiğinde araçlar arasında makas atan çılgın fixieciler değil ki konu. Aynakol merkezi yere yakınsa SL pedal da kullanılabilir. Pedalı dar olduğu için yatma açısı sağlıyor.

Yatay kızak fixiede şart değil zira kelebek gerdirme aparatlarının kullanılabildiği her kadroda fixie yapılabilir. Zincir gergisi aparatı da olabilir fakat frensiz kullanımda Kesinlikle tavsiye etmiyorum. Öldürür.
Frensiz kullanımdan bahsetmeye zaten gerek yok. "Zincir gergisi aparatı" ile neyden bahsettiğini anladım, milin öne doğru kaymasını engelleyen aparatı diyorsun. Peki "Kelebek gerdirme aparatı" dediğin nedir? QR ın olmadığı dönemlerde mili elle sabitlemeyi sağlayan kelebek somunlardan mı bahsediyorsun? Yatay kızak yoksa o kelebek somunlara güven olmaz ki. Kurbağacıkla sıkılan somun kadar emniyetli olmaz elle sıkılan kelebek somun.
 
Fixie için kamalı aynakol mu karemil mi daha iyi, aynakol göbek yüksekliği ne kadar önemli, arka dişli göbeğe nasıl kaynak yapılmalı, ön fren olmalı mı olmamalı mı? Ne güzel tartışmalar. Fixie hater profiller de konuya damlayıp karışmayınca konu da dağılmıyor. Bir forum klasiği haline gelen peugeot t11 mi dahon mu7 mi gibi konuların arasında bu soruları da görecek miydik diyor ve ikinize de teşekkür ediyorum. Keşke daha çok olsak da başka fikirler tecrübeler de konuşsa.
 
Merhabalar;
Pek ucuz olmasa da bende eski yol bisikletimi elimden geldiğince fixie yapmaya çalıştım.

Kadro aliminyum.
Aynakol miche 50t
Arka dişli dura ace 16t
Göbek novatec
Umarım daha iyi komponentlerle daha güzel bir setup oluşturabilirim.

Kadro dikey olduğu için elimdeki malzemeler ile bu dişli oranını kullanmak zorunda kaldım.
Zincir biraz bol duruyor ama arkaya 17t taktığımda zincir aşırı gergin oluyor ve teker rahat dönmüyor.

Bir diğer konu ise zincir hizası tam düz değil.
Orta göbek mil uzunluğu 100 mm. Aynakol ve dişli kadroya çok yakın. Daha kısa göbek kullanarak dişliyi sola çekemem.
Şu anki bilgim ile arka dişliyi biraz daha dışarıya alacak bilgim ve malzemem yok. Ya da elimdeki göbek buna uygun değil.

Şehir içinde yaklaşık 200 km kadar kullanma fırsatım oldu.
En yakın zamanda ön tarafa fren takmam gerekiyor.
Aksi halde sakatlık kaçınılmaz.
 

Dosyalar

  • IMG_2600.jpg
    IMG_2600.jpg
    104,7 KB · Okunma: 92
  • IMG_2598.jpg
    IMG_2598.jpg
    132,2 KB · Okunma: 94
@akalpakcioglu Fixiecilere bir tane daha ekledik ;) Güzel iş çıkarmışsınız. Bir bisikletçiye gidip elinde half-link zincir parçası varsa küçük bi paraya o işi halledebilirsiniz. 2 bakla çıkartıp 1 tane half-link eklerseniz olur gibi.

Arka dişliyi sağa almak için akorta müdahale gerekiyor. Dişlinin altına pul veya sekman koyup 2 mm kadar da o şekilde sağa alabilirsiniz. Tabi ters diş kısmında 2 mm fazladan diş varsa. Ön yaprağınız pist dişlisi mi?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@can_celik Teşekkürler. Zincirin bol olması kullanımda bana sorun çıkarmadı. Dediğiniz half link ekleme olayını denerim. Hatta komple half link kullanacaktım ama ybn marka vardı. Şu an üzerinde kmc marka fixie zinciri var. Daha kaliteli olduğunu düşünüyorum.

Maalesef ters dişim tam geçmedi bile. Novatec göbek dişli ve pul kullanırsam sorun yok ama 16t yi sadece Dura ace olarak bulabildim. Onun da dişli kısmı daha geniş. Novatec ters dişli 1-2 diş dışarda kaldı gibi. Ama tüm kuvvetimle sıktım. İnşallah sorun çıkarmaz. Düzenli olarak kontrol edeceğim. Ön yaprağım pist dişlisi.

Bunun dışında btwin triban 520 kadromu da fixieye çevireceğim. O kadroda dikey ama uygun dişli oranlarınla tam olmasa da bir fixie çıkartacağım.

Yaklaşık iki sene kontra pedal bisiklete alışmış biri olarak fixie daha da güzel geldi.

Dişli oranlarımdan dolayı yokuş çıkmak zor olsa da güzel spor oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@can_celik Teşekkürler. Zincirin bol olması kullanımda bana sorun çıkarmadı. Dediğiniz half link ekleme olayını denerim. Hatta komple half link kullanacaktım ama ybn marka vardı. Şu an üzerinde kmc marka fixie zinciri var. Daha kaliteli olduğunu düşünüyorum.

Maalesef ters dişim tam geçmedi bile. Novatec göbek dişli ve pul kullanırsam sorun yok ama 16t yi sadece Dura ace olarak bulabildim. Onun da dişli kısmı daha geniş. Novatec ters dişli 1-2 diş dışarda kaldı gibi. Ama tüm kuvvetimle sıktım. İnşallah sorun çıkarmaz. Düzenli olarak kontrol edeceğim. Ön yaprağım pist dişlisi.

Bunun dışında btwin triban 520 kadromu da fixieye çevireceğim. O kadroda dikey ama uygun dişli oranlarınla tam olmasa da bir fixie çıkartacağım.

Yaklaşık iki sene kontra pedal bisiklete alışmış biri olarak fixie daha da güzel geldi.

Dişli oranlarımdan dolayı yokuş çıkmak zor olsa da güzel spor oluyor.
Çok güzel görünüyor, güzel günlerde kullanın.

Kadronuz nedeniyle zincir hizasını ayarlamak sorun olabilir. Fixie arka göbekler 120 mm ama sizin kadro tahmin ediyorum 130 mm ve alüminyum, buna müsaade etmez. Dolayısıyla pullarla ve tekeri tekrar örerek bir şeyler yapmak gerekir diye düşünüyorum.
Tavsiyem dönüşümler için alüminyum yarış kadroları yerine eski çelik kadroları kullanmanız olur. Hem açıklık daha az, hem de esnetmek mümkün. Alüminyum olsun derseniz orijinal fixie kadrolara yönelin derim.
 
@Anonim Maşa açıklığının az olması zincir hizası işlerini zorlaştırmıyor mu tam tersi? Çelik kadroları kasarak genişletmenin de yapılmaması lazım ömür bakımından. Zaten yaşlı olan o ince çelik borulara ekstradan bir stres veriyordur muhtemelen.

@akalpakcioglu Tamamen half-link zincire gerek yok. Halflink daha az esnediği için dişli ömrünü bir miktar arttırıyor ama pahalılığıyla o avantajını örtüyor. Ucuz zincir alıp sık değiştirirseniz yine aynı dişli ömrünü sağlarsınız. Maalesef akort müdahalesi gerekiyor. Sağ tellerde nipel içinde yeterli tel varsa jantı dağıtmadan halledilebilir. Sağ teller gevşetilip sol teller sıkılacak bu şekilde çember sola kayacak. Pedalların kadroya eşit yakınlığını sağladıktan sonra ön dişliyi sağ maşaya sürttü sürtecek kıvamda yaklaştırabilirsiniz. Daha kısa orta mil varsa denenebilir. Ön yaprakları içeri almak için spacerlar var, ekstradan bi 2mm de öyle sağlanabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@Anonim Maşa açıklığının az olması zincir hizası işlerini zorlaştırmıyor mu tam tersi? Çelik kadroları kasarak genişletmenin de yapılmaması lazım ömür bakımından. Zaten yaşlı olan o ince çelik borulara ekstradan bir stres veriyordur muhtemelen.
Genişletme ihtiyacı olmuyor ki. Tam tersi. 120 mm göbek, 126 mm çelik kadro içine rahatça oturuyor. Çelik esneyebiliyor somunu sıkarken. Ama iki tarafta 3 mm boşluk pulla doldurulsa bile aynakol tarafında zincir hizası çok sorun yaratmadan ayarlanabilir. Benim topladığım bir fixie öyleydi, hiç sorun olmadı.

Ön tarafta zincir hizaları genelde 42-46 mm. Göbek karemil ise 107-110-113 mm göbeklerle tam istenildiği gibi ayarlanabilir. 120 mm arka göbekle hiza tam oluyor genelde, ya da 1-2 mm fark ediyor, o da idare edilebilir. 100 mm orta göbek görmemiştim hiç, zincir hizası tutması zor diye düşünüyorum. Ben olsam konvansiyonel 107-110 mm göbek kullanırdım.

Komple halflink zincir çok ağır. Ayrıca esneme payı az olduğundan eğer zincir hizası tam değilse daha gergin ve sesli çalışıyor. Tavsiye etmiyorum. Bir kaç bakla olarak kullanım daha anlamlı ama randımanlı olur mu denemediğim için bilemiyorum.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
@Anonim Hımmm... "Dropoutlar arasında dingil hiç gözükmemeli" fikrine geldi konu. Çok kişide gördüğüm bir yanlış. Göbeğin ideal konumu ile dropout arasında boşluk kalıyorsa, ya dış somunlarla maşayı içe doğru kasıp boşluğu kapatıyorlar, ya da arayı pulla dolduruyorlar. Aslında dropout'un iç tarafına bir adet somun koymak yeterli.

Burayı işgal etmiyim diye özelden söyleyecektim bunu, ama özel mesajı kapatmışsın :kötü:
 
@Anonim Hımmm... "Dropoutlar arasında dingil hiç gözükmemeli" fikrine geldi konu. Çok kişide gördüğüm bir yanlış. Göbeğin ideal konumu ile dropout arasında boşluk kalıyorsa, ya dış somunlarla maşayı içe doğru kasıp boşluğu kapatıyorlar, ya da arayı pulla dolduruyorlar. Aslında dropout'un iç tarafına bir adet somun koymak yeterli.

Burayı işgal etmiyim diye özelden söyleyecektim bunu, ama özel mesajı kapatmışsın :kötü:
Somun daha iyi tabi ama bazen kalın kaçıyor. İnce somun bulmak lazım.

Dönüşüm hiç bir zaman orijinal fixie kadro kadar ideal olmuyor. 120 mm açıklığı olan kadro kullanmak ya da kadroyu esneterek (cold setting) 120 mmye getirmek daha iyi. Bir bisiklette öyle yapmıştık bisikletçiyle beraber. Gayet iyi olmuştu. Hatta Sheldon amca bile bu yöntemi önermiş.

Benim 126 mm kadro ise bir süre sonra esnedi ve 120 mm'ye uygun hale geldi. Çelik çok güzel bir malzeme. Alüminyum ile olmuyor esnetme. Çok riskli. Yukarıdaki arkadaşa o nedenle triban 520 gibi kadrolardan dönüşüm önermedim.

Her şey için geçerli bir mühendislik yaklaşımı var bu işlerde. Mutlak doğru veya mutlak yanlış yoktur. Bir şeyi illa şu şekilde yapmak zorunda değilsiniz. Ancak neye kadar tolere edebildiğiniz önemli. Mühendislik o toleransı iyi hesap etmek demek.

Göbek kadro arasına pul koymak pratik olarak da teker söküp takma gibi işleri zorlaştırıyor. Ama hayati bir hata değil. Ancak alüminyum kadroyu esnetmek daha büyük hata bence.

Bu arada @Ali Kılıç 35.5 bazı konularda haklı, bazılarında ise size hak veriyorum. Mutlak doğru olmadığını düşünüyorum. Eğer sakin sakin ve ön frenle kullanılıyorsa pek çok bisiklet fixie olarak kullanılabilir. Ama zorladığınızda orijinal fixie parçalara geçmeniz, hatta çok zorluyorsanız kaliteli parçalar kullanmanız gerekir bence.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
@Anonim teşekkür ederim. İnşallah zaman ve nakit olunca orijinal fixie kadrolarını da toplarız.

@can_celik akort müdahalesi için bisiklet ustama sorarım. Pedallar ve ön dişli şu anda sürtmeye yakın konumdalar.

@Anonim elimde 107-110 mm orta göbeklerde var. Mevcut düzende bunları kullandığımda zincir hizası daha çok bozuluyor.
Bahsettiğiniz mühendislik yaklaşımı çok doğru.

Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ediyorum.
 
Merhabalar;
Pek ucuz olmasa da bende eski yol bisikletimi elimden geldiğince fixie yapmaya çalıştım.

Kadro aliminyum.
Aynakol miche 50t
Arka dişli dura ace 16t
Göbek novatec
Umarım daha iyi komponentlerle daha güzel bir setup oluşturabilirim.

Kadro dikey olduğu için elimdeki malzemeler ile bu dişli oranını kullanmak zorunda kaldım.
Zincir biraz bol duruyor ama arkaya 17t taktığımda zincir aşırı gergin oluyor ve teker rahat dönmüyor.

Bir diğer konu ise zincir hizası tam düz değil.
Orta göbek mil uzunluğu 100 mm. Aynakol ve dişli kadroya çok yakın. Daha kısa göbek kullanarak dişliyi sola çekemem.
Şu anki bilgim ile arka dişliyi biraz daha dışarıya alacak bilgim ve malzemem yok. Ya da elimdeki göbek buna uygun değil.

Şehir içinde yaklaşık 200 km kadar kullanma fırsatım oldu.
En yakın zamanda ön tarafa fren takmam gerekiyor.
Aksi halde sakatlık kaçınılmaz.

Bianchi'nin fixie geometrisine en yakın alüminyum kadrolarından biridir. Muhtemelen bu kadroyu Çorum'dan aldın yahut senin aldığın kişi buradan almıştır. Birkaç sene önce biri dört adet sattı bundan. Çorum Bisiklet Takımının antrenman bisikletlerinin kadroları idi. 48 kadrosu yoktu, almadım. Sağlam bir kadrodur, kolay kolay kırılabileceğini zannetmiyorum. Zira Konya'daki yıldız ve minik takımları hâlâ kullanıyor bazılarını. Güle güle kullanın.

Arkadaşlar gerekli tavsiyelerde bulunmuşlar. Eklenecek pek bir şey yok. Benim önerim ise ayna değişikliği üzerine olabilir. 50 ayna ile 16 dişli kullanmayın. Eymir etrafında sürmek için ideal ama Ankara'da başka hiçbir yerde süremezsiniz. Ankara düz bir şehir değil. İki hafta boyunca Ankara kazan ben kepçe bisiklet sürdüm bu şehirde. 50 ayna kullanmak mümkün değil. Bu oranla Cinnah Caddesini tırmandığınızı düşünün. Dizlerinize yazık. Geçen Strava'da bir rota yapayım dedim. Çevreyolunu kullanarak Ankara Loop yapsam toplam mesafe ve yükseklik ne olur acaba diye merak edip baktım. 4000 üzeri yükseklik çıktı. Ankara düzdür diyen coğrafya dersini hiç anlamamış.

Ayna değişikliği ile zincir gergisini denk getirebilirseniz dadından yenmez. Ama çok düşük bir ihtimal. Yine de bir deneyin. Olursa harika, olmazsa başka seçenekleri değerlendirin. Bu kadar gevşek bir zincir ile makineyi kullanmayın. Zincir atarsa arka göbek çöp olabilir. Üç kere bu sebeple Taiwan malı göbek harcadım. Zincir attıktan sonra dişli sabit olduğu için etrafında dolanıyor. Kısa sürede makineyi durdurabilecek kadar şanslı iseniz göbeği kurtarırsınız. Yoksa zincir teller ile dişli arasına sıkışıp lockring vidasını yerinden çıkartıyor, bu çıkış nizami olmadığı için de dişleri yiyor. O aşamadan sonra zaten yapacak bir şey yok. Tornacılar yeni diş açamıyor. Hatta yapacak olanlar bile bununla uğraşmıyor. Zincir gergisi fixiede en önemli ayarlama bence. Half link zincir de çözüm olabilir. Türkiye'de bulabilen varsa hangi bisiklet mağazasında satılıyor? Bana da atsın. Zira ihtiyacım var. Ben bulamadım. Açıkçası fazla da uğraşmadım bulmak için.

Arka dişli ile aynakol arasındaki doğrusal çizgi çok elzem bir şey değil. Muazzam bir çarpıklık yoksa kullanımda sorun çıkarmıyor. Dişlileri sürtünmeyle yıpratır fakat zaten fixiede bu dişliler yıpranacak kadar kullanılamadan değiştiriliyor. Bunlar birbirine çarpraz olursa yokuş aşağı inerken yüksek kadanslarda zincir atabilir. Yol bozuksa yine zincir atabilir. Frensiz kullanımlarda ciddi sıkıntılı bir durum. Güvenli değil. Kesin çözümü akort ayarıdır. Teller tamamen gevşetilir ve dişliden tutularak sağa doğru biraz çekilir, bu işlem sırasında lastik janttan sökülmüş olmalı ve jant kadroda dropoutlarda oturması gereken yere tam olarak yerleştirilerek hizalama yapılmalı, hizalama yapıldıktan sonra jant akort sehpasına alınarak ince ayar işlemine geçilir. Bu işlem sonunda çarpıklık giderilir fakat lastik kadroda tam ortada durmaz. Biraz saga yakin durur. Bunun yaratacağı milimetrik dengesizliği anlayabilecek hassasiyette bir bisikletçi değilim. Üç sene eski çelik fixiemi böyle kullandım. Tam ortalı olmasıyla hafif sağa yakın olması arasındaki farkı ben anlayamadım.

Kolaylıklar diliyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
@Ali Kılıç 35.5 Seni bir daha alıntıladım diye "bu bana kafayı taktı" diyebilirsin, lütfen deme :) Gözüme batan bi kaç yer oldu sadece.

Yoksa zincir teller ile dişli arasına sıkışıp lockring vidasını yerinden çıkartıyor.
Lockring dişlinin sağında. Zincir, teller ile dişli arasına (yani dişlinin soluna) düşünce lockring nasıl çıkıyor?

Bu işlem sonunda çarpıklık giderilir fakat lastik kadroda tam ortada durmaz. Biraz saga yakin durur.
Zaman verilirse, arka dişli önle kusursuz hizasındayken çemberin kadroyu kusursuz ortalaması sağlanır, neden sağlanmasın. Ayrıca, dişlilerin milimetrik hizası, hem verdiğimiz gücün arka tekere minimum kayıpla iletilmesi, hem de zincir ve diş ömrü için önemli. Zaten çok basit yapılı bir alet kullanıyoruz. Ayda bir ideal ayarlarından kayan vites/fren ayarı gibi dertlerimiz yok. Bir kere yapılıp sonra bana uzun yıllar hizmet edecek bir ayar için zaman vermeyi çok görmüyorum ben şahsen.
 
@Ali Kılıç 35.5

Ben Ankara'da bir beyefendiden aldım. Onun nereden aldığını bilmiyorum. Kıracağımı düşünmüyorum zira max 70 kiloyu gürdüm ve sakin kullanıyorum. Teşekkürler. Şu anda aynakol değişikliği düşünmüyorum. Gereksizce büyük farkındayım ama 1/8 dişli olarak daha küçüğünü bulamadım. Açıkçası daha fazla masraf etmekte istemiyorum. Düz yolda sürüyorum. İzmir'den sonra Ankara bana çok yokuşlu geldi. Ulaşım aracı olarak kullanmaktan ziyade keyif almak için düz yolda sürüyorum. Şu an ev - iş yeri arası uzak olduğu için bir süre daha bu şekilde devam edecek gibi. Normal bisiklet ile 200+ km yolculuklarım olmuştu. Şu an kondisyonum sıfır. Yokuşlarda bayağı zorlanıyorum. Bu bisiklet ile Cinnah'ı çıkamam :)

Fotoğrafta gözüktüğü kadar bol değil aslında. Sürerken onu anlayabiliyorsunuz. Zincir atarsa sakatlanmadan durabileyim yeter. Göbek dağılırsa dağılsın sorun değil. Yenisi alınır. Bugüne kadar hiç bir bisikletimde sorun yaşamadım. Ama başka arkadaşlarımın zincirimi koparttıkları oldu. Half link pedal bisiklette var. Telefonla görüştüğümde kendisinin bu konuda bayağı bilgili olduğunu ve half link zincir yerine uygun dişli oranlarıyla gerginliği yakalamamın daha doğru ve ucuz olacağını belirtti.

Zincir hizasında muazzam bir çarpıklık yok. Ölçebildiğim kadarıyla 2mm.
Bir kaç kez bilinçli olarak çukurlara girdim ettim ama zinciri attıramadım.

Teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Geri