Scudo Sports

Karbon kadro yorulması

Scudo
(link)
Deneyimleyenler olduğunu, göz tanıklığı ettiğimiz şeylerin bir bilgiye ve fikire ulaşmamızı sağladığını unutmayınız...
Kadro geometrisi, trainer'ın modeli, kullanıcının kilosu gibi beş benzemez faktörlerin bir araya gelmesi ile ne yazık ki bir arkadaşımın karbon bisikleti çeki borusundan çatlamıştı..
Çok nadir görülebilen bir talihsizlik ama oluyor ne yazık ki..
@TeamO2.cc
 
Tranier üzerinde nasıl bir zarar görür ? Zararın tipi , örneği var mı ? Yani trainerlar daha yeni cihazlar , daha yeni yeni kullanılan cihazlar.
Bunlar üzerinde karbon kadro ile kullanıp da zarar gören ben hiç rastlamadım daha. Eğer zarar gören varsa ki var diyorsunuz bir video kaynak paylaşır mısınız?
Çünkü bizlerde trainer üzerinde karbon kadro kullanıyoruz.
Güneş ışığı ile alakalı olarak da hani güneş ışığı atıyorum 100 derece bir sıcaklık verse kadro üzerinde ne gibi bir hasar meydana geliyor ? Ki karbon kadrolar 1200 derece
gibi ısıl bir işlem den geçerek yüksek basınç altında şekillendiriliyorken bu küçük ısı değeri kadroya nasıl bir zarar veriyor merak ettim ? Bununla ilgili de bir kaynak var ise paylaşılırsa çok memnun oluruz. Saygılar....

Wahoo Kickr trainerlarla Canyon'un bir modeli arasında bir dönem bir uyuşmazlık vardı. O ara kadrosu hasar görenler oldu. Ama sonra düzelttiler o problemi diye biliyorum. Trainerda karbon kadro çok yaygın şekilde kullanılıyor. Böyle spesifik durumlar dışında genel bir problem ben de duymadım.

Karbonda sıcaklık konusu daha çok karbon parçalarını birbirine bağlayan epoksiyi ilgilendiriyor. Genelde epoksi 180 derece sıcaklığa dayanabiliyor. (Sıcağa daha dayanıklı/dayanıksız versiyonları da var). Güneş ışığı konusunda 180 derece yine çok yüksek limit ama UV ışınları ile ilgili bir problem olabilir belki. Gerçi boyalar UV korumalı oluyor, o da pek risk teşkil etmiyor olmalı.
Karbonda sıcaklık konusunda dikkat etmek gereken konu yanal frenli karbon clincher jantlar. Uzun ve bol frenli inişlerde karbon fren yüzeyi çok yüksek sıcaklıklara çıkabiliyor. Epoksiyi eritebilecek derecede sıcaklıklar. Fren yüzeyindeki epoksi eriyince de lastik janttan çıkabiliyor. Jant çemberi zaten çöp oluyor da yüksek hızda lastik çıkmasının çok korkunç sonuçları olabiliyor. Dikkat etmek lazım. Özellikle trafik olan dik inişlerde. Ayrıca kilo arttıkça frenlemeyle üretilen ısı da artıyor. Ben yokuşun ortasında sağa çekip 5 dakika jantların soğumasını beklediğimi biliyorum.
 
(link)
Deneyimleyenler olduğunu, göz tanıklığı ettiğimiz şeylerin bir bilgiye ve fikire ulaşmamızı sağladığını unutmayınız...
Kadro geometrisi, trainer'ın modeli, kullanıcının kilosu gibi beş benzemez faktörlerin bir araya gelmesi ile ne yazık ki bir arkadaşımın karbon bisikleti çeki borusundan çatlamıştı..
Çok nadir görülebilen bir talihsizlik ama oluyor ne yazık ki..
@TeamO2.cc
Yazıyı okudum teşekkür ederiz.Fakat sıcaklık ve ışınlar normalin dışında olmalı diyor.Yani öyle bir sıcaklık olmalı ki karbon şekil değiştirsin.Boya içinde zaten UV korumalı boya atılması gerekiyor diyor ki zaten firmalar bunu yapıyor.Mutlaka deneyimlemişsinizdir ondan yana bir kuşkum yok zaten.Görmüşte olabilirsiniz, ama dediğim gibi spesifik şeyler dışında karbon kadrolar öyle trainer da kullanılırken zarar görmez diye düşünüyorum.Çünkü adamlar araba geçiriyor üzerinden , basınç uyguluyorlar hemde acayip derece de basınçlar bunlar , duvardan duvara duvarın köeşesine gelecek şekilde vuruyorlar bir şey olmuyorda trainerda bindiğimizde ne kadarlık
bir kuvvet uygulayabiliriz ki de biz kadro kırılsın ? Kadro kırılması için bence daha önce hasar almış olması bir küçük çatlağının olması gerekiyor ki oda tranirda aşırı zorlamada kırılsın.Kaldı ki adam delik deşik kadro ile bile sürüş yapıyor videoda. :D
Dergi şunu sonuna eklemiş !
Duvara yaslarken sivri köşelerden kaçının. Bu sayede bisikletinizi ve parçalarınızı uzun süre sorunsuz kullanabilirsiniz.

İlk videoda adam kadroyu duvarın köşesine hunharca vuruyor 3 kişinin elinden geçiyor bu şekilde gene de bana mısın demiyor !
Bu kadar değil yani sivri köşesi felan. :D
 
Okulumuzda triboloji diye bir ders görmüştük. Sürtünme, aşınma ile ilgili bir dersti ama parçaların yorulması durumuna da değinilmişti bir konuda.
Parçaların yorulması için gerekli kuvvetin alt eşiği vardı. Bir Alman, trenlerin sürekli aynı parçalarının kırılmasını inceleyerek bulmuştu sanırım.
Bu yorulma eşiği aşılmadığı sürece oksitlenme, ısı, ışık vb. dış etkenlerin olmadığını varsayarsak parça işi yaparken uygulanan kuvvetten dolayı kırılma, çatlama veya yapısal bozulma gibi bir durumla karşılaşmıyor.
Karbon kadronun yorulması için gerekli alt eşiğin 500 watt olduğunu varsayalım.
Max 400 watt basabilen bir kişi bu kadroya zarar vermeden 20 yıl kullanabilir. Işıktan dolayı kaplama atması ve sürtünme kaynaklı sebeplerle liflerin zarar görmesi gibi sebeplerin dışında kalarak tabiki.
Ama 600 watt basabilen biri bu eşiğin üzerinde kullandığı için belki 2 yılda kadroyu yorabilir ve kırabilir.
Ama firmaların bu eşiğin altında bir kadro ürettiklerini sanmıyorum. Belki kompenentler için olabilir ama kadroda bu riske gireceklerini hiç sanmıyorum.
 
Hem alüminyum kadar olmayıp hem de ona eşdeğer nasıl oluyor?
Size göre denklik ile eşitlik de aynı şey o zaman? Ya da tungsten diye bir maden var, bilmem duydunuz muama bu maden de çelik kadar sağlam ama çelikten %45 oranında daha hafiftir... Aleminyum ile karbon arasında da benzer bir ilişki var.. Gayet anlaşılır bir konu..
Çağrı nın dediği hamurlaşma acaba karbon örüm malzemeleri ve reçinelerinin birbirleriyle bağlantı noktalarının mikro düzeyden yoldaki herhangi çukur ya da tümsek tüm titreşimlerin binlerce kez tekrarıyla ufak ufak ayrılmaya başlaması mıdır? Kastettiği şey buysa eğer, mümkün görünüyor.. Bildiğiniz gibi pek çok teknolojik yenilik ordu donatımlarından çıkıyor. Haliyle uçak gemileri, denizaltı lar, tanklar gibi araçların da raf ömrü diyebileceğimiz süreleri var. Hiçbir savaş hatta büyük çaplı tatbikat görmese de bu tanklar tüfekler vs envnterden düşürülüyor.. Karbon kadro da ölümsüz olamaz fakat kullanım koşulları malzemenin kalitesi vs gibi konular devreye girmek zorunda.. Bu arada son zamanlarda karbon kadroların tamirleriyle ilgili de hizmet veren yerler varmış ama acaba ne kadar sağlıklı? Kısaca ve özetle, bence her bisiklet kullanıcısı denemeli 😁
 
Son düzenleme:
Türkçe bi youtube kanalından duymuştum. Zamanla reçine gevşemesi oluyor diyordu. Aslında bastığımız wattlar belli. karbona hiç bulaşmamak lazım. Diğer malzemelerle yapılan kadroların esnekliği performansa extra katkı yapabilir bence. Alta bi de kafa karıştırıcı bi başlık bırakayım.

Rijidlik bir fantezi midir?
 
Karbon meselesi yine kafa yapmış insanlarda. Karbon denen sey 4 gun balkonda dursa , simitçi Remzi dayınin güneşte kalan simitleri gibi gevrer ve kırılır. O yüzden ben arkadaşlara hi-teen demir kadro öneririm.
Screenshot_20211008-140419.jpg
 
Size göre denklik ile eşitlik de aynı şey o zaman? Ya da tungsten diye bir maden var, bilmem duydunuz muama bu maden de çelik kadar sağlam ama çelikten %45 oranında daha hafiftir... Aleminyum ile karbon arasında da benzer bir ilişki var.. Gayet anlaşılır bir konu..
Çağrı nın dediği hamurlaşma acaba karbon örüm malzemeleri ve reçinelerinin birbirleriyle bağlantı noktalarının mikro düzeyden yoldaki herhangi çukur ya da tümsek tüm titreşimlerin binlerce kez tekrarıyla ufak ufak ayrılmaya başlaması mıdır? Kastettiği şey buysa eğer, mümkün görünüyor.. Bildiğiniz gibi pek çok teknolojik yenilik ordu donatımlarından çıkıyor. Haliyle uçak gemileri, denizaltı lar, tanklar gibi araçların da raf ömrü diyebileceğimiz süreleri var. Hiçbir savaş hatta büyük çaplı tatbikat görmese de bu tanklar tüfekler vs envnterden düşürülüyor.. Karbon kadro da ölümsüz olamaz fakat kullanım koşulları malzemenin kalitesi vs gibi konular devreye girmek zorunda.. Bu arada son zamanlarda karbon kadroların tamirleriyle ilgili de hizmet veren yerler varmış ama acaba ne kadar sağlıklı? Kısaca ve özetle, bence her bisiklet kullanıcısı denemeli 😁
Hocam hic önermem karbon. Mahalle esnafı bile kin ve nefret dolu bakmaya başlıyor bir müddet
 
Bazi karbon bisiklet markalari omur boyu garanti veriyor, mesela ben Trek kullaniyorum eger ilk sahibiysen omurboyu garantili ozellikle yolda giderken catladi yada kirildi gibi sorunlarda direk kadro degisimi oluyor. bundan da benim anladigim karbon omurluktur.
 
Bazi karbon bisiklet markalari omur boyu garanti veriyor, mesela ben Trek kullaniyorum eger ilk sahibiysen omurboyu garantili ozellikle yolda giderken catladi yada kirildi gibi sorunlarda direk kadro degisimi oluyor. bundan da benim anladigim karbon omurluktur.
Burada çok tartışıldı ömür boyu garanti sizin ömrünüzü değil firmanın bisiklete biçtiği ömürü kapsıyor. Misal 3 sene bir kadronun ömrü dediğinde ömür boyu garantisi o bisiklet için 3 sene oluyor.
 
Bazi karbon bisiklet markalari omur boyu garanti veriyor, mesela ben Trek kullaniyorum eger ilk sahibiysen omurboyu garantili ozellikle yolda giderken catladi yada kirildi gibi sorunlarda direk kadro degisimi oluyor. bundan da benim anladigim karbon omurluktur.

Yanlış hatırlamıyorsam bu ''ömür boyu'' ürünün ömrü olarak sınırlıdır. Yani 5-7 yıl ile sınırlı olması lazım..
 
Burada çok tartışıldı ömür boyu garanti sizin ömrünüzü değil firmanın bisiklete biçtiği ömürü kapsıyor. Misal 3 sene bir kadronun ömrü dediğinde ömür boyu garantisi o bisiklet için 3 sene oluyor.
Tabiiki eger karbon bisiklet degilde bulasik veya camasir makinasi filan aliyorsaniz oyle olabilir. Karbon omurluktur eger herhangi bir defekti yoksa veya kaza yapmamissa.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
Geri