Karbon kadro yorulması

Semih Cavdar

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ocak 2018
Mesaj
3.237
Tepki
7.258
Şehir
Sweet home
İsim
Semih
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
BMC
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Ucaklar, supercar denilen otomobiller ve bazı yarış motorlarinda kullanılan karbon şasiler sizin bisikletlerde kullanilan karbon kadrolar ile pek alakalı degiller 😅 diyorum ya bisiklet kadroları olsa karboncuk olur bunların yaninda.
Boeing'in kullandığı carbon ile Pinarello'nun kullandığı karbon aynı. Evet belki gövdeyi tamamen karbon ile örmüyorlar ama önemli noktalarda carbon kullanıyorlar.

Ayrıca bende kimsenin yazdığına laf ettiğim falan yok, şunun şurasında medeni insanlar gibi beyin fırtınası yapıyoruz :)

Screenshot 2023-06-04 at 06-51-41 boeing carbon fiber plane - Google'da Ara.png
 
Son düzenleme:
Scudo

Can Çelik

🛠 🛠 🛠
Kayıt
20 Eylül 2019
Mesaj
3.408
Tepki
7.001
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Can Çelik
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
@Mythshaman Temel materyal bilgisine sahip olduğunuzu kabul ediyorum. Karbon elyaf "sünek-gevrek" sınıflandırmasında cam kadar gevrek olmasa da gevrek sınıfına giriyor. Gevrek materyalde yorulma azdır bildiğiniz gibi, sınır değere geldiğinde çatlar, kırılır. Ama bu seviyeye gelinmedikçe mukavemet değerleri neredeyse aynı kalarak hayatına devam eder gevrek materyal. Yani karbon elyaftan yapılma bir iskeletin rijitlik bakımından ilk hali 10 ise, 20 yıl sonra o değer anca 9 olur. 8 olmaz. (Güneşten korunduğunu kabul ediyorum). Grafikte karbonun, sünek materyal olan çelik ve aramid'e kıyasla dayanımının çok az azaldığını görebilirsiniz.

10 yıl diye bir limit ise kesinlikle yok. Kullanım sınırları içinde kullanıldıkça karbon elyaf bir kadro bir yerinden kırılmaz, sadece rijiditesi bir miktar düşebilir, o da çok azdır.

 

Mythshaman

Daimi Üye
Kayıt
31 Temmuz 2022
Mesaj
305
Tepki
481
Yaş
44
Şehir
Manisa
İsim
Bora KARA
Başlangıç
2020—21
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Şehir - Tur
@Mythshaman Temel materyal bilgisine sahip olduğunuzu kabul ediyorum. Karbon elyaf "sünek-gevrek" sınıflandırmasında cam kadar gevrek olmasa da gevrek sınıfına giriyor. Gevrek materyalde yorulma azdır bildiğiniz gibi, sınır değere geldiğinde çatlar, kırılır. Ama bu seviyeye gelinmedikçe mukavemet değerleri neredeyse aynı kalarak hayatına devam eder gevrek materyal. Yani karbon elyaftan yapılma bir iskeletin rijitlik bakımından ilk hali 10 ise, 20 yıl sonra o değer anca 9 olur. 8 olmaz. (Güneşten korunduğunu kabul ediyorum). Grafikte karbonun, sünek materyal olan çelik ve aramid'e kıyasla dayanımının çok az azaldığını görebilirsiniz.

10 yıl diye bir limit ise kesinlikle yok. Kullanım sınırları içinde kullanıldıkça karbon elyaf bir kadro bir yerinden kırılmaz, sadece rijiditesi bir miktar düşebilir, o da çok azdır.

Kesinlikle haklisiniz, iyi korunan bir materyal 100 yıl bile dayanır. Mesela yillarca toprak altinda kalan ama sans eseri uygun toprak ortaminda korunan silahlar vardı, hassas dokum bu materyalin coktan curumesi lazimken hala calisir durumdaydi bu silahlar, Browning Hp serisinden birisine şahit oldum belki 40 yildan fazla sans eseri iyi korunan bir cukurdan cikmisti.

Ben karbona kötü demiyorum gelecegin Alüminyumu olacaktır bir çok sektorde.

Hele bu ara tabiati koruma, karbon salinimi dusurme amacli yesil alüminyum gibi uretim maliyeti yuksek ve mukavemeti kısmen daha dusuk uretime gecilmesi tartisilirken, kompozit malzemeler kesinlikle kazanan olacaktir.

Yuksek derecelerde ısıl islem gormus yuksek yogunluklu karbon, recine tarzi uv ve kimyasal koruyucu malzeme ile kaplandigi taktirde mukemmel bir şasi materyali olacaktir.

Arkadasin Pinerello orneginde verdigi gibi adamlar yapiyor tabikide, gecende bir bisiklet vardi Hondanin Cbr 1000rrr ından daha pahali mesela.

Son olarak bisiklet kadrolarinda kullanilan direk disari ile temas zorunlulugu olan karbon materyal hususunda, o konudan buralara geldik zaten 😅 Kadrolar surekli Uv isigina maruz kaliyor, surekli kimyasala maruz kaliyor asfalt ve egzoz gazindan dolayi, neme maruz kalabiliyor kullanimdan dolayi. Depolama kosullari onemli, nasil yikandigi onemli, deterjanlar asindirici tuzlar icerir, yag cozuculer asidiktir. Zincirde dislilerde kullandigimiz temizleme ve yaglama urunleri ona keza.

2 yillik nasil kullanildigini bilemedigimiz karbon kadrolu bir bisiklete saglamdir diyemeyecegimiz gibi, 10 yıl uygun sekilde kullanilip, depolanmis, temizlenmis kadroya sahip bisikletede curumustur diyemeyiz statik dayanim testi yapmadan.

Herkese keyifli pedallamalar.
 

selim82

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Nisan 2017
Mesaj
1.111
Tepki
2.423
Yaş
42
Şehir
bursa
İsim
selim
Kesinlikle haklisiniz, iyi korunan bir materyal 100 yıl bile dayanır. Mesela yillarca toprak altinda kalan ama sans eseri uygun toprak ortaminda korunan silahlar vardı, hassas dokum bu materyalin coktan curumesi lazimken hala calisir durumdaydi bu silahlar, Browning Hp serisinden birisine şahit oldum belki 40 yildan fazla sans eseri iyi korunan bir cukurdan cikmisti.

Ben karbona kötü demiyorum gelecegin Alüminyumu olacaktır bir çok sektorde.

Hele bu ara tabiati koruma, karbon salinimi dusurme amacli yesil alüminyum gibi uretim maliyeti yuksek ve mukavemeti kısmen daha dusuk uretime gecilmesi tartisilirken, kompozit malzemeler kesinlikle kazanan olacaktir.

Yuksek derecelerde ısıl islem gormus yuksek yogunluklu karbon, recine tarzi uv ve kimyasal koruyucu malzeme ile kaplandigi taktirde mukemmel bir şasi materyali olacaktir.

Arkadasin Pinerello orneginde verdigi gibi adamlar yapiyor tabikide, gecende bir bisiklet vardi Hondanin Cbr 1000rrr ından daha pahali mesela.

Son olarak bisiklet kadrolarinda kullanilan direk disari ile temas zorunlulugu olan karbon materyal hususunda, o konudan buralara geldik zaten 😅 Kadrolar surekli Uv isigina maruz kaliyor, surekli kimyasala maruz kaliyor asfalt ve egzoz gazindan dolayi, neme maruz kalabiliyor kullanimdan dolayi. Depolama kosullari onemli, nasil yikandigi onemli, deterjanlar asindirici tuzlar icerir, yag cozuculer asidiktir. Zincirde dislilerde kullandigimiz temizleme ve yaglama urunleri ona keza.

2 yillik nasil kullanildigini bilemedigimiz karbon kadrolu bir bisiklete saglamdir diyemeyecegimiz gibi, 10 yıl uygun sekilde kullanilip, depolanmis, temizlenmis kadroya sahip bisikletede curumustur diyemeyiz statik dayanim testi yapmadan.

Herkese keyifli pedallamalar.
Dün gevriyordu bugün ne değişti 😁
Karbon kadro pahalı olduğu için ve kırılabildiği için bizim gibi fakir ülkelerde bunlar konuşulur.
Karbon fiber şuanda bisiklet için hem hafif hem rijit olması için en iyi malzemedir.
İkinci el alırken kadro iyice kontrol edilip Gönül rahatlığıyla alınabilir.
 

Mythshaman

Daimi Üye
Kayıt
31 Temmuz 2022
Mesaj
305
Tepki
481
Yaş
44
Şehir
Manisa
İsim
Bora KARA
Başlangıç
2020—21
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Dün gevriyordu bugün ne değişti 😁
Karbon kadro pahalı olduğu için ve kırılabildiği için bizim gibi fakir ülkelerde bunlar konuşulur.
Karbon fiber şuanda bisiklet için hem hafif hem rijit olması için en iyi malzemedir.
İkinci el alırken kadro iyice kontrol edilip Gönül rahatlığıyla alınabilir.
😅😅 Dün gevrek istiyordu canım, bugün açma istedi. Şaka bir yana kontrol edilmesinin yanisira karsimizdaki durust bir satici ise nasil davrandigini anlatmali. Yaz sicaginda uzun gunduz surusleri yapip, terleri kadroya akinca, benim gecen yaz oyleydi kadroda biriken ter asagiya akiyordu 😅 Yada temmuzda isimize gidiyoruz diyelim gunesin anlinda saatlerce park edilen bir bisiklet, oda basima geldi mecburen en guvenli yere birakiyorum halende oyle saatlerce pisiyor, uzerine naylon ortu ortmuyorum buharlasma daha fazla zarar verir metale, bez örtü hic ortmuyorum, yolun hemen kenari giris kapisinin onu herkes sigara iciyor, yoldan gecenler sigara firlatiyor yangın riski var diye, garibim temmuz agustos da kavrulmustu, bazen kadro elinizi degemeyecek kadar sicak oluyordu 😅

İşte durum bu sekilde. Herkese keyifli surusler.

Aklima geldi ekleyim, sinir bozucu bir olay basima gelmisti gecen yaz, sigarayla seleyi yakmislar, oyle atıp uzerinde durmus denk gelmis degil, hususi basmislar sigarayi , tam delinmemisti sele fakat kaplamasi bariz bicimde oyulmustu. Cok moralimi bozan bir olaydi.
 
B

BF Okuru

Misafir
Kendi yaptığım karbon gidon 1350 km oldu . Canavar gibi maşallah hiç yorulmadı. 500 kmde hafif bi tekledi ama çözdüm problemi. yerli ve milli hemde
IMG_20230603_155128.jpg
 

Batuhan B.

Aktif Üye
Kayıt
30 Nisan 2023
Mesaj
124
Tepki
133
Yaş
24
Şehir
Izmir
İsim
Batuhan Bora
Başlangıç
2015—16
Bisiklet
Lapierre
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Kendi yaptığım karbon gidon 1350 km oldu . Canavar gibi maşallah hiç yorulmadı. 500 kmde hafif bi tekledi ama çözdüm problemi. yerli ve milli hemde
305349 dosyayı görüntüle
nasıl yaptınız bu çok yüksek teknoloji istemiyo mu birde 500 km de tekledi derken yamuldu anlamında mı kullandınız ve nasıl düzeltiniz
 
B

BF Okuru

Misafir
nasıl yaptınız bu çok yüksek teknoloji istemiyo mu birde 500 km de tekledi derken yamuldu anlamında mı kullandınız ve nasıl düzeltiniz
Bisikleti sürerken vucut gidona genel olarak yukarıdan yokuşlarda alttan ve üstten sürekli ama düşük ağırlıkta baskı uyguluyor. Bu baskıdaki kuvvet bulunulan ana göre değişiyor. Ama kesin olan sürekli olması. Bu kesinlik karbon kumaşın epoksi ile birleştiği yerlerde çözülmeye yol açabiliyor. Yada hataen o noktaya koyduğunuz kumaş eksik kalabiliyor. Eksiklik dediğim şey kuvvetin gidonun bütün noktalarında homojen dağılmamasından kaynaklanan eksikliktir. bazı noktalarda kat sayısı fazla olması gerekiyor. hatam bundan kaynaklanmıştı problemi çözdüm ve devam ettim. Yanlız bu resmi buraya attım diye bunu sizde yapın diye önermiyorum. Bunun tehlileli olduğunu belirtmeliyim Elim teknik konulara yatkındır. Ondan kendim yaptım. Yoksa genel olarak karbonla imalat işlemi terzilik işleminden başka bişey değil bence. Kaidelere uymak gerekiyor. Ve iyi fizik ve mantık düşünüşüne sahip olmak gerekiyor. Altını çizerek söylüyorum. Kimseye önermiyorum.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:

el Cezeri

Ride or Die
Kayıt
28 Eylül 2020
Mesaj
314
Tepki
609
Şehir
Ankara
İsim
Albeza
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Corratec
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Bisikleti sürerken vucut kadroya genel olarak yukarıdan yokuşlarda alttan ve üstten sürekli ama düşük ağırlıkta baskı uyguluyor. Bu baskıdaki kuvvet bulunulan ana göre değişiyor. Ama kesin olan sürekli olması. Bu kesinlik karbon kumaşın epoksi ile birleştiği yerlerde çözülmeye yol açabiliyor. Yada hataen o noktaya koyduğunuz kumaş eksik kalabiliyor. Eksiklik dediğim şey kuvvetin gidonun bütün noktalarında homojen dağılmamasından kaynaklanan eksikliktir. bazı noktalarda kat sayısı fazla olması gerekiyor. hatam bundan kaynaklanmıştı problemi çözdüm ve devam ettim. Yanlız bu resmi buraya attım diye bunu sizde yapın diye önermiyorum. Bunun tehlileli olduğunu belirtmeliyim Elim teknik konulara yatkındır. Ondan kendim yaptım. Yoksa genel olarak karbonla imalat işlemi terzilik işleminden başka bişey değil bence. Kaidelere uymak gerekiyor. Ve iyi fizik ve mantık düşünüşüne sahip olmak gerekiyor. Altını çizerek söylüyorum. Kimseye önermiyorum.
Ben bi ara youtube de bir karbon gidon yapimi videosu izlemiştim hatta gidonun ortasina yanlış hatırlamıyorsam ışık montaj deliği bile yapmışti o sizmiydiniz hocam
 

Batuhan B.

Aktif Üye
Kayıt
30 Nisan 2023
Mesaj
124
Tepki
133
Yaş
24
Şehir
Izmir
İsim
Batuhan Bora
Başlangıç
2015—16
Bisiklet
Lapierre
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Bisikleti sürerken vucut gidona genel olarak yukarıdan yokuşlarda alttan ve üstten sürekli ama düşük ağırlıkta baskı uyguluyor. Bu baskıdaki kuvvet bulunulan ana göre değişiyor. Ama kesin olan sürekli olması. Bu kesinlik karbon kumaşın epoksi ile birleştiği yerlerde çözülmeye yol açabiliyor. Yada hataen o noktaya koyduğunuz kumaş eksik kalabiliyor. Eksiklik dediğim şey kuvvetin gidonun bütün noktalarında homojen dağılmamasından kaynaklanan eksikliktir. bazı noktalarda kat sayısı fazla olması gerekiyor. hatam bundan kaynaklanmıştı problemi çözdüm ve devam ettim. Yanlız bu resmi buraya attım diye bunu sizde yapın diye önermiyorum. Bunun tehlileli olduğunu belirtmeliyim Elim teknik konulara yatkındır. Ondan kendim yaptım. Yoksa genel olarak karbonla imalat işlemi terzilik işleminden başka bişey değil bence. Kaidelere uymak gerekiyor. Ve iyi fizik ve mantık düşünüşüne sahip olmak gerekiyor. Altını çizerek söylüyorum. Kimseye önermiyorum.
Bu karbon yapımı dikiş gibi bişey o zaman.
Ev yapımı olduğunu belli etmiyo .normal fabrikasyon bir gidon gibi gözüküyo.
 
B

BF Okuru

Misafir
videolar bölümünde olması lazım arkadaşlar oradan seyredebilirsiniz. Kuvvet dengesi ve ağırlıkların iyi ayarlanması gerektiği için yolda kırılması halinde konuma göre ortaya çıkan risklerden dolayı kimseye önermedim. Bende yaparım deyip- ki bu insanın gelişimi için en güzel en saygıdeğer yöntemdir- gerekli şekli formu verip ancak hesaplamalarda ortaya çıkan hatalar sonucu bu riskle karşılaşan kişiler açısından sorumlulukta kendilerine aittir. Din günü dahil hiç bir sorumluluğu kabul etmediğimin altını çiziyorum. saygılar iyi haftalar
 

gungor17

Aktif Üye
Kayıt
10 Ekim 2019
Mesaj
143
Tepki
465
Yaş
57
Şehir
Çanakkale
İsim
Ercan Güngör
Başlangıç
1971—72
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Yol bisikleti
İyi güzel karbon kadroyu yorduk, ama neden bazı firmalar kadrosuna ömürboyu garanti veriyor?
 

ali önder

Forum Demirbaşı
Kayıt
28 Nisan 2019
Mesaj
582
Tepki
1.327
Yaş
48
Şehir
Fethiye
İsim
ali önder büyüksünetçi
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Corratec
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Ömür boyu garanti nedir? Bisikletin kullanım süresi.,omru? olan 5_6_10 yıl mı?? Yoksa insanın ömrü boyu mu?.. Daha önce buna benzer Bi muhabbet geçmişti forumda. Orda da arkadaşlar bisikletin kadro kullanım süresi olmalı demişlerdi. Mesala canyon bisikletlerin 6 yıl garanti veriyor gördüğüm kadarıyla (çift amartisorlu olanlar da dahil)
 

Eren Çalışkan

Alter ego
Kayıt
9 Mayıs 2013
Mesaj
97
Tepki
349
Şehir
Ankara
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Trek
Trek ilk kadroyu ürettiğimiz 1976 yılına kadar tüm modeller ömür boyu garantiye dahil diyor. Bu garanti sadece ilk sahibi olanlar için sadece kadro ve sabit maşayı kapsayacak şekildedir diye belirtmişler. Diğer parçaların ve ikinci el alanların garanti süreleri değişken.

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: gungor17
B

BF Okuru

Misafir
Karbon malzeme darbeye karşı dayanıklı değil. Hatta çok zayıftır. Sıçrama ve çarpma gibi durumlarda kadronuzda bu şiddeti emecek sistemler yok ise, kadro fazla dayanamayacaktır. Bu iletiyi açma sebebim şu; yol bisikletlerinde rijitlik ve katılık çok önemli bir husustur. bazen yolda giderken çukurlara küçük yükseltilere engellere rastlıyoruz. Bu engelleri eğer sıçrayarak aşıyorsak bisiklet yere tekrar temas ettiğinde vucut ağırlığı direk gidonun kollarına ve bisiklete anlık şiddetle baskı yapacaktır. Bu durum sürekli tekrarlanırsa eğer gidonunuz karbonsa kırılması kaçınılmazdır. Kadrodaki etkisini analiz etmek zor. Ama gene olumsuz olacağını sanıyorum.
 

mariokaldato

En yeniden bir önce kayit olan adam
Kayıt
1 Ağustos 2015
Mesaj
10.977
Tepki
34.469
Şehir
Bursa
İsim
Raşit Cumhur Çakın
Başlangıç
1980—81
Bisiklet
Merida
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Karbon kadrolar güneşte gevrer mi bilmiyorum ama benim bisikletten uzak kaldığım bu 3 sene icerisinde hala aynı şeylerin ısrarla tartisilmasi beni çok gevretti bi bakayım derken foruma
 

Özcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Nisan 2015
Mesaj
2.125
Tepki
7.154
Yaş
50
Şehir
Bursa
İsim
Özcan
Başlangıç
1978—79
Bisiklet
Specialized
Karbon kadrolar güneşte gevrer mi bilmiyorum ama benim bisikletten uzak kaldığım bu 3 sene icerisinde hala aynı şeylerin ısrarla tartisilmasi beni çok gevretti bi bakayım derken foruma
Raşit hoşgeldin. Yeter ki sen gevreme :ssrtcbya: 🧿👋
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato

seko35.50

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2018
Mesaj
2.856
Tepki
17.445
Şehir
izmir/karşıyaka
Başlangıç
1989—90
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Diğer
Karbon kadrolar güneşte gevrer mi bilmiyorum ama benim bisikletten uzak kaldığım bu 3 sene icerisinde hala aynı şeylerin ısrarla tartisilmasi beni çok gevretti bi bakayım derken foruma
Oda bişeymi Cumhur abi sen birde sokak köpekleri mevzusunu görsen:cool: