Scudo Sports

Ani fren nasıl yapılmalı

@İsmail Selçuk Buna kesinlikle katılıyorum😅 Yukarıda yazdığım gibi tehlikeli bir durum.
 
Scudo
45 km hizla giden bir cisim saniyede 12.5 metre yol alır. 50 km/s hızında giden bir otomobil için durma mesafesi elektronik destek sistemleri ile 14-15 metre civarındayken ( kütle yüzünden momentum daha yüksek evet ama frenleme gücü de daha yüksek ) "tam 11 adımda (7-8 metre kadar)" mesafede bisikleti durdurmak büyük yetenek. Ben çok takdir ettim.

Adamlar oturup denemiş ama bu kadar başarılı olamamışlar.

(link)
Ben 55 kiloyum bisikletim 11 kg, bu deneydeki bisikletçilerin kütlelerini göremedim, belki de vardır ben kaçırıyorum :okyrm: Yakın zamanda teorik fizik hesaplamaları yapıp buraya atarım.
Alıntı : İleri Sürüş Teknikleri - Panik Fren
"Bu taktik doğrultusunda, arka fren kolunu titreteceğiz. yani kritik noktayı yakaladığımız an arka freni biraz gevşetip, hemen arkasından tekrar sıkacağız ve kilitlenme gerçekleşirken tekrar bırakıp, tekrar sıkacağız. bu hareketi saniyede 2-3 defa yapmalıyız ki; otomobillerdeki ABS sistemine yakın bir etki gösterebilsin. bu arada kesinlikle yanlış anlaşılmasın; burada arka freni tamamen sıkıp tamamen gevşetmekten bahsetmiyorum. en gevşek bıraktığımız anda bile aslında epey bir sıkıyor olacağız, en çok sıktığımız anda ise kritik noktayı az birşey geçeceğiz. bu titreşimi yaparken de giderek daha fazla sıkacağız; böylece aynı ön frendeki gibi, bisiklet durmak üzereyken tamamen asılmış olacağız."
 
@Goflet

eğer arabada abs varsa sıkıntı yok sonuna kadar basıp hiç çekmeyeceksin ama abs yoksa fren pedalına ilk sert hamleyı yapıp lastıklerı kıtledıkten sonra anında 1-2mm gevseterek tekerleklerın donmesını sağlamak gerekır . bisiklet ve araba da aynı yöntemi kullanıyorum ani durumlarda problem yaşamadım hiç. zaten olaylar anlık gelişiyor bas çek yapmaya vakit kalmıyor yapsan da işe yaramıyor
 
Jerry Miculek diye bir dayı var, saniyede 6-7 kere tetik çekebiliyor. Onun tekniğini fren koluna uygulamaya çalışmadan önce şunu bilmekte fayda var: En kısa mesafede durmak için tekerleği kitlemeyecek maksimum seviyede frenleme gerekir. Freni çok kısa bir süreliğine de olsa bırakırsanız, fren mesafesini uzatırsınız.
 
Hafif sıkmak en mantıklısı ne tamamen kitle nede bas çek yap papuçlar hızlı eskir ama can sağlığı için..
 
Jerry Miculek diye bir dayı var, saniyede 6-7 kere tetik çekebiliyor. Onun tekniğini fren koluna uygulamaya çalışmadan önce şunu bilmekte fayda var: En kısa mesafede durmak için tekerleği kitlemeyecek maksimum seviyede frenleme gerekir. Freni çok kısa bir süreliğine de olsa bırakırsanız, fren mesafesini uzatırsınız.
Önünüze aniden çıkan bir engele çarpmamak için ya kıvırtma tekniği uygulayacaksınız ya da durabileceğinizi düşünüyorsanız, All Back, All Down (bu motosiklette gerçi) kısacası iki freni de sonuna kadar sıkacaksınız.
 
Kesinlikle, ben de bahetmistim bundan yukarıda. @Murat B.

ABS yi taklit etmek bana çok mantıksız geliyor. Freni her gevsettiginizde geçen süreler birikecek ve fren mesafeniz uzayacak. Birebir aynı bisiklet ve aynı ağırlıkta iki sürücü ile tam test etmelik konu.
Tüm paramı kilitlenmeyecek seviyede sabit sıkan daha erken durur seçeneğine basiyorum 😄
 
@srtkmc kesinlikle katılıyorum hocam .
 
Panik frenide, kivirtmayida ani bir durumda hic beceremedim. Hız aniden duramayacak kadar yuksek ise farkettigim anda kıvırtma fikri aklima gelmiyor. O işi sadece dar donuslerde ve gidecegim yol planliysa bir parca kıvırabiliyorum.
Panik frende ise frenlere asiliyorum kayar gibi olursa birakip tekrar sıkıyorum. Ve genellikle ya carpiyorum ya dusuyorum :acpsnr:. Neyseki trafikte genelde ''yolu okumak'' tabir edilen öngörülü ve ihtimalleri hesaplayarak tedbirli surme aliskanligim oldugundan pek basim derde girmiyor. Kazalar basima sportif/agresif surdugum zamanlarda geliyor ki bunu trafikte yapmiyorum :)
Ama yinede bir sekilde su ani fren/panik fren işini kavrarmıyım diye konuyu takip etmeden duramiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: _Madmexx _
Arabalardan taklit edilip bisikletlere uyarlanmaya çalışılan "ABS" sistemi bana çok saçma ve mantıksız geliyor. Yukarıda da yazılmış zaten fren mesafesi uzuyor. Tekerler kilitlenmeyecek şekilde son aşamasına kadar sıkılır frenler ve fren sisteminin müsaade ettiği kadarıyla erken durursun. İstersen karşılaştırmasını yap veya "teorik fizik kuralları" ile hesapla sonuç zaten az çok bisiklet üstünde kilometre katetmiş, rampa inmiş veya frenlerin mantığını anlamış insanlar için aynıdır, değişmez. Araba ile bisiklet çok farklı mekaniklere sahip olduğu için gerekli savunmaları yapın da inanalım basıp çekmenin daha kısa sürede durdurduğuna. Ben bunu tekrar belirtiyorum trafikte eğlenmek için yapıyorum 🙂
 
Kesinlikle, ben de bahetmistim bundan yukarıda. @Murat B.

Birebir aynı bisiklet ve aynı ağırlıkta iki sürücü ile tam test etmelik konu.
Tüm paramı kilitlenmeyecek seviyede sabit sıkan daha erken durur seçeneğine basiyorum 😄
Antalya civarı Mosso Cavalier Sora set sahipleri aranır. (kilo işini üzerime ağırlık bağlayarak hallederim)
 
Aniden yapılmalı 🙄
 
  • Beğen
Tepkiler: Saburié
Ben 55 kiloyum bisikletim 11 kg, bu deneydeki bisikletçilerin kütlelerini göremedim, belki de vardır ben kaçırıyorum :okyrm: Yakın zamanda teorik fizik hesaplamaları yapıp buraya atarım.
Alıntı : İleri Sürüş Teknikleri - Panik Fren
"Bu taktik doğrultusunda, arka fren kolunu titreteceğiz. yani kritik noktayı yakaladığımız an arka freni biraz gevşetip, hemen arkasından tekrar sıkacağız ve kilitlenme gerçekleşirken tekrar bırakıp, tekrar sıkacağız. bu hareketi saniyede 2-3 defa yapmalıyız ki; otomobillerdeki ABS sistemine yakın bir etki gösterebilsin. bu arada kesinlikle yanlış anlaşılmasın; burada arka freni tamamen sıkıp tamamen gevşetmekten bahsetmiyorum. en gevşek bıraktığımız anda bile aslında epey bir sıkıyor olacağız, en çok sıktığımız anda ise kritik noktayı az birşey geçeceğiz. bu titreşimi yaparken de giderek daha fazla sıkacağız; böylece aynı ön frendeki gibi, bisiklet durmak üzereyken tamamen asılmış olacağız."

Merhaba,
"Teorik fizik" hesaplamalari yapmaniza gerek yok. Lise fizik derslerinde anlatiliyordu bu konular benim zamanimda. Hareket denkleminin de kutle ile iliskisi direkt yok. Frenleme icin negatif ivmelenme gerekli, sizin yazdigiiniza gore de bisikletinizin fren sistemi ve tekerlekleri sizin kutleniz icin bu negatif ivmeyi saglayabilecek gucte.
Bu durumda yanlis hatirlamiyorsam

x = vt - 1/2(at^2) hareket denklemi ile kullanilarak 45 km/s hizla giden bir cismin 8 metre icinde durmasi icin ne kadar gereken zamani hesaplayabiliriz.

Burada ortalama ivmeyi de a = Δv/Δt yazabiliriz. (-45km/s)/Δt oluyor. Δt zaten bizim aradigimiz sure. Bu durumda 45 km/s hizla giderken 8 metrede ( yeterli frenleme kuvveti ile ) durabilmek icin gecen sure yanlis hesaplamadiysam 1.28 saniye.

1.28 saniye icerisinde bir kac kez frenleme yapabildiginize gore sizi takdir etmekten baska caremiz yok.
 
Son düzenleme:
x = vt - 1/2(at^2) hareket denklemi ile kullanilarak 45 km/s hizla giden bir cismin 8 metre icinde durmasi icin ne kadar gereken zamani hesaplayabiliriz.

Burada ortalama ivmeyi de a = Δv/Δt yazabiliriz. (-45km/s)/Δt oluyor. Δt zaten bizim aradigimiz sure. Bu durumda 45 km/s hizla giderken 8 metrede ( yeterli frenleme kuvveti ile ) durabilmek icin gecen sure yanlis hesaplamadiysam 1.28 saniye.

1.28 saniye icerisinde bir kac kez frenleme yapabildiginize gore sizi takdir etmekten baska caremiz yok.
45km/h hızdan 0'a 1,28 saniyede inmek için ortalama ivmenin -9,8 m/s^2 olması gerekiyor, yerçekimi katsayısı kadar yani. MTV'nin (ÖTV'nin değil) en üst dilimine giren otomobillerin de frenleri o kadar tutuyor...
 
45km/h hızdan 0'a 1,28 saniyede inmek için ortalama ivmenin -9,8 m/s^2 olması gerekiyor, yerçekimi katsayısı kadar yani. MTV'nin (ÖTV'nin değil) en üst dilimine giren otomobillerin de frenleri o kadar tutuyor...

Arkadas "hizli bas cek" yapmis. Bu teknigin yeterli negatif ivmelenme sagladigi acikca ortada. mtv alt dilimine giren otomobiller bisiklet icin gelistirilmis bu teknigi arabaya uygulayabilirlerse onlar da bu negatif ivmelenme kuvvetini saglayabilir, neden olmasin?
 
1 hafta kadar önce 45-50 ile yokuş aşağı giderken birden pat küt bir ses geldi:eek:. Ne olduğunu anlayamadım, ya zincir yada aktarıcılarda bir şey var dedim ani fren yapmak zorunda kaldım :bsmagryr: . Fren yaparken farkında olmadan doğru olanı yaptığımı anladım, her zaman (en düşük hızda bile) ABS mantığıyla hızlı hızlı kilitleyip bırakırım. Hem önü hem arkayı oldukça hızlı bas çek yapınca en güvenli frenleme olduğunu farkettim:harika: ve ilk defa bunu acil durumda kullanmam gerekti. 45-50 ile giderken tam 11 adımda (7-8 metre kadar) havlanmadan, kaymadan durmayı başardım (vücudumda ne kadar salgı bezi varsa harekete geçti:hihi:)
Bisikleti kontrol ettim, maşallah her şeyi daş gibi, geriye baktım, yol tertemiz ama bir sigara paketi:naslyany:. Anlaşılan ultra zeki bir vatandaşımız toplam 4 kıvrımdan oluşan minik beynini kullanıp biten paketi ya hareket halindeyken bana attı ya da yoldaki paket benim lastiklerden havalanıp aynakola çarptı :acpsnr:. Pabuçlarıma içim acımadı değil.
Demek ki ne yapıyormuşuz;
1) Önce bunu okuyoruz İleri Sürüş Teknikleri - Panik Fren
2) Fren yüzeylerimizi sık sık hafif nemli bezle temizliyoruz (Yoksa aşınan pabuç ve aluminyum parçaları rulman etkisi yapar)
3) Bisikletimizi iyi tanıyoruz.
4) 2 eli birden asla bırakmıyoruz. Tek eli ise sadece beslenirken bırakıyoruz.
5) Yerlere çer çöp atmıyoruz (sigara içenlere duyrulur), grup halinde sürerken ve hangi durumda olursa olsun yediğimiz besinlerin çöpünü atmıyoruz (arkamızdan gelen bisikletçilere ve doğaya zarar verir, cebinize geri sokuşturuverin)
6) Frenlerken bas çek yapmaya alışıyoruz
7) Ani frenleme esnasında ön frene çok fazla iş düşer, bunu dengelemek için totomuzu arkaya kaydırıyoruz.
8) Bunlar zor derseniz kolayı var, evden dışarı çıkmazsanız kaza yapmazsınız.
Söylenebilecek çoğu şey söylenmiş ama ekleyeyim, ABS saniyede 30-40-50 kere veri okuyarak lastiklerin %10-12 oranında kaymasına izin vermek için sürekli fren kuvvetine müdahale eder çünkü lastiklerin en yüksek sürtünme katsayısına ulaştığı patinaj oranı (tire slip) ortalama budur, bisiklet üzerinde elle fren sıkarken bunu taklit etmeye çalışırsanız ya iki frenden birini kilitleyip uçarsınız ya da boşu boşuna yavaşlayamamış olursunuz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat B.
Abi ön frene asıl , arka havalansın
Gidonun üzerinden bisikletin önüne atla
Dön arkanı önce düşmek üzere olan bisikleti kurtar
Sonra sana ani fren yaptırmak zorunda olan duruma güzel (!) bir cümle kur

Hadi bunu hayal edin :)
 
Benim bisiklette en çok verim aldığım ve kontrolü elimde tuttuğum fren şekli ; ön ve arka frene kızaklamaya düşmeyecek kadar asılmak. Çek bırak yapmak bisikletin tekerinin kitlenip kontrolü kaybettirir gibime geliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: M.İhsan
Kesik kesik fren yaparsam bisikletin dengesini bozma ihtimalim olacağını düşünür bunu yapmam. Yine tekerleri kızaklayacak kadar sıkarsam, bisikletin dengesinin ve yönünün bozulabileceğini düşünürüm ve onu da yapmam.
Benim tekniğim; çok ani bir frenleme gerektiğinde mümkün olan en yüksek frenlemeyi, (tekerleri kaydırmayacak kuvvette ve iki fireni birden sıkma) yaparken, kaçmaya yeterli gelecek hıza düştüğümde bir refleks hamlesi ile sıyrılıp kaçma yoludur.
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
Eylül ayında, önüme çıkan bir motorcuya çarpmamak için, fren yapmak yerine sola manevra yaptım ve halk otobüsünün altında kaldım.
Bu tip durumlarda sert de olsa fren yapmak lazım, en fazla düşer, bir yerlerinizi incitirsiniz.
 
Geri