Yol bisikletinde 50 aynakol mu 53 aynakol mu?

Hangi aynakolu kullanıyorsunuz?

  • 53-39

    Katılım: 93 25,8%
  • 52-36

    Katılım: 60 16,6%
  • 50-34

    Katılım: 173 47,9%
  • 52-39-30

    Katılım: 8 2,2%
  • 50-39-30

    Katılım: 28 7,8%

  • Toplam katılım
    361

yucel gulesenoglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Ağustos 2011
Başlık
19
Mesaj
520
Tepki
364
Şehir
karşıyaka
Bisiklet
Pinarello
ben hiç 53 den başka bir ayna kullanmadım ama beraber antrenman yaptığımız gruptaki bi arkadaşımız 50 aynakol kullanıyordu ve 35 km./saat üzeri çevirdğimizde bizden daha seri çeviriyordu ve haliyle yoruluyorduki oda sonradan 53 e geçti, yarın görürsem bi sorayım 53 den memnunmu :)
 

MDT

Daimi Üye
Kayıt
6 Nisan 2010
Başlık
54
Mesaj
388
Tepki
249
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Temposu yüksek antrenmanlara, güçlü bisikletçilerle çıkıyorsanız 34-50 çevirmekten perişan olursunuz. 39-53 bu işin standartıdır. 39-53 sert geliyor diyorsanız aynakolunuzu değil antrenman programınızı gözden geçirmenizi tavsiye ederim.
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.696
Tepki
8.632
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #23
Bence 53-50 aynakol farkını çok abartıyorsunız.
Buyrun aşağıda tablo. 11-25, 11'li shimano rubleye göre hazırlanmış. 50 diş ve 53 diş karşılaştırması. Değerler 100 kadansta gidilen hızı gösteriyor.

http://img202.imageshack.us/img202/4824/dq4o.png

Tek fark 55km/h üzeri hızlarda oluyor. Onun dışında rublede bir alt dişliye geçmek yetiyor, aynı kadansta aynı hızı tutturmak için.

Bence sizin hissettikleriniz tamamen psikolojik.
 

Derya Keçeci

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Başlık
52
Mesaj
1.748
Tepki
4.240
Şehir
Ankara
İsim
Derya
Bisiklet
Trek
@kkazim

Sizin gibi yarış koşan bir arkadaşın,tüm yarışı küçük aynakolda koşup,"hiç bir eksiklik hissetmedim" şeklinde yorumlamanızı anlayamadım.53/11 kombinasyonuyla 90-100 kadans aralığında 55-60 km/s hız elde edilebiliyor-ki bu profesyonellerin pelaton hızıdır-sizin 39/11 kombinasyonuyla,bırakın sprint'i,düz etabı bile koşarken kadansınızın 120'nin altına düşmemesi gerekir.Sprintte ise hiç bir kadans düzeyinde (teorik olarak mümkün,pratikte değil) 53/11 ile elde edilen hıza yaklaşamazsınız bile.Elbette biri çıkar da "ben 39/11 ile 240+ kadansa çıkarım diyorsa bilemem :) Mekanik fizik böyle söylüyor.
 

efeballi

Daimi Üye
Kayıt
1 Nisan 2012
Başlık
6
Mesaj
202
Tepki
174
Şehir
Pendik, İstanbul
Bisiklet
Scott
50-34 aynakol, 11-25 ruble kullanıyorum. Düz yolda 50/15'i kullanıyorum en çok, eğer 53 aynakol alırsam 53/15 ağır gelecek, bir vites yukarı atacağım, 53/17'yi kullanmam gerekecek. Aşağıda kullanılmayan 5 yaprak olacak. İnişte de 50/11'le en fazla 76 km/h'de çevirebiliyorum, daha fazla hıza da ihtiyacım yok. Zaten 70'ten hızlı inişlerde pedal çevirmekle uğraşmayıp top tube'a oturursam hem dinleniyorum hem de daha hızlı iniyorum.
Yokuşta ise 34 çok küçük geliyor, eğim biraz azalınca zincir çapraza düşüyor. 34/25'i sadece yokuşta patlayan birine eşlik ederken veya çok dik bir rampayla karşılaştığımda kullanıyorum.
53 aynakol kullanmanın "cool"luk faktörü de var tabii...
 

Kkazim

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mart 2008
Başlık
27
Mesaj
771
Tepki
627
Şehir
Bolu
@Derya Keçeci
Söylenenleri çarpıtmamak lazım, ben pro seviyede 39 ayna ile yarış koşulur gibi bir ifade kullanmadım. 9 şubat 2013 de Mersinde yapılan Master A kategorisindeki yarışta yaşadığım olay anlattım. Mesafe 54km, ortalama ise 39,52 Km/s. Sadece 39 ayna kullanarak yarışı ana grupta bitirdiğimi söyledim. Buradan pro seviyeye nasıl geçildi anlamadım, kaldı ki yazımın sonunda üst düzey performansa sahip kişiler için yorum yapmadığımı söylemişim. Bunları söylerken de amacım 39 aynayı 53 ayna ile kıyaslamak değildi elbette, sadece ortalama bir seviyede bile 39 aynakolun yetebildiğini, bu halde 53 yerine 50 nin sorun yaratmayacağını söylemek istemiştim ama yanlış anlaşılmış demek ki.

Diğer yandan Gökhanın da yazdığı gibi 100 ve 110 kadans ile 53-11 ve 50-11 arasındaki fark;

Gear 100 110
50x11 57.29 63.02
53x11 60.69 66.76

Yukarıdaki tabloya bakarak 50x11 in yetmemesi için çok üst düzey performansa sahip olmak gerekiyor. Yüksek seviye antremanlarda 50*11 in yetmediğini söyleyenler ya kasap gibi düşük kadans ile çeviriyorlar ya da gerçekten üst düzeyde (50-55 ortalama gibi) performansa sahipler.

53 aynayı savunan arkadaşlara 39-25 kombinasyonu ile %10 luk bir yokuşu kaç kadans ile çıkıyorlar diye sormak istiyorum. Gerçekten 80-90 kadas ile çıkanlar varsa hiçbirşey demiyorum 53-39 aynakol kullansınlar fakat o seviyede kaç kişi çıkar aramızdan? Erkekliğe toz konurmayıp 39 aynakol ile yokuşlarda 50-60 kadans ile yokuş çıkmak hiç iş değil bana göre.
 
Kayıt
13 Şubat 2010
Başlık
0
Mesaj
0
Tepki
8.843
Yaş
43
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
@kkazim
yanlış anlamayın merakımdan soruyorum yüzde 10 luk rampanın uzun olduğunu da varsayıyorum (minimum 2 km) 80 belki bir nebze ama 90 ve üzeri kadans ile çıkmak nabız açısından çok da iyi değil diye düşünüyorum yanlışım varsa veya eksiğim yazarsanız çok sevinirim.Ben 39-25 oranı ile benzer rampaları 60-70 kadanslar ile gayet mutlu çıkabiliyorum eskiden üçlü aynakol varken 30 dişe alıp 80-90 kadans ile de çıktıgım zamanlar oldu ama şimdi ikisini değerlendirince nabız açısından 39-25 daha mantıklı geliyor.Yine söylüyorum yanlış anlamayın ne öğrenirsem kardır amacıyla soruyorum amacım 50 yetmez durumu değil 50 ile 2 yıl kullandım gayet yeterli idi ama 53 ün verdiği rahatlığı alamadım ondan.

matemetiksel olarak şöyle de sorabilirim 34-25 diş oranı ile bu rampayı 80 kadans ile yaklaşık 14 km /saat hız ile çıkarsınız 39-25 diş oranı 70 kadans ile yine 14 km/saat olur .Burada 80 ile 70 kadans arasındaki nabız farkı sizce hangisi daha makbul.Kısa mesafeli rampa için sonuna kadar haklısınız ama uzun mesafe tırmanış için merak ettiklerim.
 

mehmetsunu

FIONA KOLBINGER Cİ
Kayıt
28 Eylül 2011
Başlık
264
Mesaj
5.496
Tepki
13.280
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@kkazim

Vay vay vay 39 dişli yaprağı kullanarak 40 km/saat ortalama yapmak. Merak ettim şimdi bu makine kaç devirde çalışıyor.
 

Derya Keçeci

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Başlık
52
Mesaj
1.748
Tepki
4.240
Şehir
Ankara
İsim
Derya
Bisiklet
Trek
@kkazim

Yazdıklarınızı çarpıtmak için art niyetli olmam gerekir ki asla böyle bir niyetim yok.39/11 ile hiç bir eksiklik hissetmediğinizi,bununla birlikte sprinte sağlam giremediğinizi belirtmişsiniz.Eminim ki eksikliğini hissetmediğinizi ifade ettiğiniz 53/11 ile finish'e girseydiniz,çok daha iyisini yapardınız.Ortalama seviyelerde 39 yeterli olabilir ancak yarış için yeterli olmaz.Nitekim,çok yüksek kadanstan ötürü yarış sırasında hayli yıpranmışsınız.

Yine tamamen iyi niyetle,normal bir kullanıcı olsaydınız anlar,yorum yapmazdım.Elit kategoride yarış koştuğunuz için durumu kavrayamadım,o kadar.Yanlış anlaşılma olmasın.
 

Kkazim

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mart 2008
Başlık
27
Mesaj
771
Tepki
627
Şehir
Bolu
@Ferhat Köse
Bana göre kişinin kuvvet seviyesiyle oldukça alakalı bir durum. Şöyle birşeyler okumuştum, bisiklete binerken uyguladığınız kuvvet, maksimum kuvvete ne kadar yakın olursa, her iki durumda da elde edilen güç aynı olmasına rağmen kaslarda oluşan yorgunluk fazla kuvvet uygulanması durumunda daha fazla oluyor. Bunun açıklaması olarak da uygulanan kuvvetin artması durumunda hızlı kasılan kasların daha çok devreye girdiği ve bu kasların da yapısından kaynaklı daha çok laktik asit üreterek daha çabuk yorgunluk oluşmasına sebebiyet verdiği belirtiliyor.
Kendim için söyleyim, kuvvet eksiğim olduğundan ağır çevirmek durumunda kaldığım zaman bacaklarım bitiyor ve daha erken yoruluyorum.
Dediiğim kibi kuvvet eksiğim olmasından dolayı belki bu farkı daha belirgin hissediyorum ama yine de mantık olarak bacağa kuvvet bindirmeden daha seri çevirerek gitmenin daha uygun olacağını düşünüyorum. Belki 90 kadans çok demiş olabilirim ama şahse gücüm yettiği ölçüde 80 kadansın üstünde kalmayı tercih ediyorum. Nabız olarak değerlendirme yapamayacağım, nabız bandı olmasına rağmen değişik kadanslardaki nabızı kontrol etmedim ama babaanne vitesi gibi çok seriye almadığım müddetçe nabız ile ilgili sıkıntı yaşamadım.

@mehmetsunu
Bu tarz bir mesaja cevap yazmayacaktım ama mesajın havada kalmasını istemedim,
Normal sürüşlerde genellikle 100-105 kadans aralığında sürüyorum, atak vs gibi temponun arttığı durumlarda kadansın 120 ye çıktığını varsayarsak 39x11 ile elde edilecek hızlar;
100 kadans ile 44,70 120 kadans ile 53,64.

@Derya Keçeci
Aslında yıpranma söz konusu değildi, oldukça rahattım ancak finişten 300-400 metre önce önümde yaşanan kaza sonucu hız kesmem sonucu gruptan uzaklaşmam sonucu deryarsız kalmam sebebiyle yıprandım daha çok.
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.696
Tepki
8.632
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #31
@Ferhat Köse

Bu bence biraz sürücü karakterine bağlı. Ben mesela, yokuş ne olursa olsun 100 kadans tutturabiliyorsam yorulmuyorum, kesinlikle.
Hem hızım maksimum oluyor, hem de nabız her zaman normal seviyelerde kalıyor.

Kadans ne zaman 80in altına düşerse, bacaklar yeterince hızlı dönmediği için rahatsız oluyorum.

O nedenle mesela, bazı yokuşlarda hızımı korumaya çalışmak, yavaşlayıp düşük kadans çevirmekten daha verimli geliyor bana.
 
Kayıt
13 Şubat 2010
Başlık
0
Mesaj
0
Tepki
8.843
Yaş
43
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
Gökhan ve kkazım sanırım ben tam anlatamadım sorumu.Benim söylemek istediğim normal bir sürüş tarzı için değil performanslı ve yarış taktiği açısından idi.yani atıyorum 80-90 kadans çıkıyorsunuz rampayı ve atak yapacaksınız ayağa kalkıp 110 kadans ile mi çıkıyorsunuz onu merak ettim (yüzde 10 dan yüksek rampada ve uzun mesafeli rampada) yoksa bende 60-70 kadans çıkarken ayağa kalkıp atağa geçtiğimde 80 ve üstü kadansları görebiliyorum 39-25 oranı ile .normalde 60 kadans civarı çıkmamın nedeni nabzı düşük tutup ayağa kalktıgımda olabildiğince uzun atak yapabilmek adına.Umarım bu sefer daha doğru sorabilmişimdir.
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.696
Tepki
8.632
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #33
@Ferhat Köse

Ben açıkçası 90-100 kadans gidip, atak yapacağım zaman vites düşürüyorum. (yokuşta ve yük altında vites değiştirmekten kaçınmam asla)
 

tuna karahan

Daimi Üye
Kayıt
14 Temmuz 2009
Başlık
16
Mesaj
395
Tepki
263
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
@Gökhan Toros

vites düşürmek ? o zaman kadans 110 - 120 civarona çıkıyor ?

yük altında vites değiştirmenin mantığı basit aslında. ayakta bile rahatça değiştiriliyor. yarım pedal güç basmayacaksınız o kadar. vitesin değişeceği şekilde devri takip etmek yetiyor.
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.696
Tepki
8.632
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #35
@tuna karahan

Düşürmek derken, rublede bi aşağıya almak demek istemiştim. Vites büyütmek yani. Yanlış yazmışım pardon.
 

Bahadır Gürel

Forum Bağımlısı
Kayıt
7 Haziran 2011
Başlık
251
Mesaj
2.093
Tepki
8.317
Yaş
51
Şehir
Maltepe/İstanbul
İsim
Bahadır Gürel
Bisiklet
Geotech
Arkadaşlar şöyle bir durum yaşıyorum: Örneğin düz yolda aynı kadansta gitmeme rağmen önümde kimse yoksa ve rüzgar karşıdan esiyorsa hızımın daha düşük olduğunu, tam tersine, bir grup içinde arkalarda giderken ve rüzgar arkadan esiyorsa yine aynı kadansta ve vites grubunda giderken daha hızlı gittiğimi hissediyorum. Hız farkını birebir kontrol etmedim ama bir kaç km fark ettiği hissi var bende. Bu ne kadar olası bir durum? ya da tamamen psikolojik midir?
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
2 Şubat 2005
Başlık
0
Mesaj
0
Tepki
4
Konu büyük oranda yarış koşanları, nabız saatsiz dışarı çıkmayanları ilgilendirir hale gelmiş. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: 1 kişi

efeballi

Daimi Üye
Kayıt
1 Nisan 2012
Başlık
6
Mesaj
202
Tepki
174
Şehir
Pendik, İstanbul
Bisiklet
Scott
53 aynakol düşünenlerin/kullananların çoğunun yarıştığını düşünürsek normal :D

Bahadır abi grubun içinde üretmen gereken güç düşüyor, sen de gücü düşürdüğünde rahatlıyorsun. Aynı gücü daha rahat üretmiyorsun aslında.
Grup içinde olmanın psikolojik etkisi de var, "o tekeri bırakmamam lazım" psikolojisiyle normalde basacağından daha fazla basarsın.

Burada yazılmayan ama eklemek istediğim bir şey daha var, o da vites sisteminin verimliliği. Aynakol ve ruble ne kadar büyük olursa zincir baklaları dişlilerin etrafında o kadar az bükülür ve verimlilik artar. Yani 53/16, 50/15'ten daha verimlidir. Ama iyi yağlanan bir vites sistemindeki kayıpların 10-20 watt mertebesinde olduğunu düşünürsek aslında kolay kolay hissedilecek bir fark değil.
 

Bahadır Gürel

Forum Bağımlısı
Kayıt
7 Haziran 2011
Başlık
251
Mesaj
2.093
Tepki
8.317
Yaş
51
Şehir
Maltepe/İstanbul
İsim
Bahadır Gürel
Bisiklet
Geotech
@efeballi

Efe selam, benim anlatmak istediğim nokta kadansın aynı kaldığı, grup içinde rahat gittiğim için kadans artsa söylenecek bir söz kalmaz. Bu durum tek başıma giderken de oluyor; örneğin Bostancı'dan Kaynarca'ya giderken rüzgar karşıdan esiyor ve 90 kadansla, aynı vites grubuyla gidiyorum; dönüşte de aynı kadans ve vites grubuyla dönüyorum, ancak rüzgar arkada. İkisinde bir fark var. Bunu çözemedim ya da psikolojik mi? Bunu rakamsal da göstermeye çalışacağım.
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.696
Tepki
8.632
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #40
@efeballi

Bunu aslında kısmen hissediyordum ben. O nedenle her zaman, önce aynakolu büyüğe geçirip daha sonra devam ediyordum arka vites ile oynamaya. Küçük aynada kullanmıyordum bisikleti. Güç aktarımının daha rahat olduğunu hissediyordum.
Demek açıklaması buymuş bunun da.

Forumdaki bazı arkadaşlar gibi 6w/kg basamadığım için de, aradaki 10-20w bile önemli bir değer benim için. Hissettiriyor kendini.
 
Yukarı Alt