countersteering yani kontr yönlendirme, yönlendirmek için sizin uyguladığınız ilk harekete gelen tepkimeyi kullanarak viraj alma tekniğidir.
http://www.schoolphysics.co.uk/age14-16/Mechanics/Circular%20motion/text/Circular_motion/images/3.png http://www.schoolphysics.co.uk/age14-16/Mechanics/Circular%20motion/text/Circular_motion/images/4.png
Viraj da bizi etkileyen kuvvetler, açısal momentum, yer çekimi ve ilintili olarak ağırlık merkezi (COG) transferimiz, merkezkaç kuvveti ( yolun lastiklerimizin altından kayma eğiliminde) ve G kuvveti.
G kuvveti bir kütleye etki eden yerçekimsel olmayan kuvvetler, ivmenin kütleye etkisi diyebiliriz.
http://i.stack.imgur.com/cSugq.jpg http://i.stack.imgur.com/iTYnQ.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/96/73/ea/9673eafa280bd9a6631de1abfb39867c.jpg
suya etkiyen G kuvveti yerçekiminin en az 3 katı
1G yerçekimi, 2G dengede tutmak için gereken G kuvveti, 3G Suyu tersine akıtmak için gereken G kuvveti(pismillah)
3 boyutlu olarak her yöne gittiğimizde hızın katlarına oranla G kuvvetine maruz kalırız, ama bunu en iyi örnekleyebileceğimiz hareketler yanal (YAW) hareketlerdir, arabayla 90 km ile giderken, sağa sert bi dönüş yaptığınızda sol cama yapışırsınız, siz ivmenizin yönünü değiştirirken sizi olduğunuz düzlem de tutmaya çalışan etki, dönüş yönünüzden ters tarafa etkiyen bir kuvvet. işte bu etkiyi kullanarak yapılan dönüşlere countersteering deniyor.
2 tekerlekli araçlarda ise sağa dönmeye çalıştığımda bu etki bisikletimi sola, dönüşümün tersine doğru itme eğiliminde. o zaman sağa dönmek için önce hafifçe sola kırıyorum, bisikletimin açısı sağa yatıyor, ve sağa viraja girmeye hazır oluyorum.
http://www.ilovebicycling.com/wp-content/uploads/2013/11/countersteering-drawing-300x73.gif
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8c/a2/ff/8ca2ffbe7298889fe8a92c7420f8d3fd.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_hKkYZ9GWzKA/SlbGDbnuziI/AAAAAAAAB_I/jOCnsnlxjio/s400/poviniopmorini25.jpg
yatınca ön tekerleğinizi viraj yönüne hafifçe kaydırabilir, ya da hafifçe ters yöne kuvvet uygulamaya devam edebilirsiniz
tercihen kalın lastiklerle deneyin, ince de limiti farketmeden aşıp, toplaması zor durumlara düşebilirsiniz
http://fcdn.mtbr.com/attachments/commuting/425034d1232214095-slick-tires-mountain-bike-commuting-dscn0815.jpg
aslında ilk kontrayı yapıp, istediğimiz tarafa yattıktan sonra sadece elleriniz gidonda bisikleti dinleseniz herşeyi anlatacak, ama buna alışırken yatmış olduğu halde, yattığınız tarafa gidonu fazla çevirmeye başladığınızda da yine aynı etki ters yöne çalışarak yatmanızı zorlaştırır ve sizi dikleştirererek virajın dışına doğru iter.
sağa viraj geliyor,
sola dönmeye çalışıyorum,
bu hareket bisikleti sağa yatırıyor,
pozisyonumu koruduktan sonra viraj bitiminde bisikletimi kaldırmak için daha çok sağ yapıyorum, dikleşinceye kadar.
sadece bu etkinin farkında olmak bile dönüş kabiliyetinizi artıracak, bu etkiye her şekilde maruz kalıyoruz, sadece farkında olmak 1 adım ilerde olmamızı sağlıyor. bisiklet yolunda ya da bi bisikletlinin yakınından geçerken neden mıknatıs gibi size çekildiğini hiç düşündünüz mü
sizden kaçmaya çalışırlar ama G kuvveti ortama biraz şenlik katar, acemi bisiklet yolu sürücüleri için sol kolu daha sağlam tutmak, ve bi noktayı geçmesine izin vermemek ya da yanındakine çok yaklaştığını hissettiğine kaçmak yerine hafifçe üzerine kırmak bisiklet çarpışmalarını azaltabilir
http://www.physicscentral.com/elementadmin/ask/images/cyclist_5.jpg
ilk denemelerde vücudunuzu dik tutun, etkilere alıştıkça vücudunuzu da katın, aksi taktirde 2 etkiyi de kullanırsınız ve çok hızlı yanıt alırsınız. ve bu hızda bi tepkiyi amaçlamıyorsanız yere yapışabilirsiniz, etkilere alışıp gidon hassasiyetine ulaştığında kısa ama hızlı hareketlerle yön değiştirebilirsiniz (denendikçe anlaşılan bir şey).
! Ama dikkat edilmesi gereken şey, sadece teoriyi öğrenmek yetmiyor, bunun reflekslerinize işlemesi gerekiyor, süreç gerektiriyor. aksi halde, aşırı stres altında beyniniz bu öğrendiğiniz yeni bilgiyi değil de mantıklı olanı (sola dönmek için sola kırmalıyım) uygulamaya kalkabilir. sonuç malumunuz
bisikleti ellerinizden önce ayaklarınızla tutun, bu en önemlisi. eğer sıklıkla pedalı ayağınızdan kaçırıyorsanız ayağınız hafifçe öne kaydırarak, ya da kasılmış bacaklarınızı gevşeterek sorunu dizginlemeyi öğrenmelisiniz. yeteri kadar deneyim sahibi olmadan spd pedala geçmek, bu hissiyatı öğrenmenize negatif etki edecektir. ayaklarınızın pedalda olması doğru kuvveti uyguladığınız anlamına gelmez, önce ayaklarla tutmaya çalışıp, elleri de spor olsun diye gidona koyalım.
pedal konusunda, eğer profesyonel değilseniz profesyonel pedalları tercih etmeyin, bunun yerine ayağınızın bittiği noktaya kadar uzanan geniş pedallar kullanın, böylelikle ayağınızın dışındaki kasları daha fazla kullanmaya başlayacaksınız. (küçük parmağın olduğu alan, çoğunlukla yanındaki başparmaklı güçlü kısmı kullanırız)
ağırlık merkezi transferi; biraz karışabilecek noktaları olmasına rağmen, denedikçe netleştirebilirsiniz.
http://i220.photobucket.com/albums/dd226/ASimmons/cornering2.jpg
en basit yolu kafamızı dönmek istediğimiz tarafa döndürmekle başlar. pozisyonlardakı farklılıkları inceleyin
ayakları ve vücut ağırlığını nasıl transfer ettiğine dikkat edin.
http://www.muggaccinos.com/rides_stuff/tips%20for%20new%20cyclists/Cornering2.jpg
bir diğer şekli, vücudunuz dönmek istediğiniz tarafa doğru kaydırmak, motoGP de daha abartılı olduğu için daha belirgin olan bu yöntemde, dönmek istediğiniz tarafa doğru vücudunuzu kaydırırsınız, eller doğal pozisyonundadır, gidona fazla müdahale etmeden ağırlığınızla yönlendirirsiniz. bisikletinizi daha dik tuttuğunuz halde dönmenize olanak sağlar, bu yöntemi uygulamayan biri sabit kuvvetlerde aynı virajı dönmek istediğinde bisikletini diğerine göre daha fazla yatırmak zorundadır.
http://photos3.meetupstatic.com/photos/theme_body/8/0/a/e/full_1112942.jpeg
son olarak anlatmak istediğim genel de en çok hata vereni
ağırlık merkezinizi döndüğünüz tarafa değilde, bisikletin hizasını geçmeden tersine kaydırmak, ağırlık merkezini altınızda toplamak
http://www.leelikesbikes.com/wp-content/110308leeroadcorner.jpg
yavaş hızlarda daha efektiftir, bisikletin daha fazla yatması gerektiğinden eğimli dönüşlerde, lastiğinizin yola olması gereken açı limitini aşabilirsiniz. ağırlığınız daha sıkıştırılmış bi alana dağıldığından dengeyi toparlamanız daha rahat olur, dolayısıyla ardışık virajlarda, frenlemeye ani ihtiyacınız olabilecek yerlerde tercih edilebilir, düşmesi en zevkli pozisyondur, direk bisikletin üstüne oturarak yaralanmaların önüne geçebilirsiniz. daha az esnek insanlar için uygulaması kolay bi yöntemdir.
*o zaman ne yapıyoruz, yumuşak virajlarda eller doğal halinde ağırlığımızı kaydırarak viraj alıyoruz.
**makul hızlarda kontr dönüşü anlamak için vücudumuz dik olduğu halde gidonu dönmek istediğimiz yerin tersine çeviriyoruz (çok düşük hızlarda hissedemezsiniz, bunun yerinde makul hızlarda, çok yumuşak kuvvetlerle deneyiniz)
***yeteri kadar deneyim sağlayana kadar viraj tekniği çalışırken, virajda normalde fren yapmanız gereken yerlerde, ihtiyacınız olmasada sembolik olarak frene dokunarak etkilerine alışmaya çalışıyoruz
#başlangıç seviye tavsiyelerdir, burada anlattığım şeyler farklı koşullarda değişebilir. temel olarak etkileri hissetmeye başladığınızda buradaki tavsiyeler sizin için geçersiz kalacak, ama o zamana kadar nasıl yapacağınızı bilmiyorsanız, güvenli bir şekilde deneyebilirsiniz.
bisikletinizi handsfree kullanmayı ve döndürmeyi öğrenin, nasıl yapacağınızı öğrendikten sonra yine güvenliği elden bırakmadan çift el kullanırsınız, ama bu yönlendirme kabiliyetinin etkilerini her virajda hissederseniz, toparlama reflekslerinize de faydası olur
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fe/Inoutrak.gif
ön tekerlek apex başlangıcında kısa süreliğine aksi yöne gidiyor, hareketin daha iyi anlaşılabilmesi için, açılar sertleştirilerek hatlar uzaklaştırılmış
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Bike_weaving.gif
bonus: