Vidalı göbekten kaset göbeğe

Can Çelik

🛠 🛠 🛠
Kayıt
20 Eylül 2019
Mesaj
3.319
Tepki
6.817
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Can Çelik
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
Vites geçişleri haricinde bir problem ile karşılaşırmıyım?
Bi sorun yaşamazsınız. İki rublenin de çalışabileceği bir zincir boyu belirlenir. Tabi kasette seçeceğiniz dişli aralığı da önem kazanıyor burada. Hatta hassas ayarlamaya zaman verilirse vidalının 3-4 dişlisi vites koluyla rahat kullanılır. Şimdi elimdeki 7s megarange vidalıyı tekrar ölçtüm. Çarkların merkezleri arası mesafe 5.5 milimetre. 8s'te ise 5.0 mm. 3-4 çarklık bir aralıkta o kadar fark olmaz, zinciri atar diye düşünüyorum.
 
Scudo

mcadirci

Aktif Üye
Kayıt
31 Ekim 2022
Mesaj
157
Tepki
275
Yaş
40
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Katlanır
Kron ve Peugeot 3x8 modellerinde kullanıyor. Bileşenlerin sorunsuzluğunu birkaç dolar ucuza getirmeye kıyasla daha çok önemseyen Mosso ve Carraro kullanmıyor. Teorik olarak sınır viteslerde sürtme yapması lazım ve önceki yıllarda forumda gerçekten de öyle olduğunu onaylayanlar oldu, değiştirdiler. Ben de Legarda 1921'i kasetli 24 vitese yükseltirken hiç TY510 ile zorlamadan doğrudan önü Altus ile değiştirdim. Kimi için bu hiç sorun değil, zaten her zaman sınır viteslerde kullanılmıyor ama benim gibi kusursuzluk hastaları için büyük sorun. Zincirden arada bir sürtme sesi gelirse ses tamamen yok olana kadar uyumam ben.
Hocam ben de aynı durumda yaşıyorum. Allah ikimize de şifa versin.
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat

Haluk Eke

Daimi Üye
Kayıt
19 Şubat 2014
Mesaj
338
Tepki
1.300
Yaş
74
Şehir
Muğla/Datça
İsim
Haluk Eke
Başlangıç
1956—57
Bisiklet
Specialized
Merhaba arkadaşlar,

ben vidalı 7 vites ve kaset göbekli 8 vites uyumluluğunu sormak istiyorum. Şu andaki bisikletim 21 vitesli Mosso Legarda ve bunu 24 vitese yükseltmeyi düşünüyorum. Esasında uzun zamandan beri istiyordum ama çocukların okula başlaması ile trainer sezonunu çok erken açtım ve iki adet arka tekere zaten ihtiyacım var.

Yeni arka tekeri 8 vites yaptırmayı düşünüyorum ve vites kolunu da 8 vitese değiştireceğim. Dışarı çıkarken 8 vitesli teker, trainer kullanırken de 7 vitesli teker kullanmak istiyorum. Arka aktarıcı 7 ve 8 vites destekli Altus olduğundan sıkıntı olmaz diye düşünüyorum. Bunun haricinde bildiğim kadar 7 ve 8 viteste aynı zincir ve aynakol kullanılıyor.

7 vitesli tekerde vites geçişlerinin düzgün olmaması haricinde bir problem ile karşılaşırmıyım?
@MutluGezgin 7s ile 8s'de çarklar arası mesafe farklı olduğundan (7s'te 6 mm, 8s'te 5 mm) aynı kol ile (yani aynı bisiklette) ikisini beraber kullanamazsınız. Zaten buna gelmeden, olay şu. Neden 2 farklı vites setine ihtiyacınız var?
Yıllar önce 7'li ruble ile kullandığım mtb'mi vites kolunun bozulması nedeniyle 8'li vites kolu ile değiştirmiştim. Arka aktarıcı limit ayarını da en küçük dişliye geçmeyecek şekilde kısıtlayıp 1-2 yıl sorunsuz olarak kullanmıştım. Bunu yapabildim, çünkü 7'li ve 8'li kasetlerin çark aralıklarının aynı olduğunu biliyordum. Aynı şekilde 7'li ve 8'li vites kollarının da çekme uzunluğu birbirinin aynı. Daha sonra rubleyi 8'li yaptım ve halen 8'li olarak kullanıyorum. Can arkadaşımın mesajını görünce merak ettim, elimde boşta duran 7'li ve 8'li kaset-rubleleri çıkardım ve çark aralıklarını ölçtüm. Hepsi yakl. 5,7 mm geldi. yani aynı. Ama 9'lu ve üstü vites sistemlerinde bu mesafeler değişiyor, hatta epey garip şekilde. Neyse, bu şimdilik konumuz değil.

Zinciri de değişmediğine göre 7'li ve 8'li sistemler limit ayarı yapılarak birbirinin yerine çok rahat kullanılabiliyor. Aynakollarda ise ilginç bir durum var. Bütün aynakollarda arka vites sayılarına göre aynalararası mesafe aynı. Ama bu mesafe aynakolun 2'li veya 3'lü olmasına göre değişiyor bu defa. Hatırladığım kadarıyla, 1. ayna ile 2. ayna arasında 7 mm, 2. ayna ile 3. arasında da 11 mm. Yani 8'li bir üçlü aynakol ile 11'li bir üçlü aynakol arasında aynalararası mesafelerde bir fark yok. Dolayısıyla ön vites kolları ve ön aktarıcılar birbirlerinin yerine kullanılabilirler, tabi vites sayısının değişmesi ve biraz da kalite farkı ihmal edilirse.

Ben de @MutluGezgin arkadaşım gibi kullanıyorum trainer üzerindeki yol bisikletimi. Bisiklet 10'lu tiagra 4600, ama trainer'a bağladığımda arka tekeri, üzerinde 9'lu ruble takılı olan trainer lastikli diğer tekerimle değiştiriyorum. Çarklararası mesafenin farklılığına rağmen istediğimde ortadaki 4, 5 ve 6 ıncı viteslere de sorunsuz geçiş yapabiliyorum. Uç çarklarda doğal olarak sürtme ve atlama yapabiliyor. Siz ise trainer üzerinde 7 vitesinizin hepsini sorunsuz kullanabilirsiniz, tabi gerek varsa.

Rubleler.jpg
 
Son düzenleme:

MutluGezgin

Daimi Üye
Kayıt
22 Kasım 2021
Mesaj
319
Tepki
398
Yaş
46
Şehir
Niğde
İsim
Ali
Başlangıç
1983—84
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Ben de @MutluGezgin arkadaşım gibi kullanıyorum trainer üzerindeki yol bisikletimi. Bisiklet 10'lu tiagra 4600, ama trainer'a bağladığımda arka tekeri, üzerinde 9'lu ruble takılı olan trainer lastikli diğer tekerimle değiştiriyorum. Çarklararası mesafenin farklılığına rağmen istediğimde ortadaki 4, 5 ve 6 ıncı viteslere de sorunsuz geçiş yapabiliyorum. Uç çarklarda doğal olarak sürtme ve atlama yapabiliyor. Siz ise trainer üzerinde 7 vitesinizin hepsini sorunsuz kullanabilirsiniz, tabi gerek varsa.
Uzun cevabınız için teşekkür ederim.

Uzun zamandan beri arkayı 8 vitese geçirmek istiyordum, ama önceki mesajlarda arkadaşların da belirttiği gibi bazen göbeği ve vites kolunu değiştirmektense bisikleti değiştirmek daha uygun sanki. En sonunda ikinci tekeri trainerda kullanma bahanesi ile bu maliyete katlanmaya karar verdim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Haluk Eke