Scudo Sports

V frenin geleceği

@zlatan_1903

sılatan bak orda işin rengi değişir. Şimdi MD de kullandım HD de kullandım, kumpasda V frende. MD nin hiç bir esprisi yok. Nerdeyse V frende yapacağın bütün baskıyı kola uyguluyorsun. Bu anlamda verimli değil. Diskin ısınması mevzuna gelince yüklü bir bisikletle jant yanaklarınınmı ısınması daha hayırlıdır yoksa rotorunmu. üstelik rotor içinde bin türlü soğutma teknolojisi geliştirilmişken.
 
Scudo
Herkes v frenin avantajlarından bahsetmiş ben de kendi gözlediğim dezavantajlarını söyleyeyim.

-Uzun ve dik inişlerde jant ısındığı için lastik patlatma riskiniz artıyor. 60km/h ile giderken ön lastiğinizin patladığını düşünün. Başıma geldi.
-Fren yüzeylerindeki aşınmadan dolayı jant ömrü çok daha kısa.
-V frenin parçaları ucuz olsa da, jant ömrü daha kısa olduğu için pek bir esprisi kalmıyor.
-Yağışlı havalarda fren gücü çok azalıyor.

Dolayısıyla v fren istediği kadar basit ve bakımı kolay olsun, HD frenin verdiği güven ve konfor çok başka.
 
Disk fren kaza anında bacağı falan yarıp atabiliyor. Onu bir diyelim önce. Fıtratında var denilemeyecek kadar turcular için büyük bir mesele.

Turcular için V frenin geleceği halen parlak. Bu soruların nedeni turcular için donanımın mtb'ye özel olması ve üretilmesi. Bu yüzden de disk mi v'mi soruları çok soruluyor. Mecburen gözümüze mtb komponentleri sokuluyor ve mecburen de inek gibi rotor'lara bakıyoruz. Böyle bir şey olmasa yani turcular için özel setler olmuş olsaydı şu başlık zaten açılmazdı diye tahmin ediyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hastateker
Kullanım amaçlarına ve koşullarına gelecek olursak @uguryilmaz144 katılıyorum. -3 derece eldivenin yetmedi soğukta v fren canımı sıkmıştı bu gerçek.
Hızlı bir rampadan inerken de yetmemişti yüklüydü bisiklet.
Yol bisikletinde hidrolik frenli jantları bir tek erdoğanda gördüm.
Hidrolik frenin artısı çok fazla evet.

Bu artışa umarız yedek parça imkanları da eklenir de mahrum kalmaz kullanıcılar

@kellemusic
Katılıyorum
Shimanodan ya da sramdan tur için yapilmış bir grupset bekliyorum.
Zaten her şey belli. Yapıversinler
 
  • Beğen
Tepkiler: KuzeydenGaliba
@mehmetsunu Ben Gürkan'ın tesbitini paylaştım tur için hd yi hiç önermiyor zaten:) Ama onun göbekte dinamo var o sebeble de sıkıntı olma ihtimali var tahminimce.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hastateker
@kellemusic

(link)

şuraya baktığımızda dünyaca ünlü markaların artık geleneksel çözümler yerine teknolojik gelişmeleri ürünlerine adapte ettiklerini görüyoruz. HD de bunlardan birisi. Tura uygun hibrit (hd-md karışımı fren sistemi)çözümler ve büyük çaplı rotorlar.
 
Tur bisikletinde V fren tercihine sonuna kadar katılıyorum. Bununla ilgili en güzel açıklamayı yine Gürkan Genç yapmıştı. Tur bisikletlerinin ağırlığından dolayı işin içine fizik kuralları giriyor. Ağır bir bisikleti, ufak çaplı jant göbeğinden durdurmak jant tellerine aşırı bir baskı uygularken, daha büyük çaplı jant kenarından durdurmak daha mantıklı oluyor.
İşin teknolojik boyutu için ise Magura firmasının Hidrolik V frenlerini inceleyebilirsiniz.
Son 10 aydır Magura HS-11 Hidrolik V fren sistemine sahip bir bisiklet kullanıyorum ve her ortamda her türlü şartta güvenli bir şekilde durmayı başardım. Tavsiye ederim.
 
Mesela ben çocuklığumda bmx bisikletimi ayakkabımla durduyordum. V frenim yoktu Hd frenimde yoktu.
V frenle yavaşlayabiliyorsun, hatta HD frenlede yavaşlayabiliyorsun!
V fren çok güzel bisikletini durduruyor. HD frende çok iyi onunla da durabiliyorsun!
 
@mehmetsunu
Bu bisikletlerin hepsi custom özel üretim bisikletler. Spesifik. Ben custom olarak üretilen bisikletlerin bu konuda bir örnek yada fren tercihinde büyük çaplı bir değişim yaratacağını zannetmiyorum şahsen. Ancak geleneksel çözümler yerine teknolojinin kullanılarak bu duruma etki etmemesi kaçınılamaz tabi ki. HD-MD tur bisikletlerinde kendine çoktan yer buldu bunu da görmezden gelmiyorum ve "frenleme" işini v frenden daha iyi yaptığını biliyorum. Ama uzun vadede ve uzun turlarda turcuların tercihinin, gelecekte de v fren olacağını hatta disk fren kullanımının bir anda artıp bir anda tekrar v frene dönüş olacağını düşünüyorum.
 
@mehmetsunu

Bir düzeltme yapayım Gürkan Genç HD kullanmıyor mekanik disk fren kullanıyor.Ve neden değiştirdiğini de söyledi. En başta uzun S inişlerde (3000m'den inislerdenn bahsediyordu) disk ve balataların ısınıp tutmadığını ikinci olarak da birkaç defa uzun inişlerde fren tellerinin kopup tehlike yarattığını söyledi.O yüzden V frene kesin geçiş yapıyor. Tek anlamadığım bu denli uzun inişlerde v frende ısınıp lastiğin patlamasına varan sorunlar yaratmaz mı?
 
Hd frenin toz,yağ yada ufak bi çarpmada hafif yamulmasından dolayı çıkardığı o ses benim hayattan bezmeme neden olduğu için v frene geçtim.V fren candır gerisi heyecandır.:harika:
 
  • Beğen
Tepkiler: Rocketman
Gürkan genç turunda bir çok şeyi denemeyi amaçlayan birisi. İleriki yıllarda da kapalı vites sistemini deneyeceğini bir yazısında paylaşmıştı.
Hd değil md kullandığı,kullanmaya neden olan sorunu da okumuştum.
Çamurlu bir yolda giderken v frenin etkisini yitirdiğini çamur fren ayaklarını tıkadığı için de tekerin dönmesini zorlaştırdığını söylemişti. Disk fren gibi bir sistemde çamur sorun olmayacağı için yeni bisikletinde(eski bisikletinin yere devrilmesi sonucu kayaya geldiği için kadrosu çatlamıştı) disk frene geçmişti
Ondan neden vazgeçtiğini en iyisinin v fren olduğunu tekrar bize gösterdi gürkan genç
Sistemin dayatıo sonuna kadar v frenle devam edeceğimiz için bu başlığı kısa bir özetle neticelendirelim

Doğa gezisi tarzında(cross country) bir turda disk fren kullanmak mantıklıyken şehirler arası yollarda kullanmak gereksiz sayılabilir.
Bu olayın tem tersinde de v fren yetersiz gelecektir.
Kullanım amacını göz önünde bulundürarak karar vermenin en önemlisi olduğunu anladık.
Gürkan Genç abimiz bize deneyimleri ile öğretti

V Fren ile gittiği yere kadar devam...
 
@kellemusic

Sn kellemusic 25 yıl önceye kadar evlerimizin pencereleri ağaçtan yapılırdı. Mutfak, kapı ve mobilyalar ise sunta yahut ağaca sıcak preste sıkılan ağaç kaplamalardan imal edilirdi. Önce plastik bazlı "Pimapen" pencereler hayatımıza girdi. Ağaç pencere imalatı neredeyse yok gibi.

Sonra ham sunta ve ham mdf üzerine basılan melamin tabakalardan imal edilmiş hazır mobilya malzemeleri hayatımıza girdi.

Kapılar da bu değişimden etkilendi.Artık mobilya kapı neredeyse imal edilmiyor. Daha çok "Amerikan Kapı" olarak tanımlanan hazır profil kapılar imal ediliyor.

Mobilyacı esnafına sorarsanız "eskiye dönüş olacak bunlar geçici" diyorlar. Oysa teknoloji hızla ilerliyor ve sektör yeni yeni ürün çeşitlerini raflara yerleştiriyor.

Bunları neden yazdım. Değişim ve gelişim hayatın hemen her alanında karşımıza çıkan kaçınılmaz bir süreç.
Mobilya, elektronik, otomobil, gıda vs... Artık araçlarımızın hemen hepsi elektronik donanımlı. Sanayideki ustaya sorarsanız "mekanik araçlar daha iyi" çünkü o araçları sanayide tamir ettirebiliyoruz.

Yeni teknoloji araçlar ise sanayi sitesinde tamir edilemiyor. Yetkili servisin gerekli donanım ve alanında yetişmiş personelinin tüketiciye olan maliyeti + sanayinin çözüm üretememesi, +maliyet olarak karşımıza çıkıyor. Haliyle de eskiyi arar oluyoruz. Ancak biliyoruz ki; konfor ve güvenlik söz konusu olduğunda, çağın gereksinimlerini barındıran teknoloji harikası araçları alıp, kullanmamız gerekli.

Yeni gelişen teknoloji bugün için maliyetli ve bu maliyet bizi eskiye yönlendiriyor. Çünkü eski teknoloji daha basit ve daha maliyetsiz. Ancak bir süre sonra V Fren set fiyatına HD Fren set satılmaya başlandığında, yani donanım standartlaşıp tabana yayıldığında, talep yeni olana doğru kaymaya başlayacaktır. O zaman eminim ki enerji kontrollü abs fren sistemi bisiklete uyarlanacaktır. Biz de HD Fren mi? ABS Kontrollü Elektronik Fren mi? alınmalı belki de bunu konuşacağız.

Bu konuda bir örnek de verebilirim. Bazı bisiklet markaları elektronik ve enerji kontrollü vites sistemi üretmeye başladılar. Yani sadece bir düğmeye basıyorsunuz ve aktarıcılardaki vites değişiyor. Kol çevirme yahut tırnak itme/çekme yok.

Peki enerji/elektronik kontrollü otomatik vites sistemi mi? Mekanik vites sistemi mi? Hangisi iyi?

Esen kalın.
 
@Hastateker sizinde dediginiz gibi dag bisikleti ve downhillde frenleme cok onemli cunku hiz kontrolunuz tamamen frene bagli. Bu nedenle bu denli hayati önem taşıyan durumlarda ürünün geliştirilmesi her zaman sporcunun yararınadır. Birde saydığıniz olumsuzlukların sayisina bakılırsa tam oturmuş bir sistem değil. Fakat v-frenler genellikle düz yolda kullanıldığından. Dolayısı ile hiz kontrolunun çoğunlukla sürücünün rlinde olduğu ortamlarda ihtiyacı karşıladığı için gelistirilmeye cok gerek duyulmuyor. Zaten ne kadar gelistirilebilirki? En fazla nano teknoloji pabuçlar çıkabilir daha iyi tutuş sağlayan. Bir ara hidrolik v-fren denendi fakat çok tutmadı oda. Yani klasik sistem yeterli görülüyor sanırım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hastateker
@Adem Gül
Klasik sistem evet yeterli görünüyor anlaşılan
Gürkan Genç 40.000 km v fren kullandı
Forumda Trek Grubundan olan Candan Biberci de 39 bin kmde v fren kullandı
Bende v fren kullanıcısıyım
Amacına uygun bir sistem kullanınca hiç bir sorun olmuyor açıkçası
Gürkan Genç 3 bin metre inişde hd fren kullansa da sorun yaşayacaktı v fren kullansa da sorun yaşayacaktı jant ısınmasından dolayı

En güzel bisiklet kendi bisikletinizdir
 
* HD frenli şehir/hibrit bisikletle dağlara tırmanışta ortalama hızım daha yavaş, ama inişte çok daha hızlı. Viraja hızımı kesmeden çok yaklaşabiliyorum.
* V frenli yol bisikletiyle tırmanış ortalamam çok daha yüksek, iniş ortalamam dikkat çekecek derecede daha düşük. V'ler eksi ivmeyi diks gibi veremediğinden genel hızımı düşük tutmam gerekiyor.
* Hele v frenli dağ bisikletiyle hem çıkış hem iniş daha da yavaş.:) Ama tekerleri kalın ve çok zevk veriyor atlaması zıplaması ama konu bu değil :)

Ücra yerlerde uzun turlara çıksam mutlaka V fren seçerim, tamiri tüm dünyada çok daha kolay. Dezavantajına katlanırım. Kırk yılda bir bisiklet binen birisi olsam yine disk sistemine fazladan para yatırmaya gerek yok diye düşünürüm. Ama hobi olarak sürekli binen birisi için verdiği güvene değer bence diskin.
Gürkan ise ayıp etmiş, üçbinden sıfıra inerken insan bir iki mola verir. Ne ekipman kullansan zorlanır sürekli sıkarken.
 
Nasılki hd nin kalitesizini kullanınca; yok disk sürtmesi yok yağ sızması veyada rotor yamulması kişiyi bezdiriyorsa
V-freninde kalitesizi kişiyi yine sıkıntıya sokar,
Benim düşüncem, hangi fren sistemini kullanırsanız kullanın, kalitelisinden taviz vermeyin ;)
 
@Mesut DOĞRU
Çok güzel tespitler ve güzel yorum ama!! aması şu yarın bir gün elektriksel bir kıyamet veya bir başka senaryo ortaya çıkarsa bütün gelişmiş araçların hepsi mefta olacak ama mekanik ve eski teknoloji yine çalışmaya ve az hata vermeye devam edecek.
 
Geri