Scudo Sports

Mekanik disk fren hakkındaki gorüşlerim.

Xoqo

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
706
Tepki
421
Şehir
Kocamustafapaşa
Bisiklet
Diğer
Merhaba arkadaşlar . İlk önce şunu belirtmek isterim ki amacım atar gider felan yapmak değil sadece görüş ve bilgi alış verişidir.

Ben mekanik disk fren kullanıyorum ve "V" frenden daha hassaslar, pek ağır değiller, biraz kaliteli fren mekaniği aldım ve hidrolik gibi tutuyor ve 0(sıfır) sürtme var. Yeterki ayarlaya bilen birisi olsun.

Isındığında kavramamazlık gibi bir şeyler yapmıyor.(Forumda bazı abilerim yada akranlarım kavramıyor felan demişti)

İlk takıldıgında 10 km falan sorun çıkartabiliyor balatalar alışana kadar daha sonra hidrolik gibi tutuyorlar.

Sizinde goruşlerinizi istiyorum.
 
Scudo
her iki sistemi de tasarlayıp üretenler makina mühendisleridir (aksini iddia eden varsa buyursun söylesin), ben de bir makina mühendisi olarak yazıyorum:

rotor aynı rotor, balata aynı balata; sadece fren koluyla kaliper arasında hareket iletimini sağlamak için birinde çelik tel, diğerinde sıvı basıncı kullanılıyor. çelik telin kablo içinde rahatlıkla hareket edebilmesi için yağlıyoruz, hidrolikte ise kabloyu dolduran yağın kendisi oluyor ve sürtünme daha az oluyor. ancak yağın da bir vizkozitesi (akışa karşı direnci) var ve bu özelliğinden dolayı fren kolunda sıfır direnç yakalamanın fizik kanunlarına göre bir yolu yok.

ancak mekaniklerle hidroliklerin arasında bu kadar fark olmasının asıl sebepleri başka... mekanik disk fren denince; süpermarketlerde 250 liraya satılan 20 kiloluk, çift amortisörlü bisikletlerde de mekanik disk fren sistemi var. bunlarda en kalitesiz rotorlar, balatalar ve fren kolları kullanılıyor. haliyle performansları da ona göre oluyor.

hidroliklerde ise, çoğu modelde abartılı derecede yüksek fiyatları hakedebilmek için en ucuzunda bile gayet iyi kalitede rotorlar ve balatalar kullanılıyor. performansı asıl belirleyen ise bunlar oluyor.

yoksa rotorun ve balatan iyi olduğu sürece, fren koluyla kaliper arasında mekanik ya da hidrolik bağlantı olması performans açısından hiç birşey farketmez. hidrolik olanda sadece fren kolunu biraz daha rahat hareket ettirirsin o kadar. yani tek faydası konfordur, gel gelelim bu sefer de dozlama zorlaşacağı için özellikle panik anlarında ideal fren kuvvetini yakalamak zorlaşıyor. yani güvenlik açısından o kadar da iyi birşey değil...

rotora yağ sıçradığında, ya da balatalar yeni olduğunda performansla ilgili sorunlar hidroliklerde de oluyor. ses yapması desen, bütün disk frenlerde olabilen birşey; arabalarda da oluyor.

sadece hidroliklerde olan sorunlar ise şöyle: dağda taşta titreşim yüzünden hidroliklerin yağı köpürebiliyor, sıcakta basınç artıp balatalar kendiliğinden rotora sürtmeye başlayabiliyor, bakım için bisikleti ters çevirdiğinde yağ akıtabiliyor, fren hortumu sızdırma yaptığında bazı parçaları komple değiştirip yağını sıfırdan doldurmaktan başka çaren kalmıyor, sızan yağ rotora damlayarak bazı durumlarda balataları kullanılamaz hale getirebiliyor. kısacası sunduğu konforun yanında, narin ve bir o kadar da zahmet ve masraf çıkarma olasılığı yüksek bir sistem.

bütün bu yazdıklarımdan dolayı; ben de mekanik sistemi her zaman tercih ederim. mtb'mi hor kullanıyorum, çamurlu görüntüsünü pırıl pırıl halinden daha çok seviyorum. dağın başında hidroliğin hortumuyla, yağıyla da hayatta uğraşamam. yine de tercih meselesidir, hidroliği severek kullanana saygı duyarım. yeter ki olay bir üstünlük mücadelesine dönüştürülüp de, hidrolik sahibi olanlar kendilerini daha iyi bisikletçi zanneden tavırlar içine girmesinler ;)
 
@Ahmet Can Yakışır

Makina muhendisiyim demissiniz de ortak kaplar prensibi veya hidrostatik basinc gibi OSS konularini atlamissiniz sanki. Hidrolik ve mekanik frenlerde farka yol acan asil sey "hicbir etkisi yok" dediginiz iletim yontemidir. Elcikteki piston ve kaliperdeki pistonun alanlarini oranlayinca nasil bir rakam cikiyor bir hesaplayin isterseniz. Mekanik frenlerin iyi bir hidrolik frenin bu oranina yaklasmasi mumkun degildir.

Titresim yuzunden hidrolik yaginin kopurmesi diye bir sey sistemde hava yoksa zaten olamaz. Hidrolik sivisinin genlesme katsayisi da 0-40 derece arasi sicakliklarda piston surtmesine sebep verebilecek kadar buyuk degildir. Metal sarimli fren hortumlarini da sizdirma yapabilecek seviyeye getirmek bayagi ugras ve kullanici hatasi isteyen bir sey.

Kisacasi Avid BB7 gibi mekanik frenler cogu ucuz hidrolikten iyi performans verse de hidroligi de durduk yere ocu yapmaya gerek yok.
 
İyi bir mekanik sistem ile orta kalite bir v-fren sistemini ağırlık bakımından karşılaştırırsak ne gibi bir fark çıkar (kollar, teller bacaklar falan hepsi dahil)?

Not: Çok mu önemli? Benim için değil ama merak ediyorum. :)

Edit: ezbere bildiklerim var aslında ama hani bunun ağırlığı budur, diğerinin de şudur diyebilecek var mı?
 
Başka goruşu olan yokmu?
 
@onur demirer

Makina mühendisi değilim ama öss-öys görmüş biriyim.
Sıvılardaki ortak kaplar prensibi, kapların alan oranı mantığı, basit bir kaldıraç mantığıdır.
Sizin verdiğiniz bir birim hareket ya da kuvvetin diğer taraf ne kadar hareket ya da kuvvet olarak iletileceği oranıdır.
Mekanik bir sistemde aynı oranları kol uzunluğu, diş sayıları vb. ile yakalarsanız bu açıdan fark olmaz.
Belirtmek istedim.
İşin içine sürtünme, esneme vb. girince verimlilik tabii ki değişir, orasına lafım yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: nihat yildir
mekanik disk kötü diyenler ya hiç mekanik kullanmamış olanlardır ya da çok kötü bir setle bu işe başlamış olanlardır.
mekanik, performans açısından hidrolikten iyidir demek mantıksız olabilir. fakat mekanik disk frenler kötü demekte mantıksızdır.
bu iki frenin birbirine üstün yanları yok mudur tabiki vardır ama neye göre kime göre tartışılır. ben bir mekanik disk fren kullanıcısı olarak kısa turlarımda ve şehir içinde frenlerimden memnunum. fren koluna uyguladığım güç, hassasiyet veya setin ağırlığı benim için problem değil.

Eğer hangisi iyi tartışmasına girilirse bu işin sonu da gelmez. en iyi donanım sahip olduğundur.
 
  • Beğen
Tepkiler: Xoqo
şu andan itibaren hidrolik ve mekaniğe elveda diyorum. prensibini yiyim bunların en iyisi V fren. eskiden disk fren mi varmış :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Xoqo
@ilker çelikcan

Sirf OSS bilgisiyle dusunursek hidroliklerde elcige bagli piston strokunu uzatarak ve kalipere bagli piston capini buyuterek kuvvet artirilabilirken mekaniklerde kaliperdeki kuvvet kolunu tamamen uzatmak gerekecek ve hidroligin oranlarina yaklasabilmek icin ya cok buyuk, ya cok pahali bir mekanik fren tasarimi gerekecek.

Gercek hayatta olan durumsa: su an mekanik frenlerde kuvvet carpimini saglamak icin kullanilan sistem vida prensibiyle calisir. Eger bu orani artirmak isterseniz vida adimini dusuk tutmaniz gerekir, bu da beraberinde daha dusuk verimliligi getirir. Bu yuzden pratikte iyi bir hidroligin oranlarina yaklasan bir mekanik fren yoktur.
 
@onur demirer

@onur demirer


@ilker çelikcan

Demek istediğim, hidroliğin güç kazancı olarak mekanikten bir farkı yok. Ancak tabii ki uygulamada bir takım etkiler, sınırlamalar nedeniyle verimlilik sorunları nihai sonucu belirliyor.
:cool:
 
Benim onem vermek istedigim "mekanik frende kuvvet carpimi hidrolikteki sivi sayesinde alan artirilmasi gibi basit bir sey degil, ekstra mekanizma istiyor", sizinkiyse "mekanikte de ayni kuvvet carpimi mekanizma yoluyla elde edilebilir". Ayni seyi farkli sekilde soyleyip duruyoruz:D

Konuya bir sey katmak adina, iyi bir mekanik frenin dozlamasinin hidrolikten daha kolay olabilecegini dusunuyorum acikcasi. Kullandigim Tektro I/O'lar pek guclu sayilmaz, tek parmakla kullanamiyorum, ama belki de bu yuzden dozlamasi cok rahat. Avid Juicy 3'ler bunlarin yaninda ac/kapa tusu gibi kaliyor:D

Bir baska nokta da, ornegin ben genelde Eymir/ODTU arazisinde surer(d)im, uzun tur yapmam, bilmedigim sehir disi yerlere gitmem. Oyle bir durumunuz varsa hidroligin ariza riski ne kadar dusuk olursa olsun sizin icin alinmayacak bir risk olabilir. Mekanik cok daha mantikli bir secim bu durumda.
 
öncelikle belirtmek isterim ki; hidrolik ile mekanik karşılaştırmalarını biraz fizik bilen herkes yapabilir. bunun için mühendis, astronot vs olmaya hiç gerek yok.

hidrolik sistemlerin konfor acısından mekaniğe göre daha iyi olduğu için birçok mekanizmalarda hidrolik kullanılıyor.

iş bisikletlerin frenlerine gelince bu tamamen kullanıcıya kalmış bir durum. bence kaliteli olduktan sonra v-fren, hidrolik disk yada mekanik disklerin frenleme açısından çok farkları yoktur. tabiki hepsinin bazı öne çıkan yada geride kalan özellikleri vardır. buda kullanıcının terciğini belirler.
 
@TugayAydın

:D

Ben bisikletimi alırken V fren tercih ettim. Hiç bir sıkıntım da olmadı. Gerek dağ taş gezdim, parkurlardan indim, gerek şehir trafiğinde sürdüm. Her şekilde ihtiyacımı giderdi...

Ben dünya kadar güç harcayıp o turları yaparken 1 newton fazla 2 newton azın hesabına gerek duymuyorum ;)
 
Geri