Merhaba,
Yol bisikletinin konforsuzluğundan illallah etmiş birisi olarak, kuvvetle muhtemel ben de istanbul yollarına bir miktar daha uygun bir bisiklete geçmeyi planlamaktayım.
Bu araştırmalar esnasında fat bike tanımı ile karşılaştım ve biraz araştırma yaptım. Bu araştırmalar beni schwalbe'nin web sitesine götürdü. Schwalbe lügatında, balloon-bike diye de adlandırılıyor bu tip lastikli bisikletler.
(link)
Genel olarak daha kalın lastiklerle ve uygun hava basıncıyla, lastiğin içindeki havayı süspansiyon olarak kullanıp, daha konforlu bir sürüş vaadediyorlar.
Tabii, bu konforun bir de götürüsü var. Yüksek yuvarlanma direnci, hızlanamamak, yormak vs..
İşte Schwalbe bu noktada diyor ki, düzgün bir lastik tasarımı ve desen ile bunun üstesinden gelmek mümkün. Daha düşük temas alanı yakalanırsa, standart daha dar lastiklerden daha kolay yuvarlanabilir.. Örneğin, 60 mm 2 bar basınçlı bir balloonbike lastiği, 37mm 4 bar basınçlı bir standart lastiğe göre 10 watt daha az güç gerektirir yuvarlanma için, yumuşak lastiğin 4 barlık sert lastiğe göre konforu da cabası.. (ingilizce bilenler için detayları aşağıda)
BALLONBIKERS ENJOY LOWER ROLLING RESISTANCE
Balloonbike tires have a different shape contact area to a narrow tire, so less energy is lost and is thus completely opposite to what is popularly assumed: Balloonbike tires are wide, but nevertheless roll more easily than narrow, standard tires.
http://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/specials/balloonbikes/en/grafik-1-en-1.jpg
A 60mm wide Balloonbike inflated to 2 bar rolls really easily and with a full suspension effect. Normal city or trekking bikes with 37mm standard tires need to be inflated to a hard 4 bar to achieve this rolling efficiency.
At the same pressure the BIG APPLE rolls around 10 Watts lower, while the comfort of the BIG APPLE at 2 bar produces the same rolling resistance as a standard tire at 4 bar.
In practice the advantages are greater than in theory: The suspension effect of wide tires smoothes out uneven roads, so the rider is protected from vibrations and thus saves energy.
http://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/specials/balloonbikes/en/grafik-2_en.jpg
On stone paths the Big Apple tires’ showed 11 per cent lower resistance, which means 11 per cent less energy is required to ride. (Laboratory tests confirm exactly identical rolling resistance results on an even surface using the same tire/air pressure combination.)
*******
Tabii burada bir miktar reklam kokan cümleler de var, ama ana tema, "kalın lastik gitmez, yorar" mitinin düzgün basınç, desen ve lastik hamuruyla çok da geçerli olmayabileceği yönünde..
Dezavantajları var mı? Evet, burada yazmıyor ama yorumlardan anladığım kadarıyla var. Yüksek basınçlı lastikler sert oldukları için patlamalara görece daha dayanıklı oluyorlar. (yol bisikletimin ince ama taş gibi lastikleri nazar değmesin, bir kez bile patlamadı. Niye? Çünkü o sertlikte bir lastik öyle çerden çöpten patlamıyor) Daha yumuşak bir lastik bu tehditlere çok daha açık.
Schwalbe'nin patlamaya dayanıklı serileri de var, ama o zaman da ağırlık konusu problem olarak ortaya çıkıyor. Üstelik genelde Schwalbe'nin patlamaya dayanıklı bu lastikleri (e.g. Marathon) genelde tur için tasarlanmış daha ince ve daha yüksek basınçlı lastikler.
Uzun lafın kısası, bahsedilen hızlar imkansız değil; bence hızdan ziyade lastiklerin hızlanması ve eğimli yollardaki enerji sarfiyatı daha mühim..