Scudo Sports

Disk frende rotora orantısız baskı

anspoki

Aktif Üye
Kayıt
6 Mayıs 2010
Mesaj
150
Tepki
107
Şehir
izmir
arkadaşlar merhaba,

dün bisikletin bakımını yaparken ön freni sıktığımda balatanın rotora jant yönüne doğru olaraktan (arka frene oranla) daha fazla baskı yaptığını ve rotarı daha fazla büktüğünü gördüm. bu rotoru yamultmaz mı? ya da bunu nasıl ayarlayabilirim?
 
Scudo
Kullandığınız frenlerin hidrolik olduğunu varsayarak genel bir cevap vermek gerekirse,
1- Kaliperi çıkarın, her iki balatayı plastik cetvel gibi zarar vermeyecek bir malzeme ile piston yuvalarına doğru itin , kaliperi tekrar yerleştirin, freni sıkın , eğer balatalar doğru şekilde baskı uyguluyorsa ince ayar yapıp sürüşe devam....
2 - fren sıkıldığında kaliperlerden biri hala daha fazla dışa çıkıyorsa;

Yağ eksilmiş olabilir, yağ değiştirin
Hava kabarcığı olabilir, yağ değiştirin.
Pistonlarda - kaliperde bir bozukluk olabilir, tamir gerekir
Disk yamulmuş, kaliperlerden biri diske daha erken ulaşıyor olabilir.

Zararları: pistonlar eşit şekilde baskı yapmadığı için frenleme gücünde kayıp olabilir, giderken rotorda hafif bir yamukluk varsa daha önde olan kalipere sürtüp ses çıkartabilir,
yamultacağını sanmıyorum, daha doğrusu net bir bilgim yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: anspoki
Bahsettiğiniz problem forumda sık sık gündeme geliyor, ufak bir araştırma ile ihtiyaç duyduğunuz bilgiye kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

Aşağıda aynı soruya daha önce verdiğim bir yanıttan alıntı yaptım, umarım yardımcı olur.


@İsaAlp
 
yazarken aynı anda başka bir şey ile ilgilendiğim için ısrarla üç ayrı yerde piston - balata yerine kaliper yazmışım, doğrusu

"2 - fren sıkıldığında balatalardan biri hala daha fazla dışa çıkıyorsa"

"Disk yamulmuş, pistonlardan biri diske daha erken ulaşıyor olabilir"

"rotorda hafif bir yamukluk varsa daha önde olan balataya sürtüp ses çıkartabilir,"
 
  • Beğen
Tepkiler: anspoki
Bu sorun bende de olmuştu ve gerçekten sıkıntı veren bir durum. Ses çıkartması, frenlemede azalma vs.

Bu sorunu şu şekilde çözdüm. Bu çözüm shimano teknik dökümanına bağlı kalarak denediğim ve başarıyla sonuçlanmış şeklidir.

1. Tekerleği ve fren balatalarını çıkarın.
Pistonları ve etraflarındaki alanı temizleyin ardından fren kolu üzerinde bulunan rezervuar tankı kapağını çıkarın.

2. Pistonlara zarar vermeyecek şekilde yavaşça, pistonları düz olarak geriye doğru bastırın. Bu anda bir miktar yağ rezervuar tankından tașabilir.

3. Ardından Fren balatalarını takın ve balata ayarını yapmak için frenlerle beraber gelen fren pad ayar apartını takın (kırmızı renkli bir parçadır)

4. Fren koluna basın ve daha sonra birkaç defa daha bu işlemi tekararlayın. Bu işlemi yaparken kaliperdeki pistonları takip ederek iki pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket ettiklerini görmeniz gerekir.

5. Fren pad ayar apartını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren bacakları arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer temas varsa, fren kolu üzerindeki rondelaları kullanarak ayarlama yapabilirsiniz.

Son olarak fren kolundaki rezervuar tankında ki yağ düzeyini kontrol edin çünkü dışa taşmış veya azalmış olabilir. En son olarak rezervuar tankının kapağını kapatın.

Not: Bu onarım olayını eğer kendinize güveniyorsanız yapmanızı öneririm. Çünkü:
- Eksilen hidroliğin yerine, hidrolik yağı gerekebilir.
- Gerektiği takdirde frenin bütün hidrolik yağını tekar doldurmanız gerekebilir.
- Hava alıma işlemini yaparken kaliper üzerine takılan küçük bir hortum gerekir. Bu hortum yağın kaliperden düzgün şekilde çıkmasını ve çıkan havayı izleyebilmenize olanak verir.
- Hidrolik yağ dolumu biraz zahmetli bir iştir. Hava alınması, sertlik ayarları vs.


Eğer yapıp yapamayacağınıza dair çekinceleriniz varsa, konusunda uzman bir bisikletçiye göstermeniz en akılcı çözüm olacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: anspoki
internette araştırınca ilk olarak yazdığım yağ eksilmesinin bu soruna yol açmadığı , yanlış bir bilgi olduğu görülüyor, yine forumlara göz gezdirince tekrar eden piston sıkışmasına yol açan en önemli etkenin İsaAlp' in söylediği gibi birikmiş kir ve eskimiş/elastikiyetini kaybetmiş contalar olduğu belirtiliyor.
 
@Selim Üsel

Yağ tankını açmanızın mantığı nedir? Bu sizin de söylediğiniz gibi yağın eksilmesine sebep olabilir ve hatta eksilen yağın yerine hava dolabilir.

Siz kapağı açıp pistonları ittiğinizde yağ kaliperden fren kollarına doğru gidecektir. aslında sistemin içinde bulunması gereken yağ dışa akarsa, akan yağın yerine hava gidebilir veya fren çok dipte kavrayacaktır.

Bence kapakların açılması çok sakıncalı ve gereksiz....
 
@Selim Üsel



@Ahmet Turan BABACAN


Öncelikle bu işlemi bu güne kadar en az 4-5 kere yapmış biri olarak bunları yazdım. Yani tahminlerle değil. Mesajın tüm içeriğinde başınıza gelebilecek durumları da belirttim. Sonunda da kendinize güveniyorsanız bu işlemi yapın diye yazdım.

Zaten sizin dediğiniz; "Siz kapağı açıp pistonları ittiğinizde yağ kaliperden fren kollarına doğru gidecektir. aslında sistemin içinde bulunması gereken yağ dışa akarsa, akan yağın yerine hava gidebilir veya fren çok dipte kavrayacaktır." açıklaması benim anlattığım konuda da var ve buna ait yapılabilecek çözüm ve gerekecek şeylerin anlatımı da var.

Yağ tankının kapağının neden açılması gerektiğini de anlatayım :
Eğer kapağı açmazsanız pistonlar üzerinde var olan basınç aynı kalacağı için pistonları itseniz bile yine pistonlar eski yerine geliyor. Haliyle kapağı açmaz iseniz pistonları siz itersiniz, pistonlar yine eski halini alır. Bunu ortadan kaldırmak için kapağı açıyoruz. Kapak açılınca basınc kalmadığı için pistonlar tam dibe kadar oturabiliyor. Ardından eksilen yağ varsa veya hava kalmışsa bunu düzeltene kadar yağ ekleyerek frenin düzgün çalışmasını sağlayabilirsiniz.
Denediğiniz takdirde bunu net olarak görebilirisiniz. Yani düşüncede olabilecek bir durum değil.

Yağın taşması veya eksilmesi olabilecek bir durum zaten bunu göze almanız gerekir, yoksa bunu halletmeniz neredeyse imkansız. Çünkü buradaki amaç yağın içerideki basıncını ayarlayarak pistonların duruşunu düzenlemek.

Mesajımın başında da yazdım ama muhtemelen okumamışsınız. Eğer okusaydınız “Bence kapakların açılması çok sakıncalı ve gereksiz....” ifadesini kullanmazdınız.

Bu onarım şekli shimano nun teknik dokümanına bağlı kalınarak denediğim bir onarım şekli. Yani durduk yere bu kapağı açayım, şöyle deneyeyim dediğim bir konu değil. Aşağıda da dokümanın örneğini bulabilirsiniz. Ayrıca kapağın çıkarıldığına dair bölümü görülebilsin diye dokümanda mavi renkle işaretledim.


http://a.imageshack.us/img828/4851/diskbrake.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: kazıma
Geri