@ömer yayla
1. disk fren normal şartlarda hava yapmaz...ancak bildiğim kadarıyla yan yatırınca ve düşmelerde bir miktar hava yapması söz konusu olabiliyor. bir de ters çevirince bisikleti hava yapar.
Ters çevirince hava yapmasını önlemek için fren elceklerini sıkılı şekilde bağlamanız gerek.
2. onun çok sebebi olabilir; balatalar camlaşmış olabilir (çok uzun süre sıkılı tutarsan mesela uzun bir bayırı hiç frenleri salmadan inersen, ısınmayla ilgili); rotorlar incelmiş olabilir, arkadaşın dediği gibi rotor vidaları gevşemiş olabilir. ama bence en büyük etki balataların eskimesidir...güzel bir organik balata kullanın bu durumda...metal padlerden kaçının.
3. eğer kollardaki boşluktan bahsediyorsanız elceklerde kolların konumunu ayarlayan ayar vidaları var; netten kullanma kılavuzunu elceklerin seri numarasına göre bulup indirirseniz orada görürsünüz vidanın yerini...ancak olay havayı almak ise bu aslında zor bir iştir.
-öncelikle frenlerin markasına göre mineral ya da dot yağ bulun (ben shimano'da mineral bazlı amortisör yağı kullanıyorum, bisikletçim dot 3 de kullanılsa bir şey olmuyor dedi...ama yine de orijinal yağın 50 ml'sine 20 lira vermeniz gerek
-fren kolları üzerindeki rezervuar bölümü vardır; o kapakları tornavida ile açın.
-kaliper üzerinde hava alma nipeli var, eczaneden bulduğunuz serum lastiğini önce bu nipele ardından bir torbaya bağlayın (ki yağ balatalara bulaşmasın...torba zorunlu değil ama yağ pahalı olduğu için ziyan olmasın diye bu)...
-7lik lokma anahtarıyla nipeli gevşetin ve fren koluna basın...sonra bekleyin...bu arada serum lastiğini takip edin, oradan hava çıktıkça rezervuara yağ ekleyin. (yağı da 10 ml'lik bir şırıngaya koyarsanız daha rahat olur).
-kalipere ve borulara tornavidanın plastik sapıyla yavaş yavaş tıklatın. arada fren kolunu sıkın...
-5 dk gibi bir süre içinde borudan hava geçmezse ne ala, rezervuar tankını tekrar vidalayın; hava alma nipelini sıkın. serum hortumu kalsın bu aşamada.
-şimdi fren kolunu sıkılı tutun ve hava alma nipelini açıp kapatın, seri yapın bu aç kapa işini. 3 kere falan tekrarlayın.
-son olarak rezervuar tankını tekrar açın ve yağ doldurun; diyaframı geri oturtunca yağın taşması gerekiyor...sonra kapağı takın yine yağ taşsın ve vidaları sıkın...
(not: ben hortum olarak eczacıbaşının serum setini kullandım, eczanede 1,5 lira).
(not 2: yine internette kaliperin seri numarasını aratarak shimano'nun ve diğer markaların kullanma kılavuzlarında bu bilgilere ulaşabilirsiniz. sizin frenlerin marka model bilemediğim için benim bunları öğrendiğim xt frenlerin kullanma kılavuzu linkini vereyim:
(link)
bildiğim kadarıyla çoğu frende anlattığım işlemler bu aşamalara sadık kalıyor...)
keçe ne? eğer fren padlari (balata) ise her bisikletçide gani gani vardır...