Scudo Sports

Bisiklette doğru fren kullanımı? (Normal kullanım, Ani kullanım)

@Gökhan ÇİÇEK

Yukarıdaki mesajımda belirtmiştim.

Yani şartlar tamamen normalken doğru olanı öğrenelim diğerleri zaten eski tecrübelerle de yerine havasına göre bir şekilde deneme yanılma yoluyla öğrenmeye çalışalım.
 
Scudo
Ben ani durmak gerektiğinde direk ön freni kullanırım arka freni ise yavaşlamak için kullanırım.
 
İyi bir sürücü -taşıt farketmeksizin- tekerler ile zeminin durumunu hissetmeli, hızını ve diğer çevresel faktörleri hesaba katarak fren yapmalıdır(Bisiklette vücut pozisyonunu ayarlamalıdır). Günümüzde arabalar bile küçük bir işlemciyle birçok ölçüm yaparak en uygun tepkiyi veriyorsa, insan beyni neden yapamasın. İçgüdüsel ve mantıklı davranın yeter.
 
Ali bey'e katılıyorum... Tepkimeyi zamanla tecrübe ile verebilirsiniz... İki freni'de doğru oranda ve kitlemiyecek şekilde kullanın...
 
iniş esnasında dahi arka fren yavaşlatmıyor ön ve arka hemen hemen eşit basıyorum çamurda bile denedim ön kaysa bile biraz sıkmayı bırakıyoum önü
 
Aynen ben de Ali Bey'e katılıyorum. Bırakın en doğrusunu zihniniz yapsın.

Bu kadar yorumun üstüne bana laf söylemek düşmez ama merak ettiğim bir konu var: Çankaya'yı bilen bilir, her yeri yokuştur. Yokuş iniş deneyimlerime göre ön freni kullanmadan güvenli duruş mesafesini, arka frenle yakalanamayacağını düşünüyorum.

100kg birisi olarak söylüyorum arka fren yokuş aşağı yavaşlatmıyor. Ön frenin kapasitesini arttırmak için selenin arkasına kadar kayıyorum, bu sayede yavaşlayabiliyorum ancak.

Önemli olan her iki frenide kullanmak.
 
Hocam bu durum hızınıza göre değişir eğer yavaş gidiyorsanız ve aniden durmanız gerekiyorsa arka ya da ön frene basabilirsiniz. Fark etmez.
Ancak hızlı giderken ön frene basarsanız takla atma ihtimaliniz var. O yüzden en iyisi arka frene basıp basıp çekmek ve bu yeterli değilse ağırlığınızı arkaya vererek ön frene basıp çekmek.
 
Hiç arka tekerleği kitlediği için kayıp düşen var mı? Bastığım frende bir sıkıntı yok ise neden bırakayım dimi! Abs kadar seri çalışmaz benim elim :) ama şu kesin. Eğer ön freni tekerleği kiteleyecek kadar sıkarsam, elim hemen o freni bırakır:) sözün özü: bir çömez olarak ikisini de sıkarım, refleks neyi hatalı yaparsam onu bıraktırır zaten :)
 
Ben çoğunlukla yavaşlamayı tıs tıs tıs şeklinde yapıyorum. Hızlı gidiyorsam ve ani olmadan durmam gerekiyorsa arka ve ön frenleri ellerimle eşit miktarda sıkıyorum. Çünkü arka fren % 50 de kilitleniyor ön fren ise % 80-90 gibi. (Benim bisikletim de)
Benim de elim alıştı artık, sabit olarak % 40 gibi bir miktarsa sıkıyorum. Zaten yolda giderken 2-3 defa 1-2 saniyelik frenlemeler yaptığımda çok etkili bir şekilde yavaşlıyorum. Acil durumda ise biraz daha sıkıyorum frenleri, yani arka fren % 50 sıkma da kilitleniyorsa iki freni de % 48 sıkıyorum, durumda göre biraz arttırıp bisikleti yan çevirdiğim de oluyor. Paten de paralel slide deniliyordu galiba, o şekilde aniden yana dönmeye çalışıyorum :) Tabi tüm bunları artık bilinçli olarak düşünmeden yapıyorum.
 
Yol durumuna göre keyfime göre fren yapıyorum:) Keyif derken çok dik rampayı inerken amortisörü dener şekilde öne hafif hafif abanarak gidiyorum, arka da çok az sıkılı şekilde.

Genelde ön fren kullanırım, arkayı da takla atmamak için destek olsun diye.
Hatta frenlerken sürtme seslerini de dinliyorum, zaten iyice alışmak ve sınırı bilmek için şart bence.
1 kere ön frene fazla asılmışım ayak üstüne düştüm bisiklet altımdan gitti. İkincisinde kuzen dönmeyecek gibi giderken birden dönünce abandım frene, arka teker havada, benim ayak yerde ve bisikleti düşürmemek için uğraştım:)
 
Aman arkadaşlar burda önemli bir husus da ön freninizin çok sıkı olmaması bence. Eğer çok sıkıysa ani frenlemede ki inanın aklınıza basıp çekeyim şöyle yapayım gelmiyor o an, takla atmanız olası. 9 ay önce ben ciddi bir kaza geçirdim bu yüzden, büyük ihtimalle ön ve arka frene aynı anda asıldığımdan bisiklet beni üzerinden attı ve baya bir yüksekten çenemin üzerine düştüm. Çeneme dikiş atıldı, arka dişlerde ufak tefek kırıklar oluştu. Yine de ucuz atlattım diyorum. Çünkü daha kötüsü başa gelebilirdi..
 
Herkese iyi forumlar.
Geçen Sefaköy'den Yenibosna'ya iniyordum. Bilenler bilir, orada bir yokuş vardır. Pedala basmadan saatte 50km hıza ulaşırsınız. Ben de pedala, frene dokunmadan iniyordum. Sonra önümdeki araç yavaşlamaya başladı. Ben de dolayısıyla frenledim. Ancak bir sorun vardı. Aradaki mesafe benim frenlememe rağmen kapanıyordu. Durum tehlikeli değildi. Arada birkaç saniye mesafe vardı. Sonra devam ettim. Bahane ile iki saniye kuralını da test etmiş oldum. Ama olay aklımdan çıkmadı. Ben de frenlerimin limitlerini test etmek için bir deney yaptım.
Deneyde pedallara asılıp mümkün olan en yüksek hızda iken frenleme yapacak; kaymadan, takla atmadan duracak ve durma mesafemi ölçecektim. Belirlediğim anda frenlemeyi gerçekleştirdim. Kullandığım teknik arka freni kilitlemeden maksimum miktarda sıkıp, aynı anda ön freni de kilitlemeden maksimum miktarda sıkmaktı. Birkaç defa denedim. Arka teker bazen kaydı, ben de daha az sıktım. Sonuçta korkunç bir yokuş yoksa (ki öyle bir yokuş ancak yürüme hızında inilir) ya da saatte 60km gibi anormal bir hızda değilseniz bu teknik ile en fazla 2 saniyede ve 10-20 metrede kesinlikle duruyorsunuz. Testi yaptığım yerin düze yakın olması elbette düşündürücü ama durduğum mesafe saatte 25km için yaklaşık 3 metre idi. Saatte 45km zaten maksimum yasal hız. Buna göre 10 metre içinde duruyor olmamız lazım. Yokuş bile olsa 10 metre aşağı yukarı yeter gibi. Yokuşu geçip duvar olma yolunda ilerleyen bir yolda da yavaş gidin bir zahmet.
Son olarak kendi yöntemim:
Hemen durmak istemiyorsam arka frenle yavaşlar, belki de dururum. Freni çok az sıkarım. Tamamen konfor meselesi. Hem de ön fren daha az aşınıyor.
Çabuk duracaksam ikisi birden. Frenleme sırasında dik durmak yüksek hızlarda frenlemeyi güçlendirir. Hatta bacaklarınızı ve kollarınızı da kullanarak daha fazla rüzgar freni yapabilirsiniz.
Bunlar da otobüs, tren, uçak ve tır gibi araçların frenlemelerinden yaptığım sentezler.
 
ben yavaşlamayıda durmayıda hep ön frenle yaparım yer zemini kuru ve temiz ise.
arka fren hep yardımcı olarak kullanıyorum.
o yüzden ön balata arkaya göre çabuk bitti yer değiştirdim öyle devam ediyorum. ön balata %75 azaldı arka balata %25 azaldı
 
Frenlemede lastiklerin yol tutuşu çok büyük rol oynuyor. Eğer lastiklerinize güveniyorsanız; ayağa kalkın, kalçanızı arka tekere yakınlaştırıp dizlerinizi bükün ve ön fren ağırlıklı olmak üzere frenlere asılın. Biraz arka lastik kayacaktır ancak vücut düz bir şekilde arkada olacağı için sağa-sola savurmayacaktır. Ortalama dağ bisikleti ile panik frene böyle alıştım. Bir zaman sonra refleks haline geliyor.

Bunları geçmek lazım. En iyi korunma yolu panik fren yapacak kadar hızlanmamaktır .
 
Bence iki frene de lastigin kayma sinirina kadar basmak gerekiyor. Mantik basit, abs gibi frenleme yaptirabilmek. Tabi abs gibi saniyede 25 kere freni sikip birakamayacagimiz icin en iyisi dozajini kayma sinirinda birakmak. Hidrolik diskli frenlerde bu dozaji ayarlamak cok daha kolay
 
Bence frenlemek: Bisiklet tanimak, yolu tanimak.
Mesela ben her zaman iki frenimi de birden kullanirim. Cunku benimkiler pek tutmuyor ve iki frenle durmak cok daha rahat. Acil durumlar haric hicbir zaman tamamen sikmam. Eger cok acil bir durumsa iki freni de sertce sikar sol ayagimi yere koyar ve bisikleti yatiririm.
 
Bende hidrolik disk fren var arka frenin pad'leri eskidi sanırım eskisi gibi anında tepki vermiyor, boşluk oluştu, bende yavaşlamak için arkayı kullanıyorum doğru frenleme bildiğimden değil öyle alışkanlık olmuş, ani vb. durumlarda arkayı sıkıp, ön freni duruma göre sert, yerine göre bas-çek yapıyorum, tabi ne olur ne olmaz spd pedalları açıyorum yoksa olduğun yere löp düşe biliyorsun :)
 
2 gun once bahce islahiye turu yaparken korkutucu bir an yasadim ve gercekten yuregim agzima geldi ne yapacagimi bilemedim mecburen akisina biraktim
Kaypak denilen bol virajli bir kestirmesi var bilenler vardir
Yolun yabancisiyim ilk kez gidiyordum
Duz ilerlerken kopru altina dogru ilerliyordu yol, kopru altinda ise yol dortleniyor ve yol ful micirli
Ben kaptirmisim 45-50km\h hiz ile geliyorum kopru altina girdim dahada hizlandim cikisi yorulmadan cikayim diye, lakin az ilerledikten sonra yolun 4 yol agzi oldugunu ve micirli oldugunu farkettim frene asilsam kesin dusecem asilmasam 4 yol agzindan arac cikarsa arac bana girecek, bu halde panik halinde en iyi kararin fren yapmamak olduguna ve arac gelirde carparsa havaya hoplamaya hazir konumda ilerlemeye karar verdim, kask + eldivenim olmasa bu karari bile veremeyecektim
Neyseki ne micirda kaydim ne de bir arac cikti kazasiz belasiz 4 yol agzi kopru altini gectim, eve varana kadar elim titriyordu suan bile yeni yeni sokdan cikiyorum
Bu gibi durumlarda neler yapilabilir bileyim ona gore hareket edeyim
 
@Yahya omer yildiz
Geçmiş olsun.
Bu gibi yabancısı olduğumuz yollarda çok daha temkinli olmak gerekiyor.
Siz yolun yabancısı okduğunuz bir yola çok yüksek hızla girmişsiniz,Neyse ki ucuz atlatmışsınız.
Bende bir kavşakta yer hafif ıslak iken düşmüştüm.Şimdi oradan geçerken hep o aklima gelir.Yer kuru bile olsa çok temkinli geçiyorum oradan.
Bir Musibet Bin Nasihate bedelmiş derler ya aynen öyle bir durum oldu bende.
Sizin içinde hasarsız atlattığıniz deneyim olmuş.
Geçmiş olsun.
 
@Yahya omer yildiz
Bence doğru yapmışsınız..Bisikleti kaydırıp,çok kötü düşebilirdiniz..Bu gibi durumlarda frene basmamak lazım..Gidon kontrolü,bisiklete olan hakimiyetiniz çok önemli..
Bir de hıza dikkat edin..Kaptırmayın kendinizi;)
 
Geri