Bisiklette doğru fren kullanımı? (Normal kullanım, Ani kullanım)

umut a

Üye
Kayıt
14 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
43
Tepki
9
Şehir
istanbul
Bisiklet
Focus
@Gökhan ÇİÇEK

yavaş kullanırken ben de alışkanlıktan dolayı arka freni önce sıkıyorum. eğer yetersiz olduğunu hissedersem de ön frenle takviye ediyorum. artık otonom sinir sistemiyle kullandığımız için çok da fark etmiyoruz aslında ağır çekimde meler yaptığımızı ama düşününce fark ettim ki benim frenlerken ellerim abs gibi çalışıyor:D
 

enes savaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2013
Başlık
40
Mesaj
1.644
Tepki
411
Şehir
İzmir
Bisiklet
Salcano
benim sadec e ön fren var :) frenler v ancak iki frene bedel benim tek ön frenim :)

ama eğer disk fren olursa bisikletin ön maşanda kaliteliyse iki frenede aban çünkü ön maşa gerekli enerjiyi emecektir ve takla atmazsın :):):):)
 

Alper Gencan

Daimi Üye
Kayıt
10 Şubat 2013
Başlık
7
Mesaj
297
Tepki
170
Şehir
Adana
Bisiklet
Salcano
@Edip Dinçer

Ben de ön fren i kullanan biri olarak yanıldığınızı söyleyeyim. Ön fren kullanılmalıdır ama heralde yüksek hızda gidiyorken ön freni kitlersek sonuçlarının ne olacağını sanırım açıklamama gerek yok. Arka teker havaya kalktığı gibi tepe taklak oluruz. Bisiklet arkadan çekişli bir araç olduğu için öncelikle arka çekişi tam durdurmanız lazım. Ön fren yavaşlatma yada durdurma süresini kısaltmak için yeter miktarda kullanılmalıdır. Ön freni kitlemek yüksek yada yavaş hız olsun hiçbir zaman sağlıklı değildir zira bisikletin ön tarafında daha çok parça olduğu için zarar verme olasılığı daha yüksektir. Bisikletin arka tarafı daha monokok ön tarafı ise maşa gidon vitesler frenler gibi birçok parça dan oluştuğu için yüksek ön fren kullanımı maşanıza büyük ihtimalle uzun vade de zarar verecektir. Ön fren tam kilitlenmeden hafifçe sıkılmalı ( bkz. araçlardaki ABS gibi ) arka fren de duruma göre ya kitlenmeli yada oda hafif sıkılmalı. Fizik kurallarına göre siz bisikleti sürerken sürekli kinetik enerji oluşturursunuz ve bu kinetik enerji birikmiş halde bisikletin üstünde olur sizin yapacağınız ani bir ön fren ile kinetik enerji bir yere gitmek isteyecek ve bunun sonucunda arka tekeriniz büyük ihtimalle ( hepimizin tahmin edeceği üzere ) havaya kalkıp takla atmanıza sebep olacaktır. Zira enerji ileri doğru bir güç oluşturuyor ve bu ileri doğru olan güç aniden birikince yapacağınız ani ön fren yüzünden birden boşalacak ve hiçbir arka fren uygulaması sizi kurtaramayacaktır. Ön fren i kitleyerek bugüne kadar nasıl hiç kaza geçirmediniz merak ettim doğrusu. Çok değil 20-25 km hızda giderken bile yapacağınız bir ön freni kilitleme de yüzde 95 oranda kendinizi havada bulmanız lazım yapacağınız arka fren de sizi kurtarmaması lazım, fizik kurallarına aykırı bir fikir sizinki bana göre. Benim çocukluğumdan beri el alışkanlığı olarak her iki fren i ya aynı güçte yada ön freni arkaya göre %50 daha az sıkarak yavaşlarım çok çok gerekmedikçe de asla ne ön nede arka tekeri kitlemem. Ön fren in durdurma gücü daha yüksektir bunun için daha yüksek güçte olanı daha az daha az güçte olanı daha çok sıkıp eşitlemeniz lazım. Zaten güçlü olan ön freni kitlerseniz sonuçları vahim olur. Benim fikrimde ön fren arka fren e göre %50 uygulanmalı.
 

Edip Dinçer

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Başlık
129
Mesaj
3.834
Tepki
5.630
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Kilitlenene kadar değil zaten, kilitlenme noktasına kadar, kilitlenmeden sıkılmalıdır. Anlatım hatası yapmışım, haklısınız.
Ama o noktaya kadar sıkmak gerekir yoksa istenilen mesafede durulamaz.

Zaten bir sonraki mesajımda da arkaya yaslanmak gerektiğini yazmıştım. Böylece arka tekerleğin yerle temasını kesmeden sağlıklı bir duruş elde edebilirsiniz.

Eğer arka freni çok sıkarsanız arka tekerleğini kaymaya başlayacaktır. Bu anda da zaten kontrolü kaybedersiniz.
Arka fren kontrol ve kontrollü yavaşlama, ön fren durmak içindir..

Şuralara göz atmakta fayda var:

Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.

Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
(Subject 9.17)
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35 ve umut a

Tahir Keskin

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2013
Başlık
17
Mesaj
3.375
Tepki
4.281
Yaş
34
Şehir
Kocaeli, Gölcük
İsim
Tahir Keskin
Bisiklet
Kron
Bisiklet için ABS yok mu? O kadar yenilik var, ABS de olması muhtemel.
 

umut a

Üye
Kayıt
14 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
43
Tepki
9
Şehir
istanbul
Bisiklet
Focus
Elbette ön freni kilitlemekten bahsedilmiyor. Sakın yanlış anlaşılmasın. Ortalama hızlarda bile ön frenin aniden sertçe sıkılarak tekerin kilitlenmesi demek, bisikletin sizi üstünden atması demektir. Tabiri caizse taklaya gelirsiniz:)
 

Alper Gencan

Daimi Üye
Kayıt
10 Şubat 2013
Başlık
7
Mesaj
297
Tepki
170
Şehir
Adana
Bisiklet
Salcano
@mtkeskin

Bazı motorsikletler de bu teknoloji var diye biliyorum ama daha biisklette ABS teknolojisi yok. Zira bisiklet ABS gerektirecek kadar çok yüksek hızlarda seyreden bir araç değil. Kullandığımız frenler şuan yeterlidir diye düşünüyorum.
 

Murat Cömez

En yeni üye - Kayıt: Az önce
Kayıt
21 Nisan 2013
Başlık
78
Mesaj
6.724
Tepki
12.598
Yaş
46
Şehir
Giresun
İsim
Murat Cömez
Bisiklet
Colnago
Gördügüm kadar baya profesiyonel sürücüler aramizda var ve cok degisik teknikler kullananlarda var, ama hangisi dogru simdi bunlarin? Ben yorum yapmak istemiyorum cünkü herkes herseyi daha iyi biliyor. Yalniz sunu söylemek istiyorum Fren sadece frenle yapilmaz fren yaparken bisikletin üzerindeki durus seklide cok önemlidir. Mesela ön freni tam basarak, durus seklini dogru yaparsan takla falan atmasiniz. Dedigniz sekilerde downhill sürüsünde inis yaparken fren yaparsaniz vay halinize. Bilgi veriliyorsa gercekten bilen kisiler dogru bilgi versinler yok söyle ben yapiyorum öyle dgru degil ben bu teknigi kullaniyorum diye bilgi olamz. Edip dincer beyin frenleme teknigi baya yakin dogru fenlemeye, yalniz dedigim gibi fren yaparken durus seklinizde önemli. Birde freni nerede yacaksiniz oda önemli, mesela viraclara girerken fren yapma teknigi vardir yada inis yaparken fren yapma teknigi vardir vs. vs.
 

Edip Dinçer

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Başlık
129
Mesaj
3.834
Tepki
5.630
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Bisiklet
Cannondale
Murat Bey'in dediği gibi şunu da belirtmek lazım. Bu kullandığım teknikler asfalt zeminde giden yol/melez yol bisikleti içindir :).
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35

Alper Gencan

Daimi Üye
Kayıt
10 Şubat 2013
Başlık
7
Mesaj
297
Tepki
170
Şehir
Adana
Bisiklet
Salcano
@murat cömez

Kimsenin yazdığı yorumda bu kesin olarak doğrudur diye bir şey yazdığını ben göremedim... Kimse profesiyonel olduğunu iddia ettimi onuda göremedim. Duruşlar elbette önemli burda sadece ''genel'' itibariyle bir şeyler demeye çalışıyoruz. Eğer ayrıntı istiyorsanız size hareketliler mekaniğinden başlayıp ta anlatabiliriz. Kimse kimseye seninki kötü bu iyi demiyor, insanlar bilgilerini söyler kişiler de onları birleştirerek bir şeyler öğrenir. Unutmayın ki akıl akıldan üstündür. Burada yazılanlar genel bilgi amaçlı ve öğreticilikten uzaktır. Herkes ben şöyle fren yaparım ben böyle fren yaparım tabiki diyecek. Okuyan adam da bunlardan birşeyler çıkartıp kendine en uygun olan tekniği kullanıcak, çünki bisiklet araba değildir. Araba da frene basarsın araba durur. Virajlarda ne kadar hızla girmiş ne kadar yatmış merkezkaç kuvveti ney , inerken hızımız ney iniş eğimi kaç bu konulara girersek işin içinden çıkılmaz hale gelir. Herkesin kendine göre bir doğrusu vardır ve bu doğrular birleştirerek de kendinize en uygun doğruları bulursunuz. Biz bilmiyoruz madem buyrun siz açıklayın , viraj da inişte düz yolda hızlıyken yavaşken sağımızda solumuzda bisikletli yada araç varken vs. vs.
 

umut a

Üye
Kayıt
14 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
43
Tepki
9
Şehir
istanbul
Bisiklet
Focus
@Edip Dinçer

Özellikle Edip Bey'in verdiği şu linkte çok önemli frenleme anlatımı var. Kendi eksiklerimi de görmemi sağladı ( mesela; ani ön frenlemede arka tekerin havalanmaya başladığını hissetmek için pedal çevirme hareketini kesmeyin diyor. ayrıca iki freni birden kullanmanın da yalpalama ihtimalini kuvvetlendirdiğini belirtiyor. bu yüzden arka freni daha az kullanmaya çalışacağım ben de).

Murat Bey'in söylediği ön freni tam basarak duruş şeklini doğru yaparsan takla atmazsın sözüne katılamayacağım. Fizik kuralları gereği, belli bir hızın üstünde, kazandığınız ivme yüzünden ani ön teker kilitlemesinde takla atmama şansınız yok. 14 senede hiç ön fren yüzünden takla atmadım ancak neredeyse hiç de ön tekeri kilitlemedim belli bir hızın üstündeyken.
 

Murat Cömez

En yeni üye - Kayıt: Az önce
Kayıt
21 Nisan 2013
Başlık
78
Mesaj
6.724
Tepki
12.598
Yaş
46
Şehir
Giresun
İsim
Murat Cömez
Bisiklet
Colnago
@Alper Gencan

Ben kimse kötü kimse iyi demedim, ve benim bilgim herkesden üstündür diyede bir iddamda yoktur, tabiki akil akildan üstündür. Üzerinize alinmaniza gerek yok, siz gayet iyi bilgiler vemissiniz. Yanlis anlasiliyorsa yazdiklarim özürdilerim.

Arkadasin birisi benim sadece ön frenim var demis, arka ve ön frene tas cikartiyor diye bilgi vermis. Simdi bu bilgi dogrumu sizce, bir bisikletde sadece ön frenmi olur? Ben bu tür bilgi veren kisilere mesaj atdim, sizin gibi dürüst ve bilgi sahibi olan kisilere degil.

Arkadas sadece profesiyonel kisilerden bilgi istemis bende ona göre sadece bilen kisiler bilgilerini yazsin demek istedim. Yazisida söyle...(Şimdi bunlardan gerçekten doğru olan hangisidir. Forumumuz da bulunan bisikleti profesyonel olarak kullanan kişilerden profesyonel yorumlar alırsak sanırım benim gibi kendini böyle bir duruma hazırlıklı hale getirmek isteyenlere de yardımcı olmuş oluruz).
 

Alper Gencan

Daimi Üye
Kayıt
10 Şubat 2013
Başlık
7
Mesaj
297
Tepki
170
Şehir
Adana
Bisiklet
Salcano
@murat cömez

Bende bir konuda düzeltme yapıp murat bey e aniden çıkıştığım için özür dilerim. Ben beni kasteddiğini zannedip biraz alınganlık yaptım. Zaten kendisini forumda takip ederim yazdılarını, her zaman bilgilerinden faydalanırım. Bazı ayrıntıları atladığım için böyle yanlış anlaşılma oldu. Demekki hiçbir zaman aniden çıkış yapmayacakmışız:) Murat bey ve diğer değerli forum arkadaşlarıma saygılar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat Cömez

umut a

Üye
Kayıt
14 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
43
Tepki
9
Şehir
istanbul
Bisiklet
Focus
Profesyonel yorum istediğini görmemişim arkadaşın. Ben amatör tecrübelerime dayanarak bilgilerimi aktarmaya çalışmıştım. Kusura bakılmasın:confused:
 
Kayıt
9 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
47
Tepki
19
Şehir
Ankara
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #35
Herkese cevapları için çok teşekkür ederim. Doğru fren kullanımı bu şekildedir şeklinde bir mesaj olmasa da kafamda yinede kendi mantığım ve tecrübelerimle oturttuğum bir stil oluştu.

Ancak hala bisiklet dünyasında bu konunun doğru yöntemi niye açıklığa kavuşmamış anlamış değilim.
 

Murat Cömez

En yeni üye - Kayıt: Az önce
Kayıt
21 Nisan 2013
Başlık
78
Mesaj
6.724
Tepki
12.598
Yaş
46
Şehir
Giresun
İsim
Murat Cömez
Bisiklet
Colnago
Eger %100 kullanmak istiyorsan bunun dersini alman gerekir. fren kullanmanin cesit cesit yerine göre kullanma tarzi vardir. Ben mesela Almanyada Cube'den dersini aldim ve öyle iki üc kelimeyilen ögrenilecek bir sey degil. Sadece fren üzerine 2-3gün full ders görüyorsun. Acikliga kavusmamis diye bir sey yok ama tabiki bunlar hep maddiyete dayanan seyler. Ilaki türkiyedede bu tür ders veren yerler vardir.
 

Gokalp Gokmenler

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Haziran 2011
Başlık
16
Mesaj
889
Tepki
349
Şehir
Istanbul - Çanakkale
Bisiklet
Giant
@Gökhan ÇİÇEK

Aslında uzun süredir bisiklet süren herkesin kendine göre bir fren kullanma stili vardır ama kesin olan şudur ki bisikleti ön fren durdurur. Örneğin benim kullandığım bisiklet hidrolik disk frenli bir bisiklet ve ben düşük hızlarda, 15-20 km hız ile şehir içinde giderken sadece ön freni kullanırım, ancak bisiklet durma noktasına gelince arka frenide sıkarım, arka freni hiçbir zaman tek başına kullanmam. Benim için arka fren ön frenin yardımcısıdır, çok ani durmam gerektiği zaman yada bir panik durumunda ön fren ve arka freni aynı anda köküne kadar basarak kullanırım. Yüksek hızla giderken duruma göre iki freni birden aynı anda basarak kullanırım, durumun aciliyetine göre fren kollarına az yada çok basarım. Bisiklet ile düşük yada yüksek bir hızla giderken sadece arka freni kullanırsanız arka lastik kilitlenip kayar ama bu size çok fazla hız kaybettirmez, sadece lastiğin ömründen yersiniz ki bu şekilde fren kullanmak bence çok yanlış. Yokuş aşağı inişlerde de yine köküne kadar basmamak şartı ile ön fren ve arka freni kullanırım.
 
Kayıt
9 Mayıs 2013
Başlık
2
Mesaj
47
Tepki
19
Şehir
Ankara
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #38
Murat bey öncelikle cevabınız için çok teşekkürler sonrada durumumu şöyle anlatayım. Mutlaka yerine, tekerine, hava durumuna üstündeki ağırlığa vb. birçok şeye göre değişiyordur olay. Yani bu olayların motosiklet ve otomobil kullanımında da var ayrıntıları.

İşte karlı yolda şöyle yapılır, mucurlu yolda böyle falan diye gider. Ancak birde standartı vardır işin. Yani kimya problemlerinde hani NŞA deriz ya (Normal Şartlar Altında) diye işte benim istediğim normal şartlar altında bu iş nasıl yapılır aslında öğrenmek istediğim bu.

Hatta örnek verdim. Ben yavaş giderken sadece arka freni kullanıyorum, hızlı giderken ise ikisini hemen hemen aynı anda sıkıyorum ama ikisinide kilitlememek şartıyla duruma görede arka freni çek-bırak yapıyorum. Ancak bu işin doğrusu bu mudur onu soruyorum değilse doğrusu nedir nasıl yapılır? Asfalt düz bir yolda hava güzelken normal hızda giderken nasıl frenleme yaparsınız yavaşlamak için, nasıl fren yaparsınız durmak için ve ani fren durumunda bu şartlarda nasıl bir frenleme yaparsınız. Öğrenmek istediğim bunlar ki yalnız olmadığımı düşünüyorum bu konuda.

Örnek vermek gerekirse motosiklet için çok net açıklanmış iki frenleme durumu, niye bunlar gibi bisiklet için bir açıklama yok?

Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Saygılarımla.
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Başlık
280
Mesaj
2.414
Tepki
1.901
Kullanım yerine göre değişir. Hangi zeminlerde ya da hangi fren mesafesinde duracaksınız?Virajda,düz yolda veya inişte de değişir fren kullanımı.

Genel olarak:

-Arka fren "kontrol" frenidir.Ön fren "durma" frenidir.

Örnek:
Yol bisikletinde,kuru asfalt eğimsiz zeminde; en iyi oranlar frenleme gücünün ~%80 ön fren,~%20 arka frenin taşıması şeklindedir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Edip Dinçer

tuna karahan

Daimi Üye
Kayıt
14 Temmuz 2009
Başlık
16
Mesaj
395
Tepki
262
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
ön freni kullanıyorum genelde. %70-30 gibi bi oranda kullanıyorum. ani durmam gerekiyorsa ön frene bastıktan sonra bütün gücümü gidona veriyorum, olabildiğince tekere dik bir şekilde. bu hareket ön tekerin yere uyguladığı kuvveti artırıyor bu şekilde tekerin kilitlenme eşiği yukarı çıkıyor. bu da daha iyi bir ivme kaybı olarak geliyor. arkayı da yavaşlamaktan ziyade bisikletin dengesini korumak için kullanıyorum. tabii yavaşlamaya da etkisi var.
 
Yukarı Alt