@Ahsen Okyay Maalesef yol bisikletçilerinin sorunu daha büyük. Yani halkın yol bisikletçilerini şu aşamada anlamalarını beklemek de hayal. Önce ulaşımda bisikletin çözülmesi gerekiyor.
Performans bisikletçisinin, ulaşım ve gezi bisikletçiliğinden farklı olan temel sorunlarını da yazayım.
- Road bike adı üzerinde yol bisikleti; yolda gitmek için tasarlanıyor, kaldırımda veya bisiklet yolunda değil. Bu nedenle, yapılan bisiklet yolları yol bisikletçisine hizmet etmiyor. Yol bisikletçisinin antrenmanlarını bisiklet yollarında yapmasını beklemek olsa olsa bu işten hiç anlamamak olur ki, bisikletten uzak insanlar için anlayış göstermek lazım.
- Performans sürüşleri yapan bisikletçilerin normal trafik kurallarından muaf olmalarını beklemek hayal olur. Ancak bu, performans antrenmanlarına da uymuyor. Çünkü antrenmanın doğasında var; yüksek tempoda ara vermeden sürmeniz gerekiyor. Zaten spor salonlarına gidip de bir süre çalışan insanlar şunu hemen öğrenir: tam antrenmanın ortasında ara verip başka şeylerle uğraşmak istemezsiniz. Karşınıza çıkan herşey sorun. Işıkların, yayaların olmadığı parkurlar gerçekten de çok az. Mesafeleriniz 50-100 km'lere çıkınca bu hiç mümkün olmuyor. Bazı arkadaşlar kriteryum türü kısa parkurlar belirleyip git-gel yaparak ışıklar ve yayalardan bir nebze uzak durabiliyor. Ancak bu ikilemi gerçekten çözecek adama da ödül veririm, çünkü ortada açmaz var.
- Amsterdam gibi yerlerde gördüğümüz bisikletliler ulaşım veya gezi amaçlı, sadece onlar dikkatimizi çekiyor. Bir yol bisikletçisi olarak ben perdenin arkasına bakıyorum. Onları bisiklet yollarında antrenman yaparken göremiyorsunuz. Hollanda veya diğer ülkelerde de yol bisikletçilerin sorunları ortak. Haziran'da Kolombiya ulusal bisiklet takımından Walter Pedraza Türkiye'ye tatile gelmişti. Tesadüfen bir arkadaşın yönlendirmesiyle bizim gruba katıldı, birkaç kez birlikte antrenman yaptık. Yol bisikletçisi olarak onların yaşadıkları sorunlar bizimle aynı, arada hiçbir fark yok. Çünkü antrenmanın doğası ülkeden ülkeye farketmiyor.