@A.Sinan
Bu biraz 800 uçakla operasyon yürüten havayolu ile 50 uçakla yürüteni güvenlik açısından karşılaştırmaya benziyor. Elbette çok uçağı olanın problemi de çok olacaktır.
İngiltere bisiklet kültürünün olduğu bir yer değil, adamlar yeni yeni bastırıyorlar bu bisikletle ulaşım olayına. Şimdiye kadar bisiklet sporu kırık birkaç kişinin kıyıda köşede radikalleşerek yürüttüğü bir işti. O yüzden organize yol yarışları vb değil de yol kapama vb gerektirmeyen zamana karşı disiplininde ve pist bisikletinde çok daha iyiler. O yüzden daha yeni avrupa bisiklet piyasasında başarılı oluyorlar ki o da devşirme veya pistten gelme istisnai sporcularla oluyor. Ortalama sporcu başarısı olarak çok gerideler. Diğer disiplinlerde ve amatör kategorilerde ingiltereden gelen sporcuları kahvaltıda yer kıta avrupası.
Sonuç olarak İngilizler bisikletten anlamazlar, yollarda görmeye alışkın değiller ve de istemiyorlar. Ama devlet ve bisiklet camiası bastırıyor ve devlet çok yatırım yapıyor. Bisiklet yolları inşa ediliyor, ucuza bisiklet sağlamak için programlar var ve vergi indirimleri sağlanıyor. Yollarda çok sayıda bisikletli var. Trafiğin içinden ve çok riskli hareket ediyorlar, dediğim gibi bisiklet kültürleri kıta avrupasından çok farklı. Londra'da her hafta biri ölüyor veya ağır yaralanıyor trafikte.
Ama tüm bunlara rağmen İngiltere bile Türkiyeden çook ileride bu konuda:
Londra'da yoğun saatlerde taksiye binip yarım saat gitseniz Türkiye'deki toplam bisikletçi kadar insan görürsünüz bisiklet üstünde.
Bu bisikletçilerin içinde kadın, çocuk ve yaşlılar da var.
Devlet en ufak problem veya kazada müdehale edip gerekli yaptırımları uyguluyor. Canına okuyorlar birine zarar verenin.
İngiltere bisiklet piyasası ciddi hacimde iş yapıyor, büyük ve uluslararası firmaları var.
Kıta avrupası ise İngiltere'den çook ötede. Bisikletin merkezi, saygıdan öte bir sevgi de var. Ciddi rampalarda bırak sollamayı sırf iyi tırmanan birini izlemek için arkadan takip eden tipler var. İyi oynanan bir halı saha maçını oturup izlemek gibi yani. İngiltereden kıta avrupasına yolu düşen bisikletçiler bu farkı görüp haklı olarak isyan ediyorlar ülkelerinde.
Yani bunlar her yerde olmuyor. Aynı anda belki 10 kişinin bisiklet üstünde olduğu bir bölgede 1 kişiyi öldürmek ve 5 kişiyi neredeyse öldürmek her yerde olan birşey değil. Buna çok hafif cezalar vermek her yerde olan birşey değil.
Bunlar gelişmiş ülkeleri geçtim birçok Türkiye'den geri olduğu iddia edilen ülkelerde bile olmuyor. Zenginlik/Vahşilik oranında dünyada çok istisnai bir yerde Türkiye.
Sebebi ise basit. Türkiye kültüründe ve sisteminde kan değersiz, ter çok değerli. Kan her türlü dökülür, problem değil ama ter dökülemez. Kimse çalışmak ter dökmek istemez ama herkes kan dökmeye can atar.
Bunun tam tersi olduğu memleketlerde şanslı insanlar fakir de olsalar huzurlu yaşarlar. Olmadığı ülkelerde ise çok sert yasalar ve uygulayıcılar olmazsa bu dünyada cehennemi yaşar insanlar. Çok sert yasa ve uygulayıcı nedir merak eden Amerikan sistemine bakabilir. Vahşilikte Türkiyeden aşağı kalmayacak, silahlanmış, 350 milyonluk bir toplumda disiplini sağlamanın bedeli nedir görebilir. Birinin kültürü diğerinin yasasıyla ilginç bir kombinasyon yakalamış bir ülke Türkiye. İnsanlarımız suça hem de ağır suça eğilimli iken yasalarımız gece sifon çekmeyenlerden alınma olunca bu kadar adli vaka beklenen bir sonuç.