Scudo Sports

Yol yarış bisikletlerinde disk frene geçilmeli mi?

Açıklanır, niye açıklanmasın? HD fren koyunca daha fazla kar yapıyosa HD frenli modelleri çoğunlukta tutar imalatçı. "Disk fren daha iyiymiş" diyip ekstradan para veren çıkıyor sonuçta. Disk fren daha güçlü frenaj sağlıyor doğru, ama alanların kaçı o kadar güçlü frenaja ihtiyaç duyuyor?

Aslında disk frenin en büyük artısı, çemberlerden değil de kullan-at bileşen olan rotordan yemesi. Böylece, özellikle karbon çember kullananların içi rahat oluyor.

Yol bisikleti kullansam alü çember + V fren kullanırdım. Basit yapısı, ucuzluğu, hafifliği büyük artılar. Fren yüzeyi çukurlu çemberlerle ve yumuşak pabuçlarla yeterli frenaj sağlanıyor.

açıklanmaz derken asıl amaç bu değil.tabiki karı daha fazla olabilir.ama sen bir mala istediğin kadar kar koy eğer çok satmazsa çok kar koysan ne olur koymasan ne olur.önemli olan arz talep meselesi...piyasa koşullarında bir mala ne kadar çok rağbet olursa doğal olarak fazla satan mal daha fazla üretilir..benim kastettiğim buydu.yani her iki ürünü de kıyaslamaya gerek yok.ikisininde avantajları dezavanatjları var.ama siz ne kadar sevsenizde sevmesenizde yakın zamanda bir üst düzey sıfır bir bisiklet almak istediğinizde v fren li olanı modeli çok zor bulacaksınız yada hiç bulamayacaksınız.çünkü firmalar artık yavaş yavaş v frenden vazgeçiyor.önemli olan da bu....ikisinin üstünlüklerini tartışmanın da bir anlamı yok.tabiki hd frenin maliyeti ve bakımı daha zor ve masraflıdır.ama dediğim gibi ben 3 sene 13.500km yol yaptım öyle fazlada bir bakım gerektirecek bir durum olmadı.he çok uzun bir turada çıkmadım.ama sonuçta bende sıkıntı çıkarmadı.belki başka bir arkadaşta sorun çıkartabilir.bu tamamen tercih meselesi.yani hd fren in yada v frenin iyi olması kişiden kişiye değişir bir durum.bunun cevabını vermek zor.çünkü herkesin de bildiği gibi ikisininde avantajı ve dezavantajı var.o yüzden herkesin kendi kriterinde kazanan farklılık gösterebili
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
Scudo
Ey kapitalist sistem, kopartma bizi v frenden, biz seviyoruz, kullaniyoruz da yillardir, sorun da yaşamadık.
 
Hangi jantlar ve hangi fren papuçları mesela ,çünkü jant var,Jant var,fren papucu var fren papucu var.
 
Maliyet olarak konuya bakmak gerekirse disk frenli jantları uzun yıllar kullanırken V frenlileri ne yazık ki kullanamayacağız.
 
  • Beğen
Tepkiler: MakRo
Ey kapitalist sistem, kopartma bizi v frenden, biz seviyoruz, kullaniyoruz da yillardir, sorun da yaşamadık.
maalesef kopartacak :)...bir çok üst düzey modelde yol bisikletlerinde artık v frenli modeli kullanmıyorlar.o yüzden yakın zamanda ya hd frene geçmek zorunda kalacaksınız.yada 2.el bisiklet veya yerli malı markaları tercih edeceksiniz.
 
V fren uretimi bitse de uzun yillar parcalari piyasada olur, alir takar kullaniriz. Aliexpress sagolsun, birakmaz bizi öyle ortalarda.
 
Yeni modellerde HD frene geçmek zorunda kalınabilir ama elimizdeki ürünler için en azından benim yaşlarımdakiler V/kumpas fren ürünlerinin bulunamadığı zamanı görmez.
Çocukluğumda kullandığım içten pabuç temaslı çubuk frenlerin bile istisnasız tüm malzemesi sıfır olarak bulunuyor. Dünya üzerinde jant frenli milyarlarca bisiklet var, hala yenileri üretiliyor. Jant tipi frenlerin yok olması için birkaç 10 yıl yetmez.
 
@lrfan hocam yakın zamanda disk frenli bisikletini elden çıkartıp V frene geçti. Ondan izlenimlerini ve gerekçelerini detaylı isteyebiliriz :)
 
@lrfan hocam yakın zamanda disk frenli bisikletini elden çıkartıp V frene geçti. Ondan izlenimlerini ve gerekçelerini detaylı isteyebiliriz :)
Fotodaki 2019 TCR ile satmış olduğum diskli 2021 TCR pedalsız halleriyle tartıldı ikisi de 7.9 kg geldi

Ağırlık konusuna hiç takıntım yok, bir sene içinde bir takım rotor ve üç takım balata bitirdim, yıllık masrafı çok tatsız idi (3000 TL). Tabi bunun sebebi tamamen benim sürüş tarzım ve antrenman yaptığım lokasyonla ilgili, çok fren kullanıyorum viraj, iniş, trafik yüzünden. Aynı parkurda kumpas fren balatası dört sene idare etti 😃 Powermetreyi sattım hemen. Tamamen aerobik sürüşler yapıyorum. O yüzden nabız takibi yeterli oluyor bana. Sanırım biraz da klasik geliyor bana eski tip frenler, yaşla ilgili muhtemelen 🥲
Bana bu şekilde cevap vermişti.
Giant Kullanıcıları Kulübü
 
  • Beğen
Tepkiler: Özcan ve lrfan
@lrfan hocam yakın zamanda disk frenli bisikletini elden çıkartıp V frene geçti. Ondan izlenimlerini ve gerekçelerini detaylı isteyebiliriz :)

İki Giant TCR bisikletin de ağırlıkları aynıydı 7.9 kg. Diskli olan 2021 model, kumpas frenli olan 2019 model. Yani ağırlık farkı yoktu.

Bir sene içinde bir takım rotor ve üç takım balata bitiriyorum, yıllık masrafı çok tatsız idi (3000 TL). Tabi bunun sebebi tamamen benim sürüş tarzım ve antrenman yaptığım lokasyonla ilgili, çok fren kullanıyorum viraj, iniş, trafik yüzünden. Aynı parkurda kumpas fren balatası dört sene idare etti. Ki henüz yağ değişimi yapılmamıştı 2 yılda, o da bir maliyet. Önceki Bisikletimde SRAM diskli grup set vardı, yağ 1.5 yıl içinde contaları bozmuştu, al yine ayrı masraf. Hepsi birer maliyet. 2016-2023 arası 2 tane diskli bisiklet kullandım sağlam para yedi :D Kumpas frenli Propelim vardı, Durano Plus lastikleri taktım 3 yıl kuruş para vermedim sarf malzemesine, ne pabuç, ne iç dış lastik :) Servise uğramamak da güzel, her ne kadar bleed kit'im olsa bile bir şeylere para gidiyor

Biraz da klasik olması kumpas freni bana çekici kılıyordu, elbette diskin yukarıda yazan avantajları cazip. Uzun inişlerde yorulmayan ön kol kasları, dozlama, modulasyon gibi artılar, yağmur çamurda güvenli frenaj, jantı eskitmiyor...

Disk yaygınlaşır ama pabuç frenliler ortada kalmaz, daha çok yolu var eski sistemin
 
Ustalara benim de bir sorum olsun. Disk fren sistemler, jant tellerine ne kadar baskı yapıyor acaba? Çünkü, tüm ağırlığımızla ve hızla giderken basılan fren ilk önce dönen tekerin kendisine değil, tellerle merkeze bağlanmış olan noktaya baskı yapıyor. Frenler sadece tellerle bağlı teker merkezini tutmaya çalışırken, tüm ağırlığımızla ivmemiz tekerleri döndürmeye çalışıyor.
 
Ustalara benim de bir sorum olsun. Disk fren sistemler, jant tellerine ne kadar baskı yapıyor acaba? Çünkü, tüm ağırlığımızla ve hızla giderken basılan fren ilk önce dönen tekerin kendisine değil, tellerle merkeze bağlanmış olan noktaya baskı yapıyor. Frenler sadece tellerle bağlı teker merkezini tutmaya çalışırken, tüm ağırlığımızla ivmemiz tekerleri döndürmeye çalışıyor.

Bu yüzden v-frende 20 tel varken disk frende 24 tel oluyor .Yani düşünülmüş ve çözülmüş bir konu.
 
Şahsi fikrim güvenlik ön planda benim için o yüzden disk frenli tercih ettim. Geçen yaz uzun bir iniş esnasında diğer v frenli bisikletim ile jantların ısınması sonucu lastik patlatmıştım 2 kez Allah korudu hızım çok değildi de problemsiz atlattım. Bazı arkadaşlar ağırlık vs ile karşılaştırma yapıyor evet ama artık günümüzde de v frenlerden daha hafif yapıda disklerde bulunabiliyor maddiyatla doğru orantılı olacak şekilde
 
Ustalara benim de bir sorum olsun. Disk fren sistemler, jant tellerine ne kadar baskı yapıyor acaba?

wheel36.gif

Zihin açıcı bir soru :okyrm: Bu tekeri sağ tarafından gördüğümüzü kabul edelim. Yani seyir halinde sağa doğru yuvarlanıyor. Sürücü seleye oturduğunda, yere bakan teller asgari, yukarı bakan teller azami olacak şekilde bir yük dağılımı oluşuyor. Buna ek olarak, pedal çevirirken, kırmızı ve sarı (çemberi çeken) tellerin gerilimi artıyor, mavi ve lacivert (çemberi iten) tellerin gerilimi azalıyor.

Jant frende, pabuçların temas ettiği noktadaki sarı ve kırmızıların gerilimi daha da artıyor. Disk frende ise noktasal bir frenleme yok, frenleme kuvveti bütün tellere eşit yayılıyor. Böylece çeken tellerde çember frendeki kadar fazla bir gerilim artışı yaşanmıyor.
 
tabiki iki freninde avantajları dezavantajları var ama firmaların hd fren li ürünler çıkarması kullanıcıların yüksek paralar vermeye gönüllü olması ile açıklanamaz.artık bir çok resmi yarışta hd fren şartı aranıyor. yani v frenli modelleri yarışlara almıyorlar..
Nerede yazıyor böyle bir kural? Sanırım kulaktan dolma bir bilgi aldınız, böyle birşeyin olması söz konusu değildir. Pro takımların disk fren kullanmasına istinaden yazdı iseniz oda yasaktan değil sponsorlarının PR'sini arttırmak için.
 
  • Hahaha
Tepkiler: oscak41 ve lrfan
O zaman beklenen yorum benden. yıl olmuş 2023 hala mı :koptum:
Ben disk frenci tarafta olsam da bizim tartışmamız hiç bir şeyi değiştirmiyor. Firmalar bunu alabilirsin diyor alıyoruz.
Bir başka açıdan değerlendirecek olursak, bisikletin maddi değeri yüksek ve ikinci el piyasası olan bir ülke olduğumuz için yarın ben bunu değeri ölmeden satayım veya uzun yıllar kullanacağım diyen birisi bugün disk fren bir bisiklet alması avantaj. 2017 disk fren yol bisikletine geçtim, o zamanlar piyasa da disk frene uyumlu parça bulmak zordu. Şimdi çoğaldı. Gelecekte v fren parçaları bulmak zorlaşacak. (Mesela 90'lardan veya 2000'lerden bir bisiklet toplamaya çalışın bakalım)
Shimano 105 bile di2 olmuş...
10 yıl sonra bu tartışma klasik, vintage konularında dönecek :)
 
Üretim azalır ancak pabuç üretimi biticek demek saçmalık gibi geldi bana.
 
Fotoğrafçılıkla ilgilenen biri olarak dijitalin Analoga ne yaptığını düşündükçe bir acaba diyorum ama bisiklet konusu doğrudan teknoloji unsuru değil. İlk bisiklet te son bisiklet te temelde aynı mantıkla çalışıyor.
Orta formatta, 35mm'de fotoğraflar çeken biri olarak ben artık film almayı bıraktım. Buz dolabında bir kaç roll var öyle duruyor.
Aynısını fren papucu için kısa-orta vadede düşünmüyorum ama çok uzak gelecekte eninde sonunda diyorum.
Fren noktasında disk fren kesinlikle daha iyi frenleme sağlıyor ama jant fren daha minimal bir hissiyat yaratıyor bende.
 
Hidrolik disk fren çok iyi be. Shimano nun giriş seviyesi MT 200 ünü kullanıyorum giriş seviye ya en düşük seviye diyorsun ama performans muhteşem. Evet biraz pahalı ama gelişmelerde var. 2 sene önce B01S kodlu reçine balata ile gelirken geçen sene B03S kodlu yeni jenerasyonu çıktı B01S den % 60 daha uzun ömürlü sloganı ile bu senede B05S çıktı oda B03S ten % 50 daha dayanıklı. İki senede % 110 balatayı geliştirdiler. Benim B01S im daha bitmedi siz düşünün.:)
 
Kendi şahsi görüşüm v fren çok kötü bir görüntü veriyor bisiklete ve görünüşünü bozuyor hoş durmuyor. HD frenin duraklama gücü v frene göre daha iyi evet lakin çok masraflı. Örneğin ben şehir içerisinden şehirler arası yola çıkana kadar ışıklarda dur kak vb yüzünden balataları çabuk bitirebiliyorum, tırmanış yaptığım zamanlar özellikle çok sevdiğim bir kaç rampa var o rampaların sonunda mecburen inişe geçiyorsun ve fren sıkarak güvenli bir şekilde inmeyi tercih ediyorum doğal olarak balatalar çabuk eriyor. Hidrolik yağ değişimi desen geldi de geçiyor bile. Rotor ısıdan vb den dolayı hafif yamulur onu düzeltmek veya yenilemek ayrı bir masraf. Gülü seven dikenine katlanır.
 
Geri