Scudo Sports

Yol bisikleti ile ilgili bazı faydalı bilgiler

Konu duruldu biraz , bir soru daha sorayım. Tabletten yazıyorum fotoğraf eklemek uğraştırcak biraz o yüzden anlatabildiğim kadarıyla; üst sınıf bazı jantların telleri tam olarak silindir değil, bıçak gibi diyeyim. mavic ksyrium modeli mesela , şekil olarak bayılmaktayım ama merak ettiğim bu teller bir avantaj mı sağlıyor?
 
Scudo
@Oksal Özdöl
Bu tip konular olup öğrendikçe daha da şaşkınlık yaşıyorum:) normal kullanılan teller o kadar etkilimi şaşırdım doğrusu, muhtemelen ben farkı anlamayabilirim kullanıyor olsam da ama şekilleri çok güzel:in:
 
@Ekrem Yılmaztürk

Bu cok basit bir fizik bilgisi. Bisikletin hareketi sirasinda, sürtünmeden dogan kayiplar cok azdir. Yenilmesi gereken iki tane kuvvet vardir.
1. Yer cekimi
2. Havanin direnci.

Birincisi yolun egimi ve agirlik( daha dogrusu kütle) ile alakalidir. Yani ne kadar hafif ise yokus yukari o kadar kolay.
Ikincisi de sürat artikca artan bir deger. Havayi yarmaya calisan her bir seyin seklini havayi daha rahat yaracak sekilde degistirmekle cözülür. Oksal yazmis: Aerodinamizm. Bisikletcinin oturusu, tellerin, tekerleklerin sekli, kadronun sekli, kaskin sekli, giysilerin sekli, .........bir sürü sey.
 
@ihtiyar

Ben tellerin daha dirençli olması için öyle yaptıklarını zannediyordum. 32*36 tellerde sorun olmayabilir ama tel sayısı 24 lere düşünce daha çok o tip teller gördüğüm için böyle bir kanı oluştu.
 
Merak ettiğim bir konuyu daha sorayım konuda hortlamış olsun :). Yol bisikletinde neden kaliper fren kullanılır, ne gibi avantaj sağlar ? İnce ve yüksek basınçlı lastikler kaymasın diyemi yoksa aerodinanizmle ilgilimi yada hafifliklemi ilgili bunu merak ediyorum.
 
@mustafa şükrü yıldırım

Önce kisa bir düzeltme yapayim. Yol bisikletlerinde biribirinden farkli frenler kullanilmistir ve kullanilmaktadir, Fakat en cok kullanilan tipleri kullanimi en kolay, en pratik olanidir. Teker degistirme, lastik degistirme gibi durumlarda 28 mm. ye kadar hic bir ayari bozulmadan tekerler sökülüp takilabilir. Eger masaya sabitleme vidasi cok anormal sikilmamissa, elle oynatarak ortalanabilir....., fren gücü da genellikle yeterlidir.

Örnek bir kac fren:

Campa Delta - Ic yapisi

http://1.bp.blogspot.com/_jhYS_tF31QE/S1uL9ifx8mI/AAAAAAAAAfk/6pTBLEpPkEY/s1600/Campag%2Bdelta%2B1st%2Bgen%2B06.jpg

http://fstatic1.rennrad-news.de/img/photos/1/0/6/7/4/_/large/web-11.02.09-015.jpg

Modolo Kronos Delta

http://www.bike-vintage.com/229-266-thickbox/retro-kult-modolo-kronos-delta-bremsen.jpg

Campa BR12

http://www.gs-bike.com/shop/images/BR12-TTRCP.jpg

Shimano 600 AX Delta

http://cdn03.trixum.de/upload2/r/8/r80tNAfQcXjk132440986851P9244.jpg
 
@ihtiyar

İlginize teşekkürler güzel bir açıklama olmuş, jant sökme işleminde gerçekten pratik ve sorunsuzlar.

Birde kartuşlardaki şu çıkıntılar dikatimi çekmiştir hep

http://s17.postimage.org/ssezr6ltr/shimano_dura_ace_7700_road_bike_brake_blocks.jpg

Benim aklıma gelen iki neden var birisi kartuştaki su tahliyesi için diğeri aerodinamiklik için gibime geliyor :) .
 
@mustafa şükrü yıldırım

Onlarin bir görevi yaris sirasinda tekerlek degistirirken frenlere takilmadan hemen iki kaliperin arasina kayip girsin diye , yani kilavuz görevidir.
Digeri jantlarda fazla islaklik birikmesini engellemektir. Oluk görevi görür.(Tahmin ettiginiz gibi)
 
@ihtiyar

İlginize teşekkürler hocam, tahmin edemediğim nedeni gerçekten güzel düşünülmüş, yol bisikletinde ince detay çok gerçekten :).
 
Konuya uzun zamandır kimse yazı yazmamış.
O zaman ben bir soru ile katkıda bulunmak isterim. Dişli sayısı tam olarak nasıl bir katkı sağlıyor bisikletin performansına?
 
Dişli sayısı değil de dişli oranı daha önemli. Bu dişli oranı da sizin bir pedal ile rubleyi, yani arka tekeri ne kadar çevireceğinizi, yani ne kadar yol alacağınızı belirliyor.

En küçük oranınız sizin en hafif oranınız. Bu sizin yokuş çıkma hızınızı etkileyecek bir oran. Eğer performansınız iyiyse, çok hafif oranlara ihtiyaç duymuyorsanız en küçük dişli oranını yukarı çekebiliyorsunuz.
Aynı şekilde en büyük oran da sizin son hızınız ile ilgili. Genelde düz yolda çok yüksek hızlara ulaşamadığınız için bunun düz yol performansınıza bir etkisi yok. Bu da yokuş aşağı son hızınızı belirliyor.

Performansa etkisi nasıl olur.
Daha ağır oran sizi yokuş yukarı zorlayacağı için gelişmenize olumlu katkı sağlayabilir. Fakat çok düşük kadans ile çalışacağınız için dizlerinize sorun açabilir.

Bu nedenle sizin kendi sürüş tarzınıza, rahat olduğunuz kadans aralığınıza göre alt ve üst oranları seçmeniz gerekiyor. Genelde 27-12 ruble ve 53-39 aynakol gayet iyi bir ikili oluşturuyor.

Ek olarak vites sayısı da var işin içinde.
Arka ruble sayısı özellikle önemli. Aynakolun en büyük yaprağında olduğunuzu var sayarsak, rublede 2 vitesin aralığının birbirine yakın olması sizin rahat hissettiğiniz kadans aralığında daha uzun süre kalabilmenizi sağlıyor. O nedenle arka oranları birbirine yakın bir ruble çok çok daha rahat bir sürüş sağlıyor. Fakat bu ya en hafif ya en ağır oranınızdan feragat etmenize neden oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: bajak
abs konusunda yanlış bilgiler sunulmuş :) abs her durumda sizi normal frenden daha erken durdurur. yağmur, kar, çamur farketmez. tabii ayrton senna değilseniz. kalburüstü yarış pilotları belki abs e yakın frenleme mesafeleri tuttururlar.
mevzu çok basit. abs her tekerden anlık verileri alır, lastiğin kaydığını farkettiği anda saliseler içinde o lastikteki frenleme gücünü dönme ile kızaklama arasındaki limit noktaya kadar düşürür ve tekerin kaymadan dönebileceği optimum frenlemeyi yapar.
biz normal insanlar sensörler kadar iyi hislere sahip olmadığımızdan kelli - sahip olsak bile elektronik devreler kadar hızlı bir refleksimiz yok - bir abs performansı veremeyiz.

he iskandinavlar da genelde yavaşlamadan viraj dönmeyi sever. bu yüzden frenlerken kilitlerler tekeri. scandinavian flick denen bir hareket vardır evde denememek gerek :p işte abs bunu bir insandan iyi yapamaz :)

[video=youtube_share;hwqmZFhI0co]http://youtu.be/hwqmZFhI0co?t=1m10s[/video]
 
Yol bisikletinde yol pedalı/ayakkabısı kullanmak ve MTB pedalı/ayakkabısı kullanmakla ilgili küçük bir bilgilendirme mesajı bekliyorum tecrübeli arkadaşlardan. Özellikle bisikleti kullanış amacına göre düşünürsek, neler yazabilirsiniz? Tur için, antrenman için veya spor amaçlı kullanımlarda, hangisi, ne ölçüde rahatlık ve ne ölçüde performans sağlar?

Kal yapısı ve markaların farklı pedal modellerine de çok kısaca değinirsek, bence çok faydalı olacak. :)
 
Yol pedalıyla mtb pedalı arasında çok aşırı bir fark yok ama fark var.Yol pedalının kalinde 3 adet bağlantı noktası vardır ve yolda yürürken uzaylı gibi görünürsünüz:)Bu yüzden kamplı,gezmeli görmeli turlarda yanınızda ekstradan terlik falan taşımanız gerekir ama mtb ayakkabısında böyle bir sıkıntı yoktur,yürüyebilir hatta koşabilirsiniz.Performans konusuna geldiğimiz zaman ise yol ayakkabısı kendini gösterir.3 noktalı pedal kavrama sistemiyle yol,2 noktalı pedal kavrama sistemi olan mtb'ye göre daha verimlidir.Yol pedalı daha serttir yani ayaktan mtb kadar kolay çıkmaz.İlk yol pedalına geçtiğimde(daha önce mtb pedalı kullandım uzun bir süre)daha ilk kez spd'ye geçtiğimdeki kadar tedirgin olmuştum çünkü mtb'ye göre baya zor çıkıyor.İşin bir de ağırlık boyutu var ve mtb ayakkabıları 1 kg'a kadar çıkabiliyor:)ama yol ayakkabıları genelde daha hafif olur ve dönen aksamdaki hafiflikte performansa net bir şekilde yansır.Diğer arkadaşlar da bildiklerini yazacaklardır,iyi akşamlar.
 
ayrıca yol pedallarının basma yüzeyleri mtb pedallarından daha geniş olduğu için daha güçlü bir basma gücü sağlanabilir. Diğer konuda yol ayakkabılarının tabanları mtb ayakkabılaırna göre çok daha az esnektir bu şekilde de esnemeden kaynaklanan güç kaybına minimuma indirilmiş olur.
 
@tuna karahan

ABS frenler kaygan zeminde düz frenlere göre daha kısa mesafede durma imkanı verir. Düzgün ve kuru zeminde düz frenler ABS'den daha kısa mesafede duruş sağlar. Ancak ABS'nin geliştirilme amacı kısa mesafe değil, sürücüye kontrol ve yön değiştirme imkanı vermesidir.
 
@ahmetcan44

Yol pedalıyla mtb pedalı arasındaki önemli fark oturuş şekliniz ve bisiklete gücünüzü hangi noktadan verdiğinizle bağlantılıdır. Yol bisikletlerinde performansa yönelik oturuş tarzı yol pedalındaki tasarım nedeniyle optimum gücün iletilmesini sağlar, keza mtb bisiklete oturuş tarzı da mtb pedala gücün optimum aktarılmasını sağlar.
 
@Bahadır Gürel

hiç bir koşul altında abs den daha iyi performans gösteremezsiniz normal frenle. zaten yukarıda nasıl çalıştığını anlatmışım. üst düzey bir yarış pilotuysanız yaklaşabilirsiniz ancak.

 
Geri