Scudo Sports

Yol bisikleti ile ilgili bazı faydalı bilgiler

Hidrolik frende sık bırak rahatlıkla yapıyordum ki bence bu yöntem çok daha etkili gerçekten . Yol bisikletine geçtiğimde farktan ötürü yapamadım ancak arkayı hafif sıkıp önü sık bırak eminim etkilidir , alıştırmaya çalışacağım kendimi. Konu renkleniyor, tecrübesi olup aydınlatan cevap veren herkese kendi adıma teşekkür ederim:in:
 
Scudo
Sizlere bir soru . Yol bisikletlerinde "Fork Rake" "Fork Offset" denilen maşa açıklığı , maşadan maşaya değişmektedir. Bunların farklı olması ne gibi avantaj veya dezavantajlar sağlar

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a2/Bicycle_fork_labeled.svg/250px-Bicycle_fork_labeled.svg.png


Örneğin maşa burada nerdeyse dik inmiş
http://www.pedalantrieb.de/upload/Kunde/7489/FahrradID/9516/4f5fa100267b1.jpg

Bunu maşa açıklığı biraz daha fazla
http://www.pezcyclingnews.com/photos/tech/scott/addictteam-bike.jpg
 
fork offset nekadar artarsa gidonun kontrolü o derece kolaylaşıyor. konfor artıyor. maşa zemine daha yatay açı ile baktığı için ancak stiffness(tokluk sıkılık vs.) düşüyor.
 
Bu bilmece sorusu galiba! Milyoner filan mi olacagiz?:)
Bisikletin karsiya dogru yolu takibine hizmet eder. Ne kadar fazlaysa o kadar daha düz gider. En iyi elleri birakinca hissedersiniz. Ne kadar kisalirsa, daha cok oynaklasir.
Diger bir nedeni de fren veya karsidan darbede mukavemeti , esnekligi artirmak icindir.
 
Aslında fotoğraflar biraz yanıltıcı.
Şaft borusunun tam ortasından bir çizgi ile aşağıya inmek gerekiyor. Scott maşaya dikkatli bakarsanız, biraz arkadan geliyor eğimi. Diğer düz denilen maşa ise kadrodan itibaren öne doğru gidiyor.
Bu nedenle bu tür ölçümler göz ile değil de kadro geometrisine göre bakmak gerekiyor :)
 
700x 25c kullanıyorum, tr şartlarında 23c den daha iyi geldi. En iyi asfaltta bile yol kenarında biriken toz-toprak-ufak çakıllar var, özellikle kış aylarında bunlar birikiyor ve sarsıntılı bir gidiş oluyor. 25c ile bunlar azaldı, bisiklete hakimiyetim arttı, ıslak zeminde bile kayma yok... Yarış koşulmuyorsa 25c ideal bence...
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar
@emrahozkan

25C lastiğin daha rahat sürüşe izin verme sebebi daha az basınçla kullanılabilir olması.
Normalde bu az basınç lastiği daha yavaş yapıyor diye düşünüyorduk. Fakat en son okuduğum 1-2 makale ve yorum bu konunun yanlış olduğunu gösteriyor. Hatta Hutchinson'un bu konuda bir testi var yanlış hatırlamıyorsam.
Nedeni ise kısaca şöyle.

Daha sert lastik daha iyi yuvarlanıyor, orası doğru. Fakat bu sadece velodromda geçerli diyorlar. Normal koşullarda sert lastiğin yoldaki ufak engellerin üzeirnden sektiğini, bunun da enerji kaybına neden olduğunu, sonuç olarak da daha hızlı değil, aksine daha yavaş bir sürüş ortaya çıktığını söylüyorlar.
Aslında olayı küçük değil de dağ bisikleti çapında düşünürsek;
parkur sertleştikçe lastik basıncını düşürüyoruz. Çünkü bisiklet sekiyor ve hem kontrolü çok zorlaşıyor hem de lastik yere daha az temas ettiği için çok daha az çekiş gücümüz oluyor.
25C lastiklerin dezavantajı ise janttan daha kalın oldukları için aerodinamik olarak uygun şekle sahip değiller.

Bana açıkçası mantıklı geldi bu düşünceler. Fakat aynı kalitede 23 ve 25C lastiklerim olmadığı için kendi tecrübelerimi ekleyemiyorum bu konuya.
 
@Gökhan Toros

Doksanlı yıllardan beri bisiklet yarışlarını takip ederim . Öğrendiğim birşeylerden biriside ; bu sporda kesin şu şudur ,bu budur dememek . Neler gördük neler .

Aşağıdaki resimler 2012 İtalya Turunda çekilmiş ve benim arvişime koyduğum ilginç resimler . Bu sene İtalya turunda hiç kullanılmadığı kadar 25mm lastik kullanıldı.İstersen bunu araştır . Acaba İtalya'nın yolları mı bozuldu ? Yoksa Aerodinamiklik artık önemli değil mi ? Şimdi sorsam zincire gres yağı sürülür mü diye çoğu insan hayır der . Ama çok yağmur yağması ihtimali olan etaplarda zincire gres sürüyorlar . Resmi en alltta


25mm lastikler - İtalya Turu , inanmayan cyclingnews.com'dan araştırsın
http://i50.tinypic.com/142ddhu.jpg


25mm clincher
http://i50.tinypic.com/o10754.jpg


Bu İtalya Turu - John Gadret 21 mm takmış .
http://i46.tinypic.com/xpodug.jpg


Zincire çok dikkatli bakarsanız gres sürülmüş
http://i46.tinypic.com/261madt.jpg


Bu resmin altında şu yazıyordu . Lastiğe 88psi hava basıyorlar . Bende 24c lastik var . 95-100psi civarı basıyorum . Acaba bu adam 28c mi kullanıyor :) ?
http://i48.tinypic.com/vr67bb.jpg
 
@Oksal Özdöl
kaygan zeminlerde abs fern sistemi fren mesafesinde kısaltıyor deniliyor. yani abs olmayan araç her koşulda daha kısa fren mesafesine sahip değil. tabi abs nin amacı sert frenlemede kızalamadan kaynaklanan direksiyon kontrolünün kaybedilmesini engellemek olduğunda belirtilmiş.
 
@Cem Unden

Benim burada jant kalınlığı olarak bahsettiğim genel bir konu. Hatta biraz araştırırsanız kalın karbon fiber jantların çok büyük bir yenilik olduğundan bahsediliyor.
Fakat şöyle ki şu an kullandığımız çoğu set 21mm kalınlığında. Bunlara 25C bir lastik taktığımız zaman lastikler fren yüzeyinden daha dışarıda duruyor. Aerodinamik dezavantaj oluşturan da bu zaten.
Fakat yeni sistem kalın jantlarda 25C kullanımı artıyor çünkü yukarıda bahsettiğim artılarının yanında aerodinamik dezavantajları da yok.

Gres vs konusunda tabii ki haklısınız. Tek bir doğru yok fakat biz hobi kullanıcıları olarak en uzun ömürlü sistemi seçtiğimiz için kullanmayalım diyoruz. Yoksa istediğiniz yağı sürün. Hatta yağ ağırlık yapıyor diyip yağsız kullanın zinciri :D
Sadece bizim pro takımlar gibi 2 günde bir gidon sargısı değiştirecek, 3 yarışta bir yeni lastik alacak bütçemiz yok. O yüzden en iyi çözümü en ucuz ve dayanıklı yolla bulmaya çalışıyoruz.
 
@caner ünsal

ABS fren mesafesini kısaltmaz !!! Özellikle Islak zeminde hiç !!!! Kim demişse yanlış söylemiş!!!
 
Birazdaha ayrıntılı açıklayayım:

ABS aracin kisa mesafede durmasi icin tasarlanmis bir fren sistemi degildir. ABS, frenleme yapildigi sirada yol ile lastikler arasindaki surtunme katsayisinin belli bir seviyede olmasini saglayarak frenleme sonucu drag olusumunu engeller. Kisacasi fren sonrasi aracin kontrollunun sizde olmasini saglar. Aksi takdirde olusan spin ve drag sonucu arac kontrolu kaybedilir. Ozellikle islak zeminde abs nin yarari oldukca yuksektir. Kuru zeminde surtunme katsayisi 0.7-0.8 iken islak zeminde 0.5 dir. Frenleme sonucu olusan drag etkisi fazla olacaktir. Kisaca abs kisa mesafede durmayi saglamaz. Hatta uzatir. Ozelliklede islak zeminde.

kuru zemin lastiklerin statik frenleme sürtünme katsayısı 1.1 1.2 arasındadır. araç kayar ve dinamik sürtünme başlarsa 0.7 0.8 arasıdır. zaten abs nin amacı dinamik sürtünmeyi engellemek ama aradaki fren gücü azalması nedeniyle ıslak zemin yada kuru zemin her zaman abs geç durur...
 
@Gökhan Toros

Gres kullanma sebebi de performansı arttırmak . Yağmur , çamur zincirdeki yağı alıp götürüyor. Birkaç kez bende çok yağmurda zincire beyaz gres sürdüm . Farkı (varsa bile) tespit etmek kolay değil . Fakat adamların bir bildiği vardır , diyorum . Yalnızca bir alternatif olarak bilgilerinize sunuyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar
Kaynak gösterirseniz konuyu Laf yarıştırma ya da akıl yarıştırma kategorisi dışına çıkartabiliriz. Haklı olmak değil doğruyu öğrenme benim için önemlidir. Abs vs benim alanım değil. Yazdıklarınız ispat anlamında kıymetli değil.
Abs nin asıl amacı konusunda zaten farklı bir şey yazan yok. Bu amacı tekrarlamaya gerek yok.

(link)
örnek böyle yazmışlar . Ret ederken hangi bilgi kullanılacaksa o bende yok.
 
@caner ünsal

Bu konuyu fazla üstelemeye gerek yok. Bu konuda yüzlerce film. kaynak gösterilebilir. Kaygan zeminlerde ABS fren mesafesini kisaltabilir. Youtube ta bile onlarca video bulabilirim. Bir sürü otomobil klübünün, teknik arastirma derneginin testleri var. ABS' in ne oldugunu herkes biliyor. Bizim konumuz zaten bisikleti kaydirmadan frenleme konusu idi. Sizden ricam, fazla üstelemeyin, konu zaten yeteri kadar sapti. Ben sahsen kendi ifademde yavaslamak yerine durmak kelimesini kullandigim yeredeki hatami kabul ettim ve kapatmaya calistim. Herkesi ikna etme zorunlulugu yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ferhat Köse
@Ozzgurr

Aslında benim ulaşmak istediğim sonuç bu değildi ama o kadar çok site inceledim ki ben de belirli kurallara ulaşamadım . Mesela arkadaşlar antremanlar hakkında şöyle sorular soruyorlar

Bisiklet sporunu geliştirmek için yapılacak en faydalı yan spor dalı hangisidir ?

Kimileri koşu diyor , kimileri kayak diyor , yüzme diyor. Aslında bunun cevabı kişiye en uygun spordur . Çekler , Ruslar koşu yapar , kayak yapar ; Hollandalılar sürat pateni yapar , kros bisiklet sürer . Amerikalılar yüzer . Size , boks yapan bile var desem inanır mısınız ? Fransız bisikletçi Nacer Bouhanni boks yapıyor , ip atlıyor . Böylece organizmasını canlı tutuyor . Kendini motive ediyor . Öte yandan ölü sezonda koşu yapan Saxobank'lı (Eski AG2R sporcusu) Nicolas Roche ise alışık olmadığı için kendisini sakatlamıştı.

Açıkçası kuralı sizin bedeniniz koyuyor . Siz koyamıyorsunuz . Vücut , red veya kabul ediyor . 140 mm gidon boynu veya 100 psi basınç .

Tabii ki bunları tartışmakta yarar var .Vizyonumuz gelişiyor. Akıl akıldan üstündür.
 
@Cem Unden

Bu konuda Jens Voigt' un kendi anlattigi bir hikaye var. Havalar cok soguk olunca bisiklete binemiyormus. Fakat kosmaya vücudu hic yatkin olmadigi icin kosarken yeni yürümeyi ögrenen cocuk gibi sallanarak kostugu icin utaniyormus birisi görecek ve gülecekler diye. Bu yüzden geceleri karanlikta kosmaya cikiyormus.
Yan spor, yan sporlar olayinda cok haklisiniz. Biraz insanin kendi yatkinligina, biraz iktisadi olanaklarina, biraz zamanina, biraz iklime bagli bir sey. Cok para kazanan ve ailesi olmayan prolar sicak memleketlerde ev tutup, bisiklete devam ediyorlar. Ailesi olanlar mecburen memeleketlerinde baska sporlara kaymak zorunda kaliyorlar. Amatörler zaten bu yola basvurmak zorunda kaliyorlar. Bizim buralarda -10° de bile yol bisikleti ile daglara cikanlar var. Ama sayilari cok az. Cogunluk kayak, kosu ve kar seviyesi cok degilse dag bisikleti ile kompanse ediyor. Ya da evde antrenman zorunda kaliyor. Akdeniz bölgesi gibi yerlerde yasayanlar cok avantajli bu yüzden. Yolu olmayan Türkiye' li bisikletciler haric!:)
 
@ihtiyar

Jens zaten komik bi adam. Üstüne öyle sallana sallana koştuğunu görsem oturur kahkaha ata ata gülerim valla. Adam biliyormuş kendini :D
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar
Geri