@cenkduran
Sevgili cenkduran! Dilimin döndügü kadar izah etmeye calistim. Karayolunda her 50 metreye bir trafik levhasi koyup "egim su kadar yazmak mümkün degil".
Az evvel oglumla beraber 46 km. lik kisa bir tur attim. En dik yokus % 12, ana yokus 450 metreden 900 metreye cikiyor, ama ana yokusa kadar, arada 18 kilometrelik mesafe icerisinde de iki tane yokus var , birincisi 40 metre %14 egimli, ama 40 metrede 14 metre irtifa cikmiyorum herhalde, nasil biliyorum peki? Bir trafik levhasi oldugu icin.Irtifa belki 7 metreye yakin. Simdi ben bu parkuru analize kalksam, bir hafta ugrasmam lazim. Bu yüzden kisaca 300 metre irtifadan 450 metre irtifaya kadar olan kismina düz diyorum. Sonra 8 kilometre uzunlugunda %6 lik bir yokus var diyorum. O kadar! Gercekte ne o yokusun basina kadar olan kisim düz (o da yokus cünkü), yokus dedigim kisimda %1- %12 arasinda degisiyor. (450/8000 = 5,6.... yani %6)
Hic kimse tutupta bir parkuru 1000 parcaya bölmez. Eger özel olarak bir yaris icin inceleniyorsa, böyle cok zor olan, cok dik olan bölümlerin uzunluguna, bisikletcinin durumuna bakilarak bir disli secimi yapilir. Ama hic bir yerde bununla ugrasilmaz. Teorik olarak mutlaka milyonlarca parcaya(!) bölerek daha dogru bir hesap yapilabilir. Hatta cok meraklisi bir fonksiyon olarak tanimlayip entegral- diferansiyel hesaplara da girebilir. Ama bisiklet literatüründe bunlara ayiracak ne zaman, ne de gerek var. Bisiklet sporunda yokuslar icin ortalama egim söz konusudur ki, ne oldugunu (teoride hata da icerse) izah ettik, bir de icerik olarak arada belirli olagan disi egim olan noktalara isaret edilir vesselam!