Yokuş çıkacak olanlara altın değerinde tavsiyeler

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
@ferhat köse

Abi yalnız S şeklindeki yolu da uzatırsan ____ şekline gelir. Burada yapılan hesap da o zaten.
Şöyle iki fark var sadece.

Birinde çıktığımız yolun eğimini hesaba katmadan düzleme izdüşümünü alıyoruz. Bu sayede üçgenin altındaki kenarı almış oluyoruz. Diğer işlemde ise hipotenüsü alıyoruz. Hipotenüs biraz daha uzun çıkıyor tabii ki iz düşümüne göre.

İşlemlerde yapılan hata ise hipotenüsü formülde üçgenin dik kenarlarından biriymiş gibi kullanmak. O nedenle yapılan işlemlerde farklılık çıkıyor.

http://www.bilgicik.com/wp-content/egim_hesaplamalari.png
Yani bu tabloyu düşünürsek, "uzaklık" yazan kenar değil, onun altında kalan "düz kenar / düzlem" işleme katılacak.

Fakat muhtemelen, açılar çok küçük olduğu için hipotenüs ile aradaki fark yüksek olmayacak, bu nedenle bizim bisiklet ile üzerinden geçtiğimiz hipotenüs uzunluğu alınırsa da eğimde öyle çok yüksek bir fark olmayacak, ikisi de aynı yere çıkacak işlemlerin.
 
Scudo

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
dostum ferhat ,
mesajı komple değiştirdim gökan dostumun mesajını okuyunca şimdi 14 km rampa yok ise kartepe suadiyede benim tırmandığım o 14 km yokuş ne idi onu anlamadım evet oranın eğimini bi arkadaş cihazından 9 hesaplamış idi ,,,şimdi kafam iyice karıştı sen bi açıklık getir ..matematiğim hiç iyi değil idi...:)

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/321608_574524172580161_648906932_n.jpg


kartepe suadiye zigzaglı rampa tam 14 km
 

illgnsyyz

Üye
Kayıt
30 Nisan 2013
Mesaj
74
Tepki
38
Şehir
Ankara
Bisiklet
Bianchi
@Gökhan Toros

Ben de aynen bundan behsediyorum, sonunda anlayan biri çıktı teşekkür ederim. 2. yada 3. mesajımda ben de belirttim, eğim az olduğu için arada ki fark çok olmayacaktır. Benim tek derdim kimsenin hiç bir konuda yanlış bilgi edinmemesi. Belki pratikte büyük hata oluşmuyor ama teorik kısmında da hata olmasın istiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
@Kudret Kurtcebe

(link)

Abi strava'da bunu buldum. Muhtemelen bu yokuş. %7.5 diyor onun için.
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar

Emrah Özşahin

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Mayıs 2012
Mesaj
887
Tepki
1.745
Şehir
Kocaeli
Başlangıç
1992—93
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Cyclocross
bende genelde 8. vitesle çıkıyorum rahat oluyor.. birde hafif öne doğru kapanırsanız dizler daha az yoruluyor. mtbler bu konuda çok iyi. bugüne kadar hiç bir yokuşta bisikleti elime almadım.
 

Umut Kılınç37

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Mart 2013
Mesaj
601
Tepki
139
Şehir
ISTANBUL~BAĞCILAR
Bisiklet
Salcano
Geçen gün üsküdarda giderken yokuş vardı (tek yöndü o yüzden yaptım bunu zaten sessiz sakin bir yerdi)hızlı gireyim ilerde atarım 1'e öle çıkarım dedim demez olaydım yokuş ciddi ciddi %20 hatta daha fazladır,başlangıcı daha dikti en fazla 10 metre gidebildim.Sonra aldım elime yokuş çık çık bitmez en az 500 metre dim dik yokuş çıkması en az 15 dk sürdü.Ama inmesi 1 dk sürdü olan arka lastiğe oldu :D
 

ihtiyar

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mayıs 2005
Mesaj
1.590
Tepki
3.579
Şehir
Federal Almanya
İsim
Bülent B.
Bisiklet
Diğer
Aman allahim, ne topik kacirmisim! :) :)
Bir kac gündür yoktum, mesajlar silinmis, mühendisler bisikletciler, teknik elemanlar hep yollara dökülmüs. :)
Ben de karisayim, ve anlasalim.
Egim sadece ve sadece yükselme acisinin tanjantidir. Matematik olarak bilmeyenler icin, Ferhat kösenin koydugu grafikte, altta yazildigi gibi, cikilan irtifanin, yatay uzakliga bölümüdür. Simdi tartisma konusu olan kisma gelelim. Kara yolu düz gitmiyor, virajlar var, egim sürekli degisiyor. Eger karayolunu bir ip gibi, iki ucundan tutup cekerek düzeltebilsek, hem egim farklari, hem de virajlar kalkacak ve cikilan irtifayi, yatay uzakliga bölerek (ortalama, gercek) egimi bulabilecegiz. Ama bu mümkün olmadigi icin, yatay mesafeyi hesaplamak, yani yokusun basi ile sonu arasindaki kus ucusu mesafeyi degilde, yolu ip gibi cekerek düzelttigimiz zaman(!) ortaya cikacak mesafeyi hesaplamak cok zor ve karmasik, cok zaman isteyen bir hesaplama oldugu icin, gidilen yolu birim alarak, irtifa farki ile oranina egim diyecegiz. Tabii ki yolun hem egimi sürekli degistigi icin, hem de zaten yatay uzakliga tekabül etmedigi icin, bir yandan yatay uzakliktan daha kisa bir mesafeyi, diger yandan da sürekli egim farki degistigi icin, daha uzun bir mesafeyi temel aldigimizdan dolayi, asagi yukari egimi hesap ediyoruz. Ayrica bu degeri de göreceli olarak cok büyük bir miktarda yuvarlatiyoruz. 100 metrede 5,4 metre irtifaya %5 meyil derken, 100 metrede 5,7 metre irtifaya %6 diyoruz. Ayrica Gökhan' in da vurguladigi gibi, karayollarindaki egimler, nadiren %10 u gectigi icin, ve egim farkindaki degismelerin %1 ila %20 arasi degistigi anormal cografi farkliliklari olan yörelerin azligi dolayisiyla, yatay mesafeyi hesap etmeyip, yolun uzunlugunu aliyoruz.
Yani tartismalarda herkes hakli,(Nasrettin Hoca gibi laf ettim)! :)
Diger yandan, yokusun belilri kesimlerindeki egimleri belirlemek icin, egimin degistigini hesaba katarak, yani düsey bir kavis oldugunu da hesaba katsak, o zaman o kesimdeki tegetin tanjantini hesap etmemiz gerekecek ki, isler iyice karisacak. Bu yüzden sadec yüz metrelik veya daha kisa bir mesafeyi alarak, irtifa farkiyla oranina göre egim % su kadar diyoruz. ( Googleearth gibi yazilimlar, bu tartisam konusu olan seyleri mümkün mertebe sanal olarak ideal sekline sokarak, teoridekine yakin dogru hesaplamalar yapabiliyorlar)
Esas topigin acilis sebebine gelince, "yokus nasil cikilir" sözüne de bir iki ekleme yapayim. "Yokus en rahat nasil ciklir" seklinde olsa idi daha dogru olacakti.
Cünkü bazen yokus 40 km/h ile de cikilir, 190 nabizla da cikilir, 150 kadansla da cikilir, 20 dakika boyunca ayakta da cikilir, Büyük ayna disli ile kocaman kocaman viteslerle de cikilir.......
Ama yarista veya antrenmanda yapilan seylerdir. Bu tip benzeri seyler yapila yapila, "yokus nasil rahat cikilir" ögrenilir. :)
 

delibalta

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Eylül 2004
Mesaj
673
Tepki
2.701
Şehir
kuzeyli
Başlangıç
1997—98
Bisiklet
Bisan
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
biz şimdiye kadar şu eğimde şöyle yaptık, %x'de böyle oldu diye anlatırken herkes başka birşey anlıyormuş; çoğu da yanlış anlıyormuş :)
 

Ahmet Ayaz

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2013
Mesaj
1.096
Tepki
2.201
Yaş
50
Şehir
K.Çekmece İstanbul
Bisiklet
Salcano
Abi yokuş özürlüsü olarak konuya girdim ama konu iyice sapmış. Rica etsem ben şu yokuşu şu viteslerde çıktım gibi örnekler yazabilir mi tecrübeli arkadaşlar?
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar

ihtiyar

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mayıs 2005
Mesaj
1.590
Tepki
3.579
Şehir
Federal Almanya
İsim
Bülent B.
Bisiklet
Diğer
@Ahmet Ayaz

Fikir alma acisindan veya baskalariyla kiyas acisindan faydasi olacagini düsünüyorsaniz, belki isinize yarayabilir, ama kesinlikle ölcü almamanizi tavsiye ederim.
Önce ayni yokuslardan ve ayni noktalar arasindan bahsetmeniz gerekecek. Sadece bir tek insani bile ele alsak, ayni yokusta cok farkli sonuclar ortaya cikabilir.Bu örnek verilen kisi, diyelim ki 8 kilometre uzunlugunda, ortalam egimi %6 olan bir yokusu yarim saatte cikiyor.Yani ortalama hizi 16 km/h. Oldukca iyi bir performans sayabiliriz. AYni kisi bu yokusu sabah erken saatlerde bu kadar zamanda cikabilirken, aksam isten sonra bu performansi gösteremeyebilir.(Günün yorgunlugu). Yine bu kisi bu performansi 24°C sicaklikta gösterebilirken, 38°C ta gösteremeyebilir. Kan dolasim sistemi, vücudu sogutabilmek icin dogal olarak cok hizlanmak zorunda kalacaktir ve dolayisiyla nabiz cok daha yükselecektir. Bunun disinda, hergün ayni form olmayabilir. Kullanilan bisiklet ayri bir rol oynar, kullanilan lastik, lastik basinci, bisikletin agirligi, ne zaman yemek yenildigi, ne kadar yük tasindigi(örnegin 1 bidon veya iki bidon su dahi) bile bir rol oynar..... Velhasil cok karmasik bir durumdur. Simdi birden fazla bisikletcinin ayni yokus üzerinde ne kadar farkliliklar gösterebilecegini tahmin edebiliriz. Zaten televizyonda seyredilen yarislarda da bazi yokuslarda, ayni takim elemanlarinin bile 15-20 dakika farkli zamanlarda ciktigini görüyoruz, ki bunlarin asagi yukari ayni miktarda antrenman yaptiklarini varsayabiliriz.

Bir de benim gibi yasi belirli bir seviyeye gelmis insan icin konusalim. Bundan 15 sene önce 1 saat 40 dakika da gectigim bazi parkurlari, 2 saatte geciyorum, iki tane yokus yüzünden. 20 km/h ile cikabildigin yokuslari 13-14 km/h ile cikabiliyorum. Bu kadar basit!

Simdi siz 40 yasinda diyelim 75 kilosunuz. 22 yasinda 63 kilo bir delikanli dese ki, ben burayi 40 dakikada cikiyorum, oturup kara kara düsüneceksiniz! :)

Ama siz yine de bildiginiz bir kac yokusun adini, yerini yazin! Bilenler yazacaklardir, hangi dislilerle, hangi süratlerde, ne kadar zamanda ciktiklarini! :) :)
 

Ahmet Ayaz

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2013
Mesaj
1.096
Tepki
2.201
Yaş
50
Şehir
K.Çekmece İstanbul
Bisiklet
Salcano
@ihtiyar

Teşekkür ederim, demek ki çok göreceli bir konu bu. Benim başımdaki dert şuydu, düşük viteslerde deliler gibi pedal çevirmek gerekiyor daha yüksek viteste ise tempoyu korumak zor oluyor. Deneyerek bulacağız başka yolu yok. Bir de sizin yazdıklarınızı destekler nitelikte, her gün işe gidip gelirken zorlandığım bir yokuş var, bir nedenden dolayı 3 gün bisiklet kullanamadım, kaslar da dinlenmiş olacak ki sonraki seferde o yokuşu nasıl güçlü ve hızlı çıkıyorum ben bile kendime inanamamıştım. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar

Edip D.

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Mesaj
3.625
Tepki
5.376
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Diğer
Ben de bir iki şey yazayım :).

Tırmanışlarla ilgili youtube'da bir video izlemiştim. Videoda anlatılan teknikler çok saçma gelmişti, hatta "Yaa bırak allaaaşkına" demiştim ama deneyince işe yaradıklarını gördüm.

1- Nefes Verme. Yokuşlarda daha önceden hep hızlı hızlı nefes alıp vermeye çalışıyordum. Hatta daha çok nefes almaya çalışıyordum. Videoda yokuş çıkarken büyük büyük nefes almaya çalışmak yerine olabildiğince çok nefes vermenin daha doğru olacağını söylüyordu. Denedim, gerçekten işe yaradı. Fizyolojik olarak nasıl bir etkisi olduğunu bilmiyorum, ama rampaları daha kolay çıkabilmeye başladım. Bunun bir nedeni de yokuşu unutup nefes vermeye odaklanmam :). Nefes vermeye çalışırken rampanın sonuna geldiğimi farkettim.

2- Rahatlık. Yokuşlara başlarken önceden gidona sıkı sıkı yapışıp deli gibi pedala abanıyordum. Videoyu izledikten sonra yol gidonunun üstüne ellerimi koyup (gerçekten sadece koyup, sıkı sıkı tutmadan) rahat bir şekilde tırmanışa başladığımda daha rahat ilerlediğimi farkettim.

3- Vites değiştirme. Tırmanırken vitesleri hep düşürme eğilimindeydim. Halbuki şu şekilde yaptığımda gayet dinlenerek çıkıyorum;
Bir rampaya başladım. Ortasına doğru üst bacaklarım kasılmaya başladı. Hemen vitesi küçültüyorum. Vites küçültünce kadansım arttı, bacaklarım dinlendi ama bu sefer de kalp atışlarım hızlandı ve çok hızlı nefes alıp vermeye başladım. Bu durumda vites küçültmek yerine vitesi bir vites yukarı atıyorum (bunu yaparken de kadansımı biraz arttırıp yeni viteste çok zorlanmamaya çalışıyorum). Nefesim normale dönene kadar böyle devam ediyorum ve sonunda yine bacaklarım kasılmaya başlıyor :). Bitmeyen bir döngü haline geliyor ama çok işe yarıyor gerçekten.

Hatta videoyu da paylaşayım;
 

tuna karahan

Daimi Üye
Kayıt
14 Temmuz 2009
Mesaj
327
Tepki
252
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
@Edip Dinçer

nefes bırakmadığınız sürece ciğerleriniz de yeni hava için yer kalmayacaktır. her seferinde aldığınızdan daha azını dışarı bıraktıkça ciğerler doluyor. az yer kalınca da daha seri nefes alıp vermeye başlıyorsunuz. çünkü yer yok :)
 

tuna karahan

Daimi Üye
Kayıt
14 Temmuz 2009
Mesaj
327
Tepki
252
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
@Gökhan Toros

esas menekşe de bir yokuş buldum. 100 metrelik. ortalama %22. gözüm yemedi oraya ama :) bisikletin önü kalkar falan neme lazım :D
 

Ahmet Ayaz

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2013
Mesaj
1.096
Tepki
2.201
Yaş
50
Şehir
K.Çekmece İstanbul
Bisiklet
Salcano
@tuna karahan

Florya, Menekşe? İstasyonun hemen yan tarafı? Oralarda deli yokuşlar var daha denemeye cesaret edemiyorum. Örneğin K.Çekmece istasyondan Cennet Mahallesi'ne çıkan bir yol var ve hemen ilerisinde Tepeüstü tarafına çıkan bir cadde var.
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Konu cok cetrefillenmis ama ben uyguladigim yontemi soyleyeyim. Yokusa bakarsiniz yaklasirken daha önceki surus deneyim ve karsinizdaki egime gore kafanizda ortalama bir vites secersiniz. Herzaman uyguladiginiz kadansa gore ne yavas ne hizli bir tempoyla pedal cevirmeye devam edersiniz. Pedalin zorlamaya veya hafiflemeye basladigi durumlarda vitesi 1-2 kademe azaltir veya yukseltirsiniz ve temponuzu korursunuz. Nefes kontrolunuzu korursunuz, asiri terliyorsaniz su icmeyi ihmal etmezsiniz.
Dusuk vitesle hizli kadans yokus uzadikca sizi yorar, bacaklariniz yanmaya baslar ve kalp - nefes ritminizi yukseltir.
Yuksek vites yokus uzadikca vites degistirmenizi zorlayacak kadar sizi yavaslatabilir, pedal cevirmenizi engelleyecek kadar sertlesebilir, bacaginiza kramp girebilir.
Bana gore bunun kombinasyonu, egimi, su yokusta su vites, su degisimleri gibi bir sey soz konusu degil. Yola, bisikletinizin donanimina ve sizin kondisyonunuza / kas gucunuze, hava durumuna, gidilen mesafeye gore degiskendir ve herkesin kendisine ozgudur.
Tabi yaris ve profesyonel antrenman kosullari cok farkli. Bunlari baz almiyorum yazarken...
 

Ferhat Köse

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Şubat 2010
Mesaj
6.263
Tepki
8.464
Yaş
48
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
@ihtiyar
Abi akşam karar almıştım bu konuya artık yazmayacağım diye baktım yorum yazmışsın dayanamadım teşekkür ederim .Dağlardaki kıvrımları anlatamadım bir türlü.Gerçi bu noktadan sonra da anlatamam sanırım.İlk mesajımdan beri anlatmak istediğim şey matematiksel eğim hesabı tabiki standarttır ama bu yol eğiminde tam karşılığı vermez sende çok güzel ifade etmişsin tekrar teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar

Cansın CANDAŞ

Aktif Üye
Kayıt
10 Haziran 2005
Mesaj
170
Tepki
405
Şehir
İstanbul
@Ertuğrul

Eğer performansın varsa %25 - %30 son sınır bizim evin rampası %27 ve ben her akşam iftardan sonra inip çıkıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar