Scudo Sports

Vites ve dişli hakkında teknik bilgiler

Scudo
Merhaba Arkadaşlar,

Bu çok faydalı bir yazı olmuş. Hatta teşekkür edip bırakmayalım, bilgi paylaştıkça dağdan yuvarlanan kar topu (çığ) misali olurmuş ya...:)

Ben de daha önce bu dişli oranlarını bir Excel çizelgesi ile karşılaştırmıştım. Birbirine eşit (!) ve çok yakın oranlar olduğunu görünce ne iş dedim kendi kendime! Herhalde işin uzmanları tarafından geçişlerin tek koldan daha seri yapılması içindir dedim. Sonra araştırdıkça ne ayrıntılar çıktı ben de şaşırdım...:eek:

Örneğin Emircan'nın şu eklemesi yeni başlayanlara ilk dikkat etmesi gereken çapraz gerginlik ile alakalı:

@emircan Başbuğ06
Bu durumda kullanılabilir vites sayıları iyice azalmış oluyor. Örneğin benim dandik 18'lik bisikletim (aynı zamanda 18 kilo!) 6 adet yasak kombinasyonları çıkarınca kaldı mı 12! Bunların oranları şu şekilde:

  • 0,86-1,00-1,14-1,21 (Ortalaması 1,05)
  • 1,42-1,62-1,89-2,00 (Ortalaması 1,73)
  • 2,13-2,33-2,63-3,00 (Ortalaması 2,52)

Ortalama ve birbirine yakınlıklara bakınca da ister istemez, 1x ile 3x arası 4-5 bilemedim 6 adet kombinasyon çıkıyor ki bu 18 vites için 1/3 demek. Acı ama gerçek...:)

@Barkın Kenan
Bu arkadaşımın sorular cevapsız kalmış ama zannedersem zaman için tecrübeyle bu soruların cevabını almıştır. Ben de ilk başladığımda bu vites olayları arabadaki gibi hızlanmaya yarar bir şeydir dediysem de işin için kadans, eğim ve bacaklarınızdaki dermanı katınca çok boyutlu olduğunu hissettim. Zaten tecrübeyle ayaklarınız hangi vitesi kullanması gerektiğini söylüyor, adeta bağırıyorlar...:)

İşte bir de yukarıdaki kullanmamamız gerekenleri bilirsek ve de benzer hızlar için boşuna vites değiştirme zahmetine girmezsek daha konforlu sürüş olacaktır. Örneğin çoğunlukla ben, aynakolun 2 numarası (ortadaki dişli) ile çok dik olmadığı müddetçe yokuşlarda ve düzlüklerde yeterli görüyorum. Yani arkadaki 6 kombinasyon o an ki yorgunluğuma göre yetiyor bile. Tabi 7-8 ve hatta 9 çarpanlı rubleler herhalde daha rahat geçişler nedeniyle mükemmel olacaktır. Ne yalan söyleyeyim bana 6 adeti bile yetiyor. Yoksa biz insanlar çok mu aç gözlüyüz!

Küçük bir katkı da benden. Gerçi yokuşta kadans (devir sayısı) düşükken ve zincirde gerginlik çokken vites değiştirmeyin derler ama kadansınız çok kötü değilse mümkün olduğunca vitesleri hemen düşürmeyin. Yani yokuş sonuna geldiğinizde hala bir kaç değiştirebileceğiniz babacan kombinasyon kalsın yoksa orta yolda bisikletten inmek zorunda kalabilirsiniz...:)

Kazasız pedallamalar...
 
@emircan Başbuğ06
Bir soru ve de ilginç bir sonuç:

Öncelikle kullanılmaması tavsiye edilen kombinasyonlar, riskli olduğu için mi yoksa tamamen yanlış olduğundan mı yasaklanıyor?

Eğer yanlış hesaplamadıysam 8'li rublede 24-10 = 14, 7'li rublede 21-9 = 12, 6'lı rublede ise bahsetmiştim yine 12 kombinasyon kalıyor. Bu durumda dişli sayısını arttırmak boşuna fazladan ek ağırlık almak demek oluyor. Gerçi 9'lu da mı ne ince zincir kullanılıyormuş, öyle mi?

Teşekkürler...
 
dişli sayısını artırınca en büyük dişlinin çapı-dolayısıyla diş sayısı büyüyor. bu da en düşük vitesi kullanırken daha rahat pedal çevirmenizi sağlıyor. aynı şeyi en ufak dişli için de söyleyebiliriz. zaten 9 lu ruble daha çok yarışlara yönelik falan diyorlardı bi yerlerde...
ben pek kullanmıyorum en büyük dişliyi. uygun ortamda en ufak dişliyi kullandığım oluyor ama o ortamı pek bulamıyorum.

en çok kullandığım kombinasyon ön 2 arka 5-6-7. 2-7 de yol uygunsa 30 lara çıkıyorum zaten ki bu da gayet makul bi hız mtb için.
 
Bisiklete yeni başladım. Bisiklet hakkında hiç birşey bilmiyordum. Benim açımdan çok faydalı oldu. Belkide zinciri kırmaktan kurtardım. Teşekkürler.
 
Müthiş yazı olmuş. Bisikleti aldığımda klavuzda vites kullanımı görmüştüm. Çarpaz kullanmak hem dizler hem de bisikletin durumu için çok önemli.

Düz yol da her zaman, ayna kol orta da, arka attırıcı ise 5-6'da kullanırım. Genelde 5'de olur. Bu viteslerde kullanırken çok rahat ediyorum ve fazla yorulmuyorum.
 
harika bir yazı çok aydınlatıcı oldu benim için paylaşım için teşekkürler
 
Geri