Ufuk Şahin
Üye
- Kayıt
- 14 Temmuz 2009
- Mesaj
- 59
- Tepki
- 307
- Şehir
- Tekirdağ-Çorlu
Arkadaşlar Ön vites ayarı yapabilmek için ilk olarak arka viteste olduğu gibi vidaların görevlerini tanımamız gerekir. Vidalar;
Gördüğünüz gibi L ve H vidası var.
L vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 1. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar aşağı ineceğini belirler. Yani aktarıcının alt konum sınırlayıcı vidasıdır.
L vidasını gevşeltirseniz aktarıcı kadroya yaklaşır, sıkarsanız kadrodan uzaklaşır.
H vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 3. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Yani aktarıcının üst konum sınırlayıcı vidasıdır.
H vidasını gevşeltirseniz aktarıcı 3 vitesten daha yukarı çıkar, sıkarsanız 3 vitesten daha aşğı iner yani kadroya yaklaşır.
Kısacası bu iki vida ile aktarıcının en alt en üst çalışma aralığını ayarlıyoruz. Sorular bu çalışma aralığının gereğinden çok dar veya geniş olmasından kaynaklanıyor.
Ayar yapmaya gelirsek;
İlk olarak vitesimiz 1 de zincir 1 vitese geçik durumda(1. vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak''). Şu durumda L vidası ile değiştiricinin ideal konumunu ayarlıyoruz. Fakat şöyle bir şeyede dikkat etmeniz gerekiyor;
Arka vitesi 1. (rublenin en üst kısmı) vitese alıyoruz ve zincirin ön aktarıcının kadroya yakın olan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz. Daha sonra arka vitesi 7. vitese ( rublenin en alt kısmı sizde 8-9-10 olabilir) alıyoruz. Ve zincirin ön katarıcının dış tarafta kalan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz.
Bunu alttaki şu iki fotoğrafta görebilirsiniz. Burada önemli olan arka vitesi 1. ve 7. vitese geçirdiğimizde zincirde oluşan yatay konumlu değişikliği işin içine katmaktır. Bu yatay konumlu değişimi bu iki fotoğrafta göebilirsiniz;
Ve bundan sonra vites kolundan ön vitesi 3. çekiyoruz ve zincir 3. vitese geçik durumda.(3 vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak'') Burdada ayarı H vidası ile yapıyoruz. Aynı şekilde arka rubleden vitesi en alt ve en üst konuma getirerek ilk adımda yapılanın aynısını yapıyoruz. Yani zincirin rublenin hem en alt hemde en üst kısmında iken ön aktarıcıya sürtmemesini sağlıyoruz.
L ve H vidasının sistemde dayandığı yerler alttaki fotoğraftadır. Bu fotoğraftaki gibi sizde kendi sisteminizde mekanizmayı takip ederseniz bu işin mantığını kavrayabilirsiniz.
Pratik ayar olarak;
Örneğin vites 3. veya 2. vitesten 1. vitese inmiyor. L vidasını gevşeltin.
Örneğin vites 3. vitese geçmiyor. 2. viteste kalıyor. H vidasını gevşeltin.
Örneğin vitesi 1. vitese çekince zincir 1. vitesten daha aşağı inip zincir atıyor. L vidasını sıkın.
Örneğin vitesi 3 e çekiyorsunuz ve zincir 3. vitesten daha ileri gidip zincir atıyor.(Zincir pedalın oraya geliyor tamamen aynakoldan ayrılıyor) H vidasını sıkın.
Ayrıca önemli bir noktayıda belirtmekte yarar var. Vites telinizin gerginliğide bu ayar kadar önemli. 1. viteste iken tele baktığınızda fazla bol olmaması yada çok gergin olmaması gerekir.
Eğer çok gergin ise siz istediğiniz kadar H vidasını gevşeltin zincir 3. vitese geçmez.
Eğer çok bol ise bunu vites kolunda farkedersiniz; vites kolunda değiştiririsiniz ama aktarıcı belirli bi noktadan sonra hareket etmeye başlar. Yani vites kolunda vites değiştirirken hissedersiniz ilk önce çok kolay çevrilir sonra normal sertliğine ulaşır.
Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım kolay gelsin arkadaşlar
Gördüğünüz gibi L ve H vidası var.
L vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 1. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar aşağı ineceğini belirler. Yani aktarıcının alt konum sınırlayıcı vidasıdır.
L vidasını gevşeltirseniz aktarıcı kadroya yaklaşır, sıkarsanız kadrodan uzaklaşır.
H vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 3. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Yani aktarıcının üst konum sınırlayıcı vidasıdır.
H vidasını gevşeltirseniz aktarıcı 3 vitesten daha yukarı çıkar, sıkarsanız 3 vitesten daha aşğı iner yani kadroya yaklaşır.
Kısacası bu iki vida ile aktarıcının en alt en üst çalışma aralığını ayarlıyoruz. Sorular bu çalışma aralığının gereğinden çok dar veya geniş olmasından kaynaklanıyor.
Ayar yapmaya gelirsek;
İlk olarak vitesimiz 1 de zincir 1 vitese geçik durumda(1. vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak''). Şu durumda L vidası ile değiştiricinin ideal konumunu ayarlıyoruz. Fakat şöyle bir şeyede dikkat etmeniz gerekiyor;
Arka vitesi 1. (rublenin en üst kısmı) vitese alıyoruz ve zincirin ön aktarıcının kadroya yakın olan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz. Daha sonra arka vitesi 7. vitese ( rublenin en alt kısmı sizde 8-9-10 olabilir) alıyoruz. Ve zincirin ön katarıcının dış tarafta kalan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz.
Bunu alttaki şu iki fotoğrafta görebilirsiniz. Burada önemli olan arka vitesi 1. ve 7. vitese geçirdiğimizde zincirde oluşan yatay konumlu değişikliği işin içine katmaktır. Bu yatay konumlu değişimi bu iki fotoğrafta göebilirsiniz;
Ve bundan sonra vites kolundan ön vitesi 3. çekiyoruz ve zincir 3. vitese geçik durumda.(3 vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak'') Burdada ayarı H vidası ile yapıyoruz. Aynı şekilde arka rubleden vitesi en alt ve en üst konuma getirerek ilk adımda yapılanın aynısını yapıyoruz. Yani zincirin rublenin hem en alt hemde en üst kısmında iken ön aktarıcıya sürtmemesini sağlıyoruz.
L ve H vidasının sistemde dayandığı yerler alttaki fotoğraftadır. Bu fotoğraftaki gibi sizde kendi sisteminizde mekanizmayı takip ederseniz bu işin mantığını kavrayabilirsiniz.
Pratik ayar olarak;
Örneğin vites 3. veya 2. vitesten 1. vitese inmiyor. L vidasını gevşeltin.
Örneğin vites 3. vitese geçmiyor. 2. viteste kalıyor. H vidasını gevşeltin.
Örneğin vitesi 1. vitese çekince zincir 1. vitesten daha aşağı inip zincir atıyor. L vidasını sıkın.
Örneğin vitesi 3 e çekiyorsunuz ve zincir 3. vitesten daha ileri gidip zincir atıyor.(Zincir pedalın oraya geliyor tamamen aynakoldan ayrılıyor) H vidasını sıkın.
Ayrıca önemli bir noktayıda belirtmekte yarar var. Vites telinizin gerginliğide bu ayar kadar önemli. 1. viteste iken tele baktığınızda fazla bol olmaması yada çok gergin olmaması gerekir.
Eğer çok gergin ise siz istediğiniz kadar H vidasını gevşeltin zincir 3. vitese geçmez.
Eğer çok bol ise bunu vites kolunda farkedersiniz; vites kolunda değiştiririsiniz ama aktarıcı belirli bi noktadan sonra hareket etmeye başlar. Yani vites kolunda vites değiştirirken hissedersiniz ilk önce çok kolay çevrilir sonra normal sertliğine ulaşır.
Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım kolay gelsin arkadaşlar