Ön vites ayarı

Kayıt
14 Temmuz 2009
Başlık
13
Mesaj
59
Tepki
278
Şehir
Tekirdağ-Çorlu
Arkadaşlar Ön vites ayarı yapabilmek için ilk olarak arka viteste olduğu gibi vidaların görevlerini tanımamız gerekir. Vidalar;

Gördüğünüz gibi L ve H vidası var.
L vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 1. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar aşağı ineceğini belirler. Yani aktarıcının alt konum sınırlayıcı vidasıdır.
L vidasını gevşeltirseniz aktarıcı kadroya yaklaşır, sıkarsanız kadrodan uzaklaşır.

H vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 3. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Yani aktarıcının üst konum sınırlayıcı vidasıdır.
H vidasını gevşeltirseniz aktarıcı 3 vitesten daha yukarı çıkar, sıkarsanız 3 vitesten daha aşğı iner yani kadroya yaklaşır.

Kısacası bu iki vida ile aktarıcının en alt en üst çalışma aralığını ayarlıyoruz. Sorular bu çalışma aralığının gereğinden çok dar veya geniş olmasından kaynaklanıyor.

Ayar yapmaya gelirsek;
İlk olarak vitesimiz 1 de zincir 1 vitese geçik durumda(1. vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak''). Şu durumda L vidası ile değiştiricinin ideal konumunu ayarlıyoruz. Fakat şöyle bir şeyede dikkat etmeniz gerekiyor;
Arka vitesi 1. (rublenin en üst kısmı) vitese alıyoruz ve zincirin ön aktarıcının kadroya yakın olan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz. Daha sonra arka vitesi 7. vitese ( rublenin en alt kısmı sizde 8-9-10 olabilir) alıyoruz. Ve zincirin ön katarıcının dış tarafta kalan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz.
Bunu alttaki şu iki fotoğrafta görebilirsiniz. Burada önemli olan arka vitesi 1. ve 7. vitese geçirdiğimizde zincirde oluşan yatay konumlu değişikliği işin içine katmaktır. Bu yatay konumlu değişimi bu iki fotoğrafta göebilirsiniz;

Ve bundan sonra vites kolundan ön vitesi 3. çekiyoruz ve zincir 3. vitese geçik durumda.(3 vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak'') Burdada ayarı H vidası ile yapıyoruz. Aynı şekilde arka rubleden vitesi en alt ve en üst konuma getirerek ilk adımda yapılanın aynısını yapıyoruz. Yani zincirin rublenin hem en alt hemde en üst kısmında iken ön aktarıcıya sürtmemesini sağlıyoruz.

L ve H vidasının sistemde dayandığı yerler alttaki fotoğraftadır. Bu fotoğraftaki gibi sizde kendi sisteminizde mekanizmayı takip ederseniz bu işin mantığını kavrayabilirsiniz.

Pratik ayar olarak;
Örneğin vites 3. veya 2. vitesten 1. vitese inmiyor. L vidasını gevşeltin.
Örneğin vites 3. vitese geçmiyor. 2. viteste kalıyor. H vidasını gevşeltin.
Örneğin vitesi 1. vitese çekince zincir 1. vitesten daha aşağı inip zincir atıyor. L vidasını sıkın.
Örneğin vitesi 3 e çekiyorsunuz ve zincir 3. vitesten daha ileri gidip zincir atıyor.(Zincir pedalın oraya geliyor tamamen aynakoldan ayrılıyor) H vidasını sıkın.

Ayrıca önemli bir noktayıda belirtmekte yarar var. Vites telinizin gerginliğide bu ayar kadar önemli. 1. viteste iken tele baktığınızda fazla bol olmaması yada çok gergin olmaması gerekir.
Eğer çok gergin ise siz istediğiniz kadar H vidasını gevşeltin zincir 3. vitese geçmez.
Eğer çok bol ise bunu vites kolunda farkedersiniz; vites kolunda değiştiririsiniz ama aktarıcı belirli bi noktadan sonra hareket etmeye başlar. Yani vites kolunda vites değiştirirken hissedersiniz ilk önce çok kolay çevrilir sonra normal sertliğine ulaşır.

Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım kolay gelsin arkadaşlar
 

En beğenilen 5 mesaj

    Güncemden

    Forum Demirbaşı
    3
    @buzgibi01 orta aktarıcı oynamıyorsa vites teli kopmuş olmasın başka türlü oynaması gerekir. Bilgili değil iseniz vites konusunda en iyisi bisikletçiye gitmeniz yoksa ayarı iyice bozabilirsiniz

    Bu arada H yani high yüksek hız ve L yani low düşük hız lardaki viteslerin sınır değerleridir vitesi ayarlamaz sınırlarda tutar orta dişlideyken h veya l yi sıkmak gevşetmek çözüm olmaz eğerki ayar toptan gidik değilse

    Praxis

    Daimi Üye
    3
    Bu başlık altında çok fazla dezenformasyon var (doğru bilgi verenleri tenzih ederim). Ben çocukken internet yoktu, youtube yoktu tamam eyvallah, o zaman kimse bilmiyordu, bisikleti götürdüğümüz sözüm ona usta bir iki vida ile oynayıp en son o da beceremeyince "canım sen de o vitese geçmeyiver" diyip para alıp yollardı. Fakat artık internette her şeyi öğrenmek mümkün. Tabi bu bir miktar ingilizcce bilgisi de gerektiriyor sanırım ama Türkçe kaynak olmamasının suçlusu da yine biziz. Yine de ne olursa olsun bir bisiklet forumunda aktarıcı ayarları konusunun hala bu kadar muamma olmaması lazım. Dünyanın en basit mekanizmalarından biri. İki vida var, bir de tel gerginliği ayarı. Hepsi bu.

    Öncelikle ön aktarıcının yüksekliği ve açısı konusunu açıklığa kavuşturalım. Ön aktarıcı yatağının dıştaki yanağı ile en büyük dişli arasında 1 ila 3 mm arasında bir boşluk kalması gerekiyor. Dişlinin üstüne bozuk para koyup bu ayarı yapabilirsiniz (50 kuruş 3mm sanırım). Ayrıca ön aktarıcının açısını asla zincire göre ayarlamıyoruz. Dişlilere tam paralel olacak.

    İlk yapmanız gereken, ön aktarıcıyı en ufak dişliye, arkayı da en büyük dişliye almak ve ön aktarıcının tel somununu gevşetmek. Ayrıca vites kolunda telin çıktığı yerdeki (bazı bisikletlerde kablonun ortasında olur) vidayı da saat yönünde çevirip en dibe getirin. Daha sonra "L" isimli vidayı sıkarak/gevşeterek, aktarıcı yatağının bisiklete yakın olan "iç" tarafının zincire değmekle değmemek arasında bi yerde, zincire sürtmemeye başladığı yere kadar çevirin. Ne çok uzak olacak, ne de zincire değecek kadar yakın. Bu vidaların fonksiyonu aktarıcının aşağı ve yukarı (H-high, L-low) gidebileceği sınırları belirlemektir. Bu sayede zincir atması (içeri ya da dışarı) önlenmiş olur. Zincir sesi kesildiğinde L ayarı ile işiniz bitmiş demektir. Bi daha bu vidayı kurcalamaya gerek yoktur. Şimdi aktarıcıya gelen teli gerip somununu sıkın. Teli gererken çok abanmayın, ama çok da gevşek kalmasın. Sonra ön aktarıcıyı kullanmaya başlayın. En büyük dişliye geçin. Eğer geçemezseniz, ya da vites geçişleri problemli ise, biraz önce diplediğiniz vites kolundaki vidayı bir iki tur saat yönünün tersine çevirip tekrar deneyin, hala en büyük dişliye geçemiyorsa tel gerginliğini doğru ayarlamamış olabilirsiniz. Somunu gevşetip teli iyice çekip tekrar sıkın. Bi daha deneyin. Son ihtimal "H" ayar vidası ile aktarıcının hareketinin fazla sınırlandırılmış olması olabilir. "H" ayar vidasını sıkarak/gevşeterek tekrar deneyin.

    Bütün bunları yaptıktan sonra eğer mekanik bir arıza söz konusu değil ise en büyük dişliye geçebiliyor olmanız lazım. En büyük dişliye geçin, ve arkayı da en küçüğe getirin. Sıra geldi "H" vidasına. H vidasını sıkarak/gevşeterek, bu kez de aktarıcı yatağının "dış" yanağının pedal dönerken zincire değmek ile değmemek arasında bir noktada zincir sesi kesilene kadar ayarlıyoruz. Bu ayarı da yaptıktan sonra işimiz bitti.

    Shimano bu H ve L vidaları için Çin'den en ucuz en dandik vidaları aldığı için eğer yanlış bir tornavida ile uğraşırsanız vidaların ağızları gider, yalama olur. Doğru tornavida kullanın.

    Arka aktarıcı ayarı da aslında tamamen aynı mantık. Tek fark, arka aktarıcının tel gerginlik ayarının vites kolunda değil, aktarıcının üzerinde olması. H ve L vidalarının fonksiyonu tamamen aynı. Ha arka aktarıcıda fazladan bir vida daha var o da aktarıcının öne arkaya olan eğimini ayarlıyor. Ama bu sadece bir kere yapılması gereken bir şey.

    Bu işleri öğrenin, bisikletçiye para vermeyin, açık söylüyorum. Çoğu beceremiyor ya da uğraşmak istemiyor.

    Yazdıklarımı okurken şu videoları izlerseniz sanırım her şeyi anlamış olacaksınız.


    Ceyhun Özkan

    Forum Bağımlısı
    2
    @Mab1K Efsane hort olmuş öncelikle tebrikler.Sorun büyük ihtimalle vites teli tansiyonundan kaynaklanıyordur.Bunun için vites kolundaki ayar vidasından telin boşluğunu alarak ince ayar yapabilirsiniz.

    Taxonera

    Forum Bağımlısı
    2
    @Atilla Gobel o videoları elli sefer izledim ama bu dediğimi anlat mıyor.

    Atilla bisiklet ön aktarıcı ya zincir sürtmeyecek diyor sürterse ne yapıcaz alnat mıyor

    Kook

    Aktif Üye
    2
    @Kadirgrblk Hocam ingilizcen varsa parktool un videosunu tavsiye ederim. Gerçekten kapsamlı anlatmış.

    Arka vites ayarından daha uğraştırıcı. İlk yaparken biraz vakit alabilir ama zaten bozukmuş hiç olmadı zaten bisikletçiye götürürsün.

caner ünsal

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ekim 2007
Başlık
91
Mesaj
1.140
Tepki
496
Şehir
izmir
Bisiklet
Scott
Hazırladığınız her iki yazı da samimi olarak öğretmeyi hedef almış ve emek verilmiş çok teşekkür ederim.
Benim daha önce bu konuda okuduğum yazılardan edindiğim bilgi "H" ve "L" vidaları ile sınır ayarı yapılır artık ondan sonra bu vidalara dokunulmaz ve tüm geçiş ayarları vites gerginliğini değiştiren önde vites kolu çıkışındaki, arkada ise arka vitesin en arkasındaki elle çevrilebilen plastik uçlu vidalarla yapılır şeklinde. Sizin yazınızda vites geçişleri ile ilgili olarak her iki vida grubuda son ana kadar kombine kullanılıyor. Ben bu yöntem farklılığının forumdaki ileri bilgi sahibi üyeler tarafından değerlendirilmesini bekliyorum.
 
Kayıt
14 Temmuz 2009
Başlık
13
Mesaj
59
Tepki
278
Şehir
Tekirdağ-Çorlu
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #3
@jef

bende teşşekür ederim;
yanlış bilmiyorsam o vidalar tel gerginliğini ayarlıyordu. Zaten HaliliÖztürk ile konuşmamızda inceleyeceğim dedi, eksik bir yeri varsa ekleriz dedi. Sanırım bu sizin bahsettiğiniz konu eksik ben bilgi alayım onuda ekleriz...
 

BurakCan

Aktif Üye
Kayıt
4 Temmuz 2009
Başlık
14
Mesaj
172
Tepki
89
Şehir
Istanbul/Atasehir
İsim
Burak Can
Bisiklet
b'Twin
Teşekkürler hocam
 

cagkan

Üye
Kayıt
13 Ocak 2008
Başlık
8
Mesaj
61
Tepki
20
Şehir
İSTANBUL
Gerçekten çok yararlı bi yazı olmuş benimde bi sorum var ön arttırıcıylas ilgili
en küçükteyken orta dişliye attıgımda zincir en küçükte kalıyor ve zincir sürekli arttırıcıya sürtüyor düzeltmek için vitesi 3 e atıp sonra geri 2 ye indirmem gerekiyor sence şimdi hangi vidayı sıkmalıyım veya hangisini gevşeymeliyim
 

sonEr´´

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Ağustos 2009
Başlık
144
Mesaj
2.327
Tepki
1.428
Şehir
İstanbul/Esenler
Bisiklet
Salcano
emegınıze saglık , bısıkletcıler yaparken hep takıp ederdım ole ole öğrendım , kendım halledıyorum bu tur ıslerı :D
 
Kayıt
5 Mayıs 2009
Başlık
2
Mesaj
28
Tepki
8
Şehir
Bodrum-İstanbul
Çok güzel,çok faydalı bir çalışma.Ellerinize sağlık.
Benim birbaşka problemim var.Eski bisikletimde ön vites düz yolda tıkır tıkır geçerken,yokuşu tırmanmaya başladığımda bir türlü 2ye veya 1 e alamıyorum.Ona artık sepet falan takıp çarşı-pazar bisikleti yapacağım için bu sorunu çözmek benim için hala çok önemli.Bu sorunla ilgili bilgi aktarabilirseniz çok sevinirim.
 
Kayıt
12 Aralık 2009
Başlık
1
Mesaj
4
Tepki
4
Şehir
İstanbul
bu linki sitede yeni olduğum için mehmet boran arkadaş sayesinde gördüm. Tam da benim bisikletimde yaşadığım sorunu anlatkmışsınız. Emeğinize teşekkürler. Buradan mehmet boran arkadaşa da tekrar teşekkürler.
 

Tunahan_06

Daimi Üye
Kayıt
29 Ağustos 2009
Başlık
49
Mesaj
260
Tepki
297
Şehir
Edirne
Bisiklet
Salcano
Çok faydalı bir yazı elinize sağlık benim bir sorum olacaktı bu konuda :) Ön vites 1'den 2'ye normal geçirince geçmiyor,vites kolunu ikiden sonra biraz daha aşağı çekip sonra tekrar eski yerine getirdiğim zaman geçiyor 2'ye,3'e geçiş de aynı şekilde sıkıntılı.Yazınızda okuduğum kadarıyla H vidasını sıkmamız gerekiyor fakat o vida da sonuna kadar sıkılı gibi görünüyor.
Tel ise söylediğiniz gibi 1.viteste aşırı derece bol.Nasıl sıkacağız bunu,Vites kollarım sram grip-shift koldan çevirmeli.
 

Murat İçlek

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Aralık 2009
Başlık
66
Mesaj
1.045
Tepki
1.066
Şehir
Gebze
Benim zincir ne ayar yapsam degıstırıcye surtuyor 1 e alıyorm cevırıcıye surtmıycek sekılde ayarlıyorm bu sefer 7 ye alınca yıne surtuyor bu zıncır bolluguyla felan alakalı olabılırmı :S
 
  • Beğen
Tepkiler: Onur Kahraman

Onur Kahraman

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Mayıs 2008
Başlık
78
Mesaj
1.436
Tepki
860
Şehir
EU
murat abi istanbulda onu kolayca yaptırırız :D pek oynama,ayarını bozarsın.daha çok zor olur yapımı.
 
Yukarı Alt