Ekonomik fayda açısından bakıldığında bayi yerine doğrudan satmak üretici için de tüketici için de daha mantıklıdır. Bayinin faydası ürünün müşteriye tanıtımı, ürünün teslimi, son kullanıcı ayarlarının yapılması, müşteri taleplerinin ve şikayetlerinin halledilmesi kısmında oluyor. Bunun karşılığında da bayi komisyonu alıyor. Eğer bayi yukarıdaki o katkıları doğrudan satışa göre daha fazla yapamazsa bir süre sonra elimine olmak zorunda kalır. Ucuza satmak isteyen üretici ve ucuza almak isteyen tüketici onu aradan çıkarır. Doğrusu da budur. Diğer sektörlerde de böyle oluyor.
Bizim müşteri memnuniyeti olayını anlayamayan ve buralarda devamlı eleştirdiğimiz esnafın anlayamadığı husus budur. Müşteri bir telefon ve web sayfası yerine kendi dilinden anlayan ve kendisine yardımcı olmaya çalışan esnafı her zaman tercih eder. Ancak kazık veya kötü muamele görünce alternatif aramaya başlıyor. Mesela ben her gittiğimde dükkanda inceleyebileceğim makul bir ürün çeşitliliği bulamıyorsam, sorularıma samimi ve teknik olarak doğru bir yanıt alamıyorsam, tutarlı bir fiyat politikası göremeyip yüzüme bakıp fiyat söyleniyorsa niye bayi payını ödeyeyim ki? Decathlon gibi alternatiflere veya internet mağazalarına yönelirim.
Olan arada iyi esnafa da oluyor. Model değişince hepsi birden güme gidiyor.