selam,
simdi olaya az teknik az biraz pratik yaklasalim
psi (pounds per squre inch) denilen sey her yerde aynidir. ister araba ister bisiklet.. birim alana uygulanan kutle demektir. daha once anlatildigi gibi arabalarda niye daha dusuk? araba tekeri deviri (dolayisiyla surtunmesi) ve bisiklet tekeri surtunmesi bir degildir. yani bir araba giderken lastik ve bijonlar alev gibi olur (inanmayan yarim saat araba kullanip tekeri ellesin). sicaklik artinca lastik icindeki hava genislemek ister.. bu da psi degerini yukseltir.. yani biz lastige aslinda 30 psi hava basariz ama yolda giderken bu deger 3-5 katina cikar... bisiklet lastiginde bu soz konusu degildir (belki 1.2-1.3 katina cikar).
bunlarin hepsi bir yana dusuk lastik basinci cekisi artirir. ama harcanacak cabayi yukseltir. yani yumusak veya islak zeminde gitmek isteyenler, selede rahat oturmak isteyenler, patinaj cekmemek ve daha iyi bir yol tutusu icin lastik basincini dusuk tutmali ama buna karsilik daha fazla guc harcamayi goze almali.. ama bisikleti surekli beton, asfalt gibi sert zeminde kullanacak olanlarin yol cekisi ve tutunma gibi sorunlari olmadigindan basinci artirarak harcanacak gucu azaltma konforlari mevcut. ama bu seferde sert zeminin etkileri direkt seleye yansiyacak.. simdi birde arti eksi tablosu yapalim:
dusuk basinc artilari: kaygan ve camurlu alanlarda iyi yola tutunma, her zeminde surus konforu, patinaji azaltma, ani frenlerde fren mesafesini kisaltma..
dusuk basinc eksi: her durumda daha fazla guc sarf etme..
yuksek basinc artilari: asfalt, beton gibi sert ve kuru zeminlerde az gucle cok yol alma. kolay hizlanma.. deparlarda avantaj..
yuksek basinc eksileri: kaygan zeminlerde az yol tutusu, patinaj riskinde artis, fren mesafesinde uzama.. her yol tipinde konforsuz (titresimli) surus.
sonuc: almadan vermek allaha mahsus oldugundan mutlaka biseyden kazanirken baska birseyden fedakarlik edecegiz

)) kullanilacak sarta gore hava basincini belirlemek sart.....