Scudo Sports

Lastik hava basınçları?

ben birsey sorucam :)
bizim pompalarda hicbir basin gostergesi yok, dolayisiyla elimizle sertligini kontrol ediyoruz.
mesela yemeklerde kulakmemesi kivami vardir :) bu lastiklerdede benzer bir kivam varmi ? :D meraktan soruyorum sadece belki bu konudada bir denemesi olan vardir bellimi olur :)
 
  • Beğen
Tepkiler: gizer
Scudo
Bisiklet lastiği en iyi icatlar arasında kabul ediliyor ;) Araba lastiği ile kıyaslamamak lazım...
 
@XES

Basılan havanın miktarı artmadan basınç nasıl artar onu açıklarsanız daha iyi anlayacağız ?
 
@mcaliskan23

Açıklayayım; hacmi küçültülerek artar. Uzun uzun anlatmak gerekirse:

Basınç ile hava miktarı arasında doğrudan bir ilişki yoktur. Basınç kabaca "birim yüzeye düşen kütle" şeklinde tanımlanabilir. Örneğin açık havada deniz seviyesinde atmosfer basıncı 1kg/cm²'den biraz fazladır. Bu değerden de aslında basıncın madde miktarı ile ancak "dolaylı" bir ilişki içerisinde bulunduğunu anlayabiliriz. Şöyle ki, 1kg/cm² 1000kg/m²'ye eşittir. Eğer biz atmosferdeki bu 1m²'ye baskı yapan havayı alıp hacimsel olarak 1000 kat sıkıştırırsak basınç da aynı oranda, yani 1000 kat artar ve 1000kg/cm²(1.000.000kg/m²) gibi bir değere zıplar. Burada söz konusu hava miktarını hiç değiştiremden basıncı 1000 kat gibi anormal bir biçimde yükseltmiş oluruz. Aynı şekilde yarı miktarda havayı hacmini 1000'de 1'e dürecek kadar sıkıştırırsak da 500kg/cm² gibi bir değer elde ederiz ki bu sefer hava "miktar"ını azaltarak basıncı 500 kat artırmış oluruz.

Örneklerle üzerine dikkat çekmeye çalıştığım şey basıncın, maddenin miktarından ziyade, hacmi ile doğrudan bir ilişki içerisinde bulunduğudur. Bir bisiklet lastiği bir otomobil lastiğinden örneğin 10 kat(tam değer bilemiyorum) daha az iç hacme sahipse, yani iç hacmi otomobil lastiğinin 1/10'u kadarsa 30psi basınca sahip bir otomobil lastiğindeki tüm hava kayıpsız biçimde bir bisiklet lastiğine aktarıldığında bu basınç değeri hacmin 10 kat küçülmesi sebebiyle 10 kat artar ve 300psi gibi bir değere ulaşır. Aynı otomobil lastiğindeki tüm hava kendinin 10 katı iç hacme sahip olan bir kamyon lastiğine aktarılırsa da aynı miktardaki havanın basıncı 10 kat azalarak 3psi değerine düşer.

Yazdıklarım tabii ki kaba bir anlatımdan ibaret. Nihayetinde hava basıncı, rakım, sıcaklık, nem oranı gibi bir çok değişkene bağlıdır. Fakat anlattığım ilişkiyi bir bisiklet ve bir otomobil lastiğini bir benzinlikteki dijital kompresörle 0'dan 30psi'a kadar zaman tutarak şişirirseniz otomobil lastiğinin bu basınca ulaşmasının bisiklet lastiğinden çok daha fazla zaman aldığını göreceksiniz. Bu da otomobil lastiğinin aynı basınca ulaşması için kütlesel olarak daha fazla havaya ihtiyaç duyuyor olduğunun basit bir kanıtıdır.

Bu arada statik basınç ile dinamik basınç ayrımını da ortaya koymak ve bir kompresörün üflediği havanın dinamik, bir lastik içerisindeki durağan havanın ise statik basınca sahip olduğunu belirtmek bu iki basınç değerinin birbiri ile kıyaslanması hatasına düşülmesini engellemek adına elzemdir.
 
Arada bir cümleyi düşürmüşüm, hükümsüzdür. =)
 
@msconfig

Asfaltta bineceksen, çiğ, yemeklik (kızartmalık değil), Afyon patatesi kıvamı iyidir:) :) :)
 
Arkadaşlar unutmayın lastiğin hava hacmi ne kadar artarsa kullanılacak hava basıncı düşer (genel şartlarda) Örneğin dağ bisikletleri: 35-40 psi, yarış bisikletleri :80-120 psi.
 
selam,

simdi olaya az teknik az biraz pratik yaklasalim :)

psi (pounds per squre inch) denilen sey her yerde aynidir. ister araba ister bisiklet.. birim alana uygulanan kutle demektir. daha once anlatildigi gibi arabalarda niye daha dusuk? araba tekeri deviri (dolayisiyla surtunmesi) ve bisiklet tekeri surtunmesi bir degildir. yani bir araba giderken lastik ve bijonlar alev gibi olur (inanmayan yarim saat araba kullanip tekeri ellesin). sicaklik artinca lastik icindeki hava genislemek ister.. bu da psi degerini yukseltir.. yani biz lastige aslinda 30 psi hava basariz ama yolda giderken bu deger 3-5 katina cikar... bisiklet lastiginde bu soz konusu degildir (belki 1.2-1.3 katina cikar).

bunlarin hepsi bir yana dusuk lastik basinci cekisi artirir. ama harcanacak cabayi yukseltir. yani yumusak veya islak zeminde gitmek isteyenler, selede rahat oturmak isteyenler, patinaj cekmemek ve daha iyi bir yol tutusu icin lastik basincini dusuk tutmali ama buna karsilik daha fazla guc harcamayi goze almali.. ama bisikleti surekli beton, asfalt gibi sert zeminde kullanacak olanlarin yol cekisi ve tutunma gibi sorunlari olmadigindan basinci artirarak harcanacak gucu azaltma konforlari mevcut. ama bu seferde sert zeminin etkileri direkt seleye yansiyacak.. simdi birde arti eksi tablosu yapalim:

dusuk basinc artilari: kaygan ve camurlu alanlarda iyi yola tutunma, her zeminde surus konforu, patinaji azaltma, ani frenlerde fren mesafesini kisaltma..

dusuk basinc eksi: her durumda daha fazla guc sarf etme..

yuksek basinc artilari: asfalt, beton gibi sert ve kuru zeminlerde az gucle cok yol alma. kolay hizlanma.. deparlarda avantaj..

yuksek basinc eksileri: kaygan zeminlerde az yol tutusu, patinaj riskinde artis, fren mesafesinde uzama.. her yol tipinde konforsuz (titresimli) surus.

sonuc: almadan vermek allaha mahsus oldugundan mutlaka biseyden kazanirken baska birseyden fedakarlik edecegiz :))) kullanilacak sarta gore hava basincini belirlemek sart.....
 
@mcaliskan23

bisiklet lastigi icin az hava basarak cok basinc isterseniz yapilacak tek sey lastige su veya benzeri bir sivi basmak olabilir!!!! baska bir cozumu yok!!!!! az hava basarak cok basinc elde etmenin tek yolu budur :)))
 
ben hiç psi sine bakmam.elle kontrol ederim hep :)))
 
@özcan parlakoğlu

e yapcak bisiii yok illa az hava bascam diyosan tek yolu bu :D
 
(link)

Burdaki arkadaşta birşeyler demiş. Merak eden izlesin.
 
Arkadaşlar iki lastiğim birden patladı, dikenler girmiş. 2 Adet iç lastik yanında da küçük bir pompa aldım. Markası giyo üzerinde göstergesi var.
Lastiklerin boyutu 26. Neyse taktım ve hava basmaya başladım. Pompa da 30 PSI gösteriyor. Daha önce bisikletçi 60 basmamı söylemişti. Ama bu pompanın üzerindekine göre 60 bassam ne olur bilemiyorum. Aslında bisiklete binince lastik bayağı esniyor gibi ama elimle kontrol edince de bayağı sert (patlamadan önceki hali gibi [Elle kontrolde]).

Kilom 90. İç lastik CST, sanırım içinde 26x1,9x2,218 gibi bir yazı vardı.
Pompadaki değere göre 60 basmalımıyım acaba? Teşekkürler.
 
@Turker

Basmanız gereken hava basıncı dış lastiğinizin yanağında yazar... (bir aralık olarak 35-70 yada 40-65 psi gibi... Bar cinsinde de yazar genelde...) Kilonuzu da hesaba katarak 35psi'ın altına inmeyin bence aksi takdirde pinch-flat/yılan ısırığı riskiniz artar... (yani lastiğe gelen bir darbe ile iç lastik jant ile dış lastik arasına sıkışarak patlayabilir...)
 
  • Beğen
Tepkiler: Turker
genelde lastiklerin üzerinde şöyle bir şey yazar. bu yazı lastiğin siyah kısmında olduğu için okumak bazen zor olabilir. örneğin benim lastiğimde şu yazıyor:

inflate to 110 psi (7,5 bar) max

maksimum 110 psi (7,5 bar)'a kadar şişirin. psi = pound per square inch - yani inç kareye düşen pound cinsinden basınç. bunlar (pound, inch) amerikada kullanılan ölçü birimleri..

eğer böyle bir yazı yoksa lastiğinizin markası ve genişliğinden internet üzerinden araştırın. genelde lastik genişliği inceldikçe basınç artıyor, genişlik arttıkça basılması gereken hava miktarı azalıyor. ayrıca ön tekere arkaya göre %10 daha fazla hava basılması tavsiye ediliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Turker
35-65 PSI 2,4-4,5 BAR yazıyordu. Ben 50 bastım.
Teşekkür ederim.
 
Dün iç lastikleri ilk değiştirdikten sonra, yani 30PSI bastıktan sonra dolaşıp eve gelmiştim. hiç birşey yoktu. Size bu mesajı yazdıktan sonra dediğim gibi 50 psi ye ayarladım. Sabah kalktığımda arka lastik patlaktı :) az önce çıkardım resimdeki gibi bir kesik var. Takmadan önce iyice kontrol etmiştim onu bir yana bırakın dediğim gibi 30PSI hava ile dolaşıp geldim birşey yoktu. Acaba lastiğin kalitesiyle mi alakalı yoksa benim hatamdan mı anlayamadım.

Bu arada yama takımı aldım. Eskileride yamadım bunu da yamayacağım :) Yamalı lastik ile dolaşmak sakınca yaratır mı yoksa yeni mi almak uygun olur?
Teşekkürler.

(link)
 
lastiğimin üzerinde 70 hava max yazıyor ben 80 basıyorum :) 2 sene aynen devam :) cihaz kaliteliyse sınırları aşabilirsin :in:
 
  • Beğen
Tepkiler: Turker
Geri