Scudo Sports

Karbon Kırılmaları(Çok güvendiğiniz markalar hakkında hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz)kaza sonrası

Güzel videolar var karbon dayanıklığı ile ilgili. Bunlara da bakmak lazım bence.


 
Scudo
Karbon fiber hakkında açılan, sayısını hatırlayamadığım başlıkların en sonuncusunda birçok mühendis meslektaşımı bir arada görmek büyük keyif :)

An itibariyle Karbon Fiber'in kızarmış patates ile özdeşleştirildiği muhtemelen Dünya'daki ilk forum burasıdır. Mühendis arkadaşım konunun teknik boyutuyla ilgisi bulunmayanlara basit ve akılda kalıcı bir şekilde izah etmenin gayet iyi bir yolunu bulmuş.

Ancak kendisiyle bir noktada küçük bir fikir ayrılığımız var. Bu, konuya değerli yorumlarını sunan diğer meslektaşlarımın de atladığı bir nokta olsa gerek. Cisimlerin mukavemeti bahsinde sıklıkla kullanılan elastik-plastik mukavemet, akma dayanımı gibi terimlerin yanında bir de izotropi kavramı mevcut.

İzotropi kısaca cismin uygulanan kuvvetin doğrultusu ne olursa olsun aynı tepkiyi vermesi anlamına geliyor. Buna örnek olarak 1 metre uzunluğundaki çelik bir boruyu yere dik olarak 10cm betonun içine gömdüğümüzü varsayalım. Beton kuruduktan sonra bulunduğunuz yere bağlı olarak borunun boşta kalan ucunu 1mm sağa, 1mm sola, ileri ya da geri esnetmek istediğinizde uygulamanız gereken kuvvet tamamen aynı olacaktır. Bisiklet kadrosu yapımında kullanılan tüm metaller de aynı izotropik yapıya sahiptir.

İşte karbon fiber ile kızarmış patatesin ayrıştığı yer de burasıdır. Karbon fiber bağımsız tabakaların istenilen formdaki kalıplarda istenilen katman sayısı ve örüm yönü kullanılarak üretilmesine imkan verdiği için istenilen yönlerde rijit, istenilen yönlerde esnek olabilmektedir.

Uzun yol bisikleti olarak özetlenebilecek Endurance sınıfı yol bisikletlerinin yoldan gelen dikey kuvvetler karşısında esnek, radyal kuvvetler karşısında rijit olabilmesinin temelinde de bu teknoloji yatar.

Cannondale Synapse, Specialized Roubaix, Orbea Avant gibi modellerin tamamında bu amaca yönelik özellikler bulunur.
 
Karbon elbetteki en sağlam malzemelerden biri, her kesime ulaşılabilir bir fiyatı olsa dahi her zaman kafada soru işareti bırakan tek bir soru olacak, o da bu yukarı da yapılan testlerden yola çıkarsak, bu tür darbelerden sonra karbon kadro ile devam etmek ne kadar güvenli olur. Mesela testlerde ki ezilmiş bir alu kadro da görsel anlamda hasarın ne boyutta olduğunu görüp ona göre kadroyu kullanmaya devam edebilirsiniz, hiç bir zaman alu kadronun ortadan aniden kopup ayrılacağını düşünmezsiniz, yalnız karbon kadro da dışarıdan her ne kadar hasar görmemiş gözükse de içeri de ne olduğunu bilmenize imkan yok. Allah korusun olmadık bir yerde bu darbe aldığı yerden kırılma ihtimali var. Alu ile karbon kadro arasında beni endişelendiren tek yön burası. Yoksa karbon kadro da ki sürüş tadını alu kadrodan beklemek bence yersiz olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mesut DOĞRU
Forumlarda surekli marka fanatikligiyle ugrastim. Konu genelde araba oldugu icin ornegin vw hayranlari vardir tipik, vw disinda hic bir arabayi araba olarak kabul etmez diger arabalari ariza yapan yolda birakan araclar olarak gorurler. Soyle bir gercek vardir sevmememe ragmen Toyota istatistiklerlede net olarak kanitlanmistir bu vw den kat ve kat daha sorunsuz araclardir. Vw iyi arabadir ama gozumuzu buruyen fanatiklikle onu olaganustu gosterme cabalarindan igreniyorum. Malesef bu bisikletforumdada var su markanin kadrosunu kirmak mucize deniliyor kirik kadro fotografi paylasiliyor, paylasana dusmanmis gibi saldiriliyor ve kaza yapmis tabiki kirilacak deniliyor. Karbon kadro kullananlarda ayni sekilde olumune savunuyor. Emin olun bende karbon kadro kullanmak isterdim ne olursa olsun daha iyi kadrolar ama avantajlarini ve dezavantajlarinida bilirdim benim karbonum en iyisi mantigina girmezdim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mesut DOĞRU
https://www.bisikletforum.com/dosyalar/unknown-1-jpg.47238/
şimdi bu bisiklet araba üstü taşıyıcıdayken tavan ile arasına sıkışıyor

http://1.bp.blogspot.com/-FthBN2m42GE/TgyCRi1YzXI/AAAAAAAACkE/0sZzvahDZUI/s400/SwksSL.JPG

35 mph ile araba çarpışıyor

http://4.bp.blogspot.com/_V54WWNeyyp4/TCtuxCNmTTI/AAAAAAAACas/XNiOuoby9aE/s400/photo.jpg
araba çarpıyor

http://3.bp.blogspot.com/_V54WWNeyyp4/TBel9eMENPI/AAAAAAAACY4/WTMI9Q9_qSk/s400/broken_bike.jpg
yarışta çok büyük bir kazada kırılıyor


- şimdi insanlar ne zannediyor yokuş aşağıya,düz yolda gidiyorken bisikletler bu hale geldi,çukura girdi kırıldı kaldırım indi kırıldı

karbonun nesini savunalım,babam karbon iplik satmıyor tek çıkıştığımız nokta böyle konulardan sonra karbon bisiklet alacaklarda ön yargı oluşturma.

resim koyuyor iseniz açıklama yapmak zorundasınız.

mühendis arkadaşlarımız uzun uzun yazmış okuyun edin öğrenin
 
Allah kimsenin kadrosuna zaval vermesin fotolar ürkütücü gerçi nasıl oldukları da önemli:bsmagryr:
 
Arkadaşlar bütün bunlar insanoğlunun o engel olamadığı hırsları ve duygularından. Konuyu açan arkadaşımı zan altında bırakmadan yazıyorum:

- İstediği karbon bisiklete parası yetmemiştir, "onlar kırılıyor" diye kendini avutur ve hatta kırık karbon fotolarını görmekten haz alır.

- Hayat standartları elvermediği halde gidip karbon bisiklet almıştır, ah o vicdan azabı, karbona laf söyleyeni düşman beller.

Ben ne karbon bisiklet ne de VW kullanıyorum ama forumlarda lehte ve aleyhte en fazla fanatiklik bu konularda oluyor. Okuyalım ve bilgi sahibi olalım. Fikir sonra gelsin.

Bence o marka bu marka tartışmasından çok "replikalar" konuşulmalı.
 
  • Beğen
Tepkiler: Tortiyum ve cagrig
Aynen öyle. Ebayden karbon gidon alınır sele borusu alınırda kadro alınmaz jant alınmaza geliyor bu. Replikalardan uzak durun, kaliteli karbonlar zaten normal kullanımda sorun çıkarmaz.
 
Herkes kızarmış patates sever de diyet yaparken demediğimizi bırakmayız. Yok haşlamaya göre böyle zararlı, şöyle zararlı.. Kızarmış patates zevk vermezse zaten kimse umursamazdı. Bir de yağ iyi enerji verir, hızlı kaçarsın :)

Bol tereyağlı, kaşarlı olursa haşlamanın da tadı ayrı güzel olur, kızartmaya rakip olabilir.

Bir yakınımla yemeğe gidersem iki farklı yemek seçip ortak yemeyi severim.. Her yemeğin zevki, faydası, zararı başka...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mesut DOĞRU
burada gayet gerçekçi bir karşılastırması var
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Acar
Ya bişey söyleyecem karbon tamir edilebiliyor neyi tartışıyoruz biz :D
 
20.000 devir çevirebilen F1 aracının şaftının karbon olması? Testte çelikten 2 kat daha güçlü çıkması.. :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Ulaş Çavuşoğlu
@m.klcts bu kadroda içeriden çatlıyor aslında videodaki sesi yükseltip denerseniz görürsünüz
 
Peki karbon kadro çatladığında ya da ufak bi hasar meydana geldiğinde markanın size karşı tutumu ne oluyor?
 
Bu iş uzar... daha önce çok tartışıldı ama vb okuması hâlâ keyifli.... işin içine bir de mühendisler katılınca tadından yenmez
 
@Ogulcandaan
O söylediğiniz atmosferik motorların dönemindeydi. Artık çoğu F1 motoru turbo beslemeden dolayı 15000rpm'i geçemiyor.
 
@uguryilmaz144 Dediğinizde haklısınız fakat orada söylemeye çalıştığım şey karbonun çok güçlü bir malzeme olmasıydı :D sonuçta 20.000 devir çevirebilen f1 araçları hala var ve şaftları aynı.
 
@Ogulcandaan
Şaftlar devire göre değil, taşıdığı torka göre tasarlanır. Yeni nesil F1 araçlarında devir azalsa da motorun tork çıkışı arttığı için şaftta illa ki revizyon yapılmıştır...
 
Geri