Karbon Kırılmaları(Çok güvendiğiniz markalar hakkında hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz)kaza sonrası

cagrig

Daimi Üye
Kayıt
10 Kasım 2015
Mesaj
248
Tepki
272
Şehir
Antalya
İsim
Çağrı Gençol
Bisiklet
Bianchi
Valla sağlamlık ve hız açısından düşünürsek o zaman tek seçenek çelik vintage bir bisikleti single yapmak. O da kırılabilir ama olsun yapacak bişey yok
 
Scudo

Baki KAYAN

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Temmuz 2011
Mesaj
871
Tepki
1.874
Şehir
Isparta/Yalvaç
Bisiklet
Colnago
Kaza kaynaklı ise karbon bir bisikletin zarar görmesi çok olası, ama normal durumda karbon kadroları direnç noktalarından kırmanız çok zor, direnç noktası haricindeki yerlerde ise ufak bir taş bile ciddi zarar verebilir.

Şu ana kadar ciddi anlamda kırılmış üç kadro gördüm ve ne tesadüftür ki üçü de specialized (s-works) idi.
 

m.klcts

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Eylül 2015
Mesaj
970
Tepki
428
Şehir
Istanbul
İsim
Muhammed
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti

Baki KAYAN

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Temmuz 2011
Mesaj
871
Tepki
1.874
Şehir
Isparta/Yalvaç
Bisiklet
Colnago
@m.klcts

Öyle, üst düzey bisikletler idi. Ama çok kronik olmayan sorunlar tamir ile giderilebiliyor. Tabi ne kadar eskisi gibi olur orası tartışmaya açık
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
@m.klcts
Durumu iyi olanlar üzülmüştür ama yarındası gidip bir üst modelini almıştır ama esas sıkıntı bu ürünleri zorlanıpta alanlara şaşırmak lazım. ilk kaza sonrası hepten bisikletsiz kalır.
 

m.klcts

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Eylül 2015
Mesaj
970
Tepki
428
Şehir
Istanbul
İsim
Muhammed
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Baki KAYAN benim triban 3 çizilse bile içim cız ediyor
 

Soner H. Arslan

Aktif Üye
Kayıt
9 Mart 2013
Mesaj
133
Tepki
217
Yaş
44
Şehir
Tekirdag
Bisiklet
Focus
(link) sitesinin bilmem kacinci periyodik kesfiyse bu; Adamlar nedenini nasilini aciklamislar sitede. Fotograflar guzel renkli falan, dikkat dagitiyor sanirim ama orada metin de var, yazi. Okumak icin.

Insan bilmedigi anlamadigi seyden tirsar fakat gok gurultusunu tanrilarin ofkesi seklinde yorumladigimiz karanlik donemler geride kaldi. En azindan bazilarimiz icin. Devir bilgi devri ve bilgiye ulasmak artik cok kolay. Insanoglunun bu gune kadar gelistirmis oldugu en verimli kompozit malzeme teknolojisi hakkinda da tonla bilgi mevcut. Yani sir yok, hokus pokus yok, komplo yok. Karbon fiberin tek acayip ozelligi, kullanandan cok kullanmayanda gerginlik yaratmasi. Mesela benim kafa da bu ozelligine basmiyor.

Ben simdiye kadar sadece bir karbon fiber kadronun kirildigina tanik oldum surus esnasinda, o da cakmaydi. Ayni sahibi gibi.
 

m.klcts

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Eylül 2015
Mesaj
970
Tepki
428
Şehir
Istanbul
İsim
Muhammed
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Dert ettiğiniz şeye bak, öyle büyük bir kazadan sonra da kadro sağlam kalsa ne olacak,"VÜCUT" sağlam kalmadıktan sonra...
 

m.klcts

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Eylül 2015
Mesaj
970
Tepki
428
Şehir
Istanbul
İsim
Muhammed
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Ahmet Onur Çakmak ben sağlam olmadığını idda etmedim ki konu bailığında da kaza sonrası yazıyor
 

Kaan.Özçelik

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Ağustos 2014
Mesaj
774
Tepki
2.025
Yaş
53
Şehir
İstanbul
Bisiklet
b'Twin
Adamlar yüzlerce yıl boyunca "kırılmaz" olduğu düşünülen atomu bile "kırdılar". Şu forumda dönen muhabbet nedir yahu?

Ya da aslında bana ne, değil mi? Sessizliği muhafaza etmeye devam etsem iyi olur bence... En azından kendim için.
 
  • Beğen
Tepkiler: eren cerciz

metalikfb

Aktif Üye
Kayıt
27 Mart 2015
Mesaj
180
Tepki
131
Yaş
27
Şehir
ankara
İsim
furkan A.
Bisiklet
Claud Butler
carbon az esneyen bir madde az esneyen maddeler kuvvetler karşısında eğilmeden kırılırlar carbonun çelikten daha dayanıklı olduğunu söyleyen bir insan neye dayanarak söyler bilemiyorum. ya bir market bisikleti kadrosu ile cannondaleyi kıyaslıyor yada ağzı olduuğu için konuşuyor. eğer saniyelerin önemi yoksa karbon mantıksız bir seçimdir hele ki uzun turcu iseniz
 

Firochromis

Daimi Üye
Kayıt
21 Ekim 2006
Mesaj
306
Tepki
234
Şehir
Bolu
İsim
Fırat Çıngı
Bisiklet
Diğer
Arkadaşlar nacizane bir mühendis olarak konuyu anlatmaya çalışayım. Takip etmeye çalışın lütfen.

Patates kızartması hepimiz yapmışızdır. Şimdi, bir patatesten iki adet patates "çubuğu" kesin. (illa fiziksel olarak kesmenize gerek yok, zihninizde yapın) Bu çubuklardan birini güzel ve temiz bir yağda kızartın. Az bekleyin soğusun, sonra ikisini birer elinizle bir uçlarından tutun. Kızarmamış olan eğilip bükülüyor; kızarmış olan dimdik duruyor değil mi? Şimdi de her birini iki elinizle tutup ortalarından bastırın. Kızarmamış olan en ufak baskıda yamuluyor ama kırılmıyor; kızarmış olansa bir miktar kuvvete dayandığı halde çat diye kırılıyor (yeteri kadar soğutmadıysanız eliniz yanmıştır, musluk sol tarafta). Artık kızarmış olanı yiyin, diğerini çöpe atın ve beni dinleyin.

O kızarmış olan patates varya, işte o karbonfiber malzemeye güzel bir örnek, diğeri de fazla fazla esnek olmasını bir kenara bakarsak çelik malzemenin davranışını güzel anlatır. Bakarsanız karbonfiber doğru şekilde uygulanmış kuvveti çelikten iyi taşır ama yinede fazla kuvvet karşısında esnek davranış sergileyemez ve dayanımını kaybeder. Başta dediğim gibi nacizane bir mühendisim ve konunun uzmanı değilim ama kırılmış çelik kadrolar görmememizin sebebi çeliğin davranış özelliklerindendir. Yamulur, ezilir ve paslanır ama kırmak kolay değildir. Kırılmış karbon kadrolar görmemizin sebebi de o malzemenin davranış özelliğidir. Şu markanın karbon kadrosu iyidir de bu kadronun ki kötüdür demek mümkünçok makul değildir. Bir markanın daha çok kırılmış kadro fotosu çıkıyorsa aklıma daha çok diğer markaların sosyal medya çalışmalarıyla bu konuyu daha çok gündemde tuttukları gelir ya da o markanın daha çok ürünü kullanılıyordur ve istatistiksel olarak daha fazla kaza meydana geliyordur. (Piyasadaki muadillerinden daha iyi olduğu kabul edilmesine rağmen VW'nin DSG şanzımanlarının daha fazla sorun çıkarır durumda olması gibi. Her markanın sorun çıkarma oranı %1 olsa bile VW'nin diğer markalara göre 10 kat fazla aracı yollarda olunca sorun çıkaran araç sayısı da diğerlerinden 10 kat fazla oluyordur ama bu daha sorunlu bir şanzıman anlamına gelmez)

Peki, çelik çok mu mükemmel, onun sorunu yok mu? Yine basitçe anlatıyorum. Elinize bir ataç alın ve onu açıp düzeltin. (açarken elinizi kanattıysanız musluğun yerini biliyorsunuz) Atacın bir ucundan bir elinizle tutuyorken diğer elinizle bir fiske vurun. Ucu harbi sıkı tuttuysanız bir süre titreşti ve şeklini bozmadan eski haline geldi değil mi? İşte bu şekil değiştirmeye elastik şekil değiştirme denir. 100km hızla bir yokuştan inerken bisikletiniz sizin görmekte zorlanacağınız şekil değiştirmeler yapar. Aşağıya inip bakınca bisikletiniz eski halindedir. Şimdi o ataca birkaç milyon kere o şekilde vurmaya devam ederseniz sonuçta bir fiske vuruşuyla çat diye atacı ikiye bölersiniz. Sakin ol şampiyon! İnanmıyorsan git aynaya bak ama kasların halen eskisi gibi. Sende bir değişiklik yok; değişiklik atacın yapısında. Bir önceki vuruşunda sağlam olan ataç artık "eeehhh" dedi, bıraktı kendini. Mühendisliğin açıklanamayan uçak kazalarıyla ve binlerce can kaybıyla öğrendiği gerçeği siz sevgili BF üyeleri bir çırpıda ve bir ataç batmasıyla öğreniverdiniz: Metal yorgunluğu. Peki çelik yada alüminyum bisikletiniz normal kuvvetler altında bir anda yerle bir olur mu? Hayır olmaz, az önce bir milyon fiske dedim ama bu sayı o anda oluşan elastik şekil değiştirmenin plastik şekil değiştirmeye ne kadar yaklaştığıyla orantılı olarak çok daha fazla sayılara çıkar. Bizim bisikletlerin durumu da bu. Ama siz bakmıyorken küçük yeğeniniz bisikleti yan yatırıp jantlarının altına bir yükseklik koyup aynakolun üstünde tramplen gibi bir kaç milyon kere zıplıyorsa o zaman sıkıntı çıkabilir. Haa bu arada nacizane bir mühendis olup konunun uzmanı olmadığım için emin değilim ama galiba karbon kadrolarda da metal yorgunluğu kavramı var. Dediğim gibi, emin değilim.

Dilim döndüğünce yardımcı olmaya çalıştım,

Sevgiler.
 

cagrig

Daimi Üye
Kayıt
10 Kasım 2015
Mesaj
248
Tepki
272
Şehir
Antalya
İsim
Çağrı Gençol
Bisiklet
Bianchi
Metalurji ve malzeme mühendisliği, onun yanında da bilgisayar mühendisliği okuyan biri olarak ben daha basit yazayım o zaman. Karbon esner zorlayınca veya ani baskıda kırılır. Gerçi bu ud 3k 6k vey 12k olmasına göre değişir. Ha bide elyaf kalitesi önemli. Çelik yapılma yöntemiyle bağlantılı olarak önce esnemez zorlarsan esner ve o halde kalır. ha dandik çelikse o da ya kırılır ya çatlar :D şans işi şans :D
 
Kayıt
14 Ekim 2015
Mesaj
45
Tepki
59
Yaş
36
Şehir
istanbul
İsim
Hasan Dinç
Bisiklet
Scott
Alin birer tane 60 ton monokok Karbon Wilier boyle seyler dusunmeyin ;) Kadro katili olarak ne yaptiysam kiramadim vardir bi hayir deyip artik kibar davraniyorum :) Kazasiz Belasiz Surusler Dilerim ^^
 

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Mühendis arkadaşlar yorumlarını yazmış, ben de makine mühendisi ve konstrüksiyon ve imalat master öğrencisi olarak kendi düşüncelerimi yazayım. Alüminyum ve çelik kadrolar, karbon fiber kadrolarla karşılaştırıldığında tokluk ve darbe dayanımına daha iyi oldukları görülür. Bunun sebebi ise daha düşük sertlikte ve daha esnek olmalarıdır. Biz mühendislerin malzeme biliminde sıkça kullandığımız bir terim vardır "elastik ve plastik şekil değiştirme" ve "akma sınırı"... Karbon kadroların elastik şekil değiştirme noktaları çelik ve alüminyum kadrolardan daha yüksek olsa da çeliğe göre çok daha rijit bir davranış gösterdiği için bunu tokluğa yansıtamaz, metal kadroları yamultan kuvvetler karşısında kırılma eğilimi gösterir.

Peki rijitlik madem tokluğu azaltıyor, darbe dayanımını azaltıyor bu kötü birşey mi? Tamamen malzemenin kullanılacağı yere göre seçim yapmak gerekir. Bisiklet sporunda binicinin pedala bastığı kuvveti kadroda absorbe edilmeden yere aktarmak isterseniz rijitlik iyi birşeydir, güç verimini arttırır. Fakat bu rijitliğin bir bedeli vardır, darbe dayanımları düşük olduğu için büyük kuvvetlere maruz kalınca kırılma eğilimi gösterirler.

Sonuç olarak bir pvc plastik ile camı 10 m yüksekten yere bırakın. Cam daha sert, daha rijit fakat aynı zamanda darbe dayanımı ve elastik şekil değiştirme karakteri daha düşüktür. Cam rijit olduğu için düşme esnasında oluşan darbeyi absorbe edemeyecek, kırılacaktır. Plastik ise çok daha tok bir malzeme olduğu için düşme esnasında oluşan kuvveti absorbe edecek, sağlam kalacaktır.
 

serkan ...

Üye
Kayıt
16 Eylül 2014
Mesaj
43
Tepki
38
Şehir
istanbul
İsim
Serkan Derli
Bisiklet
Colnago
Hem karbon hem çelik bisiklet sahibiyim. Eski sporcuyum ve altımda bugüne kadar 2 çelik bisiklet kırıldı. firochromis arkadaşımız konuyu çok iyi anlatmış. Mühendislikte betonarme imalatlarında süneklilik payı denilen bir kavram vardır. buna bir anlamda Binalarda istenen betonarmenin birden kırılmayıp yavaş yavaş esneyerek kırılması diyebiliriz. Burada istenen ve hesaplarda dikkate alınan binanın birden kırılmayıp sünek ve esnek olarak kırılmasıdır. Karbon bisiklet birden kırılır(sünek değildir)Çelik ise kırılmadan önce miadı dolduğunda kırılacağını belli eder.sizi düşürmez. Bir boru kırılsa da diğeri sizi taşıyabilir .Karbonda maalesef bu durum daha farklı. Kırılma anları çeliğe nispeten daha tehlikeli olabiliyor. Fakat karbonun ömrü çok eski olmadığı taktirde kırılması için ciddi kuvvetlere maruz kalması gerekiyor. Titanyum ve alüminyum ise çeliğe göre çok daha zayıf ve çatlamaya meyilli malzemelerdir. En sağlam kadro tartışmasız Çeliktir.Fakat kadro tercihinde aranılan sağlamlık, hafiflik, performans, sürüş zevki, görsellik gibi kriterler kadro malzemelerinin çeşitliliğini gerektiriyor.