Konuyu hortlatıyorum ama şu konuya açıklık getirebilecek arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim.
Bisikletlerde rulman bakımı deyince araştırmalarımda genel bir kanı var. O da şu ki; Bilyalı göbeklerle, rulmanlı göbeklerin aynı gres yağları çerçevesinde yorumlandığı.
Şimdi bilyalı göbeklere Shimanonun, Motorex in çok güzel gresleri var. Bunlar her yerde bulunuyor. Fakat kapaklı sokma rulmanlı göbeklere nasıl yağ kullanacağız bununla ilgili tek bilgiyi Puncher arkadaşımızın attığı yorumda görüyorum.
329251 dosyayı görüntüle
Kimi yorumcular da kapaklı rulmanların yağlanmasına gerek olmadığı yönünde. Şöyleki kapalı sistem olduğu için rulman ömrünün sonuna kadar yağlanmaması gerektiği. Çünkü kapaklar açılırken (maket bıçağı vb.) kapaklara zarar verip kiri pisi almada artış olacağı.
Ben ise ince bir kaliteli gresle yağlama tarafındayım. Çünkü bu tarz rulmanlar çok büyük makinarda değilse açtığım rulmanlarda katı grese rastlamadım.
Ben tek taraflı açıp(çünkü çift taraflı açmak için rulmanı yuvadan sökmek gerekir bu da her bakım için faydadan çok zarar getirecektir diye düşünüyorum yatakları genişleteceği için)
Bunun yerine tek taraflı kapağı söküp üfleyiciyle temizleyip ince bir gres çekmek iyi olur diye düşünüyorum ama nasıl gres olmalı? veya yanlış mı düşünüyorum.
Teknik bilgisi iyi olan arkadaşlar yorum yazarsa mutlu olurum.
Merhaba,
Rulmanlar özelinde, üreticiler genellikle düşük viskoziteli ve düşük sürtünmeli gresleri tercih eder. Bu genellikle NLGI 1 sınıfı greslerle sağlanır.
Bu tercihin arkasında birkaç temel sebep bulunur.
Üretici için öncelikler genellikle şu sıralamadadır ;
-Montaj sırasında rulmana kolayca yayılabilmesi,
-Testlerde rulmanın hafifçe ve sessizce dönmesi,
-İlk sürüşlerde çok düşük sürtünme,
-Maliyet ve seri üretim kolaylığı.
| Ama bu gresler çoğu zaman:
-Kısa ömürlüdür (3–6 ay arası etkili),
-Yüksek su dayanımı yoktur,
-Yoğun MTB gibi koşullarda kolayca dışarı atılır.
|
Motorex, NLGI 2 sınıfında olan gresler viskozite ve sürtünme olarak bir miktar daha yoğun bir gres olmasına rağmen, bisiklet uygulamaları için oldukça uygundur. Özellikle rulmanlarda kullanıldığında, ortam koşullarına ve sıcaklık değişimlerine bağlı olarak (kullanıma bağlı olarak) 2 yıla kadar dayanım sağlayabilir. Buda daha iyi su yalıtımı ve uzun ömür sağlar, zorlu hava koşullarına karşı dayanıklıdır.
Rulman kapağını maket bıçağı yerine iğne gibi bir sivri cisimle sokup kanırtmak yerine sokup sürterek kapağa açmak en az zararla kapağı açmanızı sağlar. Kapağı kapattığınızda kapak dışına da bir miktar yağ sürmekte dış etkenlere karşı bir koruma sağlar. Rulmanın yalnızca tek tarafını greslemiş olsanız bile, zamanla ısı ve hareketin etkisiyle gres rulman içinde dağılır ve işlevini yerine getirir.
Rulman gibi sürtünen ve hareket eden parçalar için ince ama düşük sürtünme ve düşük viskoziteli yağlar kullanmak iyi gibi görünse de dayanıksız ve kısa vadeli çözümler olarak kalır. Bu parçalar için üretilen kaliteli yağlar kullanmak hem parçayı korur hemde bakım ömrünü uzatarak daha uzun aralıklarda bakım olanağı sunar.
Rulman bakımında sökerek bakım yapmayı da tercih edebilirsiniz ancak bunun için ilkel yöntemler değil, bu iş için üretilmiş ekipmanlar kullanmakta ürünün ömrünü uzatan faktörlerden biridir. Ancak bu işlemlerin, doğru ölçü toleransları içinde çalışan hassas mekanik bileşenler üzerinde gerçekleştirildiği unutulmamalıdır. Bu nedenle bakım sürecinde kullanılan yöntem ve ekipman, rulmanın hem performansını hem de servis ömrünü doğrudan etkiler.
İdeal bakım için, rulmanın sökülmesi ve montajı sırasında rulman çektirme aparatı, pres seti veya göbeğe uygun itici kılavuzlar gibi uygun servis ekipmanları kullanılmalıdır.
Bu ekipmanlar sayesinde:
-Rulman, yatağından eksenel doğrultuda ve kontrollü şekilde çıkarılır,
-Montaj sırasında ise rulman dış bileziğinden kuvvet uygulanarak yatağa düzgün oturması sağlanır.
Bu şekilde yapılan işlemlerde, rulman yuvasının genişlemesi, ovalleşmesi ya da yüzey bozulması riski minimize edilir. Göbek gövdesi alüminyum gibi yumuşak malzemelerden üretildiği için, uygunsuz müdahaleler bu bölgelerde mikro deformasyonlara ve uzun vadede gevşek oturmalara yol açabilir.
Buna karşın, tornavida, çekiç veya benzeri ilkel araçlarla yapılan sökme-takma işlemlerinde:
-Rulmanın iç veya dış bileziğine doğrudan darbe uygular,
-Yatak yüzeylerinde geri dönüşü olmayan hasarlar bırakır,
-Rulmanın hizasız oturmasına, erken aşınmaya ve sürtünme artışına neden olur.
Bu tür müdahaleler birkaç bakım döngüsü sonrasında rulman yatağının tolerans dışına çıkmasına, dolayısıyla göbek gövdesinin tamamen değiştirilmesini gerektirecek seviyede hasara yol açabilir.
Unutmayın, hangi işi yaparsanız yapın, doğru araçla yapılan bakım, parçaların hem performansını hem de ömrünü olumlu yönde etkiler.
Umarım bu açıklamalar kafandaki soru işaretlerini gidermiştir. Eğer başka bir konuda takıldığın bir nokta varsa, memnuniyetle yardımcı olmaya devam ederim.