Merhabalar, Konu tırmanış, triathlon,aero kadrolar olduğundan birkaç cümle de ben yazayım.
Öncelikle Triathlon üzerinden gidersek, yarışı parkuru ve yarış içerisindeki kurallar çok önemli.
Yarış 1 : Düz parkur,Draft(birbirinin rüzgarından faydalanma) yasak yarışlar, TT Bisiklet büyük avantaj getirir. Peki neden ? Kullanılan bisikletin seat tube açısı 77 dereceden büyük olacağından bisiklet sırasında, koşuda kullanılacak olan kasları fazla kullanmazsınız. Koşuya diri başlarsınız. Bunun sebebi tamamen bisikletin agresif seat tube açısına sahip olmasından kaynaklanır. Aynı zamanda head tube(alın borusu) kısa olacağından, esnekliğinizde yeterli ise daha aero bir pozisyon sağlarsınız.
Kadro yapısından kaynaklanan aerodinamiklik ise size( şampiyonluk hedeflemiyor iseniz) anlamlı dakikalar kazandırmaz).
Çözüm: 73 derecelik seat tube açısına sahip bisikletinize Profil Design markasının sele borsunu takarak, gidon boynunuda 1-2 cm uzatarak, TT bisiklet açılarına sahip olabilirsiniz. Bahsettiğim sele borusu 73 derecelik açıyı 78 dereceye çıkartıyor, fakat sizi 1-2 cm daha öne alıyor. Aero bar takmayı unutmamak lazım.
Yarış 2: Düz parkur, Draft serbest yarışlar, Yüzmeden iyi bir grupla çıkacağınızı düşünüyorsanız, Altınızdaki bisikletin açı farklarının çokta bir önemi kalmıyor. En basi,t TCR ile Propel arasında hiçbir fark hissedemezsiniz. Fakat bisiklette atak yapıp kaçmayı, veya arkadan gruba yetişmeyi düşünüyor iseniz, seat tube açısı 73-74 arasında, headtube uzunluğu kısa bir bisiklet sizin avantajınıza olur.
Yarış 3: Yokuşlu Parkur, Draft yasak yarışlar, Parkurda sert ve uzun çıkışlar, teknik dönüş ve inişler var ise TT bisiklet dezavantaj yaratacaktır. Neden? Gerek sahip olduğu agresif seat tube açısı nedeni ile hızlı tırmanamazsınız. Dönüşlerde ve inişlerde yeterli agresif sürüşü gerçekleştiremezsiniz.
Çözüm: ,Seat tube açısı 72-73 derece arasında Aero barlı bir bisiklet ( Parkurda düzlüklerinde olduğunu düşünürsek) sizin avantajınıza olacaktır.
Günümüzde Bisikletler Ağırlık olarak, Uci Standartlarının oldukça altına indiğinden, Aero yapılı kadrolar ile Tırmanış kadrolarının arasında fark kalmadı.
Yarışta kullanılanBisikletlerin 6,8 kilonun altına inmediğini düşünürsek, Propel ve Tcr ın ikisininde 6,8 kilo olduğu bir örnekte, Propel tırmanışta daha hızlı olacaktır.
Burda, İki kadronunda seat tube açılarının aynı olması, propelin 3 mm lik daha kısa headtube uzunluğuna sahip olması etken.
Buarada bahsettiğim açılar ve uzunluklar 55-57 ölçülerindeki kadrolar için geçerli.
Siz uci standartlarını göz ardı ettiğinizde, 5 kiloluk, binilebilecek sağlamlıkta bir bisiklet toplayabilirsiniz. Aynı malzemeleri kullanarak Bisikleti aero kadro ile topladığınızda bisiklet yaklaşık 400-500 gr kadar daha ağır olacaktır. Hatta bisikletin üzerindeki gidon ve gidon boynu ve jantlarında aero olacağını düşünürsek aradaki ağırlık farkı 1-2 kg a çıkabilir. Dolayısı ile siz o ağırlık farkı kadar daha yavaş tırmanırsınız. Ama burda farklı bir dinamik daha devreye girer, aero kadro ve donanımda, tırmanış bisikletine göre hava direncinden daha az etkileneceğinden, aradaki zaman farkını belli ölçüde kapatabilir.
Sonuçta tırmanışta hafif bisiklet ile daha iyi bir zaman elde edersiniz.