Scudo Sports

Ön vites ayarı

Kayıt
14 Temmuz 2009
Mesaj
59
Tepki
302
Şehir
Tekirdağ-Çorlu
Arkadaşlar Ön vites ayarı yapabilmek için ilk olarak arka viteste olduğu gibi vidaların görevlerini tanımamız gerekir. Vidalar;

Gördüğünüz gibi L ve H vidası var.
L vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 1. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar aşağı ineceğini belirler. Yani aktarıcının alt konum sınırlayıcı vidasıdır.
L vidasını gevşeltirseniz aktarıcı kadroya yaklaşır, sıkarsanız kadrodan uzaklaşır.

H vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 3. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Yani aktarıcının üst konum sınırlayıcı vidasıdır.
H vidasını gevşeltirseniz aktarıcı 3 vitesten daha yukarı çıkar, sıkarsanız 3 vitesten daha aşğı iner yani kadroya yaklaşır.

Kısacası bu iki vida ile aktarıcının en alt en üst çalışma aralığını ayarlıyoruz. Sorular bu çalışma aralığının gereğinden çok dar veya geniş olmasından kaynaklanıyor.

Ayar yapmaya gelirsek;
İlk olarak vitesimiz 1 de zincir 1 vitese geçik durumda(1. vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak''). Şu durumda L vidası ile değiştiricinin ideal konumunu ayarlıyoruz. Fakat şöyle bir şeyede dikkat etmeniz gerekiyor;
Arka vitesi 1. (rublenin en üst kısmı) vitese alıyoruz ve zincirin ön aktarıcının kadroya yakın olan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz. Daha sonra arka vitesi 7. vitese ( rublenin en alt kısmı sizde 8-9-10 olabilir) alıyoruz. Ve zincirin ön katarıcının dış tarafta kalan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz.
Bunu alttaki şu iki fotoğrafta görebilirsiniz. Burada önemli olan arka vitesi 1. ve 7. vitese geçirdiğimizde zincirde oluşan yatay konumlu değişikliği işin içine katmaktır. Bu yatay konumlu değişimi bu iki fotoğrafta göebilirsiniz;

Ve bundan sonra vites kolundan ön vitesi 3. çekiyoruz ve zincir 3. vitese geçik durumda.(3 vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak'') Burdada ayarı H vidası ile yapıyoruz. Aynı şekilde arka rubleden vitesi en alt ve en üst konuma getirerek ilk adımda yapılanın aynısını yapıyoruz. Yani zincirin rublenin hem en alt hemde en üst kısmında iken ön aktarıcıya sürtmemesini sağlıyoruz.

L ve H vidasının sistemde dayandığı yerler alttaki fotoğraftadır. Bu fotoğraftaki gibi sizde kendi sisteminizde mekanizmayı takip ederseniz bu işin mantığını kavrayabilirsiniz.

Pratik ayar olarak;
Örneğin vites 3. veya 2. vitesten 1. vitese inmiyor. L vidasını gevşeltin.
Örneğin vites 3. vitese geçmiyor. 2. viteste kalıyor. H vidasını gevşeltin.
Örneğin vitesi 1. vitese çekince zincir 1. vitesten daha aşağı inip zincir atıyor. L vidasını sıkın.
Örneğin vitesi 3 e çekiyorsunuz ve zincir 3. vitesten daha ileri gidip zincir atıyor.(Zincir pedalın oraya geliyor tamamen aynakoldan ayrılıyor) H vidasını sıkın.

Ayrıca önemli bir noktayıda belirtmekte yarar var. Vites telinizin gerginliğide bu ayar kadar önemli. 1. viteste iken tele baktığınızda fazla bol olmaması yada çok gergin olmaması gerekir.
Eğer çok gergin ise siz istediğiniz kadar H vidasını gevşeltin zincir 3. vitese geçmez.
Eğer çok bol ise bunu vites kolunda farkedersiniz; vites kolunda değiştiririsiniz ama aktarıcı belirli bi noktadan sonra hareket etmeye başlar. Yani vites kolunda vites değiştirirken hissedersiniz ilk önce çok kolay çevrilir sonra normal sertliğine ulaşır.

Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım kolay gelsin arkadaşlar
 
Scudo
Hazırladığınız her iki yazı da samimi olarak öğretmeyi hedef almış ve emek verilmiş çok teşekkür ederim.
Benim daha önce bu konuda okuduğum yazılardan edindiğim bilgi "H" ve "L" vidaları ile sınır ayarı yapılır artık ondan sonra bu vidalara dokunulmaz ve tüm geçiş ayarları vites gerginliğini değiştiren önde vites kolu çıkışındaki, arkada ise arka vitesin en arkasındaki elle çevrilebilen plastik uçlu vidalarla yapılır şeklinde. Sizin yazınızda vites geçişleri ile ilgili olarak her iki vida grubuda son ana kadar kombine kullanılıyor. Ben bu yöntem farklılığının forumdaki ileri bilgi sahibi üyeler tarafından değerlendirilmesini bekliyorum.
 
@jef

bende teşşekür ederim;
yanlış bilmiyorsam o vidalar tel gerginliğini ayarlıyordu. Zaten HaliliÖztürk ile konuşmamızda inceleyeceğim dedi, eksik bir yeri varsa ekleriz dedi. Sanırım bu sizin bahsettiğiniz konu eksik ben bilgi alayım onuda ekleriz...
 
Teşekkürler.Bir ara bisikletim üzerinde deniycem öğrenme amaçlı :D
 
Teşekkürler hocam
 
Gerçekten çok yararlı bi yazı olmuş benimde bi sorum var ön arttırıcıylas ilgili
en küçükteyken orta dişliye attıgımda zincir en küçükte kalıyor ve zincir sürekli arttırıcıya sürtüyor düzeltmek için vitesi 3 e atıp sonra geri 2 ye indirmem gerekiyor sence şimdi hangi vidayı sıkmalıyım veya hangisini gevşeymeliyim
 
emegınıze saglık , bısıkletcıler yaparken hep takıp ederdım ole ole öğrendım , kendım halledıyorum bu tur ıslerı :D
 
Çok güzel,çok faydalı bir çalışma.Ellerinize sağlık.
Benim birbaşka problemim var.Eski bisikletimde ön vites düz yolda tıkır tıkır geçerken,yokuşu tırmanmaya başladığımda bir türlü 2ye veya 1 e alamıyorum.Ona artık sepet falan takıp çarşı-pazar bisikleti yapacağım için bu sorunu çözmek benim için hala çok önemli.Bu sorunla ilgili bilgi aktarabilirseniz çok sevinirim.
 
bu linki sitede yeni olduğum için mehmet boran arkadaş sayesinde gördüm. Tam da benim bisikletimde yaşadığım sorunu anlatkmışsınız. Emeğinize teşekkürler. Buradan mehmet boran arkadaşa da tekrar teşekkürler.
 
Çok faydalı bir yazı elinize sağlık benim bir sorum olacaktı bu konuda :) Ön vites 1'den 2'ye normal geçirince geçmiyor,vites kolunu ikiden sonra biraz daha aşağı çekip sonra tekrar eski yerine getirdiğim zaman geçiyor 2'ye,3'e geçiş de aynı şekilde sıkıntılı.Yazınızda okuduğum kadarıyla H vidasını sıkmamız gerekiyor fakat o vida da sonuna kadar sıkılı gibi görünüyor.
Tel ise söylediğiniz gibi 1.viteste aşırı derece bol.Nasıl sıkacağız bunu,Vites kollarım sram grip-shift koldan çevirmeli.
 
Benim zincir ne ayar yapsam degıstırıcye surtuyor 1 e alıyorm cevırıcıye surtmıycek sekılde ayarlıyorm bu sefer 7 ye alınca yıne surtuyor bu zıncır bolluguyla felan alakalı olabılırmı :S
 
  • Beğen
Tepkiler: Onur Kahraman
murat abi istanbulda onu kolayca yaptırırız :D pek oynama,ayarını bozarsın.daha çok zor olur yapımı.
 
Geri