@halil ibrahim duran
"kanka bi lens istiyorum şöyle arkayı bulanık yapsın" --> bu cümleye bayıldım
Söylediklerinize bir ekleme de ben yapayım.
Sizin de açıkladığınız gibi "bokeh" konu objenin arka planında oluşturulan "bulanık" alan için kullanılır. Bu bulanık alandaki renk geçişlerinin "yumuşak" olması genellikle daha makbuldür.
Arka planda oluşan bulanıklıklarda, köşeli, sert ve belirgin (beşgen, yedigen) bulanıklıklar komposizyonu kötü şekilde etkiler ve incelereken gözün arka plandaki hatlara takılmasına neden olabilir.
Bokeh'in yumuşak geçili olması için faktörlerden birisi de, kullandığımız objektifin içinde yer alan diyaframın kaç adet bıçaktan oluştuğu ile alakalıdır.
Genellikle 7 bıçaklı diyaframlı lensler piyasada çoğunlukla kullanıcılara sunulur ve oluşturdukları bokeh 5 bıçaklı diyaframlara göre çok daha iyidir. 9 bıçaklı uzak odak lensleri gerçekten çok başarılı sonuçlar verebilir.
Sonuç olarak, full diyafram açıklığında, bahsetmiş olduğum diyafram bıçaklarının oluşturacağı beşgen veya yedigen şekiller zaten ortadan kalkacak ve dairler halinde ışık hüzmlerinin girişi sağlanacaktır.
Ancak full diyafram açıklığı olmayan ve özellikle açık havada yapılan çekimlerde bu hususlara da dikkat etmek gerekebilir. Bazen, küçük bir zum yapılarak çarpıcı farklar elde edilebilir.
Hazır diyafram bıçaklarından bahsetmişken diğer bir konuya da değinmek isterim. Tek sayılı diyafram bıçakları gece çekimlerinde çarpı 2 sayıda köşeli yıldızlar oluştururken, çift sayıda bıçağı olan diyaframlar ise sayısı kadar yıldız oluşturur.
Örnek olarak gece lambalarını, 7 ve 8 bıçaklı objektiflerle çekersek, 7 bıçaklıda 14 köşeli ve daha az parıldayan ışıklar, 8 bıçaklıda ise 8 köşeli ve daha çok parıldayan ışıklar görebiliriz.