Fotoğraf çekim teknikleri ve pratik bilgiler

Kayıt
11 Haziran 2010
Mesaj
337
Tepki
270
Şehir
istanbul
Bisiklet
Geotech
@Berk Mercancı

Anlatmak istediğim buydu, bisikletle(-rimizle) ilgili çekilecek fotoğraflara dair tüyolardan bahsetmiştim,teşekkürler açıklamışsınız!
 
  • Beğen
Tepkiler: Berk Mercancı
Scudo

Turan Babacan

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Aralık 2013
Mesaj
1.331
Tepki
1.341
Yaş
44
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
(link)

(link)

Bisiklet konulu fotoğrafları da inceleyebilirsiniz. Nasıl kompozisyon oluşturmuş, altın noktaları nasıl kullanmış. Daha sonrada bol bol fotoğraf çekmek. ^^ Bu arada bol bol fotoğraf demişken seri bir şekilde değil. Çekeceğin zaman kompozisyon olsun altın noktalar olsun herşeyini düşünerek yap. Bir yeri çekerken bir tane çekeyim en iyi nasıl çekerim gibisinden.


http://fotograf.web.tr/wp-content/themes/WPTPortal/timthumb.php?src=http://fotograf.web.tr/wp-content/uploads//2012/07/uctebirkurali_04.jpg&h=200&w=300&q=100&zc=1

Fotoğrafta altın oran

 
  • Beğen
Tepkiler: suatgecer
Kayıt
24 Mart 2014
Mesaj
16
Tepki
8
Yaş
48
Şehir
ANKARA
İsim
HASAN
Bisiklet
Kron
uzun yıllardır fotoğraf çeken biri olarak şunu söylemek istiyorum ,fotoğrafta en önemli nokta kompozisyondur. şöyle açıklamak istiyorum yukarda verilen ızgara görünümu yani1/3 lük bölümler ve kesişim noktaları fotoğrafta çok önemlidir.. özellikle obje çekimlerinde mutla nesne bu noktalar üzerinde olmalıdır. ayrıca örneği deniz manzarası çekiyoruz mesala 1/3 oranını korumamız gerekir. ya 1/2 deniz1/1 gökyüzü veya tam tersi 1/2 gökyüzü 1.1 deniz bu oranı yakaladıktan sonra gerisi makinanızı kullanma kabiliyetinize kalmış ve bakış açınıza..
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
@hasan akgül

Hasan bey,

Ben bu görüşe hem katılıyorum hem katılmıyorum. Neden derseniz?
Öncelikle fotoğraf çok genç bir dal; çoğu disiplinini de resim sanatından devşirmiş; bahsettiğiniz 1/3 kuralı, denge kuralı vs kurallar gibi...
Fotoğrafı sanat olarak kabul eden görüş var ama bence bir sanat değil bir belgeleme işidir. Fikir ve sanat eserlerini koruma kanunu bile makine tarafından üretilen her görüntüye fotoğraf diyor, yani bir fotoğrafın temel şartı makine tarafından üretilmesidir. Üretildikten sonra sanatsal kaygı ile mi çekilmiş, ne anlatıyor o zaman tartışılmalı.
Çekilen fotoğraf sanatsal fotoğraf olabilir ama yine de fotoğrafın özellikle belgesel, haber, spor gibi bir çok disiplininde kompozisyon kuralları uygulanmak zorunda değildir. Ayrıca fotoğraf işini çok güzel yapıyor ise varsın 1/3 'te olmayıversin.
 

Onur K.

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Kasım 2013
Mesaj
460
Tepki
379
Şehir
Istanbul
@halil ibrahim duran

Cevabınız için teşekkür ederim.

Konu portre çekimi olunca ve verdiğiniz çalışma örneğinde kadraj hep aynı kalınca, kabaca 85 mm den sonra pek bir değişiklik olmaz diye düşünüyorum. Keza örneğinizde de bu görülebiliyor. Konu mankeninin burun deliklerinde, dudaklarının birleştiği çizgide, ufak değişiklikler elbet var ama zaten portrede kullanılacak odaklar aşağı yukarı belli olduğu için bu sorunlar ile pek karşılaşılmaz. 85, 105, 135 mm oldukça yakın ve başarılı sonuçlar verebilir.

Bahsetmiş olduğunuz perspektiflerin üst üste binmesi durumu dar açılı objektiflerin kullanımı esnasında ortaya çıkacağı için, farklı bir fotoğraf denemesi üzerinde etkileri daha net anlaşılabilir diye düşünüyorum.

Örnek vermek gerekirse, düz bir ovada birbirlerinden farklı uzaklıklarda olan ağaç dizileri, dar açı ile çekildiğinde birbirlerinin çok yakınmış gibi hatta dip dibeymiş gibi gözükürler.


 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
@Onur Kuzik

Dediğiniz gibi dar açıdaki farklılıklar 100mm den sonra geniş açı farklılıkları kadar belirgin olamıyor. Yine de verdiğim örnekte 200mm de aralarında 1 metreden biraz daha fazla mesafe olan laptopun kalemlerle neredeyse mesafe kalmayacak şekilde yaklaştığı yığılma etkisini görebiliyoruz.
 

Onur K.

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Kasım 2013
Mesaj
460
Tepki
379
Şehir
Istanbul
@halil ibrahim duran

Evet aynen öyle, bende aynı noktaya değinmek istemiştim. Yığılma etkisini açıklamak için portre örneği çok kullanılamıyor. Çünkü dar açılı portre çekimlerinde arka plan ve birbirlerinden farklı uzaklıklarda objeler yok.
Ancak, önde bardak ve kalemler, arkada dizüstü bilgisayar ve fare olan örneğinizde bu etkiyi görmek mümkün. 70 mm 'den itibaren, fare kalemliğe yaklaşmakta ve 200 mm'de nerede ise aynı hizzaya oturmuş durumdadır.
Tabi, burada kapalı alanda çekim yaptığınız için diyaframı açmak ve alan derinliğini azaltmak zorunda kalıyorsunuz. Bu nedenle arka plan gittikçe kayboluyor.
Açık havada bir çekim yapılır ise, sizin de bildiğiniz gibi, alan derinliği azalmadan, yani üst üste yığılacak objeler flulaşmadan bu etkileri görebilmek mümkün olacaktır.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
@Onur Kuzik

Kesinlikle ofisin içinde çekim yaptığım için mesafe çok kısa idi, dolayısı ile diyaframı ne kadar kısarsam kısayım yine de alan derinliğim az olacaktı. Açık alanda farklı demeler yapılabilir.

Basit bir örnek ama portlerdeki etkisi için güzel bir örnek olarak crash filminden bir alıntı yapayım:

1.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc513/halilibrahimduran/Crash2004mkvyaknodak.jpg

2.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc513/halilibrahimduran/Crash2004mkvuzakodak.jpg

her iki karede oyuncu sabit kalmak şartı ile:
1 numaralı kare yakın odak uzaklığı ile çekilmiş: fondaki objeler küçük
2 numaralı kare ise nispeten uzak odak uzunluğu ile çekilmiş: fondaki objeler oyuncuya yaklaşmış (yığılma efekti) ve büyümüş

işte odak farkının kadraj oluşturmada bu faydaları kullanılabilir. örneğin portreye kız kulesi veya galata veya güney yaklaştırılabilir. veya tam tersi uzaklaştırılabilir.
yanlış odak ise istenmeyen sonuç oluşturabilir.

Odak uzaklığının perspektife etkisi ve fon oluşturmada farklı odak uzaklıklarının kullanılması ile ilgili yazdığım yazı ve başlığa aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:
(link)
 

Onur K.

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Kasım 2013
Mesaj
460
Tepki
379
Şehir
Istanbul
@halil ibrahim duran

Evet, arka plana bir obje koyar isek, elbette tüm bu etkileri rahatlıkla görebilir ve analiz edebiliriz. Bu nedenle "arka planda obje olan çekimler, tercihen açık hava, bizlere daha iyi sonuç verecektir" fikrimi paylaştım.

Genel olarak, fotoğraf yazıları okumam, ara sıra yeni teknolojiler hakkında merak ettiğim veya hayatımda ilk defa yapacağım bir şey olacaksa araştırma yapmak için okurum.
Ama kendi yazınızı özellikle paylaştığınız için, bunu geri çevirmem ve seve seve okurum.Teşekkürler.
 

Turan Babacan

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Aralık 2013
Mesaj
1.331
Tepki
1.341
Yaş
44
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
Yanzlı konu soru cevap şeklinde bir duruma dönüştü ve çok güzel bir hal adlı. ^^
 

AşkınY.

Üye
Kayıt
3 Mart 2014
Mesaj
28
Tepki
11
Şehir
İstanbul/4. Levent
Bisiklet
Carraro
Müthiş bi yazı ama hobidende öte bi şey olduğunu anladım sayenizde bu işi bilenlere bırakmak en iyisi :) Telefonla ya da ufak bi makina benim işimi görür :)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
@Turan Babacan

istişarede hayır vardır. :D
Soru cevap demeyelim de, birbirimize destek oluyoruz diyelim :D

@AşkınY.

Fotoğraf tabi ki de hobi olarak da yapılır, hatıra ve gezi fotoğraflarının çoğunda kompozisyon, ışık vs durumlara bakılmaz bile... :D
 

AşkınY.

Üye
Kayıt
3 Mart 2014
Mesaj
28
Tepki
11
Şehir
İstanbul/4. Levent
Bisiklet
Carraro
kesinlikle ben o gruptanım işte :)
 

Turan Babacan

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Aralık 2013
Mesaj
1.331
Tepki
1.341
Yaş
44
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
@AşkınY.

O kadar korkulacak bir şey yok. En başta diyafram modda biraz çekersin. Sonra uzun pozlama yaparsın derken farkına bile varmadan alışıyorsun. Zaten Diyaframı şu kadar yap dedikten sonra gerisini makine yapıyor. İlk başta banada uzay mekiği gibi geldi. daha sonra doğal bir şey kullanır gibi olmaya başladım. Diyafram ve enstantene hakkında basit bir konu birazdan eklerim.

http://images.hepsiburada.net/assets/Camera/300/Camera_1761600.jpg

Ufak bir makine alayım diyenler için Canon SX-150 IS tavsiye ederim. Yarı mod, tam mod ve odak noktası değerleri var. Kompack makinelerde genelde auto mod olurken bu makine yarı mod ve tam mod nedeniyle aşırı bir özgürlük veriyor.


(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: AşkınY.

Turan Babacan

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Aralık 2013
Mesaj
1.331
Tepki
1.341
Yaş
44
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
http://www.hizliresimyukle.com/images/2014/03/27/diyafram.jpg

Basitinden anlatacak olursan alan derinliğini ortaya çıkartmak için kullanılan bir ayar. İki fotoğrafa dikkat edersek. f/22 olan fotoğrafta odak noktası oyuncakta ve arkası olduğu gibi görünüyor. İkinci fotoğrafta f/4 değer verilmiş ve sadece oyuncak net ve arka taraf bulanık. Bu değeri yükselttikçe arka taraf daha netleşecektir.

Canon da bu tuş Av, Nikonda A harfiyle gösterilir. Şimdi fotoğraf makinemizi elimize alıp Diyafram öncelikli moda alalım. Biz burada sadece diyafram değerini verecez ve geri kalan ayarlarını direk fotoğraf makinesi yapacak. Şimdi önümüze bir obje yerleştirelim. Objektifi hedefleyerek bir fotoğraf çekelim. Sonra fotoğrafı f/8 değerine getirip tekrar çekelim. Sonra f/16 değerine getirip bir daha çekelim. Fotoğrafları incelediğiniz de f değerini yükseltikçe arka alanın netliği artacaktır. ^^
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
odak uzaklığı ve perspektif ilişkisi ile ilgili sevgili Özer (prof. dr.) abimizin videosunu koyuyorum:

 

AşkınY.

Üye
Kayıt
3 Mart 2014
Mesaj
28
Tepki
11
Şehir
İstanbul/4. Levent
Bisiklet
Carraro
@Turan Babacan

Dikkate alcam zaten bende böyle ufak bi şey istiyodum inceliyim bende biraz teşekkürler :)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.839
Tepki
794
@Turan Babacan

"kanka bi lens istiyorum şöyle arkayı bulanık yapsın" :D

oooo alan derinliği :D Fotoğraf makinelerindeki en ilginç konulardan biri :D

Bir ekleme yapayım müsaade ile:

Zannedilenin aksine sensör boyunun alan derinliğine etkisi yoktur, zoom da yapmaz :D

Alan derinliği üç etkiye bağlıdır: odak uzaklığı, konuya olan mesafe ve diyafram açıklığı.

odak uzaklığı artarsa (mm değeri artarsa) veya konuya olan mesafe azalırsa veya diyafram açılırsa (rakam değeri düşerse) ALAN DERİNLİĞİ AZALIR. Yani net alan azalır, yani konunun önünde ve arkasında daha fazla bulanık (japonca=boke) alan elde edilmiş olur.

Örnek:

1.
http://ppcdn.500px.org/30399959/523e0b68cb870931ab78a5c3ad33f8c010ecbb20/5.jpg

f3,5
odak 70mm
mesafe 60cm

2.
http://ppcdn.500px.org/30390459/9f601e84e7fecc25a67ba89f414c24c9ec98fe21/5.jpg

f8
odak 17mm
mesafe 2m

1. karede konuya yakınlığım artmış, odak uzaklığım artmış ve diyafram açılmış; yani alan derinliğini sığlaştıracak üç etki de olabildiğince kullanılmış. Oysa ikinci karede bunun tam tersi odak yakınlaşmış, mesafe artırılmış, diyafram da nispeten kısılmış.
Sonuç olarak arka plan 1. fotoğrafta bulanık, 2. fotoğrafta daha net çıkmış.

Crop faktör etkisi ve Alan derinliği ile ilgili yazımı aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz:
(link)
 

Turan Babacan

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Aralık 2013
Mesaj
1.331
Tepki
1.341
Yaş
44
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
@halil ibrahim duran Bir keresinde aldım alime tripodu yanımda fotoğraf makinesi Göztepe civarında fotoğraflık bir şeyler arıyorum. Derken yanıma adamın biri geldi. Abi hangi tv densin. baktım elimdekine DSLR kamera da değil nediyor? TV den filan değilim hobi olarak fotoğraf çekiyorum. Haaa gazetedensin galiba hangi gazetedensin. Hayda çattık dedim içimden. Gazeteci değil öylesine zevk için fotoğraf çekiyorum dedikçe adam başladı gazetede yayınlansın diye sorunlarını anlatmaya. Aslında köylere yörelere gidipte oraların fotoğradflarını çekip. Aynı zamanda kayıt yaparak oraların dertlerini düşüncelerini vb konu eden birşeyler yapmak güzel olurdu diye düşünmedim değil.



http://4.bp.blogspot.com/-QCy8rMA5MOg/UIk2GSXuCiI/AAAAAAAAAB0/Zzre38vyvAc/s1600/alan+derinli%C4%9Fi.jpg

Alan deriliği ile ilgili bir çalışma odakladığınız yerden itibaren diyafram değerini artırarak netlik bölgesi artırılıyor.