Scudo Sports

Elektronik Dura-ace Di2 7970 yarışlarda...

Konuya kendi açımdan şöyle bir açıklama getirme gereği duydum. Şuana kadar konu hakkındaki yaptığım yorumlar, shimanonun şuanki çıkardığı elektrikli Dura-ace sistemden daha çok bu sistemin çalışma prensibini genel anlamda değerlendirmeye çalıştım. Düşüncenin geleceğini parlak görüyorum. Fakat olayı sadece yol bisikleti olarak değerlendirirseniz yorumalr biraz sığ kalacağı düşüncesindeyim. Eminim ileride bir çok farklı disiplin bisikletinde dahi buna benzer ürünleri görebiliriz. Bu yüzdendirki sadece ağırlık konusuna takılmakta pek doğru değil. Bazen ağırlık faktöründen daha önemli sebeplerde vardır. Bunun yanında bana göre göbekten elektronik vitesli kabloların tamamı kadro içinden geçerek tamamen kapalı bir sistemli bir tur bisikleti oldukça hoş olurdu. Gerekli gücüde sadece inişlerde devreye sokulacak dinamolu göbeklerden sağlanabilir. Bu sadece bir düşünce.

Ha konuya biraz da bisikletin ana felsefesinden yaklaşacak olursak, bu sistemin mantığı biraz bisiklete tesr kaçacaktır. Bisiklet tamamen insan gücüyle çalışan bir alettir. Pedal basarsın gider, frene basarsın yavaşlar, vites koluna basarsın zincir konumu değişir. Yani başka bir enerji kaynağına gerek yoktur, herşey basit fizik kuralları ile kas gücünün yönlendirilmesiyle çalışır. O yüzden düğmeye basıp, vites atmak bisikletin mantığına uymayacaktır :)

Bu konuların daha çok irdelenecek kısımları var aslında. Yıllar sonra bu beyin fırtınalarını okuyabilirsek şayet yüzümüzde bir tebessüm oluşacağına eminim :) Uzak değil bundan 4 yıl önceki bir tartışmamı okudum geçenlerde. Bakıyorumda şu kısacık 4 yıl içerisinde neler neler değişmiş, o zamanlar akla hayale gelmeyecek şeyler....
 
  • Beğen
Tepkiler: aykut52 ve bfatih
Scudo
(link)

buyrun bide burayı okuyun.ayrıca telli olan duraacele agırlık farkının 63 gr.oldugunu ogrenince gulesim geldi.zaten bi onceki serideki dura ace arka attırıcı 180gr.dı.simdiki duraace arka attırıcının agırlıgı ise 123 gr.aradaki fark 57gr. bunuda o farka sayalım:)
 
pilli xtr olsaydı arazide çamurda ne gibi harikalar yaratırdı merak ettim doğrusu.benim asıl mesleğim elektronik bu gibi mekatronik sistemlerin nasıl çalıştığını çok iyi bilirim bunların asıl hassas noktası motoru kontrol eden adım adım bu vites ilerlerken nerede durması gerektiğini anlaması için kullanılan cam switch diye adlandırılan fırçalı kontaklardır bu kontaklar mekatronik tüm cihazlarda kullanılır ama evde kullanılan ve altın kaplamalı olanlar bile nispeten kısa zamanda sorun yaratırken bisiklet üstünde neler olacağını tahmin ediyorum.ayrıca yanlış anlamadıysam açık yataklı göbeklerde bakım kolaylığından bahsetmişsin bu kanıya nasıl vardın anlayamadım çünki bu camiada herkez açık yataklı bir göbeğin,o muhteşem pürüzlükte dediğin yataklarının bozulduğunda ki çok bozuk yatak gördüm.atmak zorunda kalındığını ve yeni yatağın hele xtr da bulunmadığını bulsanda iyi ve hassas bir ayarla takılması gerektiğini bilir.ama rulmanı çarşıdan üç kuruşuşa alır ve beş dakikada takarsın olur biter.ayrıca açık yataklı sistem çok üstün ve kullanışlı ise niçin shimano ortamil yataklarındada kullanmıyor?.shimano hariç hemen hemen hiçbir üretici açık yatak kullanmıyor ,çünki sende demişsin zaten shimano çok adetli üretim yaptığı için maliyet kaygısı var.bu nedenlerden dolayı tercih etmiyor. ben çok fazla ,bakım sonrası iyi yatak ayarı yapılmadığı için kitlenmiş sarmış, bilyeleri kırılmış yada boşluk yapmış açık yataklı göbek gördüm ama rulmanlıda hiç böyle sorunlarla karşılaşmadım.eğer açık yatak iyi olsaydı uzay mekiklerindede SKF marka rulman kullanılmazdı.(skf eğitiminde bulundum)hem bi düşün sadece bisiklet değil dünyada bu tür yataklama gereken yerlerin kaç tanesinde açık yatak kaç tanesinde rulman kullanılıyor arabalar,motosikletler vs,vs.bence shimanoda artık dünyada sadece yataklama uzmanı olan bir markanın rulmanını alsın ve orta mil yataklarında kullandığı gibi tekerleklerindede kullansın
 
@hakano

ben 1995 yılından beri mtb yarışlarına giriyorum pek çok derecem var.yarışta kullanılan bir komponent serisinden bahsediyoruz yarış çok farklı bir olaydır hiç bir yarışçı otomatik bir vites sistemi kullanmaz çünki yarış ortamındaki çok ani değişikliklere otomatik hiçbir sistem ayak uyduramaz yarışçı herşeye tümüyle hakimiyet ister.atağa kalkacak bir bisikletçi vitesi önce değiştirir sonra atağa kalkar o atağa kalktıktan bilmemnekadar sonra değişecek vitesi istemez.teknolojinin bu kadar ilerlediği devirde sen hiç otomatik yada anti patinaj sistemli ralli aracı gördünmü bunu yarışçıya teklif edersen biraz komik olur.
 
abicim yazdıgımı biraz daha iyi okursan anlicaksın ama tesekkur ediyorum.saol.verdigim linkide okursan elektronik dura acein yagmurda camurda test edildigini gorursun.ben xtra takılsın demedim.xtr hayranligim oldugu icin xtrda olsa bu sistem alırdım dedim.dura ace hayranlıgım olsa kesinlikle alırım.konu basından beri bi cok arkadasım bu sistem hakkında bilgi veriyo kullanıcı yorumlarını yazıyo agır agır dediniz alt tarafı 63gr agır cıktı.ama siz hala kabul etmemekte israr ediyosunuz.ama sizin gorusunuz saygıyla karsılarım.gobek hakkında dediklerimide lutfen iyi okuyun anlicaksınız.ben rulmanlı gobegi kotulemedim.ama cok buyuk bir iscilik vermeden cok ucuk fiyatlara satıldıgını soledim.kendinizde diyosunuz 3-5 kurusa dısardan rulmanı al degistir die.firmalar rulmanı kullanıslı olmasından cok uretim kolaylıgı sagladıgı icin kullanıyor yatak acma derdinden kurtarıyor.gobek hakkında dediklerimi cok iyi okuyun anlıcaksınız.ama ne desem faydası yok tesekkur ediyorum saygılar
 
@aykut52


Sevgili Aykut.Sende ki bu görüşe bir türlü anlam veremedim. Sırf XTR yaptı diye belkide işine yaramayacak bir sisteme fahiş para farkını ödeyeceğini söylüyorsun.Tabii ki saygı duyarım ama sonuçta hepimiz bisiklete biniyoruz ve %90'ımız ihtiyacımız olan parçayı bile zor alıyorken bu gereksiz masrafın yapılmasında mantık arıyorum.
Bence bu sistem bisiklet gibi "mekanik olduğu için ulaşımı ücretsiz kılan bir araç"ta çoook gereksz bir sistem.Kaldı ki yarış gibi çok farklı bir havası olan zorlu disiplin koşulları içeren bir ortam için önerilebiliyor. :eek: Hayret.
 
  • Beğen
Tepkiler: bts.elektronik
@Ali AKTAŞ

Amatör ruhlu profosyonel tabiri boşuna çıkmamış işte. Pro. olunca işin güzelliği kalmıyor :D. Oysaki insanlar hobileri ile hayata bağlanır. Ama yinede eminimki ünlü ralli pilotu Volkan Işık'ta, kendisini az çok tanırım, parası olsaydı altına yarım milyon dolarlık bir Ferrari çekerdi :) Olay biraz da para meselesi.
 
@bts.elektronik

63 gramlık bir fark . ve bu fark bu teknoloji ilerledikçe giderek azalacaktır.

@bts.elektronik

buradaki sistem otomatik değil ki . yine sürücü tarafından kontrol ediliyor. otomatik olduğunu nereden çıkardınız.
shimano bunun tanıtımını yapmak daha çok duyulmasını sağlamak için yarışta lanse ediyor o kadar.

@hakano

İşte budur.
 
  • Beğen
Tepkiler: hakano
@bts.elektronik

Formula ( 1. ve 2. istanbul formula bir yarışlarında gözcü gözetmen olarak görev yaptım , ikincisinde pit düzlüğündeydim girmediğim garaj kalmadı :) ) bir arabalarında kullanılan elektronik sistemler konusuna dikkatinizi çekmek isterim. yıldan yıla kurallar değişse de pek çok elektronik sistemin kullanıldığını biliyoruz. direksiyonda bulunan onlarca düğme ile yüzlerce ayar yapabiliyor pilotlar. Schumaher in 300 km hızla giderken vites değiştirmek için elini direksiyondan indirip sağda yanda bulunan vites koluna uzanmasını gözümüzün önüne getirip bolca gülebiliriz. :D :D


bu vites sitemi de yakında çok daha hafif bir hale gelir, onbinlerce vites değişikliğine dayanıklı pilleri olan bir yapıya bürünür , yıllar sonra ortada telli sistem kalmaz, bizde bunları tartıştığımıza şaşırıp kalırız.
 
@hakano

Tabii ki biz teknolojinin ilerlemesnden yanayız en azından kendi adıma böyle.Hiç kimse dememiş ki ben kesinlikle kullanmam diye. Mesela ben maliyetin düşmesini, olumlu yorumları beklerim bu ürünü alacak olsam.
Ama sırf bu ürüne çok emek harcanmış kesin işe yarar (en azından yazdıklarınızdan bu anlam çıkarılabilir) gibi bir bakış açısına söyleyecek sözüm yok!
Saygılar
 
  • Beğen
Tepkiler: aykut52
@matrixod

abicim ben ise yarayacagını dusundugum icin bu parayı veririm.ise yarayacagini dusunmesem burda tartısmam zaten.bence mantıklı bir sistem.yeniligi sevdigim icin alirdim.dura ace alabilecek gucte bir cok insan icin 1250 dolarlık bir fazlalık cok olmasa gerek.herkesin maddi durumu farklıdır ben kendi acımdan soledim.sadece sistemin resmine bakarak konusmuyorum bu sistem hakkında yazıları okudum ve degerlendirdim.sadece tusa basıyosun ve vites degisiyor.guc gerekmıyor.yarıstada bu onemli.
 
Bu sistemin bildiğim tek otomatik yanı, arka vitesin konumuna göre ön vites kafesi sürtmemesi için otomatik olarak ince ayar yapıyor ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: aykut52
@aykut52

Vites değişirmek için enerji harcamaktan çekinseydim yarışlara katılmazdım.
 
  • Beğen
Tepkiler: aykut52
@matrixod

insan yarısta ole duruma geliyoki amortisorun kilitleme koluna basmaya dermanı kalmıyo
 
@Soner Sarihan

tabiki yarış otomobillerinde sürücünün kontrolunu kolaylaştıran enson elektronik yenilikler mevcut ama bu yenilikler otomobilin kontrolunu kolaylaştırmak için yani vitesi gene sürücü değiştirir.bizim arabalardaki gibi uzun kol hareketleri ile değilde butona basarak yada çok kısa ileri geri kol hareketi ile yapar.hiç bir zaman vites değişimlerini otomobilin keyfine bırakmaz. siz bu nüansı anlayamadınız sanırım.çünki bunu dura ace otomatikte olur diyen arkadaşlara cevap olarak yazdım. otomatikten kastım tamamiyle sürücü yerine viteslerin otomobil tarafından değiştirilmesi.böyle bir otomobille yarışmak istermiydiniz yada Schumaher e bi sorun bakalım size ne cevap verecek.
evet Schumaher 300 km hızla giderken vites değiştirmek için elini direksiyondan indirip sağda yanda bulunan vites koluna uzanmaz bunun yerine düğmeye basarak yine vitesi kendisi değiştirir otomobili değil..
 
@Soner Sarihan

bende otomatik demedimki bu bölümü başından beri takip ediyorum.sistemin ne olduğunuda çok iyi biliyorum.dura ace ilerde otomatikte olur bunun alt yapısı bu sistemle sağlanır diyen arkadaşlara cevap olarak yazdım sanırım bu yazıları okumadınız.lütfen neye cevap olarak yazdğıma dikkat edin.teşekkürler.
 
Konuya olumlu anlamda bir katkı yapmayacağını düşündüğüm için cevap yazmıyorum.

Konuyu okuyan , katkı sağlayan ve tek satır bile olsa ( katıldıklarım yada katılmadıklarım ) cevap yazan , teşekkür butonuna dokunan herkese kendi adıma teşekkür ederim.

Yıllar sonra hâlâ burada olursak , değişimin ne yönde olduğunu beraberce yine bisiklet forumda görürüz umarım .

Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir.

iyi forumlar :) , saygılar.
 
Aşağıdaki adreste Di2'nun test videosu var. Benim çok hoşuma gitti.
Şimdiye kadar sadece Sora ve Tiagra'lı bisiklet kullandım. Dolayısı ile daha yüksek modellerle kıyaslayamıyorum ama mekanik Dura-Ace'in bile bu kadar yumuşak ve hızlı vites geçişleri olabileceğini tahmin etmiyorum.

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: hakano
Adam gibi yatak üretmek cok zordur. Fakat rulmanı takmak cok kolay. Rulmanlı uretim bu yuzden cok kolaydır. Akıcılık olarak iyi ayarlanmıs bir XTR rulmanlarla baş edebilir. Hatta yuk altında daha akıcı olabilir. Shimanonun rulman kullanmama sebebi sözde yanal yuklerde rulmanların cok verimsiz olmasıdır. Fakar yanal yuk alan rulmanlar da var. Bir baska sebeb dizme göbeklerde standart dısı boyutlar elde edilebilir. Dizme göbekler 2-3 bakım periyodu kadar dayanabilir. Fakar bakımı yapacak usta ciddi tecrübeli olmalıdır. Bir avantajı da bakım zamanı rulmanlara göre daha gec gelir. Rulmanlı göbeklerin rulmanları (özellikle arkadaki köşe rulmanları) dizme sisteme göre cok kolay akıcılık kaybına ugrar fakat ön arka 1000 lira olan göbeklerinizi ön-arka 25 liraya sıfırlayabilirsiniz. Ben rulman kullanıyorum. Rulmanlar teker teker bozuluyor. Senede 10 en fazla 15 lira rulaman masrafı cıkıyor. Fakat surekli olarak sıfır göbek performansı alıyorum.

Vites sistemine gelince; bence de luzumsuz ticari bir sistem. Telli sistem kadar guvenilir olması olası değil. Çunku basit bir sistem değil. Cok fazla kucuk parcaya dayanıyor ve arıza ihtimali cok daha fazla. Havalı viteslere yetisemedim ben. Ama hidrolik vitesleri biliyorum. 3-4 sene önce cıkmıs olamasına ve 10 dan fazla avantaj sayılıyor olmasına ragmen hala ortalıkda yoklar.

Eğer bir urun kalıcı olacak ise sağladığı avantajlar dezavantajlarını gecmelidir. Tabiyki fiyat da dezavantajlar içinde sayılır. Hidrolik frenlerin avantajları dezavantajlarını cok ustune cıktıgı için günümüzde kalıcı oldu.

Saygılar.
 
Geri