Özhan Akgöğ
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 22 Temmuz 2010
- Mesaj
- 692
- Tepki
- 1.033
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Diğer
An itibariyle bu akıma ben de katılmış oldum. Hafta içi her gün işe yol bisikletiyle gidip gelen birisi olarak ve yolumun bol kırmızı ışıklı, trafikli ve 13 km de 130-140 metre gibi kısmen tırmanışlı bir rotada olduğunu düşünürsek, artık hafta içi yorulmaktan hafta sonu bisiklet binmeye mecalim kalmıyordu. Sonunda planlayıp bir elektrikli bisiklet topladım.
Elimden geldiğince aydınlatmaya çalışıym. Yine de soruları olanlar olursa elimden geldiğince cevaplamaya çalışacağım.
Ben Sedona 320 (düz maşa modeli) üzerine alba 500w arka teker motorlu ve 618 w/h bagaj tipi batarya taktım. Burada açıkça estetik açıdan kadronun ortasındaki pil çok hoşuma gitmediğinden bagaj tipini seçtim. Ama hem bisikletin ağırlık merkezi fazla arkada oldu hem de bagaj biraz sallanıyor. 2. bi tercihim olsa, suluk tipini tercih ederdim sanırım.
Bu arada 1000w, 2000w gibi değerler veren motorlar da var. 500w hakkında şüphelerim vardı ama fazlasıyla yeterli geldi. Yol bisikleti kullanıcısı olarak özellikle yokuşlarda (%8-10) baya baya tam gücümle çıkamayacağım hızlarda, yokuş aşağı gider gibi gidiyor bisiklet. Yani rahatlıkla %10 eğimi 25-30 km/h ile tırmanabiliyorsunuz. Düz yolda da gayet yeterli. Yine rahat 40 üzeri km/h yakalayabiliyorum. Tabi motorun 40km desteği var ama pedala ben de biraz basıym dediğimde 40km/h yi çok kolay aşıyor. Bu açıdan şehir içi kullanımı için fazla bile denebilir.
Ben özellikle düz maşa tercih ettim. Amortisör yine şehir içi kullanımda gereksiz ağırlık yapıyor. Biraz daha konfor arıyorsanız amortisör yerine lastik kalınlığını arttırarak çok daha zahmetsizce ve hafif bi şekilde bunu çözebilirsiniz.
Ağırlık konusu malesef benim için hayal kırıklığı oldu. Bisikletteki park ayaklığına kadar benim için tüm gereksiz aksesuarları söktüm. Pedallarla birlikte yaklaşık 12 kg geldi. Kiti ekleyince bisiklet 22 kg ye kadar çıktı. Ben 7-8 kg ekstra ağırlık bekliyordum, bu açıdan biraz hüsrana uğradım. Kısaca bulabileceğiniz en hafif bisikleti tercih etmek akıllılık olacaktır. 6-7 kg yol bisikletinden 22 kg ye çıkınca, 1. kattaki eve çıkartmak bile epey bir uğraştırıyor. :/(13km'de yorulduğumda daha fazla 1 kat merdivende yoruldum öyle söyliym
. Yine ağırlık merkezi çok arkada kaldığından da ekstra zor oluyor.
El gazını takmadım. O kadar bisikletin doğasına aykırı davranmak istemedim. Şimdilik 26-27 km mesafede, 250m kadar tırmanışta bir batarya dişi eksildi, yaklaşık pilin %15-20lik falan bir dilimine denk geliyor. Bazı yerlerde özellikle yokuşlarda son hızda zorladım. Burada temel konu bisiklete siz ne kadar destek veriyorsunuz. Zaten anlık değer sürekli ekranda gösteriliyor mesela düzlüklerde bisiklet 30km lerde giderken 50-60w çekiyor sadece bataryadan, ben biraz keyif almak için pedala basıyorum. Yokuşlarda 500-600w lara kadar çıkıyor. Yine rotamda çok trafik, ışık olduğundan ve dur kalk yapmam çok gerektiğinden, daha sakin rotada bataryayı daha verimli bile kullanabilirim gibi geldi.
Bisiklet ağır olduğu için trafikte manevra yaparken vs. biraz daha dikkatli olmak gerekiyor. Yani eskisi kadar seri değil bisiklet, nerdeyse durarak geçmeniz lazım. Ben biraz temkinli sürdüğüm için özellikle motoru kapatıp kendi gücümle sürüyorum trafikte.
Motor gücü, vites ve fren olayını iyi koordine etmeniz lazım. Yani manevra yapacağınızda vs. arabaların arasından geçerken ya "0" güce geçmenizi ya da 1-2 gibi güçlerde en fazla kalmanızı öneririm. Pedal sensörü çeyrek daireden daha az hareketleri algıladığı için hemen devreye giriyor ve yüksek kademe güçlerde bisikleti kontrol edememeniz gayet olası. Cidden çok ani ve güçlü bir şekilde gitmeye çalışıyor.
Fren konusunda ben direkt hidrolikle başlamış bulundum. Özellikle bunu seçtim, V fren veya mekanik diskler maalesef bu sistemler için çok sağlıklı gelmiyor. Bugün sürünce, hidrolik sistemin gerçekten bir gereklilik olduğunu düşündüm. Lütfen bunu es geçmeyin. Ani hareketler yapmak istediğinizde mekanik sistemler, malesef bu motoru durduracak kadar güçlü olmayacaktır.
Pedal sensöründen ve kasetten emin olamadım. Bisikleti biraz hafifletmek adına daha yüksek bir sistem taksam mı diye düşündüm ama hem kaset yuvası, hem de pedal sensörü buna pek müsait değil gibi. Aynakola takılan kısım mil göbeklerde olan ince kısma takılıyor. Yani daha modern ve hafif tip olan "hollowtech" "gxp" aynakollarda öyle bir boşluk yok. Takılabilir mi emin değilim.
Bu arada bunu pilsiz sürerim diye düşünmeyin lütfen. Yani pili çıkartsanız bile motor çok ağır olduğundan açıkça çok yorucu bir hal alıyor. Göbekler de normal bisiklet akışkanlığında değil. Yani evet 5-10 km zorda kalınırsa sürülebilinir. Daha fazlası baya zorlayıcı olacaktır.
Ağırlıktan yana benim için en büyük dezavantajı qr gibi bir sistemin olmaması. Sanırım QR fazla güvenli değil bu sistem için somun tipte bağlantı vidaları var. Yani lastik patlaması vs. gibi durumlarda biraz can sıkacaktır. Tek başına jantın da 5,5kg olması üzerine lastik, ruble derken yaklaşık 6,5 7 kg'lik jantla yolda lastik değiştirmeye çalışmak pek hoş olmayacak gibi duruyor.
Özetleyecek olursam:
-Bisikleti olabildiğince hafif seçin. Eğer dağa, bayıra çıkmıycam diyorsanız amortisörlü bir model almanıza gerek yok diye düşünüyorum. Düz maşa şehir, gravel tarzı bisikletler önceliğiniz olabilir.
-500w + 618w bagaj tipi Alba Kit yaklaşık 10-11 kg kadar geliyor. Eğer merdiven falan çıkacaksanız bir daha düşünün. Daha düşük pil ve motor seçeneklerini tercih edebilirsiniz.
-Bisiklet üzerindeki dağılımını iyi yapın. Yoksa benim gibi arkada bolca ağırlıkla kalabilirsiniz.
-Hidrolik fren kesinlikle şart diye düşünüyorum.
-Bisikleti sıkışık trafikte, yüksek güç modlarında kullanmanızı önermem.
-500w motor baya yeterli bir güç. Yol bisikletçisi olarak beni gayet tatmin etti. Yine dediğim gibi merdiven vs. çıkacak arkadaşlar çok daha hafif olması nedeniyle 250w motor ve biraz daha düşük bir batarya kapasitesiyle, rahat 30kmh üzeri hızlara çıkabilirler.
-Batarya pedala çok ufak destek verseniz bile gayet 100'km mesafe için yeterli gibi geldi.
Elimden geldiğince aydınlatmaya çalışıym. Yine de soruları olanlar olursa elimden geldiğince cevaplamaya çalışacağım.
Ben Sedona 320 (düz maşa modeli) üzerine alba 500w arka teker motorlu ve 618 w/h bagaj tipi batarya taktım. Burada açıkça estetik açıdan kadronun ortasındaki pil çok hoşuma gitmediğinden bagaj tipini seçtim. Ama hem bisikletin ağırlık merkezi fazla arkada oldu hem de bagaj biraz sallanıyor. 2. bi tercihim olsa, suluk tipini tercih ederdim sanırım.
Bu arada 1000w, 2000w gibi değerler veren motorlar da var. 500w hakkında şüphelerim vardı ama fazlasıyla yeterli geldi. Yol bisikleti kullanıcısı olarak özellikle yokuşlarda (%8-10) baya baya tam gücümle çıkamayacağım hızlarda, yokuş aşağı gider gibi gidiyor bisiklet. Yani rahatlıkla %10 eğimi 25-30 km/h ile tırmanabiliyorsunuz. Düz yolda da gayet yeterli. Yine rahat 40 üzeri km/h yakalayabiliyorum. Tabi motorun 40km desteği var ama pedala ben de biraz basıym dediğimde 40km/h yi çok kolay aşıyor. Bu açıdan şehir içi kullanımı için fazla bile denebilir.
Ben özellikle düz maşa tercih ettim. Amortisör yine şehir içi kullanımda gereksiz ağırlık yapıyor. Biraz daha konfor arıyorsanız amortisör yerine lastik kalınlığını arttırarak çok daha zahmetsizce ve hafif bi şekilde bunu çözebilirsiniz.
Ağırlık konusu malesef benim için hayal kırıklığı oldu. Bisikletteki park ayaklığına kadar benim için tüm gereksiz aksesuarları söktüm. Pedallarla birlikte yaklaşık 12 kg geldi. Kiti ekleyince bisiklet 22 kg ye kadar çıktı. Ben 7-8 kg ekstra ağırlık bekliyordum, bu açıdan biraz hüsrana uğradım. Kısaca bulabileceğiniz en hafif bisikleti tercih etmek akıllılık olacaktır. 6-7 kg yol bisikletinden 22 kg ye çıkınca, 1. kattaki eve çıkartmak bile epey bir uğraştırıyor. :/(13km'de yorulduğumda daha fazla 1 kat merdivende yoruldum öyle söyliym
El gazını takmadım. O kadar bisikletin doğasına aykırı davranmak istemedim. Şimdilik 26-27 km mesafede, 250m kadar tırmanışta bir batarya dişi eksildi, yaklaşık pilin %15-20lik falan bir dilimine denk geliyor. Bazı yerlerde özellikle yokuşlarda son hızda zorladım. Burada temel konu bisiklete siz ne kadar destek veriyorsunuz. Zaten anlık değer sürekli ekranda gösteriliyor mesela düzlüklerde bisiklet 30km lerde giderken 50-60w çekiyor sadece bataryadan, ben biraz keyif almak için pedala basıyorum. Yokuşlarda 500-600w lara kadar çıkıyor. Yine rotamda çok trafik, ışık olduğundan ve dur kalk yapmam çok gerektiğinden, daha sakin rotada bataryayı daha verimli bile kullanabilirim gibi geldi.
Bisiklet ağır olduğu için trafikte manevra yaparken vs. biraz daha dikkatli olmak gerekiyor. Yani eskisi kadar seri değil bisiklet, nerdeyse durarak geçmeniz lazım. Ben biraz temkinli sürdüğüm için özellikle motoru kapatıp kendi gücümle sürüyorum trafikte.
Motor gücü, vites ve fren olayını iyi koordine etmeniz lazım. Yani manevra yapacağınızda vs. arabaların arasından geçerken ya "0" güce geçmenizi ya da 1-2 gibi güçlerde en fazla kalmanızı öneririm. Pedal sensörü çeyrek daireden daha az hareketleri algıladığı için hemen devreye giriyor ve yüksek kademe güçlerde bisikleti kontrol edememeniz gayet olası. Cidden çok ani ve güçlü bir şekilde gitmeye çalışıyor.
Fren konusunda ben direkt hidrolikle başlamış bulundum. Özellikle bunu seçtim, V fren veya mekanik diskler maalesef bu sistemler için çok sağlıklı gelmiyor. Bugün sürünce, hidrolik sistemin gerçekten bir gereklilik olduğunu düşündüm. Lütfen bunu es geçmeyin. Ani hareketler yapmak istediğinizde mekanik sistemler, malesef bu motoru durduracak kadar güçlü olmayacaktır.
Pedal sensöründen ve kasetten emin olamadım. Bisikleti biraz hafifletmek adına daha yüksek bir sistem taksam mı diye düşündüm ama hem kaset yuvası, hem de pedal sensörü buna pek müsait değil gibi. Aynakola takılan kısım mil göbeklerde olan ince kısma takılıyor. Yani daha modern ve hafif tip olan "hollowtech" "gxp" aynakollarda öyle bir boşluk yok. Takılabilir mi emin değilim.
Bu arada bunu pilsiz sürerim diye düşünmeyin lütfen. Yani pili çıkartsanız bile motor çok ağır olduğundan açıkça çok yorucu bir hal alıyor. Göbekler de normal bisiklet akışkanlığında değil. Yani evet 5-10 km zorda kalınırsa sürülebilinir. Daha fazlası baya zorlayıcı olacaktır.
Ağırlıktan yana benim için en büyük dezavantajı qr gibi bir sistemin olmaması. Sanırım QR fazla güvenli değil bu sistem için somun tipte bağlantı vidaları var. Yani lastik patlaması vs. gibi durumlarda biraz can sıkacaktır. Tek başına jantın da 5,5kg olması üzerine lastik, ruble derken yaklaşık 6,5 7 kg'lik jantla yolda lastik değiştirmeye çalışmak pek hoş olmayacak gibi duruyor.
Özetleyecek olursam:
-Bisikleti olabildiğince hafif seçin. Eğer dağa, bayıra çıkmıycam diyorsanız amortisörlü bir model almanıza gerek yok diye düşünüyorum. Düz maşa şehir, gravel tarzı bisikletler önceliğiniz olabilir.
-500w + 618w bagaj tipi Alba Kit yaklaşık 10-11 kg kadar geliyor. Eğer merdiven falan çıkacaksanız bir daha düşünün. Daha düşük pil ve motor seçeneklerini tercih edebilirsiniz.
-Bisiklet üzerindeki dağılımını iyi yapın. Yoksa benim gibi arkada bolca ağırlıkla kalabilirsiniz.
-Hidrolik fren kesinlikle şart diye düşünüyorum.
-Bisikleti sıkışık trafikte, yüksek güç modlarında kullanmanızı önermem.
-500w motor baya yeterli bir güç. Yol bisikletçisi olarak beni gayet tatmin etti. Yine dediğim gibi merdiven vs. çıkacak arkadaşlar çok daha hafif olması nedeniyle 250w motor ve biraz daha düşük bir batarya kapasitesiyle, rahat 30kmh üzeri hızlara çıkabilirler.
-Batarya pedala çok ufak destek verseniz bile gayet 100'km mesafe için yeterli gibi geldi.
Son düzenleme: