Road_Runner
Road Runner
- Kayıt
- 24 Nisan 2010
- Mesaj
- 5.999
- Tepki
- 25.895
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cervélo
Merhaba forumdaşlar
Aslında başlığı "Drag nedir? Yenir mi?" yapmayı düşündüm ama bu bir Drag'a giriş konusu değil, Drag'ın ne olduğunu zaten bilenler için beyin yakan bilgiler içeren bir makale olacak Çünkü ben de bazı ayrıntılara "yok artık" dedim
Hiç bilmeyenler için özet geçelim. İsteyenler direk çizgili yere inerek asıl konuyu okumaya başlayabilir
Bildiğiniz gibi bisikletimizle hızlandıkça yüzümüze çarpan hava da artıyor arkadaşlar. Havayı yararak geçtiğimizi bize en iyi kanıtlayan şey bu. Bisiklet sürerken, belli bir hızdan sonra en büyük enerjimizi bu havayı yarma eforu alıyor. 20'li hızları geçtikten sonra, havaya karşı yaptığımız iş, katlanarak artıyor. Hızlandıkça, hava bizi daha da zorlamaya başlıyor ve bu zorlanma yavaş yavaş değil, katlanarak artıyor.
"Ortalama" watt harcanımı (link) sitesine göre şu şekilde;
Öyle ki, tablodan da anlayabileceğiniz gibi 20 km/h hızla giderkenki gücümüzün 5 katını pedala bastığımızda, hızımız matematiksel olarak beklendiği gibi 100 km/h'ye değil de 40 km'h'ye çıkıyor (rezalet) Bu devasa güç kaybının en ama en güçlü sebebi hava sürtünmesi arkadaşlar...
Daha aero kadro, daha aero jant, daha aero kask, daha fit giysiler, daha aero duruş(dizlerini dışa açmaaa, dirseklerini kapaaa, omuzlarını içine çeeek, kafanı eeeğ ),daha çok eğilme, hatta daha aero ayakkabı kılıfı! Hepsinin temel sebebi ve amacı yine hava sürtünmesi
Bisiklet yarışlarında sporcuların öbek halinde gitmelerinin temel amacı da bu hava sürtünmesini en aza düşürmek. Temel mantık, önünüzdeki sürücülerin yardığı havanın içinden geçerek, daha az hava sürtünmesine maruz kalmak. İşte buna Drag (tam olarak türkçesi (link) arkadaşlar) diyoruz.
Bu konudaki en iyi video şudur arkadaşlar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rüzgar tünelinin hasına sahip olan firma Swiss Side son araştırmasıyla çok ilginç bulgular elde etmiş. Bu bulguların tamamı araştırmalara ve sayılara, fiziğe dayandığı için doğrulukları hakkında şahsen benim hiç şüphem yok. Fakat bazıları beynimin alev almasına sebep oldu
Takip mesafesi: Ne kadar mesafe yeterli?
Sizce Triathlondaki (minimum) 10 metrelik takip mesafesi yeterli ve adil mi?
Pek çok amatör ve profesyonel Triathlon yarışında en az 10 metre takip mesafesi kuralı uygulanır. Bazı Triathlon yarışlarında bu mesafe 20 metre olarak belirlenir. Acaba mesafeler adil bir yarış için gerçekten de yeterli mi?
Swiss Side aerodinami takımı son zamanlarda bununla ilgili bir takım testler ve araştırmalar yapıyor. Bu araştırmalarda mümkün olan en son teknolojiyle aralarında 0.1 metreden 20 metreye kadar mesafede seyreden iki triatletin birbirine olan aerodinamik etkisi araştırılıyor. (Neden birbirine dediğimi birazdan anlayacaksınız, öndekinin bu işten ne karı olabilir ki dediğinizi duyar gibiyim ) Araştırmanın konusu sadece takipteki sporcunun şartlarını ve kazancını incelemek değil, öndeki, havayı yaran sporcunun hava sürtünmesini de incelemek
Araştırmamızın başlangıç kısmında aralarında 0.1 metre (10 cm) mesafe olan iki triatletin arasındaki hava sürtünmelerini Swiss Side Aero Pod kullanarak ölçüyoruz. Test boyunca sporcuların hızları 45 km/h kabul edilecek arkadaşlar.
Hepimizin bildiği ve beklediği üzere takipteki sporcunun kazancı çok ciddi bir sayı; %39 (95 watt) oluyor...
Mesafenin 5,10,15 ve 20 metre olarak ayarlanıp testin tekrar tekrar yapılmasıyla oluşan grafik bu şekilde arkadaşlar.
Mavi çizgi, takip eden sporcuya ait kazanç grafiği,
Kırmızı çizgi ise öndeki sporcuya ait kazanç grafiği
Bu pozisyonda (TT pozisyonundan bahsediyoruz) 45 km/h hızla gitmek için gerekli olan enerji 250 watt (lastiğin yuvarlanma direnci ve çekiş sisteminden kaynaklanan enerji kayıpları önemsenmiyor) olarak öngörülüyor. Ortam, rüzgarsız.
Takip mesafesi 0.1 metre olduğunda arkadaki sporcu devasa bir güç tasarrufu ederek %39.5 kar ediyor ve 90.1 watt daha az harcıyor. Fakat çok ilginç bir bilgi daha var, bu pozisyonda öndeki sürücü de, arkasında birinin olması sebebiyle %4.4 (tek gitmesine kıyasla) daha az enerji harcayarak 10.9 watt daha az harcıyor
İşin ilginci, aradaki mesafe 5 metreye çıkana dek öndeki sürücünün kazancı azalarak da olsa devam ediyor. Mesafe 5 metreye çıktığında bile 0.9 watt, yani %0.4 kazanç sağlıyor.
Şimdi de 10 metre takip mesafesini inceleyelim:
Bu araştırma bize triathlondaki 10 metre takip mesafesi kuralının yetersiz olduğunu kanıtlıyor arkadaşlar. Çünkü arkadaki sporcu hala %13.4 kar ederek 33.5 watt daha az enerji harcıyor... Hafif rüzgar hesaba katılarak yapılan simülasyonda bile, arkadaki sürücünün ölçülebilir bir kazancı olduğu belirtiliyor. Zaten bu sonuç, pek çok profesyonelin de desteklediği bir görüşmüş.
20 metre mesafeli sürüş için:
Swiss Side, araştırmasını 20 metreye kadar sürdürdü. Tabiki bu test, 20 metre için tamamen rüzgarsız bir ortam varsayılarak yapıldı. (Fakat tam karşıdan esen rüzgarda da bu sonuçlar oldukça tutarlı olacaktır, hatta daha da önem kazanacaktır)
Aradaki mesafe 20 metre olmasına rağmen arkadaki sporcu hala %8.9 kazançta ve 22.4 watt daha az enerji harcıyor.
Bu testte önde iri, uzun bir sporcunun, arkada da orta boyda bir sporcunun olduğunu belirtelim. Bu testte, hız 26 km/h'ye düşene kadar arkadaki sürücünün ölçülebilir bir enerji kazancı söz konusuymuş.
Sonuç olarak usta ve işini iyi bilen bir sürücü, arkada %50'ye kadar kazanç elde edebilir. Ve Triathlon yarışlarındaki 10 metre takip kuralı malesef yetersiz görünüyor. Bu, tabiki yol ve hava şartlarına göre farklılık gösterecektir (Testin tamamını rüzgarsız ortamda yaptınız zaten birader ) Son olarak sporcular arasındaki mesafe 20 metreye çıktığında bile hala ölçülebilir bir kazanç söz konusu arkadaki sporcu için.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
İbretlik bilgiler içeren makalesi için Swiss Side'e teşekkürler
Orjinal link:
(link)
Testi tamamen rüzgarsız bir ortamda simüle etmeselermiş keşke
Öte yandan, sonuçların daha "istedikleri yönde" çıkabilmesi adına, hem öne iri sporcu koyup, hem de daha dik bir pozisyonda konumlamışlar
Yine de güzel bilgiler
Grafik Türkçeleştirildi
Aslında başlığı "Drag nedir? Yenir mi?" yapmayı düşündüm ama bu bir Drag'a giriş konusu değil, Drag'ın ne olduğunu zaten bilenler için beyin yakan bilgiler içeren bir makale olacak Çünkü ben de bazı ayrıntılara "yok artık" dedim
Hiç bilmeyenler için özet geçelim. İsteyenler direk çizgili yere inerek asıl konuyu okumaya başlayabilir
Bildiğiniz gibi bisikletimizle hızlandıkça yüzümüze çarpan hava da artıyor arkadaşlar. Havayı yararak geçtiğimizi bize en iyi kanıtlayan şey bu. Bisiklet sürerken, belli bir hızdan sonra en büyük enerjimizi bu havayı yarma eforu alıyor. 20'li hızları geçtikten sonra, havaya karşı yaptığımız iş, katlanarak artıyor. Hızlandıkça, hava bizi daha da zorlamaya başlıyor ve bu zorlanma yavaş yavaş değil, katlanarak artıyor.
"Ortalama" watt harcanımı (link) sitesine göre şu şekilde;
20.1 km/h hız | 75 watt |
22.5 km/h hız | 95 watt |
25.1 km/h hız | 120 watt |
27.7 km/h hız | 148 watt |
30.0 km/h hız | 180 watt |
32.7 km/h hız | 218 watt |
35.2 km/h hız | 262 watt |
37.7 km/h hız | 311 watt |
40.2 km/h hız | 366 watt |
Daha aero kadro, daha aero jant, daha aero kask, daha fit giysiler, daha aero duruş(dizlerini dışa açmaaa, dirseklerini kapaaa, omuzlarını içine çeeek, kafanı eeeğ ),daha çok eğilme, hatta daha aero ayakkabı kılıfı! Hepsinin temel sebebi ve amacı yine hava sürtünmesi
Bisiklet yarışlarında sporcuların öbek halinde gitmelerinin temel amacı da bu hava sürtünmesini en aza düşürmek. Temel mantık, önünüzdeki sürücülerin yardığı havanın içinden geçerek, daha az hava sürtünmesine maruz kalmak. İşte buna Drag (tam olarak türkçesi (link) arkadaşlar) diyoruz.
Bu konudaki en iyi video şudur arkadaşlar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rüzgar tünelinin hasına sahip olan firma Swiss Side son araştırmasıyla çok ilginç bulgular elde etmiş. Bu bulguların tamamı araştırmalara ve sayılara, fiziğe dayandığı için doğrulukları hakkında şahsen benim hiç şüphem yok. Fakat bazıları beynimin alev almasına sebep oldu
Takip mesafesi: Ne kadar mesafe yeterli?
Sizce Triathlondaki (minimum) 10 metrelik takip mesafesi yeterli ve adil mi?
Pek çok amatör ve profesyonel Triathlon yarışında en az 10 metre takip mesafesi kuralı uygulanır. Bazı Triathlon yarışlarında bu mesafe 20 metre olarak belirlenir. Acaba mesafeler adil bir yarış için gerçekten de yeterli mi?
Swiss Side aerodinami takımı son zamanlarda bununla ilgili bir takım testler ve araştırmalar yapıyor. Bu araştırmalarda mümkün olan en son teknolojiyle aralarında 0.1 metreden 20 metreye kadar mesafede seyreden iki triatletin birbirine olan aerodinamik etkisi araştırılıyor. (Neden birbirine dediğimi birazdan anlayacaksınız, öndekinin bu işten ne karı olabilir ki dediğinizi duyar gibiyim ) Araştırmanın konusu sadece takipteki sporcunun şartlarını ve kazancını incelemek değil, öndeki, havayı yaran sporcunun hava sürtünmesini de incelemek
Araştırmamızın başlangıç kısmında aralarında 0.1 metre (10 cm) mesafe olan iki triatletin arasındaki hava sürtünmelerini Swiss Side Aero Pod kullanarak ölçüyoruz. Test boyunca sporcuların hızları 45 km/h kabul edilecek arkadaşlar.
Hepimizin bildiği ve beklediği üzere takipteki sporcunun kazancı çok ciddi bir sayı; %39 (95 watt) oluyor...
Mesafenin 5,10,15 ve 20 metre olarak ayarlanıp testin tekrar tekrar yapılmasıyla oluşan grafik bu şekilde arkadaşlar.
Mavi çizgi, takip eden sporcuya ait kazanç grafiği,
Kırmızı çizgi ise öndeki sporcuya ait kazanç grafiği
Bu pozisyonda (TT pozisyonundan bahsediyoruz) 45 km/h hızla gitmek için gerekli olan enerji 250 watt (lastiğin yuvarlanma direnci ve çekiş sisteminden kaynaklanan enerji kayıpları önemsenmiyor) olarak öngörülüyor. Ortam, rüzgarsız.
Takip mesafesi 0.1 metre olduğunda arkadaki sporcu devasa bir güç tasarrufu ederek %39.5 kar ediyor ve 90.1 watt daha az harcıyor. Fakat çok ilginç bir bilgi daha var, bu pozisyonda öndeki sürücü de, arkasında birinin olması sebebiyle %4.4 (tek gitmesine kıyasla) daha az enerji harcayarak 10.9 watt daha az harcıyor
İşin ilginci, aradaki mesafe 5 metreye çıkana dek öndeki sürücünün kazancı azalarak da olsa devam ediyor. Mesafe 5 metreye çıktığında bile 0.9 watt, yani %0.4 kazanç sağlıyor.
Şimdi de 10 metre takip mesafesini inceleyelim:
Bu araştırma bize triathlondaki 10 metre takip mesafesi kuralının yetersiz olduğunu kanıtlıyor arkadaşlar. Çünkü arkadaki sporcu hala %13.4 kar ederek 33.5 watt daha az enerji harcıyor... Hafif rüzgar hesaba katılarak yapılan simülasyonda bile, arkadaki sürücünün ölçülebilir bir kazancı olduğu belirtiliyor. Zaten bu sonuç, pek çok profesyonelin de desteklediği bir görüşmüş.
20 metre mesafeli sürüş için:
Swiss Side, araştırmasını 20 metreye kadar sürdürdü. Tabiki bu test, 20 metre için tamamen rüzgarsız bir ortam varsayılarak yapıldı. (Fakat tam karşıdan esen rüzgarda da bu sonuçlar oldukça tutarlı olacaktır, hatta daha da önem kazanacaktır)
Aradaki mesafe 20 metre olmasına rağmen arkadaki sporcu hala %8.9 kazançta ve 22.4 watt daha az enerji harcıyor.
Bu testte önde iri, uzun bir sporcunun, arkada da orta boyda bir sporcunun olduğunu belirtelim. Bu testte, hız 26 km/h'ye düşene kadar arkadaki sürücünün ölçülebilir bir enerji kazancı söz konusuymuş.
Sonuç olarak usta ve işini iyi bilen bir sürücü, arkada %50'ye kadar kazanç elde edebilir. Ve Triathlon yarışlarındaki 10 metre takip kuralı malesef yetersiz görünüyor. Bu, tabiki yol ve hava şartlarına göre farklılık gösterecektir (Testin tamamını rüzgarsız ortamda yaptınız zaten birader ) Son olarak sporcular arasındaki mesafe 20 metreye çıktığında bile hala ölçülebilir bir kazanç söz konusu arkadaki sporcu için.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
İbretlik bilgiler içeren makalesi için Swiss Side'e teşekkürler
Orjinal link:
(link)
Testi tamamen rüzgarsız bir ortamda simüle etmeselermiş keşke
Öte yandan, sonuçların daha "istedikleri yönde" çıkabilmesi adına, hem öne iri sporcu koyup, hem de daha dik bir pozisyonda konumlamışlar
Yine de güzel bilgiler
Grafik Türkçeleştirildi