Drag (Takip mesafesi) hakkında yeni ve şaşırtıcı bilgiler geldi

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.177
Tepki
32.333
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Merhaba forumdaşlar :)
Aslında başlığı "Drag nedir? Yenir mi?" yapmayı düşündüm ama bu bir Drag'a giriş konusu değil, Drag'ın ne olduğunu zaten bilenler için beyin yakan bilgiler içeren bir makale olacak :eek: Çünkü ben de bazı ayrıntılara "yok artık" dedim :D

Hiç bilmeyenler için özet geçelim. İsteyenler direk çizgili yere inerek asıl konuyu okumaya başlayabilir ;)
Bildiğiniz gibi bisikletimizle hızlandıkça yüzümüze çarpan hava da artıyor arkadaşlar. Havayı yararak geçtiğimizi bize en iyi kanıtlayan şey bu. Bisiklet sürerken, belli bir hızdan sonra en büyük enerjimizi bu havayı yarma eforu alıyor. 20'li hızları geçtikten sonra, havaya karşı yaptığımız iş, katlanarak artıyor. Hızlandıkça, hava bizi daha da zorlamaya başlıyor ve bu zorlanma yavaş yavaş değil, katlanarak artıyor.

"Ortalama" watt harcanımı
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
sitesine göre şu şekilde;

20.1 km/h hız75 watt
22.5 km/h hız95 watt
25.1 km/h hız120 watt
27.7 km/h hız148 watt
30.0 km/h hız180 watt
32.7 km/h hız218 watt
35.2 km/h hız262 watt
37.7 km/h hız311 watt
40.2 km/h hız366 watt
Öyle ki, tablodan da anlayabileceğiniz gibi 20 km/h hızla giderkenki gücümüzün 5 katını pedala bastığımızda, hızımız matematiksel olarak beklendiği gibi 100 km/h'ye değil de 40 km'h'ye çıkıyor (rezalet) :eek: Bu devasa güç kaybının en ama en güçlü sebebi hava sürtünmesi arkadaşlar...

Daha aero kadro, daha aero jant, daha aero kask, daha fit giysiler, daha aero duruş(dizlerini dışa açmaaa, dirseklerini kapaaa, omuzlarını içine çeeek, kafanı eeeğ :D),daha çok eğilme, hatta daha aero ayakkabı kılıfı! Hepsinin temel sebebi ve amacı yine hava sürtünmesi o_O

Bisiklet yarışlarında sporcuların öbek halinde gitmelerinin temel amacı da bu hava sürtünmesini en aza düşürmek. Temel mantık, önünüzdeki sürücülerin yardığı havanın içinden geçerek, daha az hava sürtünmesine maruz kalmak. İşte buna Drag (tam olarak türkçesi
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
arkadaşlar) diyoruz.

Bu konudaki en iyi video şudur arkadaşlar:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rüzgar tünelinin hasına sahip olan firma Swiss Side son araştırmasıyla çok ilginç bulgular elde etmiş. Bu bulguların tamamı araştırmalara ve sayılara, fiziğe dayandığı için doğrulukları hakkında şahsen benim hiç şüphem yok. Fakat bazıları beynimin alev almasına sebep oldu :ssrtcbya:

Takip mesafesi: Ne kadar mesafe yeterli?

Sizce Triathlondaki (minimum) 10 metrelik takip mesafesi yeterli ve adil mi?

Pek çok amatör ve profesyonel Triathlon yarışında en az 10 metre takip mesafesi kuralı uygulanır. Bazı Triathlon yarışlarında bu mesafe 20 metre olarak belirlenir. Acaba mesafeler adil bir yarış için gerçekten de yeterli mi?

Swiss Side aerodinami takımı son zamanlarda bununla ilgili bir takım testler ve araştırmalar yapıyor. Bu araştırmalarda mümkün olan en son teknolojiyle aralarında 0.1 metreden 20 metreye kadar mesafede seyreden iki triatletin birbirine olan aerodinamik etkisi araştırılıyor. (Neden birbirine dediğimi birazdan anlayacaksınız, öndekinin bu işten ne karı olabilir ki dediğinizi duyar gibiyim :naslyany:) Araştırmanın konusu sadece takipteki sporcunun şartlarını ve kazancını incelemek değil, öndeki, havayı yaran sporcunun hava sürtünmesini de incelemek :ssrtcbya:

Araştırmamızın başlangıç kısmında aralarında 0.1 metre (10 cm) mesafe olan iki triatletin arasındaki hava sürtünmelerini Swiss Side Aero Pod kullanarak ölçüyoruz. Test boyunca sporcuların hızları 45 km/h kabul edilecek arkadaşlar.

Wind_Tunnel_Drafting_1024x1024.jpg


1.png


Hepimizin bildiği ve beklediği üzere takipteki sporcunun kazancı çok ciddi bir sayı; %39 (95 watt) oluyor...

Drafting_Graph_1024x1024.png


Mesafenin 5,10,15 ve 20 metre olarak ayarlanıp testin tekrar tekrar yapılmasıyla oluşan grafik bu şekilde arkadaşlar.
Mavi çizgi, takip eden sporcuya ait kazanç grafiği,
Kırmızı çizgi ise öndeki sporcuya ait kazanç grafiği :naslyany:

Bu pozisyonda (TT pozisyonundan bahsediyoruz) 45 km/h hızla gitmek için gerekli olan enerji 250 watt (lastiğin yuvarlanma direnci ve çekiş sisteminden kaynaklanan enerji kayıpları önemsenmiyor) olarak öngörülüyor. Ortam, rüzgarsız.

Takip mesafesi 0.1 metre olduğunda arkadaki sporcu devasa bir güç tasarrufu ederek %39.5 kar ediyor ve 90.1 watt daha az harcıyor. Fakat çok ilginç bir bilgi daha var, bu pozisyonda öndeki sürücü de, arkasında birinin olması sebebiyle %4.4 (tek gitmesine kıyasla) daha az enerji harcayarak 10.9 watt daha az harcıyor :krktm:

İşin ilginci, aradaki mesafe 5 metreye çıkana dek öndeki sürücünün kazancı azalarak da olsa devam ediyor. Mesafe 5 metreye çıktığında bile 0.9 watt, yani %0.4 kazanç sağlıyor.

Şimdi de 10 metre takip mesafesini inceleyelim:

Website_Drafting_Image_10m_2048x2048.png


Bu araştırma bize triathlondaki 10 metre takip mesafesi kuralının yetersiz olduğunu kanıtlıyor arkadaşlar. Çünkü arkadaki sporcu hala %13.4 kar ederek 33.5 watt daha az enerji harcıyor... Hafif rüzgar hesaba katılarak yapılan simülasyonda bile, arkadaki sürücünün ölçülebilir bir kazancı olduğu belirtiliyor. Zaten bu sonuç, pek çok profesyonelin de desteklediği bir görüşmüş.

20 metre mesafeli sürüş için:

Website_Drafting_Image_20m_2048x2048.png

Swiss Side, araştırmasını 20 metreye kadar sürdürdü. Tabiki bu test, 20 metre için tamamen rüzgarsız bir ortam varsayılarak yapıldı. (Fakat tam karşıdan esen rüzgarda da bu sonuçlar oldukça tutarlı olacaktır, hatta daha da önem kazanacaktır)
Aradaki mesafe 20 metre olmasına rağmen arkadaki sporcu hala %8.9 kazançta ve 22.4 watt daha az enerji harcıyor.

Bu testte önde iri, uzun bir sporcunun, arkada da orta boyda bir sporcunun olduğunu belirtelim. Bu testte, hız 26 km/h'ye düşene kadar arkadaki sürücünün ölçülebilir bir enerji kazancı söz konusuymuş.

Sonuç olarak usta ve işini iyi bilen bir sürücü, arkada %50'ye kadar kazanç elde edebilir. Ve Triathlon yarışlarındaki 10 metre takip kuralı malesef yetersiz görünüyor. Bu, tabiki yol ve hava şartlarına göre farklılık gösterecektir (Testin tamamını rüzgarsız ortamda yaptınız zaten birader :snzdglsn:) Son olarak sporcular arasındaki mesafe 20 metreye çıktığında bile hala ölçülebilir bir kazanç söz konusu arkadaki sporcu için.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

İbretlik bilgiler içeren makalesi için Swiss Side'e teşekkürler :D
Orjinal link:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Testi tamamen rüzgarsız bir ortamda simüle etmeselermiş keşke :acpsnr:
Öte yandan, sonuçların daha "istedikleri yönde" çıkabilmesi adına, hem öne iri sporcu koyup, hem de daha dik bir pozisyonda konumlamışlar :ckskc:

Yine de güzel bilgiler :harika::okyrm:

Grafik Türkçeleştirildi
 
Son düzenleme:

erhan erhan

Aktif Üye
Kayıt
15 Haziran 2016
Başlık
5
Mesaj
119
Tepki
253
Yaş
45
Şehir
istanbul
İsim
erhan
Bisiklet
b'Twin
Galiba öndeki bisikletçinin yardığı havanın arkasındaki patlamasını azaltıyor arkadaki bisikletçi. Bu sayede öndeki az da olsa bir kazanım sağlıyor.
 

efeozata

Daimi Üye
Kayıt
19 Şubat 2017
Başlık
4
Mesaj
397
Tepki
716
Şehir
Sakarya
İsim
Efe
öndeki bisikletçinin de kazanım sağlaması muhtemelen coanda etkisi yüzünden.



öndeki bisikletçinin yardığı hava direk kopmaz ve arkasında sürtünerek bisikletçiyi yavaşlatır. örneğin alttaki videoda göstermişler. kaşığın sonuna gelen suyun direk düşmediğini ve kaşığa kuvvet uyguladığını görebiliriz. su da hava gibi davrandığı için aynı etkiyi sağlıyor ve rüzgarı delen bisikletçinin arkasına yapışıyor. arkada birinin olması da bu etkiyi azaltıyor olmalı.


rüzgarı ise bence deneye katmamışlar çünkü çok değişken ve bir tur önden eserken diğer tur arkadan esebilir. ya da bir sola dönüşle yönü değişebilir. test amacına ulaşmış, çünkü 60kmh'de (yani olası bir 10-15kmh önden alınan rüzgarla) etkinin 500-600 wattlara çıkacağını görebiliyoruz.
 

Tuars07

Forum alüminyumbaşı
Kayıt
10 Mart 2017
Başlık
5
Mesaj
348
Tepki
837
Yaş
28
Şehir
Antalya
İsim
Tunahan Arslan
Bisiklet
Mosso
Ben kazanımların bukadar fazla olabileceği aklıma gelmezdi 4-5 metre sonra sürtünme aynı olur diye düşünüyordum ozaman bazen araçların arkasına girdiğimizde aramızda 20-25 metrede olsa bize bir kazanım olur sonuçta arabaların kütlesi daha büyük artık daha fazla yaparım
 

07yusuf

Daimi Üye
Kayıt
1 Ağustos 2017
Başlık
11
Mesaj
359
Tepki
643
Şehir
Mersin
İsim
Yusuf
Bisiklet
b'Twin
@tuna07
@Serkan Mıstınoğlu @tuna07
Tam da bu gün e5'te bir tır önüme geçti ve benden biraz hızlıydı. Benim hızım da 23 falan. Aklıma direkt araç arkasında uçan bisikletçiler geldi ve basayım dedim. Fakat pek başarılı olamadım. Tır-kamyon gibi araçların arkasından giderken genelde onların rüzgarı beni hafifletiyor gibi hissediyorum. Hani savuran tarzda bir rüzgar bırakırlar ya arkada...
Acaba bu havayı yarma olayından faydalanabilmek için bizim hızımızın da çok yüksek olması mı gerekiyor?
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.177
Tepki
32.333
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #11
@07yusuf evet tabiki 20 ile giden bir bisikletlinin arkasina yapisirsaniz pek de kazanciniz olacagi soylenemez. %40 olmaz yani, olsa olsa %10 olur
Bu yuzden ciddi yokuslarda pek de onemi kalmiyor yakin takibin. Ama yine de faydasi oluyor tabi
 
Tepkiler: 07yusuf

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Başlık
20
Mesaj
3.121
Tepki
8.274
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Buna benzer bir konu daha var; arkadan gelen takım arabası. Belçikalı bilim adamları onu da incelemişler:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


UCI kurallarına göre takım araçları zamana karşı yarışlarda bisikletçileri en az 10 metre geriden takip etmeli (bu kural güvenlik amaçlı, bisikletçi düşerse araç ona çarpmasın diye). Yazarlar bu mesafenin az olduğunu; arkadan takip eden takım otomobilinin, bisikletçinin karşılaştığı aerodinamik direnci azalttığını tespit etmişler. Takip mesafesinin 30 metreye çıkarılmasını öneriyorlar.

Bağlantısını verdiğim makalenin yazarı Bert Blocken abimizin bisiklet aerodinamiği hakkında başka çalışmaları da var.
 

DurgunDeniz

Daimi Üye
Kayıt
19 Şubat 2017
Başlık
3
Mesaj
399
Tepki
449
Yaş
17
Şehir
Bursa
Şu profesyonellerin işi amma zor,yok rüzgar dı yok ağırlıktı yok kilitli pedaldı...İnsan kafayı yer :D
 

hafız

Üye
Kayıt
23 Ağustos 2017
Başlık
0
Mesaj
22
Tepki
22
Yaş
41
Şehir
çanakkale
İsim
Hafız
Bu konu aslında zannedildiğinden daha ciddi.

Bir aracın ilk hareketinde yanlızca ağırlığı ve sürtünme direnci etki ediyor. Belli hızdan sonra mekanik sürtünme ve rüzgar direnci ,yüksek hızda ise büyük ölçüde rüzgar direnci etki eder.
45 50 kM gibi hızlarda artık gücün %90 ı hava direnci ile heba oluyor. Bu noktada adamların peleton yapması mantıklı.
Bir diğer konu en arka da aslında avantaj değil. 8 li 10 lu peletonda en arkanın bir önü daha avantaj.
 
Yukarı Alt