Scudo Sports

Bisikletin Periyodik Bakımı - Jant Akord Ayarı ve Jant Örümü Nasıl Yapılır.

SerkanH

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Nisan 2014
Mesaj
3.489
Tepki
2.210
Yaş
45
Merhaba değerli BisikletForum üyeleri ve sevgili bisiklet severler. Bisiklet jantları nasıl örülür ve nasıl akort edilir elimden geldiğince anlatmaya çalışacağım.

https://i.hizliresim.com/b4vroY.jpg


Resimde görüldüğü gibi sağ ve sol tarafa jant telleri bir ters bir düz (bir içten dışarı, bir dıştan içeri) yerleştirilir. Sağ ve soldaki delikler tamamen doldurulduktan sonra jant çemberinin ortasına getirilir.

-Dışarıdan içeri doğru gelen tellerden her hangi birisini alırız ve jant çemberindeki o yöne eğimli olan ilk delikten geçirir tel başını en fazla iki tur çevirmek suretiyle vidalanır.

https://i.hizliresim.com/9pYQB9.jpg

-Aynı şekilde yine dışarıdan içeri doğru takılmış olan “iki” öndeki teli ilk taktığımız telden sonraki 4. Deliğe takarak vidalıyoruz.

https://i.hizliresim.com/q2AbX3.jpg


-İşlem bitince göbeğin diğer tarafındaki dışarıdan içeri doğru taktığımız tellerden her hangi birisini alıp telin kendi deliğinin tam karşısında olan az önce taktığımız tele denk gelen ilk deliğe takıyoruz ancak yine taktığımız telin yönüne doğru açısı olan deliğe takarak vidalıyoruz. (Takriben karşıt telin bir önündeki deliğe denk gelir)
-Sırasıyla aynı işlemi diğer tellere de uyguluyoruz.

Önemli:
Jant telleri diziliminde özen gösterdiğimiz her telin başını iki tur çevirmemiz sayesinde jant bir nebze olsun kendine gelir. Çevirdiğinizde yine 10 – 15 cm sağa sola yalpa, 3-4cm aşağı yukarı atlama yapacaktır. Bu hususta yapılacak ilk şey sağ taraf ve sol taraf simetrisini düzgün ve takip ederek verebilmektir.

Not: Eğer jantınızın göbeğinde Rotor “Disk” var ise akort eğilimini disk tarafına daha yakın yapmanız gerekmektedir. Ancak bu yöne doğru yatkınlık verilmez ise teker çatal kenarlarına değecektir.

Rotorlu (Diskli) Göbek;

https://i.hizliresim.com/G1Z03v.png

Rotorsuz (Disk olmayan) Göbek;

https://i.hizliresim.com/ynG3VM.png

Bu ayarlamaları her bir telin başını azar azar aynı ayarda sıkarak ve sürekli jant’ ı çevirerek gerçekleştirilebilir.

Akort Nasıl Yapılır?
Bu sistemi anlayabilmenin en basit yöntemi sağ tarafta ya da sol tarafta bulunan yan yana iki teli tek elimizle kavrayarak birbirlerine doğru sıktığımızda jant çemberinin o yöne doğru esnediğini görebiliriz. Jant çemberi hangi yöne doğru yalpa yapıyorsa o yönün aksi yönündeki tellerin sıkılması ya da yalpa yaptığı yönde bulunan tellerin gevşetilmesi gerekir. Her turda ayar yapılacak bölgedeki tel başları en fazla “1” tur döndürülerek sıkılır ya da gevşetilir. Her ayar sürecinde ara ara jant çemberinin jant göbeğine olan simetrisi de kontrol edilmelidir. Akort işlemi eğer bisiklet üzerinde yapılacaksa iç ve dış tekerler çıkartılmalı ya da havası indirilmelidir. (Basit ayarlar için!!) Sürekli işlem bu şekilde uygulandığı takdirde jant çemberinin yavaş yavaş tek eksende döndüğünü görebiliriz. (Jant çemberi hasarlı değilse!!!)

Jant olması gereken düzlükte dönmeye başladığı zaman geriye kalan tek şey Egzantrik yani janttaki atlama.

https://i.hizliresim.com/XYb0zo.jpg

Yapılan akort sonrasında jantta 1 cm ile 3 cm kadar Egzantrik oluşabilir. Bunu gidermek için atlamanın olduğu bölge tespit edilir. Belirlenen noktaya “N” noktası diyelim ve tam karşısındaki bölgeye “K” noktası diyelim. Atlamayı yaptığı mesafe ile tam karşısının içeri çökme mesafesi kabaca hesaplanır. Ör: 2,5cm atlama yapan bir bölümün 1,25 cm kadar alçaltılması gerekir. Bunu yapabilmek için “K” bölgesinin sağ ve solundaki tüm tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) bir tur gevşetilmesi gerekir. Sonraki aşamada “K” bölgesinin tam karşısına denk gelen N bölgesindeki tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) sıkılması gerekir. Sıkma işleminden önce yapılması gereken tek şey zıt tarafın gevşetilmesi olmalıdır. Aksi takdirde ya çemberi hasar görebilir ya da jant teli uygulanan basınca dayanamayıp kopabilir. Sürekli olarak kontrol edilmelidir N bölgesi ile K bölgesi arasındaki atlama ve içeri girme mesafesini sıfırlayana kadar yarım tur ve bir tur şeklinde yapılarak doğru sonuca ulaşmak çok kolaydır.
 
Scudo
Serkan eline diline saglik cok güzel anlatmissin, ben gerci bisiklet de bi bilmedigim nokta jant örmesi ama anlatimini okuyunca kendi kendime bu yaziyi okuyarak jant örebilirim dedim.

NOT: Nekdar iyi anlatmis olsanda, ben gine de kendime güvenip jant örmem. :D
 
Emeğinize sağlık. Benim yapmak istediğim fakat vakit ayıramadığım bir konudur bu. İnce ayar yapabilmek ayrı bir ustalık çünkü.
 
En çok kafama takılan konuydu. Çok iyi anlatmışsınız. Çok ultra bir durum olmadıkça jant akordu için bisikletçiye gidiyorum. yine de belki ilerde sıfırdan jant alıp örmeye çalışırım, bu konuya tekrar bakarak. Bisikletçi kadar ince ayar yapamasam da yine de konuyu okuyunca kolay gibi geldi. :)
 
Emeğinize sağlık.Bende crossmax sl jant seti var 2004 model sanırım ama akordu biraz bozuk.Ufak bi atlamada var.Bi bisikletçiye göstersem yapabilirmi sizce?Ben biraz uğraştım ama yapamadım,janta zarar vericem diye çok da zorlamadım.crossmaxların akortları biraz sıkıntılı galiba.
 
@SeçkinÜ

Paylaşımı baz alarak sakin kafa ile tekrar denerseniz eminim bir sonuca ulaşırsınız. Elbette ki bisiklet tamircileri de para kazansınlar ki kazanmalarını da en çok ben isterim. Sisteme zarar gelmesin diye. Çünkü servis olmazsa bisiklet de olmaz. Ancak kendi yapabileceğimiz şeyler de olmalı. Mesela uzun bir tura çıktınız ve iki şehir arasında yada dağ başında bir çukura sert girdiniz.. Teker Seatstay (Arka üst çatal) ile Chainstay (Zincir alt çatalına) sürtünmeye başladı. Frenleriniz de V fren. Bu durumda jantınıza müdahale edecek kadar bilmek bile yeterli. Yolunuza devam edip ilk şehirde bakım, onarımını yaptırırsınız. Zaten bir kere akort etmeye başlayıp bir başarı elde edebilirseniz gerisi gelir. Teşekkür ederim..
 
Çok çok güzel bi paylaşım olmuş :)
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH
Çok başarılı bir anlatım olmuş. Paylaşım için teşekkürler.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH
@Hamit E.

Açıklayıcı olması için elimden geleni yaptım. Yakın zamanda bir jant dizerek videolu anlatmayı düşünüyorum..
 
Anlatım için teşekkürler Serkan bey. Bir sorum olacak. Sürekli Tel kopması sorunu yaşıyorum, hemde düz yolda. Jantın akordunda sorun yok görünüyor çevirince ama gel gör ki 3 kere tel koptu. Acaba fazla mı sertler?
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH
@Hakan Genç

Merhaba. Fazla sert olmasından da fazla yumuşak olmasından da yapar. Kopan göbekteki deliğin ve çemberdeki deliğin resimleri çekerseniz yardımcı olabilirim..
 
@Serkan Hodancı

Şuan işteyim, yarın en kısa zamanda çekip ekleyeceğim. Peki telin kalitesizliğiyle alakalı mıdır?
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH
@Hakan Genç

Elbette telin kalitesi ile de alakalıdır. Ya da çelik, alüminyum güneş ve soğuk görmüş olabilir.
 
@Nil.G

Görmemişim yazını. Teşekkür ederim..
 
@Serkan Hodancı

Merhaba Serkan bey. Fotoları çektim ama anca çembere bağlı olan yerleri. Tel taktırdığım için göbeği çekemedim. Umarım yardımcı olur(sunuz).
http://img.tapatalk.com/d/14/10/17/qyhana3u.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/10/17/6y7e3uga.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/10/17/y4e8uhah.jpg

Resimler 3 ayrı tele ait.
 
@Hakan Genç

Resimlerdeki teller ile kopan teller hep aynı mı? Yani aynı teller mi kopuyor? Çünkü resimden göründüğü kadarıyla tel başları çemberden dışarı çıkması gerektiği kadar çıkmıyor. Ayrıca 3. resimdeki tel de ucu ucuna tutturulmuş. Kopan tellerin nedeni jantı tam göremediğim için bir şey söylemek zor ancak aşırı derece gergin görünüyorlar. Kopma şekillerini ise şöyle tarif edeyim. Jant telleri çok yüksek basınçlara maruz kalmak için tasarlanıyorlar. Ancak bu basıncın büyük çoğunluğun stabil olarak yaşıyorlar. Yani akort edilmiş jant telleri her zaman gergin olur. Akort eden kişi eylem sırasında telleri fazla sıkarak bu işi yapıyor ise jant darbeye maruz kaldığında tellerin kopması kaçınılmaz olur. Elbette bu durum çoğu zaman da kilo ile de alakalıdır. Örneğin jantığınız ile ilgili düşüncelerim doğru ise sonraki kopacak olan ilk teliniz 3. resimdeki teliniz olacaktır. Akort işlemini iyi yapacağına inandığınız bir başka yere götürebilirsiniz. Ya da kendiniz deneyebilirsiniz. Daha önce jant akort deneyiminiz var ise tüm telleri sırasıyla 1- 1,5 tur gevşetebilirsiniz. Tellerdeki aşırı gerginliği aldıktan sonra tekrar aynı durumla karşılaşma olasılığınız az olur. Gevşetme işlemi bittikten sonra tekrar akort etmeniz gerekebilir ancak zaten jant çok bozulmayacaktır. Dikkat etmeniz gereken kısım her gevşeteceğiniz teli önce yarım tur gevşetin. Tüm telleri yarım tur gevşettikten sonra bir tur daha yarım tur yarım tur şeklinde gevşetin. Jantınız gerçekten benim tahmin ettiğim gibiyse yarım turdan fazla gevşetirseniz çember atacaktır ve jantınız ciddi oranda bükülebilir..
 
@Serkan Hodancı

Umarım sorunuzu doğru anladım. fotolar 3 ayrı tele ait. resimleri demin bisikletin üzerinden çektim. tellerin kopması aynı anda olmadı. 1 ay içerisinde değişik zamanlarda koptu. son resimdeki telin ucu ucuna tuttuğu doğru çünkü tel bulamadığım için onu taktırdım. son kopan telde 3. fotodaki tel idi.kilo ile alakası varsa çözümünüz nedir? gevşetmek mi lazım? zira benim kilom 115 civarı.. birde şöyle ilgin bir olay oldu (ben tesadüf olduğunu düşündüm); fotolardaki son 2 tel lastiğe hava vurduktan sonra oldu. gerçi vurduğum hava 70 psi civarıydı (lastiğin üzerinde 60-80) yazıyor. Akord deneyimim yok ve başka başka yerlere götürdüm. her defasında 20 tl ödedim. bu gidişler bisiklet fiyatına telleri değişeceğim? son cümlenizdeki bükülme olayı normal mi? yoksa jantın işi bitti mi? teşekkürler..
 
@Hakan Genç

Hayır jantın işi ne zaman biter?
Jantın işi karşılıklı iki tel arasındaki boşlukta eğrilik (8 çizme) var ise biter. Hoş gerçi onun da çözümü var ama jantı komple sökmek gerekir. Sizin yapacağınız şey son götürdüğünüz bisikletçiye tekrar gidip jant tellerini gevşettirmek olmalı. Jant telleri gevşetilirken o kısa gelen teli de değiştirirseniz sorun kalıcı olarak çözülür. Hava basarken telin kopması aşırı gerginliğin verdiği en önemli işarettir. Bazı bisiklet tamircilerinde maalesef o mantık var. Teller ne kadar gergin olursa jant o kadar sağlam olur diye. Tamamen yanlış! Gitar telleri ile karşılaştırabilirsiniz. Tellerin belirli bir gerilim kapasitesi vardır. Kapasiteyi kullanmasını bilmeden telleri sıkarsanız gitarın telleri de kopar. Sadece gerdirirken değil gitarı çalma esnasında pena ile tele vurulduğu zaman oluşan rezonans, titreşim dahi kopartır. Jantları da telli bir enstrüman gibi düşünebilirsiniz. Teller ne kadar gergin olursa o kadar rahat kopar. Taşıma kapasitesine göre ayarlanmalıdır. Jant telleri çok sıkı (beton gibi) ve çok gevşek (lastik gibi) olmamalıdır..
 
Geri