Merhaba değerli BisikletForum üyeleri ve sevgili bisiklet severler. Bisiklet jantları nasıl örülür ve nasıl akort edilir elimden geldiğince anlatmaya çalışacağım.
https://i.hizliresim.com/b4vroY.jpg
Resimde görüldüğü gibi sağ ve sol tarafa jant telleri bir ters bir düz (bir içten dışarı, bir dıştan içeri) yerleştirilir. Sağ ve soldaki delikler tamamen doldurulduktan sonra jant çemberinin ortasına getirilir.
-Dışarıdan içeri doğru gelen tellerden her hangi birisini alırız ve jant çemberindeki o yöne eğimli olan ilk delikten geçirir tel başını en fazla iki tur çevirmek suretiyle vidalanır.
https://i.hizliresim.com/9pYQB9.jpg
-Aynı şekilde yine dışarıdan içeri doğru takılmış olan “iki” öndeki teli ilk taktığımız telden sonraki 4. Deliğe takarak vidalıyoruz.
https://i.hizliresim.com/q2AbX3.jpg
-İşlem bitince göbeğin diğer tarafındaki dışarıdan içeri doğru taktığımız tellerden her hangi birisini alıp telin kendi deliğinin tam karşısında olan az önce taktığımız tele denk gelen ilk deliğe takıyoruz ancak yine taktığımız telin yönüne doğru açısı olan deliğe takarak vidalıyoruz. (Takriben karşıt telin bir önündeki deliğe denk gelir)
-Sırasıyla aynı işlemi diğer tellere de uyguluyoruz.
Önemli:
Jant telleri diziliminde özen gösterdiğimiz her telin başını iki tur çevirmemiz sayesinde jant bir nebze olsun kendine gelir. Çevirdiğinizde yine 10 – 15 cm sağa sola yalpa, 3-4cm aşağı yukarı atlama yapacaktır. Bu hususta yapılacak ilk şey sağ taraf ve sol taraf simetrisini düzgün ve takip ederek verebilmektir.
Not: Eğer jantınızın göbeğinde Rotor “Disk” var ise akort eğilimini disk tarafına daha yakın yapmanız gerekmektedir. Ancak bu yöne doğru yatkınlık verilmez ise teker çatal kenarlarına değecektir.
Rotorlu (Diskli) Göbek;
https://i.hizliresim.com/G1Z03v.png
Rotorsuz (Disk olmayan) Göbek;
https://i.hizliresim.com/ynG3VM.png
Bu ayarlamaları her bir telin başını azar azar aynı ayarda sıkarak ve sürekli jant’ ı çevirerek gerçekleştirilebilir.
Akort Nasıl Yapılır?
Bu sistemi anlayabilmenin en basit yöntemi sağ tarafta ya da sol tarafta bulunan yan yana iki teli tek elimizle kavrayarak birbirlerine doğru sıktığımızda jant çemberinin o yöne doğru esnediğini görebiliriz. Jant çemberi hangi yöne doğru yalpa yapıyorsa o yönün aksi yönündeki tellerin sıkılması ya da yalpa yaptığı yönde bulunan tellerin gevşetilmesi gerekir. Her turda ayar yapılacak bölgedeki tel başları en fazla “1” tur döndürülerek sıkılır ya da gevşetilir. Her ayar sürecinde ara ara jant çemberinin jant göbeğine olan simetrisi de kontrol edilmelidir. Akort işlemi eğer bisiklet üzerinde yapılacaksa iç ve dış tekerler çıkartılmalı ya da havası indirilmelidir. (Basit ayarlar için!!) Sürekli işlem bu şekilde uygulandığı takdirde jant çemberinin yavaş yavaş tek eksende döndüğünü görebiliriz. (Jant çemberi hasarlı değilse!!!)
Jant olması gereken düzlükte dönmeye başladığı zaman geriye kalan tek şey Egzantrik yani janttaki atlama.
https://i.hizliresim.com/XYb0zo.jpg
Yapılan akort sonrasında jantta 1 cm ile 3 cm kadar Egzantrik oluşabilir. Bunu gidermek için atlamanın olduğu bölge tespit edilir. Belirlenen noktaya “N” noktası diyelim ve tam karşısındaki bölgeye “K” noktası diyelim. Atlamayı yaptığı mesafe ile tam karşısının içeri çökme mesafesi kabaca hesaplanır. Ör: 2,5cm atlama yapan bir bölümün 1,25 cm kadar alçaltılması gerekir. Bunu yapabilmek için “K” bölgesinin sağ ve solundaki tüm tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) bir tur gevşetilmesi gerekir. Sonraki aşamada “K” bölgesinin tam karşısına denk gelen N bölgesindeki tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) sıkılması gerekir. Sıkma işleminden önce yapılması gereken tek şey zıt tarafın gevşetilmesi olmalıdır. Aksi takdirde ya çemberi hasar görebilir ya da jant teli uygulanan basınca dayanamayıp kopabilir. Sürekli olarak kontrol edilmelidir N bölgesi ile K bölgesi arasındaki atlama ve içeri girme mesafesini sıfırlayana kadar yarım tur ve bir tur şeklinde yapılarak doğru sonuca ulaşmak çok kolaydır.
https://i.hizliresim.com/b4vroY.jpg
Resimde görüldüğü gibi sağ ve sol tarafa jant telleri bir ters bir düz (bir içten dışarı, bir dıştan içeri) yerleştirilir. Sağ ve soldaki delikler tamamen doldurulduktan sonra jant çemberinin ortasına getirilir.
-Dışarıdan içeri doğru gelen tellerden her hangi birisini alırız ve jant çemberindeki o yöne eğimli olan ilk delikten geçirir tel başını en fazla iki tur çevirmek suretiyle vidalanır.
https://i.hizliresim.com/9pYQB9.jpg
-Aynı şekilde yine dışarıdan içeri doğru takılmış olan “iki” öndeki teli ilk taktığımız telden sonraki 4. Deliğe takarak vidalıyoruz.
https://i.hizliresim.com/q2AbX3.jpg
-İşlem bitince göbeğin diğer tarafındaki dışarıdan içeri doğru taktığımız tellerden her hangi birisini alıp telin kendi deliğinin tam karşısında olan az önce taktığımız tele denk gelen ilk deliğe takıyoruz ancak yine taktığımız telin yönüne doğru açısı olan deliğe takarak vidalıyoruz. (Takriben karşıt telin bir önündeki deliğe denk gelir)
-Sırasıyla aynı işlemi diğer tellere de uyguluyoruz.
Önemli:
Jant telleri diziliminde özen gösterdiğimiz her telin başını iki tur çevirmemiz sayesinde jant bir nebze olsun kendine gelir. Çevirdiğinizde yine 10 – 15 cm sağa sola yalpa, 3-4cm aşağı yukarı atlama yapacaktır. Bu hususta yapılacak ilk şey sağ taraf ve sol taraf simetrisini düzgün ve takip ederek verebilmektir.
Not: Eğer jantınızın göbeğinde Rotor “Disk” var ise akort eğilimini disk tarafına daha yakın yapmanız gerekmektedir. Ancak bu yöne doğru yatkınlık verilmez ise teker çatal kenarlarına değecektir.
Rotorlu (Diskli) Göbek;
https://i.hizliresim.com/G1Z03v.png
Rotorsuz (Disk olmayan) Göbek;
https://i.hizliresim.com/ynG3VM.png
Bu ayarlamaları her bir telin başını azar azar aynı ayarda sıkarak ve sürekli jant’ ı çevirerek gerçekleştirilebilir.
Akort Nasıl Yapılır?
Bu sistemi anlayabilmenin en basit yöntemi sağ tarafta ya da sol tarafta bulunan yan yana iki teli tek elimizle kavrayarak birbirlerine doğru sıktığımızda jant çemberinin o yöne doğru esnediğini görebiliriz. Jant çemberi hangi yöne doğru yalpa yapıyorsa o yönün aksi yönündeki tellerin sıkılması ya da yalpa yaptığı yönde bulunan tellerin gevşetilmesi gerekir. Her turda ayar yapılacak bölgedeki tel başları en fazla “1” tur döndürülerek sıkılır ya da gevşetilir. Her ayar sürecinde ara ara jant çemberinin jant göbeğine olan simetrisi de kontrol edilmelidir. Akort işlemi eğer bisiklet üzerinde yapılacaksa iç ve dış tekerler çıkartılmalı ya da havası indirilmelidir. (Basit ayarlar için!!) Sürekli işlem bu şekilde uygulandığı takdirde jant çemberinin yavaş yavaş tek eksende döndüğünü görebiliriz. (Jant çemberi hasarlı değilse!!!)
Jant olması gereken düzlükte dönmeye başladığı zaman geriye kalan tek şey Egzantrik yani janttaki atlama.
https://i.hizliresim.com/XYb0zo.jpg
Yapılan akort sonrasında jantta 1 cm ile 3 cm kadar Egzantrik oluşabilir. Bunu gidermek için atlamanın olduğu bölge tespit edilir. Belirlenen noktaya “N” noktası diyelim ve tam karşısındaki bölgeye “K” noktası diyelim. Atlamayı yaptığı mesafe ile tam karşısının içeri çökme mesafesi kabaca hesaplanır. Ör: 2,5cm atlama yapan bir bölümün 1,25 cm kadar alçaltılması gerekir. Bunu yapabilmek için “K” bölgesinin sağ ve solundaki tüm tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) bir tur gevşetilmesi gerekir. Sonraki aşamada “K” bölgesinin tam karşısına denk gelen N bölgesindeki tellerin (örneğin 4 sağ ve 4 solundaki ) sıkılması gerekir. Sıkma işleminden önce yapılması gereken tek şey zıt tarafın gevşetilmesi olmalıdır. Aksi takdirde ya çemberi hasar görebilir ya da jant teli uygulanan basınca dayanamayıp kopabilir. Sürekli olarak kontrol edilmelidir N bölgesi ile K bölgesi arasındaki atlama ve içeri girme mesafesini sıfırlayana kadar yarım tur ve bir tur şeklinde yapılarak doğru sonuca ulaşmak çok kolaydır.