Scudo Sports

Bisikleti A'sından Z'sine kendi tamir edenler

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.684
Tepki
13.214
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bisikletin bakım ve tamirini yapanlara hep gıpta ile bakmışımdır. Çoğumuz bisikletine arabasından daha fazla özen gösteriyor, üzerine titriyor. Tamir ve bakım için tamirciye vermeye bile çekiniyor. Basit bir araç gibi görünsede bisikletin ayarları hassasiyet istiyor. Çizilmesi, kırılması, çatlamasıda cabası. Tamirciler aynı özeni göstermiyorlar. Bu nedenle bu tamir ve bakım işlerine bir yerden başlamam gerek diye düşündüm. Bu işleri öğrenmek için şöyle bir yöntem çizdim. Parça parça tamir işini öğrenmeye çalışıyorum. Orta göbekte bir sorunmu var. Açıyorum youtube u üzerine çekilmiş ne kadar video varsa seyrediyorum. Bunla ilgili araç gereci alıp kendim işin başına geçiyorum. Bisikletin olduğu sürece yılda en az bir kere revizyon dediğimiz tam bakımdan geçmesi aradada bakımlarının yapılması gerekiyor. Dolayısıyla bir orta göbek sökme anahtarı alarak maliyetide daha ilk günden amorti etmiş oluyorsunuz. Akord sürekli başa dert. Bir akord sehpası ve anahtarı ile bu işe başlayabilirsiniz. Hidrolik sistemlerin bakımını tamirciler bile anlamıyor. Tamir setleri var. İlk başta pahalı gibi gözüküyor ama bisikleti sürekli kullananlar bir süre sonra bu masrafı çıkarır. Tamircilerde öyle maceralarım olduki en sonunda mantıklısının bu işin başına geçmek olduğunu anladım. Şöylede düşünün; kişinin sürdürmekte olduğu bir hobinin bütün ayrıntılarını öğrenmesi gerekmezmi. Literatürde kendin yap başlıklı bir yayımcılık bile var. İnsanlar atölyelerinde ev aletleri tamirinden, mobilya yapımına kadar pek çok şeyi kendi başlarına hallediyor. Bisikletin tamir ve bakımı içinde bir yerden başlamak lazım. Bu konuda deneyimlerinizi paylaşırsanız başkaları içinde yüreklendirici olacağını düşünüyorum.
 
Scudo
Ben de arabasından çok bisikletine önem verenlerdenim. Zamanım oldukça bakımları kendim yapmaktayım. Akort olayını çözemedim bi tek. O kadar video, o kadar yazı okudum beceremiyorum arkadaş...
 
  • Beğen
Tepkiler: nonsteril
Maşalarımın (havalı,hidrolik) yağ değişimini, furş değişimi temizliğini, ön arka değiştirici ve vites ayarını, zincir değişimini, lastik değişim ve tamirlerini, fren ayarımı kendim yapıyorum. Bir bleed set alıp hidrolik işine de gireceğim ama henüz iki bisikletin de frenlerinde sorun yok, akord ve tamir sehpası almak istiyorum ama özellikle tamir / bakım sehpası çok pahalı (300-400 TL)
 
@master06 tamir bakım sehpasını UFO'ların ayaklığından yapabilirsiniz. Benzer çalışmalar vardı. max 100 TL ile çözülebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: nonsteril
Bence bisiklet tamir ve bakimlarini kendin yapiyor olmaktaki en buyuk unsurlardan biri de maliyet ve titizlik kadar ustalarin suratsizligi.
Bisiklet tamiri ve ayarlari cok basit isler. Ustalar biraz daha guler yuzlu ve yapici olsalar, bisiletinde sorun olan insanlari hor gormeseler, bence kimse evde tamir etmeye falan uğraşmaz.
Bir de su var tabii, herkesin eli de yatkin degil bu ise. Selenin aci ayarini yaptirmak icin bisikletciye giden iinsanlar goruyorum. Herkesin beyni farkli calisiyor. Mekanik zeka denen olay herkesde yok.
 
Bilen arkadaşlar ile birlikte bi organize olsak da arada kendi aramızda çalışma grupları oluştursak bir nevi workshop diye tabir edilen. Hem tanışmış oluruz hem de bilgimize bilgi katarız. Bu vesileyle de irili ufaklı turlar yapsak. Fikir benimkisi sadece :)
 
günaydın. en muzdarip olduğum konulardan birisibi bu tamir bakım. elim mekanik işlere yatkındır baya. arabamın bile motor işlerin de ufak tefek şeyleri yaparım. bisikletimde öyle. anca 2 konuya tam vakıf değilim. 1. hidrolik krenler. Şu an hidrolik fren işi benim için tam bir kapalı kutu. hiç bir fikrim yok. yakında araştırmaya başlarım. 2. ön amortisör. tamiri pek olacak bişey değil kanımca. ama bakımı kolay geldi gözüme. ona da bir el atıcam yakınca. hee bide akort olayı var. akort sehpası aldım. akort yapıyorum. yapıyorum ama istediğim gibi şöyle milimetrik bi akort yapamıyorum. ne kadar uğraşırsam olmuyo ince ayar. iyi bi ustadan 1-2 defa görsem püf noklarını öğrensem yeter. birde ben zonguldakda yaşadığım için inanın burda bisiklet tamircisi yok. var ama anca 3 tekerlekli bisiklet tamir eder onlar. geçen bi tanesi gitim bi ihtimal anlar diye adam hidrolik freni görünce '' ana bu ne laa böyle '' dedi. düşünün işte. vites ayarı filan kolay iş. 1 kre gören 2. de kendi yapabilir bence
 
Arkadaşlar sizlere bir önerim olacak. Bu konu sabit olsa ve bisikletimizin arızaları hakkında sorunları, "SORU" şeklinde sorup sadece bilgili kişilerden cevap alarak müdahele etsek? Mesela bir sorun olur, bilen kişi veya kişiler şunları doğru bir şekilde diyebilir; a sorunun var, bunu böyle böyle yaparak veyahut tahmini şu işlemle şu fiyata bisikletcide giderebilirsin. Çoğu kişi bisiklet alıp biner fakat aynakol, furç, vb. isimlerden haberi yoktur.

Benim sorunum şudur, dış lastiğin ufak bir kısmı sürtünmüş, yarılacak desem yeridir, elime alıp çeviriyorum sadece ufacık bir yer frene sürtüyor gibi ve ses geliyor, haliyle tekerleklerim yamuk dönüyor gibi. Kendimce bu sorunun jant yamukluğu, akort bozukluğu yada lastiğim de bir sıkıntı olduğundan dolayı diye düşünmekteyim. Sizleri de bu tarz bilgi alışverişlerine davet ediyorum.
 
@Kerem Özbayrak bisikletimi ayda 1 elinizden gecirtirdim :)

Benimde bisiklete bir ton ayar yapilmasi lazim fren ayarlari bozuldu biraz , on firen Kolu daha yumusak sag fren sert , bisikletim yeni sayilir 4 ay olmadi alali ( yeni bisikletciyim terimleri henuz cok bilmiyorum affola ) decathlone'a goturdum baksinlar diye fakat bakimdan 2 gun sonra fren ayari tekrar bozuldu ve sonra baktim ki arka lastik freninde 6 parca vidalama varken on lastik freninde 5 parca... Sanirim bu bosluk olusturuyor ama emin degilim. Workshop olusturursaniz daimi musterinizim :D
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetsunu
@Kerem Özbayrak
Guzel fikir. Nerede yasiyorsunuz? Bulusalim, goruselim, tanisalim...
 
akort ayarı yapmayı öğrenmek ve hassas ayar yapabilecek kıvama gelmek vakit alan bir şey. bir de bunu kırk yılın başı yapılacağını düşünürsek geçen zaman içinde bu yetenek zayıflayabilir. tutup jantların başında saatler harcamak parasını verip yaptırmaktan daha maliyetli olabilir. ha işini kendin yapmanın tatmini ayrıdır ama bazen para vermek işi daha ucuza getirebiliyor.
 
@ozgur908 haklısın. ama parasıyla yaptırayım desen bile burada onu yapabilecek bi bisikletçi bulamadım ben. neredeyse 2-3 günde bir tv izlerde jantı söküp akort sehpasına koyup, tv izlerden akortunu bozup bozup yeniden yapmaya çalışıyorum. dikey bozukları düzeltmek zor geliyo bana. dikeyi yapsan yatayda bozuluyo filan. fren diski balataya sürtüy bazı yerlerde. onları tam ayarlıyamıyorum hala
 
@-Paşa- bakacağım hocam ama özellikle bisikleti kavrayan kısmın nasıl yapılacağını bilmiyorum :) Orasının hem iyi kavraması, bisikleti çizmemesi hem de 15 Kg çekmesi gerekiyor :)
 
Akord Dediğimiz olay aslında işin basit tarafı. Asıl zor olan jant örme konusu.
Jant örme, evet o da kolay ama bir meditasyon gibi birşey. Konstrasyon da gerektiriyor. Bence bisiklet tamirindeki son nokta. Bunu yapan her şeyi yapar.
Bisikletçi esnaflarımın çoğu akord yapamıyor. Yapıyor, olmuyor. Bir de gittiğin zaman hemen tekerleği söküp akord sehpasına oturtmaları var ki sorma. Sanırsın arkadaş formula 1'de pitstop uzmanı. Ama ayarı tutturamıyorlar işte.
Hayatta akord sehpası kullanmadım, bisikletin üzerinde gayet güzel ve rahat oluyor, bisikleti ters çevirdin mi al sana akord sehpası :)
Ip gibi akord yapıyorum, milim sektirmiyorum, istanbuldayım, isteyen olursa da seve seve öğretirim.

@Kerem Özbayrak
Ben de alibeyköydeyim, dilerseniz bir gün bir yerde oturup konuşalım.
 
Sanırım bisiklet tamir ve bakımında ilk kural işi gözünde büyütmemek. Durkheimcı işbölümüne dayalı modern toplum öyle bir noktaya geldiki nerdeyse uzmanlık sahamız dışında bir ampulü bile değiştiremeyeceğimiz sanrısına kapılıyoruz. Orta göbeğin dönüşü ağırlaşmıştı. Hemen bir tamirciye gideyim dedim. Sonra akşam oturdum konu ile ilgili videoları seyrettim. Bana pekte öyle atomu parçalıyorlarmış gibi bir iş yapıyor görünmediler. Sadece işin başına geçmek bir başlangıç yapmak gerek.
 
Mehmet, bisikleti kendi kendine tamir etmek demek, yazdıklarına istinaden kişisel bir devrim niteliğindedir diyebilir miyiz?
 
  • Beğen
Tepkiler: Kral İslam
Uzak sayılmaz, Orta bir nokta belirleriz orada buluşuruz, Karaköy, Kadıköy, Üsküdar, Beşiktaş gibi...
 
@Kuzey Ege

En azından şunu diyebiliriz. Bazen çarkların dönüşünü, üretim bantlarının ilerleyişini bile görmeden sürdürdüğümüz, steril bir şekilde geçen 25-30 senelik beyaz yakalı kariyerimizde ilk kez üretim sürecinin içinde olup bundan mutlu olabilme duygusunu yaşıyoruz.
 
Geri