F
Ferhat Fırat
Misafir
Merhaba. Şimdiye kadar kendime ve çevremde bisiklete binmeyen 7 arkadaşıma bisiklet topladım. Edindiğim deneyimi ilk kez toplayacak olanlarla paylaşmak istedim. Topladığım bütün bisikletler MTB formunda olduğu için deneyimim de bu yönde. Marka bir ürün almak elbette bir diğer seçenek ancak ben hem tüm donanımları kendi zevk ve tercihlerinize göre almak, hem de alırken tanımak, monte ederken öğrenmek açısından toplamanın daha doğru seçenek olduğunu düşünüyorum. (Sınırsız bir bütçenin olmadığı varsayımıyla) Hiçbir bisikleti elimde kuyumcu tartısıyla toplamadım. Zira ilkesel olarak kendi kilolarca fazla ağırlığıma rağmen (83 kiloyum) bisiklette gram hesabı yapmayı mantıklı bulmuyorum. Yine de bu paylaşımda ağırlık konusuna da önemseyen arkadaşlar için değineceğim.
Kadro
Bisiklet toplamaya mutlaka kadro ile başlayın. Fiziksel özelliklerinize uygun ölçüde sevdiğiniz renk ve geometride bir kadro edinin. Bunun için farklı yollar var. Benim önerim Kadronun sıfır alınmasıdır. Çünkü kadro bisikletin en görünen ve estetik parçasıdır. o ne kadar estetik olursa bisikletinizi de o kadar seversiniz. Kadro için bütçeye uygun olarak bir yer seçebilirsiniz. Yurtdışı alışveriş siteleri bu konuda iyi bir alternatif. Kadro seçiminde kullanım önemli. Eğer zor şartlarda kullanım tercih edilecekse aliminyum, şehir içi kullanım tercih edilecekse Carbon seçilebilir. Orta beden bir aliminyum kadro 1.5-1.6 kg bir carbon kadro ise 1.1-1.2 kg civarı bir ağırlığa sahip. Daha ağır bir kadro tercih etmeyin. Bu özelliklere sahip aliminyum bir kadroyu 150-300 USD, carbon kadroyu 350-500 USD fiyatlarıyla almak mümkün.
Maşa
Bir diğer önemli donanım maşa, iyi bir maşa hem sürüş konforu hemde istikrarı açısından son derece gereklidir. Bu noktada magnezyum alaşımlı maşaların tercih edilmesini öneririm. Zira orta seviyeli bir magnezyum maşa 1.6 kg civarıyken muadili bir başka alaşım maşa 2 kg üzerinde oluyor. Aralarında çok ciddi bir fiyat farkı olmamasına rağmen ciddi bir ağırlık farkı var.Bir kolu havali, bir kolu yağlı maşalar genelde orta segmentin en çok tercih edilen tipi. Böyle bir maşa uygun olacaktır. Bu tarz bir maşanın fiyatı ortalama 200 USD civarı
Jant Seti
Jant seti oldukça çeşitli marka ve modelin olduğu geniş bir alan. Benim önerim 6 vida ve rulman set göbekli (Hidrolik bir disk fren takacağımızı varsayarak) seti öneririm. Fabrikaston seçeneklerde burada alternatif. Mavic, DT swiss, Shimano gibi markalardan seçim yapılabilir bütçeye göre. Ayrıca rulman setli bir takım göbek alıp, çember ve tellerle beraber toplamakta mümkün. Benim tercihim genelde bu.
Fren Seti
Bisikletin en hayati donanimlarından biri fren. Hidrolik sistem bir fren seti kullanmayı öneriyorum. Bu kapsamda önerebileceğim spesifik birkaç model önerebilirim. Tektro Auriga Pro benim şimdiye kadar denediğim XTR dahil fren setleri içerisinde fiyat/Performans açısından en memnun kaldığım ürün oldu. İki bisikletimde de bu set mevcut şu anda. Fiyat olarak diğerlerine nazaran makul, performans gayet tatminkar ve ağırlık çok düşük.
Aktarma seti
Aktarma sistemini bir butun düşünmek her zaman daha doğrudur. Aynakol, attırıcılar, zincir, ruble, vites kolları olarak. Zira üreticilerin aktarma modellerini farklılaştıran şey kullanılan temelde metaller ve mekanik sistem. Mekanik bir mühendislik olarak birbirleriyle en uyumlu çalışacak ürünler aynı serinin ürünleridir. Bunu unutmamak gerekir. Modeller arasındaki tek fark ağırlık değildir. Bu nedenle mümkün olduğunda aynı seri veya hiç olmazsa birbirlerine çok yakın seriler kullanmakta fayda vardır. Benim bu konuda fiyat/performansını en çok beğendiğim seri Shimano SLX'tir. Kalitesi ve sağlamlığı gayet başarılı, fiyatı makul, ağırlığı tatmin edicidir.
Lastik
Lastik seçimini kullanım şekli belirler. Ağırlıklı şehir kullanımı yapılıyorsa bir MTB için en uybun lastik genişliği bence 1.75'tir. Zira MTB'lerin aks aralığı geniş olduğu için daha ince lastikler estetik olarak şık durmuyor kanaatindeyim. Bu noktada Schwalbe veya Maxxis iyi bir seçenek olabilir. Fiyat olarakta çiftini 60-100 USD civarı almak mümkün.
Pedal
Pedal için önerim çift yüzlü kullanılabilen bir pedaldır. Hep Lock ayakkabıyla hemde normal ayakkabıyla kullanılabilmesi faydalı olacaktır. Piyasada bu özellikli pedalları 60-80 USD arası bulmak mümkün.
Sele
Bir kritik parça da Sele. Çok yoğun kullanmıyorsanız çok gençte değilseniz tahta gibi seleler almakta ısrar etmeyin. Zira bu hem sürüş konforunuzu azaltır hemde sağlıksız olur. önerim çok olmamakla birlikte jel dokusu olan, Profesyonel selelerden birkaç cm daha geniş oturma yüzeyi olan bir sele alın. Çok zorluyorsa pedli tayt veya jel kılıfta kullanabilirsiniz bir süre.
Gidon, Boyun ve Sele borusu
Bu üçünü set halinde almanız bisikletinize estetik ve bütünlük katar. Uzakdoğudan replika carbon ürünler alabilirsiniz. Ben denedim zorladım gerçekten sağlamlık konusunda bir sorun yok. Fiyat olarakta makul. Yanlız onunda birkaç kalitesi var. En ucuz yerden almanızı önermem. Ebay tarzı sitelerde yüksek hacim yapmış ve olumlu feedback almış satıcıları tercih etmeye çalışın.
Gelelim bunları biraraya getirme deneyiminize. Başlamadan önce bir bisiklet montaj tamir seti alın. Hayat boyu lazım olacağını düşünürsek iyi birşey almanızda fayda var. Ebay'de 80 USD civarına ihtiyacınız olan her aletin olduğu setler mevcut.
Önerim bütün parçaları siz takın (Ama hiçbirini tam ayarı gibi sıkmayın) Her bir parçayı, sökmeyi, takmayı öğrenin. Hatta eliniz yaktınsa jantlarınızı bile kendiniz örün. (Finalde akort ve ayar için zaten bir bisikletçiye gideceksiniz başlangıçta) Yapamayacağını düşünene Youtube'u öneririm çok sayıda faydali video var. Tüm parçaları taktıktan ve temel ayarlamalarını yaptıktan sonra iyi bir servise götürün. Çoğu bisiklet servisinde bunu sen mi topladın diyip gülecek bir zevzek usta bulunur. Aldırış etmeyin gülün geçin (Ben senin ustalık genetik galiba demiştim ilk gittiğimde
İnce ayarlarıda bittiğinde her bir parçasında emeğinizin olduğu, kendi tercihlerinize, bütçenize göre kendinizin topladığı bir bisikletiniz olacaktır. Güle güle kullanın.
Bunu satın alamazsınız. Burada yazdıklarımın hiçbirisi "Ne uğraşacağım veririm parasını alırım bir sıfır makine" diyenler için değildir. Özelden her türlü sorunuza yanıt verebilirim.
Kadro
Bisiklet toplamaya mutlaka kadro ile başlayın. Fiziksel özelliklerinize uygun ölçüde sevdiğiniz renk ve geometride bir kadro edinin. Bunun için farklı yollar var. Benim önerim Kadronun sıfır alınmasıdır. Çünkü kadro bisikletin en görünen ve estetik parçasıdır. o ne kadar estetik olursa bisikletinizi de o kadar seversiniz. Kadro için bütçeye uygun olarak bir yer seçebilirsiniz. Yurtdışı alışveriş siteleri bu konuda iyi bir alternatif. Kadro seçiminde kullanım önemli. Eğer zor şartlarda kullanım tercih edilecekse aliminyum, şehir içi kullanım tercih edilecekse Carbon seçilebilir. Orta beden bir aliminyum kadro 1.5-1.6 kg bir carbon kadro ise 1.1-1.2 kg civarı bir ağırlığa sahip. Daha ağır bir kadro tercih etmeyin. Bu özelliklere sahip aliminyum bir kadroyu 150-300 USD, carbon kadroyu 350-500 USD fiyatlarıyla almak mümkün.
Maşa
Bir diğer önemli donanım maşa, iyi bir maşa hem sürüş konforu hemde istikrarı açısından son derece gereklidir. Bu noktada magnezyum alaşımlı maşaların tercih edilmesini öneririm. Zira orta seviyeli bir magnezyum maşa 1.6 kg civarıyken muadili bir başka alaşım maşa 2 kg üzerinde oluyor. Aralarında çok ciddi bir fiyat farkı olmamasına rağmen ciddi bir ağırlık farkı var.Bir kolu havali, bir kolu yağlı maşalar genelde orta segmentin en çok tercih edilen tipi. Böyle bir maşa uygun olacaktır. Bu tarz bir maşanın fiyatı ortalama 200 USD civarı
Jant Seti
Jant seti oldukça çeşitli marka ve modelin olduğu geniş bir alan. Benim önerim 6 vida ve rulman set göbekli (Hidrolik bir disk fren takacağımızı varsayarak) seti öneririm. Fabrikaston seçeneklerde burada alternatif. Mavic, DT swiss, Shimano gibi markalardan seçim yapılabilir bütçeye göre. Ayrıca rulman setli bir takım göbek alıp, çember ve tellerle beraber toplamakta mümkün. Benim tercihim genelde bu.
Fren Seti
Bisikletin en hayati donanimlarından biri fren. Hidrolik sistem bir fren seti kullanmayı öneriyorum. Bu kapsamda önerebileceğim spesifik birkaç model önerebilirim. Tektro Auriga Pro benim şimdiye kadar denediğim XTR dahil fren setleri içerisinde fiyat/Performans açısından en memnun kaldığım ürün oldu. İki bisikletimde de bu set mevcut şu anda. Fiyat olarak diğerlerine nazaran makul, performans gayet tatminkar ve ağırlık çok düşük.
Aktarma seti
Aktarma sistemini bir butun düşünmek her zaman daha doğrudur. Aynakol, attırıcılar, zincir, ruble, vites kolları olarak. Zira üreticilerin aktarma modellerini farklılaştıran şey kullanılan temelde metaller ve mekanik sistem. Mekanik bir mühendislik olarak birbirleriyle en uyumlu çalışacak ürünler aynı serinin ürünleridir. Bunu unutmamak gerekir. Modeller arasındaki tek fark ağırlık değildir. Bu nedenle mümkün olduğunda aynı seri veya hiç olmazsa birbirlerine çok yakın seriler kullanmakta fayda vardır. Benim bu konuda fiyat/performansını en çok beğendiğim seri Shimano SLX'tir. Kalitesi ve sağlamlığı gayet başarılı, fiyatı makul, ağırlığı tatmin edicidir.
Lastik
Lastik seçimini kullanım şekli belirler. Ağırlıklı şehir kullanımı yapılıyorsa bir MTB için en uybun lastik genişliği bence 1.75'tir. Zira MTB'lerin aks aralığı geniş olduğu için daha ince lastikler estetik olarak şık durmuyor kanaatindeyim. Bu noktada Schwalbe veya Maxxis iyi bir seçenek olabilir. Fiyat olarakta çiftini 60-100 USD civarı almak mümkün.
Pedal
Pedal için önerim çift yüzlü kullanılabilen bir pedaldır. Hep Lock ayakkabıyla hemde normal ayakkabıyla kullanılabilmesi faydalı olacaktır. Piyasada bu özellikli pedalları 60-80 USD arası bulmak mümkün.
Sele
Bir kritik parça da Sele. Çok yoğun kullanmıyorsanız çok gençte değilseniz tahta gibi seleler almakta ısrar etmeyin. Zira bu hem sürüş konforunuzu azaltır hemde sağlıksız olur. önerim çok olmamakla birlikte jel dokusu olan, Profesyonel selelerden birkaç cm daha geniş oturma yüzeyi olan bir sele alın. Çok zorluyorsa pedli tayt veya jel kılıfta kullanabilirsiniz bir süre.
Gidon, Boyun ve Sele borusu
Bu üçünü set halinde almanız bisikletinize estetik ve bütünlük katar. Uzakdoğudan replika carbon ürünler alabilirsiniz. Ben denedim zorladım gerçekten sağlamlık konusunda bir sorun yok. Fiyat olarakta makul. Yanlız onunda birkaç kalitesi var. En ucuz yerden almanızı önermem. Ebay tarzı sitelerde yüksek hacim yapmış ve olumlu feedback almış satıcıları tercih etmeye çalışın.
Gelelim bunları biraraya getirme deneyiminize. Başlamadan önce bir bisiklet montaj tamir seti alın. Hayat boyu lazım olacağını düşünürsek iyi birşey almanızda fayda var. Ebay'de 80 USD civarına ihtiyacınız olan her aletin olduğu setler mevcut.
Önerim bütün parçaları siz takın (Ama hiçbirini tam ayarı gibi sıkmayın) Her bir parçayı, sökmeyi, takmayı öğrenin. Hatta eliniz yaktınsa jantlarınızı bile kendiniz örün. (Finalde akort ve ayar için zaten bir bisikletçiye gideceksiniz başlangıçta) Yapamayacağını düşünene Youtube'u öneririm çok sayıda faydali video var. Tüm parçaları taktıktan ve temel ayarlamalarını yaptıktan sonra iyi bir servise götürün. Çoğu bisiklet servisinde bunu sen mi topladın diyip gülecek bir zevzek usta bulunur. Aldırış etmeyin gülün geçin (Ben senin ustalık genetik galiba demiştim ilk gittiğimde
İnce ayarlarıda bittiğinde her bir parçasında emeğinizin olduğu, kendi tercihlerinize, bütçenize göre kendinizin topladığı bir bisikletiniz olacaktır. Güle güle kullanın.
Bunu satın alamazsınız. Burada yazdıklarımın hiçbirisi "Ne uğraşacağım veririm parasını alırım bir sıfır makine" diyenler için değildir. Özelden her türlü sorunuza yanıt verebilirim.