Punctum
Forum Demirbaşı
- Kayıt
- 1 Ekim 2017
- Mesaj
- 451
- Tepki
- 1.301
- Yaş
- 54
- Şehir
- Ankara
- İsim
- Mehmet O.
Herkese merhaba,
Egeliyim (aslında Giritli)…
Çocukluğum, 1970'lerde, şu sıralar oldukça da popüler olan bir sahil kasabasında geçti. Bilirsiniz, Ege bölgesinde 2 tekerlekli araçlar pek revaçtadır. Benim de en büyük hayalim, çoğu arkadaşımın altında olan bir mobylette sahibi olabilmekti. Ancak ailem motosiklet konusunda fazlasıyla endişeli olduğundan, hiç bir zaman böyle bir makine almaya rıza göstermedi.
Ama onun yerine her zaman çok iyi bisikletlerim oldu...
Uzun bir süredir, ilk gençlik yıllarımın favori bisikleti olan Çekoslavak malı "Favorit" bisikletimi yeniden ayağa kaldırmayı düşünüyordum. Bisiklet yıllarca temiz, kapalı, serin, nemsiz ve karanlık bir depoda bekledi. Bu nedenle genel kondisyonu çok çok iyi durumdaydı. Zaten çok az kullanılmıştı.
Bu bisiklet, 80'li yıllarda Avrupa'da kullanılan tipik bir şehir bisikletidir. Kadrosu çeliktir. Jantları, çamurlukları, kromdur.
Genel görünüşü bu şekilde;
Bu bisikletlerin belki de en dikkat çekici detayı, tüm komponentlerinin Favorit markalı olmasıydı...
Aynakol, jantlar, vites sistemleri, pompası ve hatta orijinal zili dahi Favorit markalıdır...
Bisikletin orijinal dinamosu, farları, zili, vb. parçaları ilk günkü halini korumakta...
Bu iş aslında bir restorasyondan çok, yenileme süreci. Daha önce belirtiğim gibi, bisikletin genel durumu son derece iyi. Tabii yılların getirdiği yıpranmışlıkla, pedalları paslanmış ve kullanılamaz hale gelmiş. Aslında çok güzel, alüminyum ve deri kayışlı pedal kalpiyeleri de vardı ama maalesef bulamadım. Gidon sargısı ve selesi zaten değiştirilecek. Jantlar sadece temizlenip parlatılacak, akordu yapılacak. Zincir, ön ve arka aktarıcılar temizlenip, yağlanıp yeniden kullanılacak. Fren kabloları muhtemelen değiştirilecek. Lastikler değiştirilecek. Aynakol sökülecek, boşluğu alınacak, ayarları yapılıp yeniden monte edilecek.
Süreci burada detayları ile paylaşmak isterim;
Öncelikle ilk yaptığım iş eksik parçaları toplamaya başlamaktı. Bir kısmı elime ulaştı, bir kısmı ise ulaşmak üzere...
Bisikletimi yenilemeye başlayınca, en büyük sorunlardan biri orijinal jantlarına uygun lastik bulmak oldu. Çünkü 60, 70 ve 80'lerde kullanılan standartlar günümüzdekilerle çok farklı. Maalesef o yılların ölçüsündeki jant ve lastikleri bulmak neredeyse imkansız. Örneğin bu bisikletin jantları 27 Inch (27 x 1 1/4) ve 32x630 ebadında lastiklere sahip. Yurtdışında bu ebatlarda çok kaliteli lastikler buldum ancak maalesef oldukça pahalıya mal olacağından, yurtiçinde pedal bisikletten iç lastikleri ile birlikte GRL marka amber yanaklı aşağıdaki lastikleri aldım.
Diğer yandan orijinal pedallarına en yakın pedalı bulmak için araştırdım ve Amazon'dan Sunlite Classic pedalları aldım.
Bunun dışında sele, gidon sargısı, fren pabuçları, fren kablo kanalları gibi parçalar da muhtemelen önümüzdeki hafta elimde olacak.
Bu arada bisikletin halen üretilmekte olduğunu ve güncel modellerinin de son derece çekici olduğunu belirtmeden edemeyeceğim. Resmi web sayfası şu;
(link)
Ben de şuna benzer bir sonuç elde etmeyi umuyorum. Tabii çamurluklar, farlar, vb. orijinal aparatları koruyarak;
Sürecin diğer aşamalarını yeri geldikçe paylaşmaya devam edeceğim...
Egeliyim (aslında Giritli)…
Çocukluğum, 1970'lerde, şu sıralar oldukça da popüler olan bir sahil kasabasında geçti. Bilirsiniz, Ege bölgesinde 2 tekerlekli araçlar pek revaçtadır. Benim de en büyük hayalim, çoğu arkadaşımın altında olan bir mobylette sahibi olabilmekti. Ancak ailem motosiklet konusunda fazlasıyla endişeli olduğundan, hiç bir zaman böyle bir makine almaya rıza göstermedi.
Ama onun yerine her zaman çok iyi bisikletlerim oldu...
Uzun bir süredir, ilk gençlik yıllarımın favori bisikleti olan Çekoslavak malı "Favorit" bisikletimi yeniden ayağa kaldırmayı düşünüyordum. Bisiklet yıllarca temiz, kapalı, serin, nemsiz ve karanlık bir depoda bekledi. Bu nedenle genel kondisyonu çok çok iyi durumdaydı. Zaten çok az kullanılmıştı.
Bu bisiklet, 80'li yıllarda Avrupa'da kullanılan tipik bir şehir bisikletidir. Kadrosu çeliktir. Jantları, çamurlukları, kromdur.
Genel görünüşü bu şekilde;
Bu bisikletlerin belki de en dikkat çekici detayı, tüm komponentlerinin Favorit markalı olmasıydı...
Aynakol, jantlar, vites sistemleri, pompası ve hatta orijinal zili dahi Favorit markalıdır...
Bisikletin orijinal dinamosu, farları, zili, vb. parçaları ilk günkü halini korumakta...
Bu iş aslında bir restorasyondan çok, yenileme süreci. Daha önce belirtiğim gibi, bisikletin genel durumu son derece iyi. Tabii yılların getirdiği yıpranmışlıkla, pedalları paslanmış ve kullanılamaz hale gelmiş. Aslında çok güzel, alüminyum ve deri kayışlı pedal kalpiyeleri de vardı ama maalesef bulamadım. Gidon sargısı ve selesi zaten değiştirilecek. Jantlar sadece temizlenip parlatılacak, akordu yapılacak. Zincir, ön ve arka aktarıcılar temizlenip, yağlanıp yeniden kullanılacak. Fren kabloları muhtemelen değiştirilecek. Lastikler değiştirilecek. Aynakol sökülecek, boşluğu alınacak, ayarları yapılıp yeniden monte edilecek.
Süreci burada detayları ile paylaşmak isterim;
Öncelikle ilk yaptığım iş eksik parçaları toplamaya başlamaktı. Bir kısmı elime ulaştı, bir kısmı ise ulaşmak üzere...
Bisikletimi yenilemeye başlayınca, en büyük sorunlardan biri orijinal jantlarına uygun lastik bulmak oldu. Çünkü 60, 70 ve 80'lerde kullanılan standartlar günümüzdekilerle çok farklı. Maalesef o yılların ölçüsündeki jant ve lastikleri bulmak neredeyse imkansız. Örneğin bu bisikletin jantları 27 Inch (27 x 1 1/4) ve 32x630 ebadında lastiklere sahip. Yurtdışında bu ebatlarda çok kaliteli lastikler buldum ancak maalesef oldukça pahalıya mal olacağından, yurtiçinde pedal bisikletten iç lastikleri ile birlikte GRL marka amber yanaklı aşağıdaki lastikleri aldım.
Diğer yandan orijinal pedallarına en yakın pedalı bulmak için araştırdım ve Amazon'dan Sunlite Classic pedalları aldım.
Bunun dışında sele, gidon sargısı, fren pabuçları, fren kablo kanalları gibi parçalar da muhtemelen önümüzdeki hafta elimde olacak.
Bu arada bisikletin halen üretilmekte olduğunu ve güncel modellerinin de son derece çekici olduğunu belirtmeden edemeyeceğim. Resmi web sayfası şu;
(link)
Ben de şuna benzer bir sonuç elde etmeyi umuyorum. Tabii çamurluklar, farlar, vb. orijinal aparatları koruyarak;
Sürecin diğer aşamalarını yeri geldikçe paylaşmaya devam edeceğim...