1982 model favorit bisikletimi yenileme süreci

Konu, Bisiklet Toplama kategorisinde Punctum tarafından 10 Ağustos 2018 tarihinde paylaşıldı.

  1. Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
    Sponsorlu Herkese merhaba,

    Egeliyim (aslında Giritli)…

    Çocukluğum, 1970'lerde, şu sıralar oldukça da popüler olan bir sahil kasabasında geçti. Bilirsiniz, Ege bölgesinde 2 tekerlekli araçlar pek revaçtadır. Benim de en büyük hayalim, çoğu arkadaşımın altında olan bir mobylette sahibi olabilmekti. Ancak ailem motosiklet konusunda fazlasıyla endişeli olduğundan, hiç bir zaman böyle bir makine almaya rıza göstermedi.

    Ama onun yerine her zaman çok iyi bisikletlerim oldu...:)

    Uzun bir süredir, ilk gençlik yıllarımın favori :) bisikleti olan Çekoslavak malı "Favorit" bisikletimi yeniden ayağa kaldırmayı düşünüyordum. Bisiklet yıllarca temiz, kapalı, serin, nemsiz ve karanlık bir depoda bekledi. Bu nedenle genel kondisyonu çok çok iyi durumdaydı. Zaten çok az kullanılmıştı.

    Bu bisiklet, 80'li yıllarda Avrupa'da kullanılan tipik bir şehir bisikletidir. Kadrosu çeliktir. Jantları, çamurlukları, kromdur.

    Genel görünüşü bu şekilde;
    FHFM0211.JPG

    Bu bisikletlerin belki de en dikkat çekici detayı, tüm komponentlerinin Favorit markalı olmasıydı...

    Aynakol, jantlar, vites sistemleri, pompası ve hatta orijinal zili dahi Favorit markalıdır...

    CTPA2843.JPG

    MICM1180.JPG

    Bisikletin orijinal dinamosu, farları, zili, vb. parçaları ilk günkü halini korumakta...

    BCVQ8081.JPG

    KIKF2817.JPG

    VLGG0547.JPG


    Bu iş aslında bir restorasyondan çok, yenileme süreci. Daha önce belirtiğim gibi, bisikletin genel durumu son derece iyi. Tabii yılların getirdiği yıpranmışlıkla, pedalları paslanmış ve kullanılamaz hale gelmiş. Aslında çok güzel, alüminyum ve deri kayışlı pedal kalpiyeleri de vardı ama maalesef bulamadım. Gidon sargısı ve selesi zaten değiştirilecek. Jantlar sadece temizlenip parlatılacak, akordu yapılacak. Zincir, ön ve arka aktarıcılar temizlenip, yağlanıp yeniden kullanılacak. Fren kabloları muhtemelen değiştirilecek. Lastikler değiştirilecek. Aynakol sökülecek, boşluğu alınacak, ayarları yapılıp yeniden monte edilecek.

    Süreci burada detayları ile paylaşmak isterim;

    Öncelikle ilk yaptığım iş eksik parçaları toplamaya başlamaktı. Bir kısmı elime ulaştı, bir kısmı ise ulaşmak üzere...

    Bisikletimi yenilemeye başlayınca, en büyük sorunlardan biri orijinal jantlarına uygun lastik bulmak oldu. Çünkü 60, 70 ve 80'lerde kullanılan standartlar günümüzdekilerle çok farklı. Maalesef o yılların ölçüsündeki jant ve lastikleri bulmak neredeyse imkansız. Örneğin bu bisikletin jantları 27 Inch (27 x 1 1/4) ve 32x630 ebadında lastiklere sahip. Yurtdışında bu ebatlarda çok kaliteli lastikler buldum ancak maalesef oldukça pahalıya mal olacağından, yurtiçinde pedal bisikletten iç lastikleri ile birlikte GRL marka amber yanaklı aşağıdaki lastikleri aldım.

    IMG_4494.JPG

    IMG_4495.JPG

    IMG_4496.JPG

    Diğer yandan orijinal pedallarına en yakın pedalı bulmak için araştırdım ve Amazon'dan Sunlite Classic pedalları aldım.

    IMG_4514.JPG

    Bunun dışında sele, gidon sargısı, fren pabuçları, fren kablo kanalları gibi parçalar da muhtemelen önümüzdeki hafta elimde olacak.

    Bu arada bisikletin halen üretilmekte olduğunu ve güncel modellerinin de son derece çekici olduğunu belirtmeden edemeyeceğim. Resmi web sayfası şu;
    Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.

    Ben de şuna benzer bir sonuç elde etmeyi umuyorum. Tabii çamurluklar, farlar, vb. orijinal aparatları koruyarak;

    favorit yenisi.PNG


    Sürecin diğer aşamalarını yeri geldikçe paylaşmaya devam edeceğim...
     
    CmlCLK, Kamil BULUT, Guanzo ve 29 kişi daha bunu beğendi.
  2. dtcf31

    dtcf31 Daimi Üye

    Kayıt:
    21 Haziran 2018
    Mesajlar:
    389
    Beğeniler:
    290
    Şehir:
    hatay
    Adı:
    Güven
    Bisiklet:
    Carraro
    tebrikler
     
    Punctum bunu beğendi.
  3. mariokaldato

    mariokaldato Otobanda ışıksızım kanka

    Kayıt:
    1 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    8.140
    Beğeniler:
    25.018
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Raşit Cumhur Çakın
    Bisiklet:
    Merida
    Heyecanla bekliyorum. Dostum bence komple söküp boyasıni da yenile söyle albenili bir renk olsun neşeli olsun
     
    Punctum bunu beğendi.
  4. efeozata

    efeozata Daimi Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2017
    Mesajlar:
    397
    Beğeniler:
    713
    Şehir:
    Sakarya
    Adı:
    Efe
    restorasyon konularını takip etmek okumak çok eğlenceli oluyor. forumda sadece buna özel bir bölüm açılsa aslında çok güzel olur.

    bu arada ben de çok özenmeye başladım. 15 sene önceki bisikletim garajda yatan tekerleri her yeri sökük çelik bir bisan var. ben de onu restore edeceğim bir gün.
     
    Afyon35, UTK~16, ahlaksız ve 6 kişi daha bunu beğendi.
  5. hidromek

    hidromek Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    707
    Beğeniler:
    1.033
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    Vedat S
    Bisiklet:
    Carraro
    Eski bisikletler bana hep daha bir güzel görünüyor boyası hiç bozulmamış gibi duruyor boyasını çamurlukları güzelce parlatıp verniklerseniz harika bir görünüme kavuşur
     
    Afyon35 ve Punctum bunu beğendi.
  6. mehmet ugur demir

    mehmet ugur demir Youtube: https://bit.ly/2ME7hSm

    Kayıt:
    19 Eylül 2014
    Mesajlar:
    180
    Beğeniler:
    322
    Şehir:
    zonguldak
    Bisiklet:
    Whistle
    Punctum bunu beğendi.
  7. #7
    Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
    Merhaba,

    Boya konusunda yapılan önerileri dikkatle okudum...teşekkür ederim...

    Ancak bisikletin orijinal boyası çok çok iyi durumda (birkaç kılcal çizik dışında) ve ben bunu bozmayı pek düşünmüyorum. Ancak tabii sizler de haklısınız, fotoğrafları bisikleti depodan çıkarır çıkarmaz, hiç yıkamadan çekmiştim. Üstü toz içinde. Doğal olarak görsellere bakınca sanki boyansa dahi iyi duracak gibi bir izlenim vermiş olabilir. Aslında fotoğrafları bilinçli olarak böyle yükledim. Bisikletin yenilenmesi bitince daha çarpıcı olsun diye...:)

    Diğer yandan bir başka kararsızlığım var;

    Acaba çamurlukları, farları, arka bagajı vs. söküp, bisikleti biraz daha agresif bir hale mi getirsem (hani ilk mesajda hedeflediğim sonuca benzer), yoksa böyle orijinal hali ile mi korusam?

    Bisiklet aktif olarak kullanılmayacak, biraz seyirlik yapılacak gibi düşünebilirsiniz. Bu durumda sanki orijinal halini korumak daha doğru gibime geliyor...

    Ne dersiniz?
     
    MAERKEK, Anıl Erdoğan ve mariokaldato bunu beğendi.
  8. hidromek

    hidromek Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    707
    Beğeniler:
    1.033
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    Vedat S
    Bisiklet:
    Carraro
    @Punctum Eğer seyirlik ve arada keyif almak için binecekseniz orjinal haline sadık kalmanız daha güzel olacaktır diye düşünüyorum.
     
    Punctum bunu beğendi.
  9. mariokaldato

    mariokaldato Otobanda ışıksızım kanka

    Kayıt:
    1 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    8.140
    Beğeniler:
    25.018
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Raşit Cumhur Çakın
    Bisiklet:
    Merida
    Bence üstündeki aksesuarları çıkarıp daha hafif ve agresif bir hale getirin. Dede bisikleti şeklinden kurtulsun
     
  10. Knight Rider

    Knight Rider Kara atlı prens

    Kayıt:
    14 Ocak 2017
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    762
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Orkun
    Bisiklet:
    Kron
    Bisikletin boyası çok çok iyi durumda orijinalliğini sakın bozma. Oto şampuanı ve mf bez ile güzelce yıkayıp pasta ve cila çekersen 0 km gibi görünür.
     
    Punctum bunu beğendi.
  11. efeozata

    efeozata Daimi Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2017
    Mesajlar:
    397
    Beğeniler:
    713
    Şehir:
    Sakarya
    Adı:
    Efe
    bence de boyası iyi duruyor. pek anlamam ama yıkandıktan sonra vernik yada boya parlatma işlemi gibi birşeyler uygulanırsa yılların verdiği solgunluk da gidebilir.
     
  12. #12
    Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
    Bana da öyle geliyor...

    Şu haliyle Dede bisikleti gerçekten :) Gerçi ben de pek genç sayılmam...:) Ancak bisikleti aktif olarak kullanmayacağım için aksesuarları ile birlikte orijinal halinde korumak daha iyi olur sanırım... Agresif ve aktif olarak kullandığım başka bir bisikletim var zaten...

    Bisiklet boyanmayacak. Zaten üzerindeki etiketleri dahi duruyor. Hatta dikkat ederseniz jant üzerindeki etiketleri bile mevcut.

    Yıkandıktan sonra aracımda da kullandığım cila ile cilalanacak. Ben de sonucun iyi olacağını sanıyorum.

    Bugün bisikleti söktük...

    IMG_4535.JPG

    IMG_4537.JPG

    Ancak birkaç vida çıkmamakta ısrar etti :)

    Özellikle aynakolun fotoğrafta görünen tarafındaki krankı tutan kaması yerine kaynamış, çıkaramadık. Diğer taraf çıktı. Göbekteki boşluk o taraftan alındı, temizlendi, yağlandı ve ayarı yapıldı. Ancak kamayı çıkarmaya çalışırken dişli tarafı eğildiği için, orası spiral makinesi ile kesildi. Burada biraz canım sıkıldı doğrusu. Orijinal somunu boşta kaldı. Gerçi krank yerine kaynamış olduğu için sürüşte problem ama bu kozmetik soruna bir çözüm bulmam lazım.

    Ayrıca arka çamurluğu tutan bir vida da (fren pabucuna denk gelen) yerine kaynamış, çıkaramadık. Çamurluk temizliğini artık üzerinde yapacağım...

    Bu arada inanmazsınız, 36 yıllık iç lastikler gayet iyi görünüyor :)
     
    CmlCLK, Emre Özhan, MakRo ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  13. Knight Rider

    Knight Rider Kara atlı prens

    Kayıt:
    14 Ocak 2017
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    762
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Orkun
    Bisiklet:
    Kron
    @Punctum Vidaya WD-40 sıkmayı denediniz mi? Genelde paslı ve açılmayan vidalarda işe yarıyor.
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  14. #14
    Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
    @Knight Rider Herşey sıkıldı :)

    O değil de, asıl kamanın yerinden çıkmaması canımı sıktı. Aynakolu sökemiyoruz. Bu konuda önerisi olanı dinlerim...
     
  15. Anıl Erdoğan

    Anıl Erdoğan Forum Carbonbaşı

    Kayıt:
    14 Şubat 2011
    Mesajlar:
    1.153
    Beğeniler:
    5.666
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Anıl ERDOĞAN
    Bisiklet:
    Cube
    güzel bir restorasyon oluyor. Rengi bence iyi , ama Cumhur abininde dediği gibi yapabiliyorsan agresif birşeyler yap ilk örneğin gibi
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  16. mariokaldato

    mariokaldato Otobanda ışıksızım kanka

    Kayıt:
    1 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    8.140
    Beğeniler:
    25.018
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Raşit Cumhur Çakın
    Bisiklet:
    Merida
    Icine sprey gres sıkın bekletin hocam
     
    JusTiMe, MAERKEK, Punctum ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  17. brdtl

    brdtl Daimi Üye

    Kayıt:
    2 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    218
    Beğeniler:
    393
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Bora Dutal
    Bisiklet:
    Orbea
    @Punctum bisikletiniz çok güzel aman sahip çıkın. Benim de '78 model gri olanından vardı. 1999 yazında okuldan döndüğümde yerinde bulamamıştım. Hâlâ üzülüyorum aklıma geldikçe.
    Boyası gerçekten de çok temiz görünüyor. Ama eğer bir gün boyamayı düşünürseniz şu siteden sticker temin edebilirsiniz:
    Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.
    Ben çamurluklarını, bagajını, dinamosunu ve lambasını söküp kullanmıştım. Tangır tungur ses yapıyordu çünkü. Ama sergilemek, tablo gibi asıp izlemek istiyorsanız kesinlikle kalsın bence de.
     
    Punctum bunu beğendi.
  18. #18
    Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
    Aslına bakarsanız, içimden geçen aksesuarlarını söküp kullanmak ama onlara da kıyamıyorum. Teşekkürler.

    Bunu da deneyelim. Teşekkürler....

    Önerileriniz ve ilginiz için teşekkürler...

    Bisikleti aktif olarak kullanmayacağım için ses ve ağırlık benim için temel kriterler değil. Çünkü bu aksesuarların sesten çok ağırlık dezavantajı var :) Bir yanım sök şunları bisiklet kendini bulsun diyor ama diğer yandan o halinin bisikletin ruhundan alıp götüreceğini düşünüyorum.

    Galiba şunu yapacağım;

    Bisikleti orijinal haliyle toplayıp, sonuç hakkında sizlerden geri dönüş talep edeceğim.
     
    brdtl bunu beğendi.
  19. mariokaldato

    mariokaldato Otobanda ışıksızım kanka

    Kayıt:
    1 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    8.140
    Beğeniler:
    25.018
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Raşit Cumhur Çakın
    Bisiklet:
    Merida
    @Punctum hocam bakın böyle bsey olabilir
    2107.jpg
     
  20. #20
    Punctum

    Punctum Daimi Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2017
    Mesajlar:
    274
    Beğeniler:
    749
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Mehmet O.
  1. Daha güzel bir site kullanımı sağlamayı hedeflediğimizden dolayı, bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Bu sebeple çerezlerden yararlanarak sitemizle nasıl bir etkileşimde bulunduğunuza dair ilişkili verileri kaydedecek araçlardan faydalanıyoruz. Bu siteye giriş yapıp kullanarak, çerez kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz.
    Duyuruyu Kapat