1982 model favorit bisikletimi yenileme süreci

Punctum

Daimi Üye
Kayıt
1 Ekim 2017
Başlık
1
Mesaj
376
Tepki
987
Yaş
50
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet O.
Herkese merhaba,

Egeliyim (aslında Giritli)…

Çocukluğum, 1970'lerde, şu sıralar oldukça da popüler olan bir sahil kasabasında geçti. Bilirsiniz, Ege bölgesinde 2 tekerlekli araçlar pek revaçtadır. Benim de en büyük hayalim, çoğu arkadaşımın altında olan bir mobylette sahibi olabilmekti. Ancak ailem motosiklet konusunda fazlasıyla endişeli olduğundan, hiç bir zaman böyle bir makine almaya rıza göstermedi.

Ama onun yerine her zaman çok iyi bisikletlerim oldu...:)

Uzun bir süredir, ilk gençlik yıllarımın favori :) bisikleti olan Çekoslavak malı "Favorit" bisikletimi yeniden ayağa kaldırmayı düşünüyordum. Bisiklet yıllarca temiz, kapalı, serin, nemsiz ve karanlık bir depoda bekledi. Bu nedenle genel kondisyonu çok çok iyi durumdaydı. Zaten çok az kullanılmıştı.

Bu bisiklet, 80'li yıllarda Avrupa'da kullanılan tipik bir şehir bisikletidir. Kadrosu çeliktir. Jantları, çamurlukları, kromdur.

Genel görünüşü bu şekilde;
FHFM0211.JPG

Bu bisikletlerin belki de en dikkat çekici detayı, tüm komponentlerinin Favorit markalı olmasıydı...

Aynakol, jantlar, vites sistemleri, pompası ve hatta orijinal zili dahi Favorit markalıdır...

CTPA2843.JPG

MICM1180.JPG

Bisikletin orijinal dinamosu, farları, zili, vb. parçaları ilk günkü halini korumakta...

BCVQ8081.JPG

KIKF2817.JPG

VLGG0547.JPG


Bu iş aslında bir restorasyondan çok, yenileme süreci. Daha önce belirtiğim gibi, bisikletin genel durumu son derece iyi. Tabii yılların getirdiği yıpranmışlıkla, pedalları paslanmış ve kullanılamaz hale gelmiş. Aslında çok güzel, alüminyum ve deri kayışlı pedal kalpiyeleri de vardı ama maalesef bulamadım. Gidon sargısı ve selesi zaten değiştirilecek. Jantlar sadece temizlenip parlatılacak, akordu yapılacak. Zincir, ön ve arka aktarıcılar temizlenip, yağlanıp yeniden kullanılacak. Fren kabloları muhtemelen değiştirilecek. Lastikler değiştirilecek. Aynakol sökülecek, boşluğu alınacak, ayarları yapılıp yeniden monte edilecek.

Süreci burada detayları ile paylaşmak isterim;

Öncelikle ilk yaptığım iş eksik parçaları toplamaya başlamaktı. Bir kısmı elime ulaştı, bir kısmı ise ulaşmak üzere...

Bisikletimi yenilemeye başlayınca, en büyük sorunlardan biri orijinal jantlarına uygun lastik bulmak oldu. Çünkü 60, 70 ve 80'lerde kullanılan standartlar günümüzdekilerle çok farklı. Maalesef o yılların ölçüsündeki jant ve lastikleri bulmak neredeyse imkansız. Örneğin bu bisikletin jantları 27 Inch (27 x 1 1/4) ve 32x630 ebadında lastiklere sahip. Yurtdışında bu ebatlarda çok kaliteli lastikler buldum ancak maalesef oldukça pahalıya mal olacağından, yurtiçinde pedal bisikletten iç lastikleri ile birlikte GRL marka amber yanaklı aşağıdaki lastikleri aldım.

IMG_4494.JPG

IMG_4495.JPG

IMG_4496.JPG

Diğer yandan orijinal pedallarına en yakın pedalı bulmak için araştırdım ve Amazon'dan Sunlite Classic pedalları aldım.

IMG_4514.JPG

Bunun dışında sele, gidon sargısı, fren pabuçları, fren kablo kanalları gibi parçalar da muhtemelen önümüzdeki hafta elimde olacak.

Bu arada bisikletin halen üretilmekte olduğunu ve güncel modellerinin de son derece çekici olduğunu belirtmeden edemeyeceğim. Resmi web sayfası şu;
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Ben de şuna benzer bir sonuç elde etmeyi umuyorum. Tabii çamurluklar, farlar, vb. orijinal aparatları koruyarak;

favorit yenisi.PNG


Sürecin diğer aşamalarını yeri geldikçe paylaşmaya devam edeceğim...
 

mariokaldato

En yeniden bir önce kayit olan adam
Kayıt
1 Ağustos 2015
Başlık
99
Mesaj
9.980
Tepki
33.005
Şehir
Bursa
İsim
Raşit Cumhur Çakın
Başlangıç
1980—81
Bisiklet
Merida
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Heyecanla bekliyorum. Dostum bence komple söküp boyasıni da yenile söyle albenili bir renk olsun neşeli olsun
 
  • Beğen
Tepkiler: Punctum

efeozata

Daimi Üye
Kayıt
19 Şubat 2017
Başlık
4
Mesaj
397
Tepki
719
Şehir
Sakarya
İsim
Efe
restorasyon konularını takip etmek okumak çok eğlenceli oluyor. forumda sadece buna özel bir bölüm açılsa aslında çok güzel olur.

bu arada ben de çok özenmeye başladım. 15 sene önceki bisikletim garajda yatan tekerleri her yeri sökük çelik bir bisan var. ben de onu restore edeceğim bir gün.
 

hidromek

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mayıs 2015
Başlık
6
Mesaj
780
Tepki
1.125
Yaş
44
Şehir
istanbul
İsim
Vedat S
Bisiklet
Carraro
Eski bisikletler bana hep daha bir güzel görünüyor boyası hiç bozulmamış gibi duruyor boyasını çamurlukları güzelce parlatıp verniklerseniz harika bir görünüme kavuşur
 
  • Beğen
Tepkiler: Afyon35 ve Punctum

Punctum

Daimi Üye
Kayıt
1 Ekim 2017
Başlık
1
Mesaj
376
Tepki
987
Yaş
50
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet O.
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #7
Merhaba,

Boya konusunda yapılan önerileri dikkatle okudum...teşekkür ederim...

Ancak bisikletin orijinal boyası çok çok iyi durumda (birkaç kılcal çizik dışında) ve ben bunu bozmayı pek düşünmüyorum. Ancak tabii sizler de haklısınız, fotoğrafları bisikleti depodan çıkarır çıkarmaz, hiç yıkamadan çekmiştim. Üstü toz içinde. Doğal olarak görsellere bakınca sanki boyansa dahi iyi duracak gibi bir izlenim vermiş olabilir. Aslında fotoğrafları bilinçli olarak böyle yükledim. Bisikletin yenilenmesi bitince daha çarpıcı olsun diye...:)

Diğer yandan bir başka kararsızlığım var;

Acaba çamurlukları, farları, arka bagajı vs. söküp, bisikleti biraz daha agresif bir hale mi getirsem (hani ilk mesajda hedeflediğim sonuca benzer), yoksa böyle orijinal hali ile mi korusam?

Bisiklet aktif olarak kullanılmayacak, biraz seyirlik yapılacak gibi düşünebilirsiniz. Bu durumda sanki orijinal halini korumak daha doğru gibime geliyor...

Ne dersiniz?
 

hidromek

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Mayıs 2015
Başlık
6
Mesaj
780
Tepki
1.125
Yaş
44
Şehir
istanbul
İsim
Vedat S
Bisiklet
Carraro
@Punctum Eğer seyirlik ve arada keyif almak için binecekseniz orjinal haline sadık kalmanız daha güzel olacaktır diye düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Punctum

mariokaldato

En yeniden bir önce kayit olan adam
Kayıt
1 Ağustos 2015
Başlık
99
Mesaj
9.980
Tepki
33.005
Şehir
Bursa
İsim
Raşit Cumhur Çakın
Başlangıç
1980—81
Bisiklet
Merida
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Bence üstündeki aksesuarları çıkarıp daha hafif ve agresif bir hale getirin. Dede bisikleti şeklinden kurtulsun
 

turbotx150

Kara atlı prens
Kayıt
14 Ocak 2017
Başlık
31
Mesaj
611
Tepki
1.060
Yaş
21
Şehir
İstanbul
İsim
Orkun
Bisiklet
Kron
Bisikletin boyası çok çok iyi durumda orijinalliğini sakın bozma. Oto şampuanı ve mf bez ile güzelce yıkayıp pasta ve cila çekersen 0 km gibi görünür.
 
  • Beğen
Tepkiler: Punctum

efeozata

Daimi Üye
Kayıt
19 Şubat 2017
Başlık
4
Mesaj
397
Tepki
719
Şehir
Sakarya
İsim
Efe
@Punctum

bence de boyası iyi duruyor. pek anlamam ama yıkandıktan sonra vernik yada boya parlatma işlemi gibi birşeyler uygulanırsa yılların verdiği solgunluk da gidebilir.
 

Punctum

Daimi Üye
Kayıt
1 Ekim 2017
Başlık
1
Mesaj
376
Tepki
987
Yaş
50
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet O.
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #12
@hidromek

Bana da öyle geliyor...

@mariokaldato

Şu haliyle Dede bisikleti gerçekten :) Gerçi ben de pek genç sayılmam...:) Ancak bisikleti aktif olarak kullanmayacağım için aksesuarları ile birlikte orijinal halinde korumak daha iyi olur sanırım... Agresif ve aktif olarak kullandığım başka bir bisikletim var zaten...

@Knight Rider

Bisiklet boyanmayacak. Zaten üzerindeki etiketleri dahi duruyor. Hatta dikkat ederseniz jant üzerindeki etiketleri bile mevcut.

@efeozata

Yıkandıktan sonra aracımda da kullandığım cila ile cilalanacak. Ben de sonucun iyi olacağını sanıyorum.

Bugün bisikleti söktük...

IMG_4535.JPG

IMG_4537.JPG

Ancak birkaç vida çıkmamakta ısrar etti :)

Özellikle aynakolun fotoğrafta görünen tarafındaki krankı tutan kaması yerine kaynamış, çıkaramadık. Diğer taraf çıktı. Göbekteki boşluk o taraftan alındı, temizlendi, yağlandı ve ayarı yapıldı. Ancak kamayı çıkarmaya çalışırken dişli tarafı eğildiği için, orası spiral makinesi ile kesildi. Burada biraz canım sıkıldı doğrusu. Orijinal somunu boşta kaldı. Gerçi krank yerine kaynamış olduğu için sürüşte problem ama bu kozmetik soruna bir çözüm bulmam lazım.

Ayrıca arka çamurluğu tutan bir vida da (fren pabucuna denk gelen) yerine kaynamış, çıkaramadık. Çamurluk temizliğini artık üzerinde yapacağım...

Bu arada inanmazsınız, 36 yıllık iç lastikler gayet iyi görünüyor :)
 

turbotx150

Kara atlı prens
Kayıt
14 Ocak 2017
Başlık
31
Mesaj
611
Tepki
1.060
Yaş
21
Şehir
İstanbul
İsim
Orkun
Bisiklet
Kron
@Punctum Vidaya WD-40 sıkmayı denediniz mi? Genelde paslı ve açılmayan vidalarda işe yarıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato

Punctum

Daimi Üye
Kayıt
1 Ekim 2017
Başlık
1
Mesaj
376
Tepki
987
Yaş
50
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet O.
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #14
@Knight Rider Herşey sıkıldı :)

O değil de, asıl kamanın yerinden çıkmaması canımı sıktı. Aynakolu sökemiyoruz. Bu konuda önerisi olanı dinlerim...
 

Anıl Erdoğan

Forum Carbonbaşı
Kayıt
14 Şubat 2011
Başlık
22
Mesaj
1.327
Tepki
6.955
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Anıl ERDOĞAN
Bisiklet
Cube
güzel bir restorasyon oluyor. Rengi bence iyi , ama Cumhur abininde dediği gibi yapabiliyorsan agresif birşeyler yap ilk örneğin gibi
@mariokaldato
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato

brdtl

Daimi Üye
Kayıt
2 Mayıs 2015
Başlık
1
Mesaj
227
Tepki
412
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Bora Dutal
Bisiklet
Orbea
@Punctum bisikletiniz çok güzel aman sahip çıkın. Benim de '78 model gri olanından vardı. 1999 yazında okuldan döndüğümde yerinde bulamamıştım. Hâlâ üzülüyorum aklıma geldikçe.
Boyası gerçekten de çok temiz görünüyor. Ama eğer bir gün boyamayı düşünürseniz şu siteden sticker temin edebilirsiniz:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.

Ben çamurluklarını, bagajını, dinamosunu ve lambasını söküp kullanmıştım. Tangır tungur ses yapıyordu çünkü. Ama sergilemek, tablo gibi asıp izlemek istiyorsanız kesinlikle kalsın bence de.
 
  • Beğen
Tepkiler: Punctum

Punctum

Daimi Üye
Kayıt
1 Ekim 2017
Başlık
1
Mesaj
376
Tepki
987
Yaş
50
Şehir
Ankara
İsim
Mehmet O.
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #18
@Anıl Erdoğan
Aslına bakarsanız, içimden geçen aksesuarlarını söküp kullanmak ama onlara da kıyamıyorum. Teşekkürler.

@mariokaldato

Bunu da deneyelim. Teşekkürler....

@brdtl

Önerileriniz ve ilginiz için teşekkürler...

Bisikleti aktif olarak kullanmayacağım için ses ve ağırlık benim için temel kriterler değil. Çünkü bu aksesuarların sesten çok ağırlık dezavantajı var :) Bir yanım sök şunları bisiklet kendini bulsun diyor ama diğer yandan o halinin bisikletin ruhundan alıp götüreceğini düşünüyorum.

Galiba şunu yapacağım;

Bisikleti orijinal haliyle toplayıp, sonuç hakkında sizlerden geri dönüş talep edeceğim.
 
  • Beğen
Tepkiler: brdtl
Yukarı Alt