Zincir sıkışması

Admin

Yönetim Kurulu
Kayıt
5 Eylül 2004
Mesaj
1.737
Tepki
2.903
Bir çoğumuzun başına gelmemiştir ama başına gelenler de bilir ki bu "illet" bir durumdur "chain suck".. Ve bu konuda bisiklet dünyasında hurafeler dolaşır durur..Bilen bilmeyen atıp tutar..İşte size bir "chain suck" yazısı..(İsteyen kesip saklasın )Bu benim ara ara başıma gelir. ( En son Coliseum Trophy'de bazı dik yokuşları bu yüzden çıkamadım. Benzer durumda bir çok arakadaş (İbo, Bahadır) olduğunu görünce bu yazıyı yazma ihtiyacı doğdu) Özellikle yokuş çıkarken bir de bakarsınız ki zinciriniz ön (ayna) dişlinin alt dişlerine takılmış yukarıya, kadroya doğru çıkmakta, tabi bu durumda da arka vitesiniz de olması gerekenden daha fazla ileri (ve yukarı) doğru gerilmiş duruma geçiyor.. Tabi şanslıysanız zincir son anda dişliyi bırakır veya bunu hemen farkedip pedala abanmayı bırakmaz veya geri çevirmezseniz sonuç tam bir felaket. Kırılmış bir vites, kopmuş veya yamulmuş bir zincir veya bazen de kırılmış, yamulmuş ön dişliler.. Kadroya verilen zarar da yanında hediyesi..

"Chain Suck" yani "zincir sıkışması" (malesef türkçe çevirisi ingilizcedeki etkiyi vermiyor, "zincir emilmesi" de diyemeyiz herhalde! ) kısaca zincirin ön (ayna) dişlinin alt dişlerinden kurtulamama durumudur. Bu bazen orta dişlide olduğu gibi en çok küçük dişlide (granny- babaanne dişlisi ! :)) oluşur..Ama bu her zaman da oluşmaz.(hurafeleri yaratan durum) Genelde zincirin yük altındayken , çamurlu, ıslak kumlu koşullarda oluşur.Ama bazen çamurun yıkanması bile sorunu çözmez..İşin tuhaf tarafı bu "illet" yeni ekipmanlarda da görülebilir..Sadece MTB 'lerde değil yol bisikletlerinde bile görülebilir..Bu sıkışma 2 türlü olabilir:

1- tek dişlinin zinciri bırakmaması, 2- Zincirin 2 (ayna) dişli arasına sıkışması (vites değişimi sırasında)..(bu çok ender görülen bir durumdur.Genelde çok düşük kalite , dişli aralıkları standart dışı modellerde görülebilir)

Tek dişlide sıkışma genelde en küçük ayna dişlide oluşur (bende olduğu gibi).Bunun nedeni yükün (zincir gerilimi) daha dar bir alanda (daha az sayıda dişde) olmasından ve yükün sadece üst veya orta dişlerde değil alt dişlere de aktarılmasındandır. Tabi bu arada yüksek güçlerin aşındırması daha fazladır. Bu yüzden de küçük dişililer daha çabuk aşınır. Tabi bu arada bakımsız, yağsız veya sıkışmış zincir baklası da(frozen link- ingilizcelerini de yazıyorum ki aşina olunsun) veya ucu bükülmüş, çengel olmuş diş de bu duruma yol açabilir..Ama en yaygın neden az aşınmış dişli ve yeni (uzamamış) zincir artı yüksek sürtünme (çamur vs)üstüne de aşırı gerilim (yokuş) kombinasyonları alt dişleri aşırı yükler ve zincir dişliden kurtulamaz. Sonuç: "zincir sıkışması"..

Yeni dişli- yeni zincir kombinasyonunda zincir ve dişliler birbirine tam uyum sağlar..Zincirin bakla aralıklarıyla dişlinin aralıkları birbirine tam oturur..Bu durumda yük üst ve orta dişlere dağılır ve zincir alt dişlerden rahatlıkla kurtulur.

Eski dişli-eski zincir kombinasyonunda dişde yük gelen yerler uzayan zincire uyum sağlayarak aşınır. Yük yüzeyleri daha yatık olur.Bu durumda zincir gerilimi sadece üst dişlere biner.Altta ise zaten yatıklaşmış diş duvarları zincirden uzak kalır ve zincir rahatlıkla burdan kurtulur.

Eski dişli- yeni zincir durumunda bakla aralığı kısa olan yeni zincir, hafif kancalaşmış (ve yatıklaşmış) diş profilinde oyuğun (vadi) tabanına yakın yere oturur.Bu durumda gerilim alt dişlere transfer olur ve zincir halkaları dişlinin duvarına yapışır.Sonuç: Zincir sıkışması..

Bu arada zincir neden uzar? Zincirin baklarını yuvarlak halkalar birleştirir.Her baklada da bu halkaların içine oturan çıkıntılar vardır.Tümünün içinden de zincir pimi geçer. Pedala bastığımızda yük zincir halkasıyla bakla çıkıntısındadır. Zamanla halkanın içi ve bakla çıkıntısının dışı aşınır.(halkanın iç çapı artar, bakla çıkıntısının et kalınlığı azalır. Bir bakladaki 2 pim aralığı bu ikisinin toplam aşınma aralığı kadar uzaklaşır. Bazen toplamda boy uzaması , 1 zincir boyunda (110-114 baklada) 1 bakla boyuna yaklaşabilir.(5-10mm)

Yine "illetimize" dönelim. Özellikle aluminyum dişliler aşınırken zincirin abandığı yüzeylerde yük sonucu ezilen yüzeyde dışa doğru çapaklar oluşur. Fakat bu genel inanışın tersine sıkışmanın asıl nedeni değildir çünkü bu çapak bakla içini dolduracak kadar hiçbir zaman büyümez.

Çamurlu koşullar sıkışmaya yol açar ama her çamur bu durmda eşit değildir . Bazı çamur türleri daha fazla sıkışmaya yol açabilir.Bazen de oldukça yeni dişli-yeni zincir kombinasyonu yokuşta ve çamurlu koşullarda sıkışma yapabilir.Şu veya bu marka zincir daha az sıkışma yapıyor lafı hurafelerden biridir. Ama Shimano dişlilerin daha az sıkışma yaptığı doğrudur.(özellikle 2 dişli arasına zincir girmesi seyrektir)

Bu "illetten" kurtulmak için neler yapılabilir? En küçük ayna dişlinizi değiştirin. En iyi yol budur.Hatta aluminyum yerine "baba" bir demir veya titanium( paranız yeterse!) dişli takın.(benim orta ve küçük dişlilerim demir.)Tornadan çıkmış (machined) dişliler presten çıkmışlara göre daha iyi sonuç verir.Tabi bunun demir olanını bulmak zordur..Tornadan çıkanlar (CNC vs) genelde aluminyum veya titaniumdur.

Yamuk, sıkışık , yağsız zincirler de sıkışmaya yol açabilir. Zincirinizi temiz ve yağlı tutun (diyene bakın!!) Bu bakım "sıkışmayı" engellemez ama en azından aşınmayı geciktirir. Zincirinizi çok eskimeden (800-1200 km)uzamadan periyodik olarak değiştirin. Uzayan zincir dişlinizi hızla bozar.Şimdi diyeceksiniz ki madem yeni zincir-eski dişli kombinasyonu sıkışmaya yol açıyor neden yeni zincir takalım.? Tabi bu değişikliğin amacı tüm dişlilerin çabuk eskimesini engellemektir. Ayrıca zinciri iyice uzamışken değiştirmenin bir alemi yoktur. Zaten kaydırır. Bu durumda bırakın hepsi birlikte sonuna kadar aşınsın. Ama sık zincir değiştirmek daha ucuza gelir size..(eğer pahalı crank ve kaset dişliniz varsa tabi)Tabi bir de en pahalı zinciri kullanmanız gerekmez bence..(Üst kategoride bir yarışçıysanız bilemem)

Dişliyi değiştiremiyorsanız eğeleyin! : Kranklar yere paralelken dişli tarafından baktığınızda en çok aşınan dişler saat 4 ile 7 ve 10 ile 1 konumundadır.(bunun nedenini açıklamak gerekmez sanırım). Küçük, ince dişli sırtı yuvarlak bir eğe ile bu aşınmış dişlere biraz "profil katın".Aman dikkat bu eğeleme işini abartıp dişin yapısını bozmayın..Bazen de dişliyi dörtte bir (veya beşte bir tur ilerletip vidalamak da bir çözüm olabilir. Ama bu özellikle Shimano Hyperdrive dişlilerde vites geçişini çok az etkileyebilir. Ama son karar sizin tabi..

"Chain Suck" sız, güneşli günler hepinize..

Gürsel AKAY
 
Scudo

Tunç Tuncay

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Haziran 2007
Mesaj
653
Tepki
828
Şehir
Ankara
İsim
Tunç Tuncay
Bisiklet
Canyon
böyle bir durumu engellemk için çok basit bir parça oldukça faydalı oluyor chain drop catcher diye adlandırılan braze on modelelrde ön aktarıcının sbirleme vidasına , kelepçeli modellerde ise kadroya kelepçe ile tutturulan parça mevcuttur.
 

genckanat

Üye
Kayıt
2 Mayıs 2013
Mesaj
13
Tepki
2
Şehir
Ankara
Bisiklet
Mosso
Bisikletim daha yeni ve sanırım yanlış vites kombinasyonundan ve vitesteki bir hatadan(tek vites düşürme yerine 3 dişli birden altadı) dolayı zincir ön dişlinin arasına sıkıştı.Kurtarmaya çalışırken de zincir yamuldu.Dişlileri bozmamak adına sanırım zincirin yamuk kısımlarını çıkartmam gerekiyor...
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Hocam bende eski dişli-yeni zincir var aynakolu degistirmeden kendim nasil halledebilirim bunu
 

observer

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ağustos 2010
Mesaj
1.663
Tepki
581
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
pedalın takılı olduğu taraftan pedalı çıkarıp aykanol anahtarla çıkarılıp yapılıyor en kolay.
ama aynakol anahtarı bulmak biraz zor galiba :D
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Bu gün sürerken zincir katlandı ve sonra koptu indim bi baktım ön aktarıcım yamulmuş bu gün aksilikler pesimi bırakmıyor
 

observer

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ağustos 2010
Mesaj
1.663
Tepki
581
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
evet benimde ön aktarıcı aynı şekilde yamulmuştu.
yanlış vites ayarı yapılmış ondan sıkışmıs zincir
 
Kayıt
20 Kasım 2016
Mesaj
37
Tepki
8
Yaş
25
Şehir
Kocaeli
İsim
Can cakar
Bisiklet
Salcano
Bir fikir verirseniz sevinirim pek bu işlerdende anlamam ama zincirim sıkıştı yı şöyle açıklayayım. Tek seferde 4vites birden düşürünce zincirim attı. Ee tak ozaman dediğinizi duyar gibiyim ancak zincir tekerlekle vites çarkının arasında sıkıştı kaldı mümkün değil gücüm felan yetmiyor. Bisikletçi ye başka bir sebepten dolayı götürmüştüm yıllardır kullanılmıyordu bisiklet ve o andada böyleydi sıkışmış vaziyette o adamında gücü yetmedi çıkarmaya yerinden. Tekerleği söktü yerinden zinciri baştan takmak için. Ben bu sorunun önüne nasıl geçebilirim? Bisikletçi uzak oldugundan bisikleti elimde burdab götürmem çok zor. Tekerlek dönmüyor bildiğiniz. Not: bu dişli ile tekerin arasında yuvarlak plastik bir disk vardı zamanında o kırılmış düşmüş yok şimdi. Onun eksikliğinden dolayıda sıkışıyor olabilir attıgında.
 
Kayıt
16 Aralık 2015
Mesaj
76
Tepki
13
Yaş
25
Şehir
istanbul
İsim
Mehmet Ali Soylu
Başlangıç
2003—04
Bisiklet
Sedona
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Arkadaslar bisikleti aldığım ilk gun yogun kar yağışı vardı. Apartmana koyamadim. Açık balkona koydum. 2 gun kadar balkonda durdu. Suan pedallar kitleniyor. Yolda giderken 3 kere dusecektim tam hizlanmisken pedal donmedi. Sorun ne olabilir ? Zinciri yaglamak mı lazım ? Arada zincir atıyor. Zinciri duzeltip giderken cat cut sesler geliyor pedal cevirirken ve yine kilitleniyor pedal. Geriye cevirip yarım pedal cevirebiliyorum. Bisiklet btwin t520. Sorun ne olabilir masraf ne olabilir
 

Semih34

Üye
Kayıt
26 Ocak 2017
Mesaj
57
Tepki
26
Şehir
İstanbul
İsim
Semih
Bisiklet
Scott
@Admin
Bilgilendirme,açıklama ve paylaşım için çok teşekkürler,emeğinize sağlık.
 

Kurshut07

Üye
Kayıt
7 Nisan 2017
Mesaj
5
Tepki
3
Yaş
26
Şehir
Antalya
İsim
Ahmet Kürşat İ.
Bisiklet
b'Twin
Ben buna benzer bir sorun yaşıyorum. Decathlondan bir rockrider 540 aldım ve aldığımdan beri bu sorunu yaşıyorum. Oradaki teknik elemanlara da anlattım anlamadılar vites ayarı yapıp gönderdiler. Zaten arada bir oluyor. Ön vites ikide iken fazla yüklenince pedal kitleniyor ve dönmüyor zincir kendiliğinden bir alta inip geri çıkıyor ve bu sırada alt dişliye geçtiği için boşluk doğuyor ve pedal aniden dönmeye başlıyor dengemi bozuyor sorunun ne olduğu anlayabilmiş değilim. Bir bisikletçiye gösterdim dişlilerinde yamukluk var dedi Decathlona gittim ve dişlilerimde yamukluk var dedim baktılar bir sıkıntı yok bunların yamulması çok zor diyip gönderdiler.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

rulokat

Üye
Kayıt
12 Kasım 2016
Mesaj
28
Tepki
23
Yaş
25
Şehir
Ankara
İsim
Bera
Bisiklet
b'Twin
Zaten bisikletinizi iade etmeniz gerekiyor. Şanslısınız :)

(link)

Bir daha okuyunca sadece L kadro boyundaki bisikletlerin geri çağrıldığını farkettim. Bir de şu konuya bakabilirsiniz:

(link)

@Kurshut07
 

Kurshut07

Üye
Kayıt
7 Nisan 2017
Mesaj
5
Tepki
3
Yaş
26
Şehir
Antalya
İsim
Ahmet Kürşat İ.
Bisiklet
b'Twin
@rulokat
Uyardığınız için teşekkürler seri numarasına baktım benimki o kategoride değil zaten yarın hidrolik yağ değişimi için götüreceğim ordada kontrol ettiririm.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

bedircan

Üye
Kayıt
5 Mayıs 2016
Mesaj
2
Tepki
3
Yaş
42
Şehir
İZMİR/karaburun/mordoğan
İsim
BEDİRCAN
Bisiklet
Bianchi
merhaba ,benimde zincirim aynakolun çarkları arasına sıkışıyor açıkçası bir daha uğraşmamak için nexus aynakol almayı düşünüyorum ziciri ve arka aktarıyıcıyıda değiştirmelimiyim?sistem shimano tourney
 

Serkan.Sezer

Komedon
Kayıt
17 Mayıs 2013
Mesaj
195
Tepki
227
Şehir
İzmir
Başlangıç
1982—83
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
@Kurshut07
Üstünden çok zaman geçmiş ama bu mesajı yazdığınızda bisikleti alalı ne kadar süre olmuştu? Hidrolik yağı neden değiştirmeniz gerektiğini merak ettim.
 

numec8

Üye
Kayıt
31 Temmuz 2017
Mesaj
1
Tepki
0
Yaş
24
Şehir
Kars
İsim
Furkan
Bisiklet
Geotech
Mrb arkadaslar benim bisiklet arka disli oynuo ve zincir sıkısıo pedal takili kalio ne yapmaliyim bisiklet 1 yillik bisiklet ama cok az suruldu hic denecek kadar