Zincir uzaması konusunda kendi tecrübelerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Bisikletimi günlük ulaşım aracı olarak kullanıyorum. Bisikletim sabit maşalı, altus setli, v frenli bir şehir bisikleti. Yaz kış, yağmur çamur demeden sağlığım elverdiği her gün işe bisikletle gidip geliyorum. Eve dönüş yolum sürekli rampa çıkışı şeklinde. Ev ile iş arası mesafe 5 km, yani git gel günlük 10 km yol alıyorum. Bisiklet 1.500 km'yi geçtiğinden beri pedalı ağır ağır çevirdiğimde zincirde bir problem olduğunu hissediyordum. Sanki baklaların arasında bir şeyler sıkışmış dönmelerini engelliyor gibi hafif bir sürtünme oluyordu. İlk başta sorunun yetersiz yağlamadan kaynaklandığını düşünerek zincire sürekli yağ püskürttüm ( Würth hhs 2000). Fakat sonra fark ettim ki yağlama ile kısmen sürtünme ve takılma hissi azalsa da başka problemler ortaya çıkıyor. Zincir fazla yağlandığı için kısa sürede tozdan çamurdan kapkara hale gelmeye başlamıştı. Zincirin uzaması hiç aklıma gelmiyordu. Bir gün yine zincirin sıkıntısını anlamak için oturmuş incelerken uzayıp uzamadığını kontrol etmek aklıma geldi. Cetveli alıp ölçünce sihirli rakam 25,4 cm'nin tutmadığını gördüm ve zincirimin uzadığı gerçeğini fark etmiş oldum. Ölçüm sonucunda 25,6 cm rakamını buldum. Sonra en büyük dişlide gerginliği zincirin gerginliğini elimle test ettim. Zinciri aynakolun en büyük dişlisine getirip parmaklarımla tutup gerdirdiğimde altından 4'lü alyan çok rahat geçiyordu. İki kontrol de bana zincirin bariz uzadığını göstermiş oldu.
Bisikleti yaklaşık 9 ayda 2,000km kullanmış olsam da bu zincir artık miadını doldurmuştu. Bu 9 aylık sürede 2-3 haftada bir zinciri temizleyip yağlamaya gayret ederek kullandım. Hiç çapraza düşürmedim. Yüksek kadansla sürdüm. Lakin yağmur çamur kar demeden bisikleti kullandım. Her akşam 5 km rampaya hava koşulları ne olursa olsun bisikleti vurdum. Yani dostlar km ve kullanım süresi referans noktanız olmasın. Zincirin uzaması tamamen kullanım koşulları ile ilgili. yağmurda çamurda sürüyorsanız zincir temizliği için 2 hafta çok uzun bir süre. Bir daha bu hatayı yapmayacağım. yağmur çamur varsa zincir temizliği için bir haftayı geçirmeyeceğim. Zinciri temizlerken şimdiye kadar balata spreyini zincire sıkıp sonra boya fırçasını üzerinde gezdirerek üzerindeki kiri alıyordum. Artık mazot ve diş fırçası yöntemini kullanmaya başladım. Şimdi uyguladığım yöntemde ise iki dış fırçasını birbirine bantlayıp zinciri derinlemesine fırçalaraken üzerinden mazot boşaltarak bütün kiri çapağı zincirden alıyorum. Eski zincirim KMC Z7 olmasına karşılık Shimano hg40 aldım. Üzerine powerlink takmadım. Her ne kadar zinciri söküp pet şişe içinde mazota yatırmak en etkili temizlik yöntemi olsa da şimdilik diş fırçası ile temizlemeye devam edeceğim. Yeni zincirimi taktığım anda uzamış zincirin ne kadar verimsiz olduğunu fark ettim.
Toz ve çamur zincirin en büyük düşmanı zincirinizi mutlaka kirden uzak tutun. Aşırı yağlamak zincire fayda değil zarar veriyor. Zira yolun tüm kiri pisliği zincire yapışıyor. Yağlarken mümkün mertebe baklaların zincirle temas eden iç kısmına damlatarak yağlama yapmaya çalışın. Sürekli rampa çıkıyorsanız, tempolu sürüyorsanız, her 100 km'de cetvelle zinciri kontrol edin. Rubleyi ve aynakolu uzayan zincire yedirmeyin. Kış aylarında bu şekilde zinciri temiz tutmak zor olsa da azami gayret göstermek gerekiyor. Es geçerseniz benim gibi yaza çıktığınızda uzamış zincirinizle baş başa kalabilirsiniz. Allah'tan çok geç olmadan fark edebildim. Aksi takdirde ruble ve aynakol dişlilerini de yedirecektim. Son olarak istifade ettiğim kaynakları da burada paylaşmak istiyorum.
(link)