Scudo Sports

yol bisikletinde sağanak yağmurda frenlerin tutmaması

Emre Akcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ocak 2012
Mesaj
772
Tepki
340
Şehir
Antalya / Arapsuyu
Bisiklet
Scott
Merhaba, bugün arkadaşlarla kar görme umuduyla antalya-altınyaka ya doğru yola çıktık. bugün antalyada bugün sağanak yağmur vardı antalyada olanlar bilir bu yaylada dahada fazlaydı.

1000mt den deniz seviyesine doğru yokuşu inmeye başladığımızda frenlerin çok az tuttuğunu fark ettim diğer v frenli arkadaştada aynı şekilde. iki frenede aynı anda basınca bile iyi duramıyordum yokuşu tamamını arka frene basılı tutarak indim.

bunu nasıl önleyebilirim ? yeni pabuç-ayak haricinde?
 
Scudo
iki freni de hafifçe sıkılı tutarak giderseniz ortaya çıkacak ısıyla ve basınçla suyun buharlaşıp jantların bir nebze kuru kalmasını sağlayabilirsiniz. Tabi jant ısınacağı için patlak riskini arttırır.
 
v fren bisikletlerin kaderi bu ama tebrik ederim 28 jant ile 1000 rakım yapabilmen buyuk başarı tahminime gore likya yol ayrımından donmuşsunuz benim planlarımın icinde o yolun devamında altınyaka köyünden kumlucaya inip kıyıdan antalyaya donmek var ama kışın erken kararan hava riskleri arttırır diye şimdilik erteliyorum bakalım hayırlısı...
 
@CELİL DEMİRBAKAN

tam nokta atışı yaptınız. tam likya yolu tabelasından döndük :D kumlucaya inip kıyıdan gelmek baya vakit ister ama denenmeli :)
 
60 km çıkış 30 km iniş ve 90 kilometre düz yol toplam 180 km parkur aslında performanslı sürüş olursa yapılabilir ama karanlığa kalmama gibi bi şans yok sanırım siz ne kadar sürede oldunuz zirvede?
 
Merhaba arkadaş bende alanya lıyım durum iyi ise hidrolik frene geç yağmur çamur fark etmez keyfine bakarsın.yazın frenler tozlanır ses yapardı bende mataradakl sudan frenlere su dökerdim
 
@selami atay


yol bisikletinde disk fren çok tuhaf olurdu :)..
 
http://www.formula-italy.com/image/large/855.jpg
Tuhaf Olmaz Ama İyi Olur Kış Şartlarında Hidrolik Disc Fren Kendini Belli Ediyor Gerçekten Mtb İle Farkı Anlayabiliyorum
 
@ReşitÇağırgan
yol bisikletinin doğasına aykırı gibi görünüyor :D v fren candır iyidir yağmurda tekerleri kitleyemiyor sadece :D o yağmurda da bisiklet sürecek sayılı insan vardır (ben)
 
@ReşitÇağırgan


Hidrolik disk frenin yağmurda hiç bir etkisi yok.
Mekanik disk de olsa yine aynı şekilde tutacak. Hidrolik sıvı ya da tel yağmurdan etkilenmiyor.

Ek olarak; yol bisikletinde normal koşullarda tutan frenin yağmurda tutmamasının sebepleri şunlar;
Pabuçlar yağmur kullanımına uygun değil.
Jant yüzeyi çok pis (disk bu konuda avantajlı)

Jant yüzeyinin pis olmasına yapacak bir şey yok maalesef. Suda kullandıkça bisikleti yüzey kirleniyor. Bu etki yağmurlu koşullara uygun bir pabuç ile gözardı edilebilecek duruma geliyor.
 
Neden tuhaf olsunki yağmurda bisiklet sürmeyi seviyorsan iyi tercih.elbette hidrolik frenle mekanik disk arasında fark vardır ayni diyenler arasında ne fark olduğunu google amcaya sorabilirler
 
@selami atay

Ben bilmiyorum diyelim.
Google amca da bana diyor ki; birinde güç tel ile, diğerinde hidrolik sıvı ile aktarılıyor.
Bana aradaki farkı açıklar mısınız?
 
rezonans farkı var arkadaşlar yuzey alanlarından tutunda materyal,etki,tepki,basınç,statik vb.. liste uzar gider bir yere sormaya gerek yok görünen köy klavuz istemez ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mesut C.
@CELİL DEMİRBAKAN

Yüzey alanı aktarılan güçle ilgili. (sıvının birim alan başına gücü iletmesi, fren yüzeyinin yüksek olması nedeniyle falan filan...)
Eğer aynı gücü mekanik frende de verirsek, aynı tutuşu elde ederiz.

Eğer hidrolik fren o kadar farkedecekse, hidrolik V frenler ya da hidrolik TT frenler var. Onları kullanırdık.
Ama sorun şu ki, zaten yol bisikletlerinde bu düzende bile tekerleri kitleyecek kadar güç uygulayabiliyoruz. (nedeni ince lastiklerin yol tutuşunun çok az olması)Bu hali bile tehlikeli derecede güçlüyken (bol virajlı inişlerde kullananlar bilirler arka teker kitlendiğinde neler olabildiğini) neden daha güçlü fren kullanalım ki?

Yağmurlu havada bu kadar fark olmasının sebebi jant yüzeyi-disk ayrımıdır. Hidrolik frenin yağmurda daha iyi tuttuğu doğrudur, ama bunun nedeni hidrolik olması değil disk fren olmasıdır kısacası.
Bu durumun da konuyla hiç bir bağlantısı yok :)
 
benim yorumum elbetteki v fren ile disk fren farkına yönelik bir acıklamaydı yoksa mekanik disk ile hidrolik disk arasında uyguladığın basınçtan başka bir fark yoktur herhalde denemedim mekanigi hakkında yorum yapamıycam acıklama karışıklığı olmuş sanırım ben tel falan diyince mekanikten kastınızı V fren anlamışım pardon arkadaşlar ama V ile disk ayrımı konusunda hem fikir olduğumuza sevindim ayrıca tabikide yol bisikletinde yere yarım santim temaz eden bir arka tekerin 70 km hızla kitlenmesini kimse istemez ama 60 kilometre hızla toprak yolda sürülen bir mtb nin arka tekeri istediği kadar kitlenebilir buna viraj da dağil guzel olur drift tarzı bişey cıkar ortaya fenada olmaz :) @Gökhan Toros
 
  • Beğen
Tepkiler: Gökhan Toros
@CELİL DEMİRBAKAN

Aynen öyle. Aslında aynı şeylerden bahsediyoruz fakat arada karışıklık olduğu için özellikle açıklamak istedim. Çünkü farkettim ki benim ilk attığım mesaj sanki hidrolik disk frenleri kötüler gibi olmuş.
Sizin alıntınıza denk geldi
 
Peki mekanik diskte telin bir pabucu çekmesiyle disk bir yönden baskı görüyor ve diğer pabuç ile temas ediyor.Hidrolik disk frende de bu böyle midir yoksa her iki yönden basınç ile hareket eden pabuç(balatalar) eşit baskı mı uygular diske ?
 
sebebler saydıklarınız ve buna benzer şeyler buna bir itirazım yok zaten ben geçen yıl bu aylarda yağmurlu geçen bir haftada iki farklı bisikletin ve fren tipinin yağmurda gösterecekleri performansı merak etmiş ve ard arda iki gün deneyerek bir kıyaslamada bulunmuştum kendimce evimden sahil yoluna ulaşmak için inmem gereken dik yokuşlarda göz ile işaretlediğim noktalarda aşağı yukarı aynı basınç ile fren uygulayarak durma noktamı tespit etmeye çalıştım bunun sebebi ise olası bir kazayı önlemek için önümde seyir halinde olan araçlar ile takip mesafemin ne kadar olması gerektiğini tespit etmek içindi çok büyük fren mesafesi oluşmasa da yağmurda disc frenli mtb ile daha kısada durabildiğimi gördüm kuru havada zaten ikiside canavar gibi yazdıklarım kişisel tecrübelerimdir kullanılan malzemeye hatta o anki hızıma göre mutlak suretle farklılık gösterecektir doğrusu budur diye bir iddaam yoktur saygılar
 
Yol bisikletinde jant ve pabuç uyumu önemli.Her pabuç,her jantta istenilen sonucu vermiyor.Fren yüzeyleri toz metalürjisi ile yapılmış jantlar var.Bu jantlar yağmur,çamur demeden iyi frenleme gücü sağlar.Baradine'in pabuçları ekonomik yoldan fren performansı sağlar.Tavsiye ederim ama pabuçların janta uygun olması şart.Sert,pürüzsüz frenleme yüzeylerine sahip jantlara yumuşak pabuç,pürüzlü fren yüzeyine sahip jantlara sert yada farklı hamur yapısına sahip pabuçlar kullanılabilir.

Yol bisikleti süren arkadaşlarda gördüğüm bir yanlış var.Yol bisikletinde frenleme gücü dağılımı dağ bisikletinden farklıdır.Zemine,kullanım hızına ve yerine(viraj,düz),hava şartlarına göre değişim şarttır,en kısa mesafede durabilmek için.

Kuru sert zeminde:
Düzde fren gücü %75 ön,%25 arka frende olacak.Yani arka teker kilitlenmeyecek(gidona kadar çekilince kilitleyecek) şekilde olmalı,bütün yükü ön fren taşımalı.Ön fren durdurur,arka fren kontrol sağlar.İnişlerde en son fren basan olmak için fren gücü dağılımı %85 ön,%15 arka olmalı(panik frene yakın).Viraj içinde fren yapabilmek içinse arka frene yüklenmemek ama sürekli bir güç uygulayarak hız kontrolü sağlanır,ön freni hissederek,kademeli artan ama kesin bir güç uygularak bisikleti durdurmalısınız.

Islak sert zeminde:
Fren dağılımı,frenleme mesafesinin kısa olmasının yanında kontrolde istendiğinden;kontrol dendiği zaman arka fren gücü artması anlaşılır.Düzde %70 ön,%30 arka.Kaygan sert zeminler için %65-60 ön,%35-40 arka.İnişlerde biraz daha kuru zemin ayarları uygulanır.Viraj içinde arka fren sürekli olacak şekilde az kuvvet,ön fren kademeli ama kesin olmayacak şekilde değişen kuvvet uygulamalısınız.Islak zeminlerde ön fren kullanımı tamamen deneyim istiyor.Ön tekeri kaydırarak antreman yapmalısınız,bu antremanlarda düşmek farzdır.Güvenlik ekipmanlarını şiddetle tavsiye ederim.

Gevşek zeminlerde:
Kuru gevşek zeminlerde %50-%50 kullanılır genelde.Islakta %35,40 ön-%65-60 arka.Gevşek zeminlerde kontra tekniği hayat kurtarır.Kontra tekniği arka frene yüklenerek,bisikletin spin atmasını sağlamaktır.

Panik fren:
Arka fren işe yaramaz,%90-95 ön.Ön fren tek başına iş görür diyebiliriz durmak için.Burada ağırlığı olabildiğince arkaya vermek yapılamıyorsa ağırlık merkezini alçaltmak şart.Durmanın değişik yolları da var.Arka frene yüklenerek(Kontra tekniği) bisikletin yönünü aniden değiştirmekte işe yarar.Gidilen istikamete göre 80-90 derece dönmüş bisiklet hızlı durur.En iyi yöntem engel etrafından dolanmaktır.Engel etrafında dolanmak için manevra antremanları şart.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf Z. Şipal
Geri