Yol bisikletinde jant ve pabuç uyumu önemli.Her pabuç,her jantta istenilen sonucu vermiyor.Fren yüzeyleri toz metalürjisi ile yapılmış jantlar var.Bu jantlar yağmur,çamur demeden iyi frenleme gücü sağlar.Baradine'in pabuçları ekonomik yoldan fren performansı sağlar.Tavsiye ederim ama pabuçların janta uygun olması şart.Sert,pürüzsüz frenleme yüzeylerine sahip jantlara yumuşak pabuç,pürüzlü fren yüzeyine sahip jantlara sert yada farklı hamur yapısına sahip pabuçlar kullanılabilir.
Yol bisikleti süren arkadaşlarda gördüğüm bir yanlış var.Yol bisikletinde frenleme gücü dağılımı dağ bisikletinden farklıdır.Zemine,kullanım hızına ve yerine(viraj,düz),hava şartlarına göre değişim şarttır,en kısa mesafede durabilmek için.
Kuru sert zeminde:
Düzde fren gücü %75 ön,%25 arka frende olacak.Yani arka teker kilitlenmeyecek(gidona kadar çekilince kilitleyecek) şekilde olmalı,bütün yükü ön fren taşımalı.Ön fren durdurur,arka fren kontrol sağlar.İnişlerde en son fren basan olmak için fren gücü dağılımı %85 ön,%15 arka olmalı(panik frene yakın).Viraj içinde fren yapabilmek içinse arka frene yüklenmemek ama sürekli bir güç uygulayarak hız kontrolü sağlanır,ön freni hissederek,kademeli artan ama kesin bir güç uygularak bisikleti durdurmalısınız.
Islak sert zeminde:
Fren dağılımı,frenleme mesafesinin kısa olmasının yanında kontrolde istendiğinden;kontrol dendiği zaman arka fren gücü artması anlaşılır.Düzde %70 ön,%30 arka.Kaygan sert zeminler için %65-60 ön,%35-40 arka.İnişlerde biraz daha kuru zemin ayarları uygulanır.Viraj içinde arka fren sürekli olacak şekilde az kuvvet,ön fren kademeli ama kesin olmayacak şekilde değişen kuvvet uygulamalısınız.Islak zeminlerde ön fren kullanımı tamamen deneyim istiyor.Ön tekeri kaydırarak antreman yapmalısınız,bu antremanlarda düşmek farzdır.Güvenlik ekipmanlarını şiddetle tavsiye ederim.
Gevşek zeminlerde:
Kuru gevşek zeminlerde %50-%50 kullanılır genelde.Islakta %35,40 ön-%65-60 arka.Gevşek zeminlerde kontra tekniği hayat kurtarır.Kontra tekniği arka frene yüklenerek,bisikletin spin atmasını sağlamaktır.
Panik fren:
Arka fren işe yaramaz,%90-95 ön.Ön fren tek başına iş görür diyebiliriz durmak için.Burada ağırlığı olabildiğince arkaya vermek yapılamıyorsa ağırlık merkezini alçaltmak şart.Durmanın değişik yolları da var.Arka frene yüklenerek(Kontra tekniği) bisikletin yönünü aniden değiştirmekte işe yarar.Gidilen istikamete göre 80-90 derece dönmüş bisiklet hızlı durur.En iyi yöntem engel etrafından dolanmaktır.Engel etrafında dolanmak için manevra antremanları şart.